Cazul privatizarii Automobile Craiova si pozitia DG Comp a tinut prima pagina a ziarelor mai putin decat m-as fi asteptat. Din pacate, avem pentru prima data ocazia, ca stat membru al Uniunii Europene, sa discutam elemente de baza pe un caz concret, care ne afecteaza in mod direct, dar ne multumim sa o dam la colorat intr-un stil deja tipic. De la politicienii care nu au inteles nimic inca de la inceput din aceasta speta si nu s-au obosit sa o faca nici dupa publicarea IP/08/315, in urma cu doua zile, pana la opinia publica care a aplicat stampila “hotii”, intr-un loc in care nu era cazul sa o faca, Romania a intrat din nou intr-un carusel in care se discuta despre orice altceva, dar nu despre problema in sine, scrie Bogdan Leganaru pe blogul lui Emil Stoica.

Nu am inteles pozitia domnului prim-ministru Calin Popescu Tariceanu cu nasturii, Comisia Europeana care ne vrea raul si despre sume care se vor recupera de la Ford. Nu am inteles nici pozitia presedintelui Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu despre institutiile europene care sunt platite din banii nostri si despre aceiasi bani care trebuie recuperati de la Ford.

Primele pozitii ale celor doi demnitari mi se demagogice, prin urmare nici nu are sens sa le luam in discutie. Dar, eu nu inteleg in continuare, care bani sunt de recuperat de la Ford? Ajutorul de stat a fost primit de catre Automobile Craiova, nu de catre Ford. Tot de la Automobile Craiova trebuie recuperat. Statul a acceptat sa scada valoarea efectiva a contractului prin inserarea unor clauze care protejau Automobile Craiova (capacitate de productie, angajati). Comisia a evaluat ca cele 72.4 % din actiuni, cumparate de catre Ford, valorau pe piata 84 de milioane de EURO. Inserarea clauzelor a scazut pretul contractului la 57 milioane de EURO, restul de 27 de milioane reprezentand costurile acelor clauze. Protejand prin clauze contractuale Automobile Craiova, Statul a avantajat compania, avantajul fiind finantat de cele 27 de milioane de EURO pe care Statul a inteles sa nu le mai incaseze. Un cadou nepermis, pe care Automobile Craiova trebuie sa il dea inapoi acum.

Momentan, daca imi mai amintesc eu bine, suntem stat membru al UE si trebuie sa respectam un set de reguli aplicabil tuturor. Daca am uitat asta, ar fi cazul sa ne revenim. In rest, se poate discuta despre nasturi :)

UPDATE 1: Cristian Ghinea scrie si el, serios, despre Cazul Ford.

UPDATE 2: textul deciziei IP/08/315 poate fi gasit, inclusiv in limba romana, la acest link.

Comenteaza pe blogul lui Emil Stoica.