Dupa ce in ultimii ani piata auto romaneasca a crescut cu 20%, si chiar 40% de la an la an, in 2008 previziunile oamenilor din industrie sunt mai rezervate. Ne putem astepta la cresteri de cel mult 5% sau chiar la stagnari. Evolutia nu e insa surprinzatoare, piata nu se prabuseste, ci mai degraba se asaza, se apropie de normalitate, de maximul ei si isi aliniaza evolutia cu alte tari europene, unde variatiile anuale sunt in general de maxim cateva procente. Dupa primele patru luni piata auto a crescut cu 14%, conform statisticilor APIA. Insa, marci de volum care anul trecut cresteau cu zeci de procente, scad acum, semn ca lucrurile se schimba.

Informatia pe scurt:

- Prognozele moderate pentru 2008 nu arata ca piata cade, ci ca se apropie de normalitate.

- Romania a depasit tarile din Europa Centrala la numarul de masini vandute raportat la numarul total de locuitori.

- Reprezentantii unor branduri mai mici, care acum cresc ametitor, nu sunt orbiti de propriile rezultate si estimeaza cresteri de cel mult 10% pentru intreaga piata.

- Dupa ani de crestere, vanzarile unor marci de volum au inceput sa scada usor, semn ca se apropie de maxim.

- Unele marci putin dezvoltate cresc ametitor, dovada ca le-a venit si lor vremea si pot ajunge in Romania la cote de piata similare cu cele din Europa.

- Vanzarile de SUV-uri cresc neabatut, la monovolumele din import si la clasa B apar scaderi, dupa ce anul trecut am vazut cresteri sanatoase.

Piata nu cade, ci se normalizeaza

"Nu poate fi vorba de o cadere, piata romaneasca creste continuu din 2000, este extraordinar de dinamica, ganditi-va ca atunci se vindeau 80.000 de masini anual, iar acum am ajuns la peste 300.000. (...) Cresterea, as zice, a fost chiar nesanatoasa, nu putea merge pana la infinit, pana la cer, piata creste pana la 350.000 - 400.000 de unitati noi pe an, cam la atat poate ajunge. Prognoza din 2008 arata ca piata se asaza", a declarat pentru HotNews.ro Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), care a precizat ca piata auto se apropie de maxim.

Jacques Daniel, director comercial pentru Renault, Dacia si Nissan in Romania, declara intr-un interviu acordat Hotnews.ro ca anul acesta piata auto isi va tempera avansul si va creste cu sub 10%. "Piata are nevoie de un pic de odihna pentru a absorbi cresterea din ultimii ani (...) Marea intrebare este "Pana cand?" Cresterea va continua, nu trebuie sa fie una constanta, pot fi si unele opriri, pentru cateva luni sau un an, din diferite motive, dar apoi cresterea va reincepe pentru ca nevoia de masini exista".

Sunt in piata marci pentru care scaderile sunt de domeniul trecutului, deoarece in prim plan sunt cresterile fara precedent. Mazda este marca ce a crescut cel mai repede in primele patru luni si am dorit sa stim cum vad reprezentantii ei evolutia pietei, ce indica aceste prognoze ale APIA. "Cu siguranta normalitate! Piata a inregistrat cresteri spectaculoase in ultimii ani, atingand un grad de motorizare decent la nivel national si mult peste dezvoltarea infrastructurii in marile orase. Tendinta este de aliniere la normal, de evolutie catre o piata educata, ce tinde sa puna accent pe valorile oferite de fiecare brand", a spus pentru HotNews.ro Cristian Rigu, director Mazda pentru Romania.

La anul, crede Rigu, piata va urma acelasi trend, de crestere moderata fata de 2008 – aproximativ 5% – fiind direct afectata de mediul macroeconomic, criza mondiala a petrolului, credite, cat si de lipsa unei infrastructuri adecvate.

Si oficialii Kia, marca la care vanzarile cresc fara precedent, cred ca piata automobilelor noi va creste cu 5-10% anul acesta, dar si in 2009. "Cresterile mult diminuate nu reprezinta altceva decat instaurarea unei stari de normalitate; trebuie sa tinem cont de faptul ca parcul auto este acum unul intinerit", a spus pentru HotNews.ro directorul de vanzari Kia Romauto, George Damian.

Romania a batut tarile din regiune cu cresterile record din ultimii ani

Gradul de motorizare a crescut mult in tara, mai ales ca in sapte ani vanzarile de automobile au crescut de patru ori. Anul 2005 a fost, spre exemplu, unul excelent, cu cresteri totale de 42%, in 2006 cresterea a fost de 16%, iar anul trecut, cand iarasi vocile din industrie prevedeau un avans moderat, piata s-a dus in sus cu 23%, pana la 367.000 de automobile.

Romania a avut in 2007 cea mai importanta crestere a numarului de inmatriculari pentru autoturisme noi dintre toate tarile din regiune. Piata noastra a urcat cu 26%, in timp ce Polonia a avansat cu 23%, Bulgaria cu 19%, Ungaria a scazut cu 8%, iar Cehia a crescut cu 7%.

Calculand raportul dintre numarul de locuitori si masinile vandute, stam mai bine decat unele din tarile central-europene. Astfel, daca la noi anul trecut s-au vandut 1,4 masini noi la suta de locuitori, in Cehia si Polonia au fost 1,3 masini. Suntem totusi departe de tarile din Occident, spre exemplu in Germania, cea mai mare piata auto europeana, s-au vandut anul trecut 3,8 masini la suta de locuitori, chiar daca per total piata a scazut anul trecut cu 10%.

Apar scaderile in randul marcilor de volum

Revenim la Romania. Daca anul trecut marcile de volum cresteau cu zeci de procente, anul acesta au aparut scaderile chiar si in randul acestora. Spre exemplu, in primele patru luni ale anului 2008, vanzarile Renault au scazut cu 8%, dupa ce anul trecut au urcat cu 37%. La Volkswagen, vanzarile au scazut cu 3% in 2008, dupa cresteri de 55% anul trecut, iar la Peugeot avem diminuare cu 4%, dupa ce in 2007 avansul a fost de 30%.

Cea mai imprevizibila evolutie s-a inregistrat la Chevrolet, unde dupa ce anul trecut am fost martorii unei cresteri de 72%, anul acesta avem o scadere de 13%. Reprezentantii marcii au explicat pentru HotNews.ro ca scaderea nu e ingrijoratoare, fiindca vine dupa un an care a depasit si cele mai optimiste asteptari.

Diminuarea taxelor vamale pentru masinile venite din Asia a dus la o explozie a vanzarilor, iar la Chevrolet, unde majoritatea masinilor vin din Coreea, vanzarile au ajuns in martie anul trecut la un nivel record de 1.700 de unitati, urias fata de media lunara de 500-600 de unitati cu care Chevrolet aparea in statistici.

Cifrele sugereaza faptul ca unele marci si-au atins maximul sau, daca e sa mai creasca, nu o vor face cu forta nemaivazuta din ultimii ani, cand coloanele din tabelele statistice erau pline de procente impresionante.

Cresc puternic marci care aveau vanzari modeste

Piata nu duce insa lipsa de cresteri; ba chiar avem parte de unele masive, cum ar fi la Mazda, unde in primele patru luni vanzarile au urcat de peste sapte ori, pana la circa 850 de masini, in special datorita modelului Mazda3.

Si la Dodge cifrele arata de sapte ori mai bine decat acum un an, insa marca americana a pornit de foarte jos, de la 23 de masini, si a ajuns la 150. Cresterea e pe umerii modelului Caliber, pentru care cererea a crescut de patru ori.

Kia este o alta marca la care vanzarile au explodat, crescand de peste cinci ori in perioada ianuarie - aprilie, pana la 2.500 de unitati. Locomotiva Kia este modelul Cee'd, care abia se lansa acum un an, iar in prezent contribuie cu 90% la vanzarile marcii in Romania.

E clar ca aceste avansuri record sunt apanajul unor marci care aveau pana acum vanzari reduse, in Romania, iar acum a venit momentul lor de boom. Ramane de vazut cine va reusi sa creasca pentru mai mult timp, pe o piata caracterizata de stagnare.

SUV-urile cresc cel mai repede, apar insa scaderi si la clase

Anul trecut, clasa SUV a crescut extrem de puternic, mult peste media pietei, cu un avans de 71%, pana la aproape 19.000 de unitati. Monovolumele au crescut mai repede, 81%, insa abia pana la 3.300 de masini. Au mers bine si automobilele din import clasa C, +62%, dar si cele din clasa B (+40%).

In primele patru luni ale acestui an vantul scaderilor a atins si cateva clase care anul trecut cresteau din plin. Segmentul SUV a inregistrat cea mai mare crestere a vanzarilor, aproape 50%, in timp ce la polul opus vanzarile de masini tip monovolum din import au scazut cu 6%, iar la clasa B s-au diminuat cu 3,5%.