Masini de clasa mica, emisii reduse de CO2 de frica masurilor draconice promise de UE, diverse SUV-uri, unele chiar cu motoare verzi, primul hatchback al Dacia, masini electrice, vehicule cu celule de hidrogen, dar si intrarea oficiala a marcii de lux Infiniti pe piata europeana - sunt cateva dintre temele principale ale salonului auto care incepe la Geneva pe 4 martie.

Mici si ecologice

Comisia Europeana incearca sa-i forteze pe producatorii auto sa limiteze emisiile poluante medii ale masinilor cu circa 25% in urmatorii patru - cinci ani. In industrie multe voci spun ca e imposibil, marcile germane supersport se simt total nedreptatite, se cer amanari, pasuiri, solutii.

Totusi, constructorii auto aduc la Geneva o boare "verde", promit modele mai mici si mai curate. Ford vine cu noua Fiesta care in mai putin de un an va fi si pe drumurile noastre, iar peste alti doi va ajunge si in SUA. Si, cine stie, poate fi produs si la Craiova. Suedezii de la Saab aduc crossover-ul 9-1X, care merge cu etanol, alcool din cereale folosit in tari precum Brazilia si Suedia. Japonezii de la Toyota vor prezenta o masinuta de dimensiunile unui Smart, numita iQ care se va adresa, cand va intra in productie, celor care au un IQ suficient de mare pentru a alege o masina minuscula si "verde" pentru deplasarea in oras, in locul unui SUV agresiv.

SUV-urile continua sa intereseze

Segmentul SUV, care detine circa 5% din piata europeana, nu ramane fara noutati. Insa Toyota va aduce un SUV mai prietenos cu mediul, pe platforma lui Yaris. Se va numi Urban Cruiser. Suedezii de la Volvo aduc XC-60 pentru a intra in lupta cu BMW X3, Mercedes GLK si viitorul Audi Q5, fratiorul lui Q7.

Renault aduce primul SUV din istoria sa, Koleos, pe platforma de Nissan XTrail si dorinta de a se bate cu SUV-urile germane si japoneze, modele de traditie care domina piata. Nemtii incearca sa-i mai linisteasca pe ecologistii care-i arata cu degetul pentru ca-s campionii poluarii cu SUV-urilor lor musculoase. Astfel, Mercedes si BMW aduc concepte hibride diesel-electrice pentru GLK si X5. La fel si Land Rover vine cu o noua editie a conceptului LRX, SUV cu consum de cinci litri/suta de kilometri si emisii de masina de clasa B.

Si luxul se innoieste

Tot la Geneva, Rolls Royce prezinta Phantom Coupe, cu motor V12, care va intra in concurenta cu Bentley Brooklands Coupe. O alta noutate va fi marca de lux a Nissan, Infiniti care intra oficial in Europa, la doua decade de cand a aparut prima oara, in America, si la doi ani de la lansarea in Rusia. Per total, la salon vor fi 94 de modele noi, dintre care 17 au tehnologii alternative gandite sa ofere emisii reduse.

Alte noutati pe scurt

Printre premierele mondiale aduse de europeni se numara BMW X6, Fiat Fiorino, Lancia Delta, Opel Meriva Concept, Peugeot 308 station wagon. Asiaticii aduc printre altele noul Honda Accord, noul Hyundai Sonata, Hyundai HED 5 concept sau Mazda2 hatchback trei usi. Va fi prezenta pentru prima oara in Europa si Tata Nano, cea mai ieftina masina din lume.

Excentricitate si interes maxim

Cel mai nepamantean vehicul va fi conceptul sQuba al elvetienilor de la Rinspeed, masina decapotabila care se poate scufunda si poate merge cu viteza redusa pe sub apa, in timp ce pasagerii poarta pe fata masti de oxigen.

Pentru romani, Dacia va oferi detalii oficiale despre hatchback-ul Sandero, care va fi produs in Romania din vara si va intra in showroom-uri la toamna. Ramane de vazut sub ce nume va fi vandut, mai ales ca presa a scris ca Dacia va prezenta o noua sigla a marcii.