Piata auto isi va modera mult cresterea anul acesta, cele 40% vor fi inlocuite de un avans cu o singura cifra, spune intr-un interviu pentru HotNews.ro Jacques Daniel, director comercial pentru Renault, Dacia si Nissan in Romania. Jacques Daniel vorbeste despre criza de personal din service-uri, precum si despre impactul modelului "Sandero" de la Dacia, care va afecta vanzarile tuturor concurentilor, dar nu e o garantie ca va face piata sa creasca. In schimb, noul "Papuc" al Dacia nu va fura clientii celui mai vandut model Nissan, sustine Daniel, iar marca nipona va creste anul acesta cu cel putin 10%, desi nu vine cu noutati spectaculoase.

Crestere moderata pentru piata auto

Rep: Cum credeti ca va evolua piata auto romaneasca in 2008?

Jacques Daniel: E greu de prognozat cu cat va creste piata auto per total. Suntem intr-un mediu foarte competitiv, noi, importatorii, ne luptam sa vindem cat mai multe masini si reusim, iar competitia creste. Asta e un lucru bun pentru ca apar zi de zi noi provocari in Romania. Inceputul anului a fost bun, dar nu cred ca piata va creste cu acelasi procent ca in ianuarie.

Vom avea parte de o crestere moderata, as numi-o "0 plus", un pic mai mult, dar nu cred ca vom avea una de doua cifre. Piata are nevoie de un pic de odihna pentru a absorbi cresterea din ultimii ani.

Vedeti ca in tot mai multe orase blocajele din trafic fac viata oamenilor tot mai grea. Plus ca toate masinile vandute in ultimii ani au nevoie de servisare, iar asta e o chestiune-cheie. E usor sa vinzi o masina, dar mult mai greu sa dezvolti activitatile din jurul acelei masini.

O prognoza e greu de facut, tara are imens potential mai ales daca ma uit la dezvoltare, la numarul de locuitori, deci e normal sa fie o piata care creste. Marea intrebare este "Pana cand?" Cresterea va continua, nu trebuie sa fie una constanta, pot fi si unele opriri, pentru cateva luni sau un an, din diferite motive, dar apoi cresterea va reincepe pentru ca nevoia de masini exista.

Rep: Credeti ca exista o criza de personal in service-uri?

Jacques Daniel: Da. Bucurestiul este cel mai afectat pentru ca boom-ul pietei a inceput aici, dar si in alte orase se manifesta tendinta. Exista o competitie puternica si la angajarea pe aceasta piata, sa obtii cei mai buni vopsitori, cei mai buni mecanici, la preturi din ce in ce in ce mai mari.

Sigur, referindu-ma la angajari eu nu as folosi cuvantul criza, oricum este o situatie benefica nu pentru companii, ci pentru muncitori. Noi vom continua sa ne extindem, avem cereri de la destule companii independente care vor sa intre in retea.

Loc mai este pe piata, iar noi ne vom extinde si in viitor datorita cresterii pietei. Sigur, trebuie sa existe un echilibru intre profitabilitate si acoperire. Visul oricarui client e sa aiba un service si showroom cat mai aproape de domiciliu.

Acest lucru este posibil daca cineva plateste pentru intretinerea acestor facilitati. Noi trebuie sa ne asiguram un intreprinzator care intra in reteaua noastra de faptul ca are rost sa faca un service in acel loc, ca va fi suficient de multa lume care sa treaca prin showroom si suficienti clienti pentru service.

Renault va creste pe fondul lansarii primului SUV in lupta cu nemtii si japonezii

Rep: Cum vor evolua vanzarile Renault in Romania anul acesta ?

Jacques Daniel: Anul 2007 a fost fantastic pentru Renault in Romania, mi-ar fi greu sa-mi imaginez ca am putea vinde mai putin in 2008, mai ales ca venim cu noi produse, cum ar fi noua Laguna si Koleos, prinul SUV Renault. Deci avem o explozie de noutati care ar trebui sa ajute Renault sa obtina rezultate bune. Sunt optimist.

Daca piata evolueaza la fel, cred ca putem vinde 30.000 de masini. Potentialul e mult mai mare dar intotdeauna trebuie sa existe un echilibru intre profitabilitate si volume. Suntem prudenti. Au existat companii care au disparut luptand sa realizeze volume mari, uitand ca acestea te pot omori. Ai nevoie de mai multe fabrici, trebuie sa investesti multi bani si devii dependent de volume.

Rep: Cu cine va concura SUV-ul Koleos?

Jacques Daniel: Concurenta vine din partea marcilor coreene care sunt foarte active, din partea celor germane, dar si a celor japoneze. Spre exemplu, si Volkswagen a lansat Tiguan de curand, cam asta e competitia. Cifre de vanzari nu dam acum, dar il lansam pentru ca e loc pe piata si asteptam vanzari importante deoarece pretul masinii va fi bun.

Rep: Renault nu are o traditie un segmentul SUV, iar romanii sunt atrasi de SUV-urile germane si japoneze. Nu este un dezavantaj?

Jacques Daniel: Koleos va fi o masina care va oferi confort. In plus, Renault are motoare economice si in conditiile cresterii preturilor carburantilor, acest lucru este un avantaj. Nu ma tem de concurenta cu germanii, Renault e bine pozitionata pe piata romaneasca, s-a detasat si fata de a doua marca in clasament.

Trebuie spus ca masinile franceze au o istorie la fel de lunga ca si cele germane, deci nu am de ce sa ma tem ca lansam un 4X4. Apoi, sa nu uitam ca nu pornim de la zero, Renault beneficiaza de alianta cu Nissan si sunt puse in comun componente, platforma si motoarele. Koleos foloseste platforma Nissan Xtrail, care e una din cele mai bune din lume.

Rep: Care sunt obiectivele Renault cu noua Laguna care va fi lansata in primavara?

Jacques Daniel: Vrem sa acoperim un segment in care suntem vulnerabili, un segment in care sunt masini precum Passat si Mondeo. Ne intoarcem in segmentul D. Laguna II a avut cateva probleme, insa noua Laguna, lansata in septembrie in Occident, a primit un feedback excelent si asta ma face sa fiu foarte increzator.

Nissan a ramas fara doua modele cheie, insa anul acesta isi accelereaza cresterea

Rep: Renault a crezut puternic anul trecut, insa vanzarile Nissan au ramas cam la acelasi nivel. Cum se explica acest lucru ?

Jacques Daniel: E o situatie trista, insa foarte logica. Ca si Renault, Nissan depindea de doua modele cheie: Almera si Primera. Nissan a decis sa nu inlocuiasca in mod direct aceste masini. Astfel a fost o lipsa de productie intre nomentul opririi productiei Almera si Primera si introducerea de noi modele.

Pauza a fost de sase luni, iar Qashqai nu a fost gandita sa inlocuiasca Almera. Nu e niciun secret, pur si simplu e o poveste trista despre o perioada in care nu a existat productie, iar noua masina a fost constransa ca volum de productie. Anul acesta luam in considerare o crestere de plus 10%.

Lansarea Sandero nu garanteaza o crestere a pietei auto

Rep: Credeti ca lansarea Logan Pick-Up va afecta in vreun fel vanzarile modelului Nissan Navara, cel mai vandut al marcii in Romania ?

Jacques Daniel: Navara ofera lucruri pe care Dacia Pick-Up nu le ofera, 4X4 si dubla cabina. Ambele au aceeasi sarcina utila, dar in functie de ce vrei sa faci cu masina, alegerea va fi diferita. Daca vrei sa transporti diferite lucruri, Dacia Pick-Up e foarte buna, daca vrei o masina care sa mearga aproape pe orice teren chiar cu cinci persoane in cabina alegi Navara. Ambele sunt pick-up-uri, insa aici se opresc asemanarile.

Rep: Intrarea pe piata a modelului Dacia "Sandero" va afecta vanzarile vreunui model Renault?

Jacques Daniel: Va afecta pe toata lumea si Renault si Opel si Volkswagen, sau Skoda. E vorba de un model al celui mai mare producator auto din Romania. faptul ca numarul 1 aduce un nou model nu poate lasa piata indiferenta. Venirea lui Sandero nu va determina neaparat o crestere a pietei.

Piata ar putea sa creasca, insa la fel de bine Sandero ar putea canibaliza alte produse. Ar putea foarte bine sa canibalizeze Clio, dar la fel de bine si Opel Corsa, Ford Fiesta sau Peugeot 207. E strategia Dacia si nu am de ce sa ma tem.

Masinile super-ieftine nu vor fi o solutie pentru Europa

Rep: Pot avea masinile ultra-low cost o influenta puternica asupra Europei?

Jacques Daniel: Acest model de business low-cost a schimbat deja gandirea celor din Vestul Europei. uitati-va la succesul Logan in Franta sau Germania, putini ar fi crezut acum cativa ani ca acest lucru e posibil, iar acum s-a dovedit ca e posibil. Asta dovedeste cat de greu e sa faci o prognoza sau sa spui ca masinile ultra low-cost nu vor avea niciun impact.

Un impact exista. Daca intrebarea e "Aceste masini vor fi vandute in Europa Occidentala?" raspunsul e "Nu". Pentru ca ele nu respecta normele europene in ceea ce priveste siguranta si emisiile poluante. Producatorii nu ridica pretul masinilor doar de amuzament. Sistemele de injectie, catalizatorul, toate costa. O masina de 2.500 de euro sau de 3.000 euro nu poater avea asa ceva, decat daca ridici cu mult pretul masini.

Aceste masini ultra low cost nu schimba filosofia ci ofera o sansa de mobilitate pentru milioane de oameni care au doar biciclete sau motociclete si clar au nevoie de o masina, dar nu si-o pot permite.

Va fi extrem de greu sa aduci pe piata europeana astfel de vehicule, sa vii la client si sa ii spui, plateste mai putin dar calatoreste intr-un vehicul nesigur, fara ABS, sua airbag. E greu sa-l convingi sa se expuna unor pericole, pentru ca in cazul unui accident consecintele pot fi grave

Pe langa problemele de siguranta, sunt si cele legate de emisiile poluante. Daca masina este peste nivelul acceptat nu poate fi inmatriculata.