Bloomberg: Portul Constanta devine cel mai mare terminal de cereale din Europa

de V.M.     HotNews.ro
Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 12:55 Economie | Companii

Portul Constanta
Foto: AGERPRES
Portul Constanta, cu o istorie care dateaza din secolul VI inaintea erei noastre, devine cel mai mare centru nodal pentru transporturile de cereale din Europa, intr-o piata mondiala a graului de 4,2 miliarde de dolari, relateaza Bloomberg.

Cantitatea de cereale care a trecut prin Portul Constanta pana la sfarsitul lunii august a fost cu 30% mai mare fata de aceeasi perioada a anului trecut si, pana la sfarsitul acestui an, va depasi nivelul anului trecut, a declarat purtatorul de cuvant al portului, Monica Velicu, potrivit publicatiei Bloomberg, citata de Mediafax.

Cargill, cea mai mare companie privata din Statele Unite, si compania Transport Trade Services au finalizat in luna august o investitie de 15 milioane de euro in terminalul de cereale Canopus Star din Portul Constanta, care a dublat capacitatea acestuia de la 50.000 de tone la 110.000 tone.

In 2013, transportatorii au trimis un numar record de 533 de vase in Portul Constanta, in crestere cu 21% fata de anul precedent, potrivit datelor portului.

Cresterea productiei de cereale din Romania, Bulgaria si Ungaria si constructia unor noi silozuri si terminale pentru manipularea livrarilor catre Egipt au propulsat Portul Constanta inaintea portului Rouen din Franta, ca principal centru nodal al cerealelor in Europa.

"Productia de cereale a crescut treptat in Romania, Bulgaria, Ungaria si Serbia. Principalul beneficiar a fost portul Constanta. Este singurul port cu o capacitate suficienta pentru a servi regiunea", a declarat saptamana trecuta James Hyslop, director pentru Romania la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare.

Romania, care a devenit principalul furnizor pentru agentia de stat pentru cereale din Egipt, dupa ce a castigat contracte in fata Rusiei si Frantei, a atras companii agricole ca ASI Europe din Germania si Archer-Daniels-Midland (ADM) si CHS din Statele Unite.

In primele opt luni ale acestui an, prin Portul Constanta au trecut 9,5 milioane de tone de cereale, cu 30% mai mult fata de intervalul similar din anul trecut, iar volumul din acest an va depasi recordul de 15,3 milioane de tone consemnat in 2013, a spus Velicu.

Contractele futures pentru grau tranzactionate la Paris au scazut cu 21% in acest an, din cauza ofertei mari.

Exporturile de cereale care au avut loc anul trecut prin Portul Constanta au fost de 8,7 milioane de tone, peste nivelul de 5,389 milioane tone din 2012.

Portul Rouen din Franta a exportat 7,35 milioane de tone de cereale in 2013, comparativ cu 5,45 milioane de tone in 2012.

Productia de grau moale a Romaniei, Bulgariei si Ungariei a urcat la un nivel total de 17,7 milioane de tone, de la 7,4 milioane de tone in urma cu 10 ani, cand regiunea a fost afectata de seceta, potrivit datelor Eurostat.

Productia de porumb a crescut in aceeasi perioada la 20,8 milioane de tone, de la 15,3 milioane tone.

"Exporturile de cereale ale Romaniei vor continua sa creasca. Este o regiune cu multe bogatii naturale", a declarat Peter Beerents, director general al Cibus Farmland Club, companie olandeza de consultanta in domeniul agricol.

Majoritatea cerealelor livrate din Portul Constanta sunt destinate tarilor din Orientul Mijlociu, iar traderii beneficiaza de numarul mare de nave care cauta contracte de transport.

Costul transportarii unei cantitati de circa 50.000 de tone de cereale din Constanta in Egipt a fost in medie de 12,63 de dolari pe tona in acest an, in scadere de la 13,01 dolari in 2013.

Intre marfurile neambalate care sunt transportate prin portul Constanta se afla cerealele, fierul vechi si carbunele.

De la 1 iulie, autoritatile din Egipt au convenit achizitia a 600.000 de tone de grau din Romania, peste cantitatea de peste 525.000 de tone din Rusia si cea de 480.000 de tone din Franta, conform datelor Bloomberg.

Constanta este avantajata pentru livrarile de cereale spre Egipt, cea mai mare piata de profil din lume. Portul egiptean de cereale El Dekheila este la o distanta de 1.118 mile marine, la care se poate ajunge din Constanta in 3,5 zile, la o viteza de 14 noduri, potrivit ports.com.

Fata de Odesa, distanta este de 1.393 de mile, iar fata de Novorossiisk de 1.576 mde mile, iar durata transportului pana la portul egiptean este de 4,1, respectiv 4,7 zile.

In ultimele patru luni, cei mai mari patru transportatori de marfuri neambalate din portul Constanta au fost companiile Polska Zegluga Morska, National Navigation, Lebanese Shipping Union si Samos Steamship, care au preluat din port 18 incarcaturi.

Potentialul Portului Constanta este in continuare limitat de navigabilitatea redusa a Dunarii, au aratat Beerents, de la Cibus Farmland Club, si Toma Dinu, decanul Facultatii de Management a Universitatii de Stiinte Agricole din Bucuresti.

"In anumite perioade ale anului, nivelul Dunarii este atat de scazut incat navigatia este limitata pentru navele peste un anumit tonaj. Sunt disponibile fonduri europene mari, dar nu sunt cheltuite pentru cresterea adancimii fluviului", a spus Beerents.

Dinu a spus ca cea mai mare parte a cerealelor din Romania sunt transportate la Constanta cu trenul sau camioanele, iar imbunatatirea navigabilitatii Dunarii si dezvoltarea porturilor fluviale ar permite cresterea exporturilor.

In 2012, Contanta era al noualea mare port pentru marfuri neambalate din UE, in urma porturilor Tranto (Italia) si Antwerp (Belgia), potrivit datelor Eurostat. Rotterdam se afla pe prima pozitie.

Cresterea exporturilor de cereale ale Romaniei si imbunatatirea logisticii au coincis cu investitii ale Cargill, ADM si CHS, care detin participatii la terminalele de cereale din portul Constanta.

ADM este cel mai mare procesator de porumb din lume, iar CHS cea mai mare asociatie din industria cerealelor in SUA.











9434 vizualizari

  • -19 (31 voturi)    
    Bine ca mai avem port... (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 13:28)

    MenInBlack [utilizator]

    Ce pacat ca nu mai avem flota comerciala...
    Nici autostrazi : ''Romania nu are nevoie de autostrazi'' - Traian Basescu - Sabotorul Transporturilor romanesti !
    Despre Berceanu, Boagiu...ne spune ceva D-na Macovei, despre chestiunea ministri ai Transporturilor ??? Desigur ca nu...in rest are acelasi limbajul de lemn : ''vom pedepsi toti hotzii'' :( ... basisme securiste gen : ''Am o singura boala, boala pe hotzi"...ca ma impiedica sa fur eu tot...
    Alooo, Dl. Magureanuuu...&gasca securistilor cesusisto-basisti : luati-va mainile de pe Portul Constanta, va ajunge cat ati furat, e timpul sa ne lasati sa reconstruim Romania !!! Jos securimea basista !
    • +18 (28 voturi)    
      bai, Gade (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 13:42)

      outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui MenInBlack

      Vrei sa zici ca Mazare e mai cinstit? Lasa dracului Antena 3!
      • -14 (20 voturi)    
        :))) (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 13:53)

        MenInBlack [utilizator] i-a raspuns lui outside_the_wall

        Adica sa-i lasam tot pe vechii securici, daca Mazare nu e tocmai verde, nu ?
        Halal logica basista ai...
        N-ar fi mai bine sa facem curat, curat, sub administratie si control public ? Sau nu va convine sa lasati asa o vaca de muls ?!
        • +6 (6 voturi)    
          Cu cine faci tu curat? (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 16:35)

          KostasP [utilizator] i-a raspuns lui MenInBlack

          Cu ponta presedinte si psd la putere? Da' de iliescu ce zici, ala era bun pt tine, da' de patriotu' constantinescu? Ne lasi?
      • -9 (21 voturi)    
        Uite unde era comunistul (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 13:58)

        cato [utilizator] i-a raspuns lui outside_the_wall

        De ce te oparesti, omul a citat din Traian Basescu. Daca citatul te deranjeaza, ia legatura cu emitentul :-)
        Omul a zis nimic bun despre ceilalti, insa tu esti fidel dictonului comunist "cine nu e cu noi e impotriva noastra".
        • +12 (16 voturi)    
          vis-a-vis de dictonul comunist... (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 14:13)

          Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui cato

          eta cine vorbea... antenistul de serviciu.

          ai acelasi grad de inteligenta ca si maimuta care conduce Constanta.
    • +3 (5 voturi)    
      Vrei totul alb in doua zile? (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 15:48)

      a-politic [utilizator] i-a raspuns lui MenInBlack

      Daca ar fi sa intre in puscarie toti care fura, n-ar mai avea nici cine sa-ti ia gunoiul din fata blocului. Ai rabdare, deja a inceput procesul dar e de durata. Si ghici cui trebuie sa-i multumesti pentru asta. Fara persoana care face obiectul antipatiei tale, acum nici nu ai fi conceput sa vezi puscariile populate cu mari corupti, in schimb aveai autostrada. Bucuresti-Alexandria. Sa dea dumnezeu sa nu apucam sa facem comparatia intre "regimul Basescu" si "regimul Ponta" (apropo de securisti), dar daca se intampla iti garantez ca o sa-i faci statuie marinarului.
      • +1 (1 vot)    
        Hmmm, cam tarzie, cam putintica si (Duminică, 19 octombrie 2014, 15:29)

        dbdb [utilizator] i-a raspuns lui a-politic

        cam stramba masura, nu te supara! in astia 10 ani, ai lor au furat cat ailalti de dinainte, poate chiar mai mult - nu mai vorbesc ca unii din astia au fost si inainte si dupa, nu a miscat nimic fara ei in ultimii 24 de ani. D-astia gen Base, daca ma intelegi ;). Si acum alergam sa-i prindem, dupa ce raul s-a facut deja? si ii prindem doar pe ai lor nu si pe ai nostri? A intrat dracului in puscarie Ritzi, sprijinitoarea lui Udrea si Basica mica? Nu! cand o intra si aia si Udrea, atunci sa vorbesti, pana atunci, lasa vrajeala!
    • +1 (1 vot)    
      Pregatiri pentru Rossia Today.. (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 18:44)

      Dianora [utilizator] i-a raspuns lui MenInBlack

      .. sectia romana? Mai actualizati nformatia copii ..
  • +17 (17 voturi)    
    Mazarea .. (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 14:31)

    NicolaeA [utilizator]

    Incadrati si mazarea la cereale ! Altfel nu e drept pentru faraonul Constantei !
  • +2 (2 voturi)    
    De aia vroia circarul sef portul! (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 14:58)

    Maniu [utilizator]

    Cu ce a gresit tara asta sa fie condusa de toti miseii?
  • +13 (13 voturi)    
    Dreptare pana la capatul (sleirea) tarii! (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 15:19)

    hotnewsfil [utilizator]

    Se va face o condamnabila nedreptate marelui bob de Mazare, daca i se ia dreptul de a se infrupta din beneficiile aduse de port, pentru el si pentru pipitele lui cu buricul gol (nu numai buricul!).
    Viorel trebue sa ii dea integral portul, tovaraseste, pentru a aduce bani greilor din pardid. Ar trebui ca, din fondul de rezera al premierului, sa i se dea bani lui mazare, pentru reabilitarea cazinoului din Constanta, sa aiba pipitele o scena pe care sa isi dezvalue talentele (goliciunile), de gat cu marele Mazariche (de caprita!).
    • 0 (0 voturi)    
      pai daca-i Fondul de rezerva... (Duminică, 19 octombrie 2014, 0:58)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      ... atunci, da banii ca sa transforme Cazinoul in... biserica ;) :P
  • +9 (11 voturi)    
    Saracu (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 15:43)

    bancheru83 [utilizator]

    Men in black....cred ca are cetatenie rusa.e total pe dinafara cu Ce se intampla in Romania !!!!!!
    • 0 (0 voturi)    
      Nu doar cetatenie (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 14:58)

      Maniu [utilizator] i-a raspuns lui bancheru83

      cred ca si spalare de creier ruseasca!
    • +1 (1 vot)    
      E o sluga ordinara (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 17:41)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui bancheru83

      Posibil sa pape si de la rusi....nu doar de la pesedisti. Dar e doar un postac amarat, insarcinat cu propaganda. Fura astia de rup si el tot Basu, Basu.
  • +1 (1 vot)    
    Portul de "doctorat " ilegal pt. WcP/agentul OO (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 17:22)

    Plagarus [utilizator]

    Nu numai cereale, dar si urgentarea proiectului AGRI, menit sa aduca gazele azere in Romania, prin portul Constanta si finalizarea interconectorului de gaz lichefiat Azerbaidjan - Georgia - Romania - Ungaria
    Proiectul presupune construirea a doua terminale pentru gaz lichefiat si transportul gazelor lichefiate pe Marea Neagra, intre Georgia si Romania.
  • -1 (1 vot)    
    Uite-asa-i creste influenta lui Mazare (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 19:26)

    xrogo [utilizator]

    iar DNA-ul n-o sa someze,il mai salta odata,il lasa apoi,mai face o telenovela cu mascati,c-asa-i la noi!!!
  • +5 (5 voturi)    
    cea mai mare evaziune in port (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 20:18)

    BME [utilizator]

    spagi de zeci de mii de euro la nivel guvernamental. Intrebati chinezii, turcii si arabi care au firme in Romania cat cotizeaza la mafiotii din Constanta, la intrarea in tara a fiecarui containar. Si spagile nu le iau vamesii aia mici ci aia mari din conducere. Are cineva curajul sa filmeze cu o camera ascunsa?
  • +4 (4 voturi)    
    Cel mai mare terminal de cereale .. da da ... (Sâmbătă, 18 octombrie 2014, 22:31)

    Keys [utilizator]

    Stiti cum ... ?
    Iese vaporul cu cereale romanesti din portul Constanta si trece in apele internationale.
    Dupa manevra asta, se intoarce nava frumos in port, dar ce sa vezi ... cereale vin din Turcia (pe hartie), in rest cele cateva contracte mentionate, nu sunt nici pe departe grosul afacerii ...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri