Privatizarea CFR Marfa a esuat, omul de afaceri Gruia Stoica, cel care controleaza Grup Feroviar Roman (GFR), castigatorul licitatiei, anuntand la finalul discutiilor de la Ministerul Transporturilor ca "vanzatorul nu si-a indeplinit clauzele suspensive" din contract. Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a anuntat la randul sau, luni seara, desfiintarea contractului de vanzare-cumparare de actiuni, fara preciza clar motivul acestui esec. Ministrul a oferit cateva explicatii mai degraba confuze, refuzand sa dea detalii la insistentele jurnalistilor. Manescu a sustinut ca GFR ar fi putut plati pentru actiunile CFR Marfa, ca ministerul a indeplinit toate conditiile pentru transferul de proprietate si ca procesul de privatizare va fi reluat. Ea a anuntat totodata ca se "analizeaza posibilitatea sau oportunitatea retinerii garantiei de catre stat".

UPDATE 3: Ministrul Ramona Manescu anunta esecul privatizarii CFR Marfa, intr-o declaratie de presa:"Ministerul Transporturilor si-a indeplinit obligatiile contractuale. (...) cumparatorul ar fi putut plati astazi, renuntand la conditiile suspensive. Comisia de privatizare si consultantii analizeaza posibilitatea sau oportunitatea retinerii garantiei de catre stat. Va fi reluat procesul de privatizare"

  • Astazi, dupa cum bine stiti, s-a implinit termenul de 60 de zile pe care GFR l-a avut ca sa plateasca. Tot asa cum prea bine stiti, GFR nu a platit. Am cerut Comisiei de privatizare si consultantilor un punct de vedere asupra consecintelor care decurg din aceasta situatie.
  • Trebuie sa stiti ca inca de la demararea procesului de privatizare, chiar daca la conducerea Ministerului s-au derulat mai multi ministri, Comisia de privatizare, asistata de consultantii Deloitte si Musat si Asociatii, au asigurat derularea constanta a procesului.
  • Statul roman, Ministerul Transporturilor l-a investit cu responsabilitatea de a conduce aceasta Comisie de privatizare pe dl secretar de stat Cristian Ghibu, cel care a si semnat contractul de privatizare cu castigatorul licitatiei, in septembie 2013.
  • Inca din debutul mandatului meu de ministru, am avut doar doua cerinte precise pentru dl secretar de stat Ghibu: sa se concentreze asupra procesului de privatizare si sa pastreze situatia in deplina legalitate, ceea ce pot sa spun ca s-a si intamplat.
  • Ca ministru, am primit o situatie data, cu parametri fixati, negociati si precisi. In aceasta situatie, rolul ministrului s-a redus la responsabilizarea Comisiei de privatizare si la a ma asigura ca Ministerul Transporturilor si-a indeplinit toate obligatiile.
  • Fara a intra in foarte mullte detalii, va spun cu toata responsabilitatea ca Ministerul Transporturilor si-a indeplinit obligatiile contractuale. Am vazut comunicatul GFR, cumparatorul ar fi putut plati astazi, renuntand la conditiile suspensive, conform contractului.
  • Au fost trei astfel de conditii suspensive la care s-a facut referire: finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra societatii la data semnarii contractului - o conditie suspensiva indeplinita de catre vanzator, de catre stat.
  • O alta conditie suspensiva se referea la avizul favorabil al Consiliului Concurentei. Acesta era exclusiv in sarcina cumparatorului, care ar fi putut face notificarea imediat dupa ce a castigat licitatia, insa a facut-o la 22 de zile de la semnarea contractului, si aceasta doar dupa ce a fost notificat de Comisia de privatizare.
  • Obtinerea de catre vanzator de la finantatorii interni si externi ai societatii a acordului acestora cu privire la modificarile structurii actionariatului, modificari care, desigur, decurgeau din finalizarea acestei proceduri de privatizare. Notificarile au fost trimise de catre Comisia de privatizare, la timp; nu toate bancile au avizat favorabil, o parte au avizat favorabil, o parte nu au avizat favorabil inca.
  • Ca atare, tinand cont de acest fapt, opinia legala si a Comisiei de privatizare si a consultantilor este ca se aplica acel articol din contract care spune ca daca intr-o perioada de maxim 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a HG 526/2013, prezentul contract se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, in conditiile in care conditiile suspensive nu sunt indeplinite.
  • In momentul acesta, Comisia de privatizare impreuna cu consultantii analizeaza posibilitatea sau oportunitatea retinerii garantiei de catre stat.
  • Va fi reluat procesul de privatizare, analizam cu Comisia de privatizare si cu consultantii.

____________

Comisia de privatizare a comunicat Grup Feroviar Roman ca privatizarea nu poate fi incheiata pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei, anunta GFR.

Comisia de privatizare a CFR Marfa, in calitate de vanzator, a convocat luni echipa Grup Feroviar Roman (GFR) la sediul Ministerului Transporturilor pentru a comunica faptul ca nu poate sa invite castigatorul licitatiei, GFR, la finalizarea privatizarii intrucat nu au fost indeplinite doua conditii de care depindea aceasta procedura, se arata intr-un comunicat transmis de GFR, citat de Mediafax.

Cum nu s-a ajuns la momentul finalizarii, contractul se desfiinteaza de drept la finalul zilei, iar cumparatorul, GFR, nu are baza legala sa achite diferenta de pret, mentioneaza GFR.

"Am fost astazi chemati la Ministerul Transporturilor pentru a fi informati de catre Comisia de Privatizare ca nu putem fi invitati sa platim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfa, pentru ca nu au fost indeplinite conditiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea structurii actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu avea timpul necesar pentru a-si da avizul. In aceste conditii, am fost convocati sa luam la cunostinta imposibilitatea finalizarii privatizarii. Daca ministerul va fi de acord sa renunte la clauza de confidentialitate, veti vedea ca exista o ordine clar stabilita a pasilor care trebuie facuti pana sa se poata ajunge la plata pretului. Plata pe care trebuia sa o faca GFR era doar ultimul dintre acesti pasi", a declarat in comunicat Gruia Stoica, proprietarul GFR.

In plus fata de conditiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivata, respectiv numarul de actiuni corespunzator cotei de 51% care urmeaza sa se transfere. In acest sens, nu a fost efectuata diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmeaza sa se transfere de la CFR Marfa catre alte societati detinute de stat", potrivit GFR.

"Nu este treaba mea sa emit judecati despre cine este de vina, dar pot sa va spun cat de dezamagit sunt de modul in care s-au desfasurat lucrurile. Imi pare rau nu doar pentru impactul asupra Grup Feroviar Roman si a mea, ci si pentru cei 11.000 de angajati ai CFR Marfa, pentru ca nu avem acum o privatizare de succes cu o companie romaneasca si pentru cum se va vedea asta in afara tarii", a mai afirmat Gruia Stoica.

Grup Feroviar Roman considera ca membrii comisiei de privatizare nu au facut toate diligentele si nu au depus toate eforturile pentru identificarea solutiilor din timp, in vederea definitivarii cu succes a privatizarii.

UPDATE 1: Gruia Stoica, luni seara, la iesirea din sediul Ministerului Transporturilor:

  • "Astazi am fost invitati sa ne informeze ca nu putem sa facem plata, pentru ca nu s-au indeplinit conditiile suspensive de catre vanzator"
  • Intrebat daca va cere despagubiri: "Asta am concluzionat in 20 de minute, ca nu s-au indeplinit conditiile suspensive, si stam de sase ore si jumatate ca sa ne convinga sa dam declaratie ca nu ne putem indrepta asupra comisiei de privatizare"
  • Intrebat ce a decis GFR: "Decidem maine"
  • "Voi participa de 100 de ori daca va fi scoasa la privatizare de 100 de ori, pentru ca e tara mea aici si atat timp cat ma duc in alte tari sa particip si sa si castig licitatiile, mi se pare corect sa particip aici la privatizare"

UPDATE 2: Gruia Stoica, ulterior, intr-o interventie telefonica la postul B1 TV:

  • (Daca toate condiitiile erau indeplinite, dvs aveati banii?) Joia trecuta am primit o adresa, mandat din partea investitorilor, partenerii nostri din SUA, in care erau de acord sa facem aceasta plata in conditiile in care se indeplineau conditiile suspensive
  • (Puteti dovedi acest lucru cu o scrisoare de la creditorii dvs?) O sa cer acordul lor si se poate face acest lucru
  • Eu nu inteleg o chestie, de ce trebuie numai eu sa indeplinesc conditiile? Ai 10 milioane, n-ai 10 milioane, ai 20 milioane, n-ai 20 milioane... Ce trebuie sa faca o firma romaneasca ca sa demonstreze ca este serioasa? (...) Trebuie sa-si indeplineasca fiecare obligatiile pe care si le-au asumat prin contract, eu mi le-am asumat
  • Nu stiu daca ma pot considera parte vatamata, dar in conditiile in care esti invitat pentru a ti se aduce la cunostita ca nu poti sa faci plata pentru ca nu s-au indeplinit conditiile suspensive¬ e jenant
  • Eu niciodata nu am spus statul roman, Guvernul roman, Ministerul Transporturilor, eu intotdeauna am accentuat pe vanzator. Este un vanzator ca oricare vanzator si l-am tratat ca atare. Deci vanzatorul nu si-a indeplinit clauzele suspensive. Iar dvs le stiti din Hotararea de Guvern: una din clauze este conversia datoriilor in actiuni, a doua este acordul bancilor pentru a se schimba actionariatul societatii CFR Marfa, iar a treia clauza suspensiva, dar independenta de vanzator, este aprobarea Consiliului Concurentei.
  • Nu, astazi n-am semnat niciun document, pentru ca au fost facute anumite presiuni ca sa semnam un document in care noi sa-i disculpam oarecum pe cei din Comisia de privatizare. Si nu am fost de acord sa fac acest lucru, pentru ca nu vreau sa dau curs comentariilor care au fost de opt luni de zile, iar noi de trei zile incercam sa spunem ca nu este real ce s-a vorbit de opt luni de zile - ca a fost oarecum un aranjament. Nu, n-a fost niciun aranjament, participam la licitatii in modul cel mai serios, asa cum am participat in Croatia si am fost dati castigatori, asa cum am participat in Ungaria si am pierdut in fata austriecilor de la Rail Cargo, desi in Croatia i-am batut si pe cehi si pe austriecii de la Rail Cargo, si participam in continuare in Grecia la privatizare.
  • (Se va ajunge la proces pentru cele 30 de milioane?) In acest moment nu stiu ce sa va spun vizavi de acest aspect, daca se va ajunge la proces. Conform contractului, banii trebuie returnati.

__________

Surse apropiate discutiilor au declarat anterior ca procesul de privatizare a CFR Marfa a esuat deoarece comisia de privatizare si Grup Feroviar Roman (GFR) nu au ajuns la un rezultat pentru incheierea transferului de actiuni in proprietate privata.

Comisia de privatizare a aratat ca tranzactia nu poate fi incheiata pentru ca nu au fost indeplinite conditiile suspensive din hotararea de Guvern privind transferul de actiuni, au mentionat sursele.

Potrivit hotararii de Guvern privind privatizarea CFR Marfa, termenul pentru finalizarea procesului expira luni, nefiind prelungit de catre Guvern.

Grup Feroviar Roman (GFR) a cerut duminica Ministerului Transporturilor sa faca public contractul pentru vanzarea pachetului majoritar de actiuni la CFR Marfa, solicitand totodata implicarea directa a ministrului de resort, Ramona Manescu, in vederea evitarii unui esec al privatizarii.

Ulterior, Ramona Manescu a cerut secretarului de stat Cristian Ghibu, presedintele comisiei de privatizare a CFR Marfa, si consultantilor Deloitte si Musat si Asociatii sa transmita luni un punct de vedere privind evolutia, momentul si pasii urmatori in aceasta privatizare.

Anexa actului normativ prevede ca transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din actiuni se realizeaza la data indeplinirii cumulative a cinci conditii: emiterea unei decizii din partea autoritatilor de concurenta; finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra companiei la data semnarii contractului si definitivarea structurii capitalului social al societatii in urma operatiunii; obtinerea de catre vanzator de la finantatorii interni si externi ai societatii a unui acord cu privire la modificarea structurii actionariatului societatii, ca efect al incheierii contractului; creditarea contului vanzatorului cu toate sumele datorate de cumparator si semnarea declaratiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni in registrul actionarilor si de actiuni al societatii.

Consiliul Concurentei nu poate da avizul pana luni, termen limita pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa, si va incepe analiza doar dupa ce va primi de la GFR informatii care lipsesc din notificarea depusa in urma cu doua saptamani.

"Noi am primit o solicitare de aprobare a tranzactiei, o notificare, din partea cumparatorului. Solicitarea nu este completa, nu contine elemente importante legate de definirea pietelor, si noi avem nevoie, alaturi de Comisia Europeana, de aceste date pentru a putea face analiza pe fond. Ca atare, noi le-am solicitat sa completeze informatiile depuse. Aveau la dispozitie 20 de zile pentru asta, au trecut deja zece, deci mai au un maxim de zece zile pentru a veni cu informatiile respective. Cu cat vin cu ele mai repede, cu atat noi putem sa demaram analiza noastra", a declarat joi presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.

Finalizarea vanzarii-cumpararii pachetului de actiuni, constand in plata pretului de cumparare si in transferul titlului de proprietate, va avea loc sub conditia semnarii unui contract de escrow unde cumparatorul sa depoziteze o suma reprezentand 10% din valoarea tranzactiei, precum si a realizarii conditiilor suspensive prevazute anterior.

Pana in prezent, GFR a platit o garantie de 10 milioane de euro si un avans de 20 milioane de euro, reprezentand 10% din valoarea tranzactiei.

In luna iunie, GFR a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.