Vanzarile de ambarcatiuni de pe piata romanesca, totalizand circa 100 de unitati anual, sunt influentate negativ, printre altele, de lipsa infrastructurii portuare si promovarea slaba a yachting-ului, spun organizatorii si companiile participante la Romanian Boat Show, scrie Mediafax.

"Din pacate, lipsa infrastructurii si promovarea slaba a yachting-ului reprezinta factorii principali care franeaza dezvoltarea fenomenului in Romania. Nu exista nici o evidenta a numarului de ambarcatiuni care se vand anual in Romania, insa dupa estimarile noastre se fac maxim 100 de livrari", a declarat, miercuri, directorul de vanzari al Willon Harbour, Mihnea Hanganu, prezent la expozitia Romanian Boat Show, organizata in perioada 7-11 mai in Piata Constitutiei din Bucuresti.

Hanganu a adaugat ca un numar mai mare de porturi in Romania ar putea creste considerabil vanzarile de ambarcatiuni.

"Orice marina decenta are ponton, curent, apa si asigura posibilitatea de a deversa apa menajera. In Romania porturile nu sunt nici macar pazite si nu cred ca situatia se va imbunatati substantial mai devreme de doi ani. Pe de alta parte, taxarea yacht-urilor cu 30-40% pana anul trecut a constituit o alta piedica in dezvoltarea pietei", a explicat oficialul Willon Harbour. El a adaugat ca taxele au scazut la 9% in prezent.

"Ca piata ambarcatiunilor sa functioneze, trebuie sa existe cel putin 15-20 de porturi, ori in prezent sunt functionale doar trei. Bulgarii au aproape 20, sunt mult mai dezvoltati decat noi", a declarat Bogdan Craiciu, directorul general al companiei care organizeaza Romanian Boat Show, Set Events.

El a adaugat ca singurele porturi functionale sunt la Limanu, Mangalia si la Eforie Nord, existand proiecte pentru o alta marina, Tomis Yacht, in 2009, si alt port in Mamaia, in zona cazinoului.

"Portul de la Limanu are 200 de locuri, iar cel din Mangalia are acum tot 200. La Mangalia exista insa un proiect de dezvoltare care vizeaza extinderea la 450 de locuri, devenind astfel cel mai mare port din tara", a spus Craiciu.

Potrivit lui Mihnea Hanganu, o alta problema o constituie lipsa de organizare a service-urilor pentru ambarcatiuni, precum si dificultatea in obtinerea brevetului de navigator, Yacht Clubul Regal Roman fiind singurul care poate elibera un asemenea document. Brevetul este necesar pentru ambarcatiuni cu puteri mai mari de 25 de Cai Putere (CP), iar pentru obtinerea lui este necesara scoala, apoi examenul.

In ceea ce priveste costurile cu o ambarcatiune, acestea sunt legate in principal de intretinerea anuala, eventualele reparatii ale carenajului si de reviziile motorului dupa 100-150 de ore de functionare, cu exceptia primei revizii, care se realizeaza la 10-20 de ore, in functie de motor.

Organizarea Romanian Boat Show a costat peste 200.000 de euro. La eveniment participa 40 de companii, valoarea ambarcatiunilor expuse fiind, potrivit Set Events, de 40 de milioane de euro.