Record de pret: Consortiul Vinci-Aktor va construi 58 de kilometri de autostrada pentru 1,5 miliarde de euro

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Miercuri, 13 mai 2009, 14:27 Economie | Companii

Consortiul format din companiile Vinci Concession, Aktor Concession, Vinci Construction Grand Projets si Aktor este castigatorul licitatiei pentru constructia tronsonului de autostrada  Comarnic-Brasov. Contractul cu acest consortiu va fi o premiera avand in vedere ca autostrada va fi construita in parteneriat public-privat. Este primul contract de constructie printr-o concesiune de 30 de ani.

Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, sustine ca lucrarile de constructie vor incepe in 2010 si vor dura patru ani. "Astfel ca in 2014 sa putem circula pe autostrada", a afirmat Berceanu. Dupa expirarea contractului de concesiune, statul va avea posibilitatea sa prelungeasca perioada de administrare a autostrazii, sa organizeze o noua licitatie sau sa preia administrarea la compania de stat. Concesiunea presupune ca firmele sa construiasca autostrada din fonduri proprii, urmand ca de la data cand se preia amplasamentul, statul sa plateasca pe o perioada de 26 de ani 180 milioane de euro pe an.

Consortiul Vinci-Aktor va construi tronsonul de autostrada care se intinde pe 58 de kilometri, valoarea contractului fiind de 1,5 miliarde euro, a spus Berceanu. In contract, valoarea constructiei este de 21,18 milioane euro/km de autostrada. Insa, daca inmultim valoarea pe kilometru cu lungimea autostrazii, suma totala ajunge la 1,2 miliarde euro.

Raport BM: Romania practica preturi cu 40% mai mari decat media europeana

Sunt de departe cei mai scumpi kilometri de autostrada din Romania.
Tronsonul  executat de Bechtel, Campia Turzii – Bors, costa 13,2 milioane euro/km, iar cel Cernavoda-Constanta va costa peste 7 milioane de euro/km. Mircea Geoana a declarat in februarie ca un raport al Bancii Mondiale arata ca statul roman plateste pentru autostrazi cu 40% mai mult decat media europeana. Raportul se referea strict la preturile practicate pentru autostrada construita de Bechtel si pentru Cernavoda-Constanta. Trebuie sa luam in considerare faptul ca aceste preturi sunt mult mai mici decat cele pentru Comarnic-Brasov. Prin comparatie, in Bulgaria, pretul unitar este de 4,22 milioane de euro/km, iar in Polonia de 5 milioane.

Pentru tronsonul Comarnic-Brasov, exproprierile nu vor reprezenta o problema, avand in vedere ca 80% din terenuri apartin companiilor de stat Romsilva si Apele Romane.

Asistenta tehnica pentru acordarea concesiunii a fost furnizata de consortiul Louis Berger, Credit Invest si Tuca Zbarcea si Asociatii, valoarea contractului fiind de 3,9 milioane euro.

Pentru folosirea autostrazii, va fi aplicata si o taxa, iar valoarea acesteia va fi calculata dupa formula 1,75 euro pe suta de kilometri.

Vinci Concession si Vinci Construction fac parte din Grupul Vinci si au realizat anul trecut venituri de 4,7 miliarde de euro, respectiv 15,7 miliarde de euro. Aktor este una dintre cele mai mari companii de constructii din Grecia, fiind membra a Grupului Ellaktor, cu o cifra de afaceri de peste 1,9 miliarde euro.

Trei consortii au depus oferte pentru atribuirea contractului de concesiune pentru lucrarile la autostrada Bucuresti-Brasov, tronsonul Comarnic- Brasov. Consortiile care au depus oferte sunt: Vinci Concession – Aktor Concession – Vinci Construction Grand Projets – Aktor, consortiul Astrada Concession, format din Strabag AG, Egis Projects, Eurovia Construct International, Housing & Construction Holding Co. Ltd, precum si consortiul Autostrada A3 Comarnic-Brasov, format din Bilfinger Berger-Porr.

Aktor, o firma cu reputatie proasta

Compania Aktor este destul de controversata, aceasta avand si alte afaceri in Romania. Este o firma mult criticata de presa din cauza intarzierilor la unele lucrari de constructie.

Chiar HotNews.ro a publicat in 2005 un articol cu titlul "Figuratiile Aktor" si in care se arata ca firma si-a dovedit neseriozitatea.

De exemplu, Suceava News arata ca Aktor nu si-a respectat angajamentele referitoare la termene in ceea ce priveste modernizarea Drumului National 17.

Monitorul de Suceava arata ca "Firma Aktor a finalizat modernizarea tronsonului Tihuţa – Iacobeni cu un an intarziere".

De asemenea, ziarul Obiectiv arata ca "Firma greceasca Aktor face reparatii de drumuri la Vatra Dornei fara a avea autorizatie pe linie de protectie a muncii".

Si NewsBucovina prezinta faptul ca "Firma grecească Aktor amendată de comisarii de mediu, la final de lucrare".

In articolul "Pazea! Vin grecii", Ziarul de Iasi incearca sa demonstreze cat de controversata este firma.


Citeste mai multe despre   










9982 vizualizari

  • +10 (18 voturi)    
    Romania... (Miercuri, 13 mai 2009, 14:37)

    Ana [anonim]

    Era de asteptat sa fie mai apara un record mondial. Dupa cel mai lung carnat, cea mai batrana mamica, urmeaza cea mai scumpa autostrada din lume. Felicitari d.le Basescu! Traim bineeeee!
    • +19 (21 voturi)    
      comision (Miercuri, 13 mai 2009, 14:59)

      mos ion roata [utilizator] i-a raspuns lui Ana

      nu ati inteles bine,sumele folosec doar la calcularea comisioanelor si la plata penalitatilor,autostrada nu se va construi.
    • 0 (2 voturi)    
      ? (Joi, 14 mai 2009, 13:03)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Ana

      care este legatura cu Basescu? nu am inteles...
      A semnat Basescu ceva pentru autostrada asta?
  • -3 (15 voturi)    
    pret (Miercuri, 13 mai 2009, 14:43)

    cosmin [anonim]

    Pai nu-i scump domnule 1.75 euro /100km. Numa sa vedem noi autostrada asta construita. Oricum asta e viitorul: parteneriate public-privat
    • +1 (1 vot)    
      nu-i scump? (Joi, 14 mai 2009, 9:33)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui cosmin

      pai omule, deja intra in marja de pret a CFR!
      Daca CFR face greaseala sa puna un tren o idee mai rapid pai raman astia cu autostrazile cu balarii si manelistii care vor sa-si afiseze masinile.
    • +1 (1 vot)    
      heiii... (Joi, 14 mai 2009, 15:19)

      cosmin [anonim] i-a raspuns lui cosmin

      ...daca spui ineptii, fi dragutz si nu te semna, tizule :D
  • +12 (14 voturi)    
    Berceanule esti beton! (Miercuri, 13 mai 2009, 14:44)

    Horea [anonim]

    26 * 180 = 4680 milioane, adica 4.6 miliarde de Euro pentru 58 km de autostrada, iar in banii astia probabil ca nu este inclusa intretinerea.
    Beton, frate. Cu asemenea contracte sa tot traim bine...
    • 0 (4 voturi)    
      CE DRACU... (Miercuri, 13 mai 2009, 15:00)

      CIOMBE [anonim] i-a raspuns lui Horea

      Ai calculat? Poate 21,18 mil EUR/km x 58 km = 1.228.440.000 EUR! Intrebarea este unde au fugit deja 271.560.000 EUR?
      • +6 (8 voturi)    
        Ai uitat sau n-ai citit (Miercuri, 13 mai 2009, 15:13)

        Alexandru C [utilizator] i-a raspuns lui CIOMBE

        "Concesiunea presupune ca firmele sa construiasca autostrada din fonduri proprii, urmand ca de la data cand se preia amplasamentul statul sa achite pe o perioada de 26 de ani 180 milioane de euro pe an."

        Deci statul achita 4.68 miliarde in 26 ani. Ai inteles? Doamne fereste sa faca vreo 500 km tot asa ca baga statul in faliment.
        • +2 (2 voturi)    
          Mai costa si intretinerea (Miercuri, 13 mai 2009, 16:22)

          Cristina [anonim] i-a raspuns lui Alexandru C

          Se mai devalorizeaza si euro in 26 de ani.
          M-am uitat pe net si in California, care are cam 10mii mile se cheltuie 1,2 miliarde pe an pentru intretinere.
          Din taxa noastra, presupunand ca trec 40mii de masini pe un sens si tot atatea pe sensul celalalt, ies 30 milioane pe an. Pe astia ii ia partenerul public sau cel privat ?
          De fapt nu vreau sa carcotesc, da doamne sa se faca
        • 0 (0 voturi)    
          mai cap tzepos (Joi, 14 mai 2009, 15:21)

          cosmin [anonim] i-a raspuns lui Alexandru C

          se presupune ca, prin taxare, statul va recupera partial, total sau chiar mai mult decat suma respectiva.
          "Pentru folosirea autostrazii, va fi aplicata si o taxa, iar valoarea acesteia va fi calculata dupa formula 1,75 euro pe suta de kilometri."
          ai prins ideea sau ai nevoie de sageti? :D
    • +4 (4 voturi)    
      Adica 80 milioane pe km in 26 ani (Miercuri, 13 mai 2009, 15:02)

      Alexandru C [utilizator] i-a raspuns lui Horea

      Daca o construiesti de 4 ori in 26 ani si tot ajunge de fiecare data printre cele mai scumpe autostrazi din lume.
    • +4 (4 voturi)    
      NU asta e calculul corect! Daca vrei corect: (Miercuri, 13 mai 2009, 15:08)

      xulesku' [anonim] i-a raspuns lui Horea

      (Calcule proprii)

      >> 180Mil Euro primiti in anul 26 (adica 2040) , la o rata anuala de 5% crestere (inflatie, dobanda..alege ce vrei), inseamna 50 de milioane ca valoare la sfarsitul anul 2014
      - 53 in 2014 pentru cei din 2039 si tot asha.

      >> Suma finala, actualizata la valoarea de la sf. lui 2014 este de: 2587 Mln E ~2,6 Bln Euro si de ~2,1Bln E valoarea de la sf. lui 2009

      >> Asta inseamna: 36Mln.E/klm. autostrada > mai mult decat in contract (~21), ceea ce ar aduce un profit de 15Mln/km..DAR nu avem toate datele, asa ca e greu de calculat exact ce si cum!

      Sa apucam sa o vedem si tot e ceva..

      Numai bine!
  • +5 (5 voturi)    
    Cea mai "buna" firma a castigat (Miercuri, 13 mai 2009, 14:46)

    FLORIN [anonim]

    Ia cititi un pic sa vedeti ce istoric glorios are firma asta in Romania:

    http://www.ziaruldeiasi.ro/local/pazea-vin-grecii~ni4tlp

    http://www.monitorulsv.ro/Local/2009-04-06/Drumul-Suceava-Poiana-Stampei-iadul-soferilor-si-paradisul-firmelor-de-constructii

    http://www.ziaruldeiasi.ro/local/pazea-vin-grecii~ni4tlp

    http://www.obiectivdesuceava.ro/index.php?page=articol&ids=7656
  • +7 (7 voturi)    
    21 milioane euro/km? (Miercuri, 13 mai 2009, 14:48)

    mickael [anonim]

    nu-i cam mult?
    iar 180 milianone * 26 ani=4.680 miliarde euro!!

    Deci platim 1.5 miliarde sau 4.7 miliarde??
    Caci nu am priceput...
    • +4 (4 voturi)    
      Cam asa.. (Miercuri, 13 mai 2009, 15:15)

      Amad [anonim] i-a raspuns lui mickael

      Strada costa 1.5 mld dar ne nu trebuie sa ne facem griji cu banii ca ne imprumuta ei, cu dobanda. Treaba noastra este numai sa-i platim in rate, adica in total 4.6 mld. Pe langa asta vor incasa si taxele de acces, administrarea fiind data tot lor. Nu mai zic ca, concesionarea pe bucatele mici va face o varza.
    • -1 (1 vot)    
      Platim 2,1 Miliarde in total (Miercuri, 13 mai 2009, 15:21)

      xulesku' [anonim] i-a raspuns lui mickael

      ..Vezi calculul de mai sus! 2,1 nu e f mult, data fiind zona si profilul constructiei!
      • +3 (3 voturi)    
        Al naibii profil (Miercuri, 13 mai 2009, 17:50)

        Alexandru C [utilizator] i-a raspuns lui xulesku'

        Aia din Elvetia si Austria care au autostrazi de traverseaza Alpii pe la 2500 m ce sa mai zica de profilul zonei?

        Ai facut un calcul de zici ca 2.1 mld e putin? Rezulta 36.2 milioane km. E chiar moca nu? :)

        Arunca si tu un ochi la Croati ca sunt mai aproape si au autostrazile numai prin munti. Ai sa fii surprins sa constati ca la ei s-a construit cu mult sub jumatate de pret.
  • +4 (4 voturi)    
    Suma e mult mai mica decat pare (Miercuri, 13 mai 2009, 15:11)

    fermierul [anonim]

    E o mare diferenta in a plati 4.6 miliarde in 26 de ani dupa terminarea lucrarii (care e inca 5 ani) si a plati 4.6 miliarde in urmatorii 5 ani. La o dobanda de doar 5%, pentru un credit pe 26 de ani platesti mai mult decat dublu.

    In plus exista si avantajul ca e un cost fix. La Autostrada Transilvania pretul initial a fost 2.3 miliarde si se va ajunge la final la un pret de 3 ori mai mare.
    Si fiindca nu isi ia banii inainte, constructorul e mai motivat sa termine mai repede.
    • 0 (2 voturi)    
      Alta autostrada - in alt loc din lume (Miercuri, 13 mai 2009, 15:45)

      Dacus [utilizator] i-a raspuns lui fermierul

      http://www.spectator.sk/articles/view/34445/23/ppp_highway_construction_projects_go_ahead.html

      The total cost of the 157 kilometres of highways and dual carriage ways is estimated at €3,485 billion excluding VAT, according to SITA.

      Adica undeva la 22 mil EUR/km

      La contractul asta e de 4 ori mai mult (daca nu punem la calcul costuri ascunse ale constructiei), ci doar cei 180 mil/an timp de 26 de ani
  • -1 (1 vot)    
    macar (Miercuri, 13 mai 2009, 15:28)

    claonic [utilizator]

    macar sa o faca..
  • +1 (3 voturi)    
    cred ca ii OK sistemu (Miercuri, 13 mai 2009, 15:39)

    Dude [anonim]

    eu cred ca ii ok sistemu in sine pentru ca cum zicea cineva mai sus ei nu isi primesc banii numai dupa ce is gata si pe an asa ca statul are o parghie sa ii fortzeze sa construieasca repede si bine si sa faca si intretzinerea calumea. eu asa am inteles ca defapt ii si intretzinerea inclusa in pretz.
    eu mai multe probleme imi fac despre cat a luat firma " Tuca Zbarcea si Asociatii" ... LOL.. cati asociatzi?cat o primit fiecare si cat o donat la partid inapoie.. ;)
  • +1 (1 vot)    
    e cam scump (Miercuri, 13 mai 2009, 15:45)

    bigradu [anonim]

    daca valoarea investitiei este de EURO 1,5 miliarede atunci plata catre consortiu este echivalentul unei dobanzi de 11.25%. Daca valoarea investitiei este de EURO 1,2 miliarde (21,18 milioane/km x 58 km) atunci dobanda este de 14,2%. Cam scump!!! Cred ca in cazul asta, romania ar iesi mai ieftin daca ia un imprumut de la banca.
  • +3 (3 voturi)    
    e clara treaba (Miercuri, 13 mai 2009, 16:08)

    ronnie [anonim]

    cu firmele grecesti si italienesti nu faci nici o treaba - spaga si bani bagati aiurea - bat pariu ca la ei in tara nu au facut nimic, doar in tari bananiere cum suntem si noi

    firme austriece sau nemtesti ne stateau in gat?
    • 0 (0 voturi)    
      firme din at si de (Joi, 14 mai 2009, 9:52)

      zach [anonim] i-a raspuns lui ronnie

      Cine sa faca? Strabag?
      Yeh
  • 0 (2 voturi)    
    taxe (Miercuri, 13 mai 2009, 16:15)

    cosmin [anonim]

    Eu cred ca gresiti undeva. Adica taxa de 1.75 euro/km va fi incasata de stat dupa care din acei bani se va plati catre constructor cei 180 mil de euro.
    PS: De ce un comentariu la fel de pozitiv al meu la adresa acestui contract nu a fost publicat????? Oare trebuie sa fie numai critici??
  • +2 (2 voturi)    
    Ieftin (Miercuri, 13 mai 2009, 16:23)

    georgio [utilizator]

    Pai taticule e ieftin. Bechtel deja a incasat 800mil eur pt 0km de autostrada :). si o sa avem 400km pe la vreo 15miliarde de eur in final. Deci clar mai mult :(
  • +3 (3 voturi)    
    minitransporturilor,licita pac-pac,datori for ever (Miercuri, 13 mai 2009, 16:24)

    un fost constructor dezamagit [anonim]

    inca o palma data, sistemului national actual de valori si actualilor guvernanti.am construit noi fara a ne inrobi in datorii valutare pe generatii intregi: salva-viseu,defileul jiului,portile de fier,baraje,canalul cernavoda-agigea|navodari(62plus30 km),metrou,tremo si hidrocrntrale,combinate chimice,rafinarii, constructii de cvartale de blocuri si fabrici si uzine in toate orasele tarii,poduri peste rauri si dunare,vapoare,platforme de foraj maritim,porturi,ecluze,1 autostrada de 100km(in anii "70),sa, si nu suntem in stare sa facem 58km de autostrada cu viaducte si tuneluri(am avut si avem mineri care sapa la 2000m adincime,facultati,universitati,academie,institute de proiectari,constructori,sa).ce era daca puneam judetele brasov si prahova(unele din cele mai puternice) sa construiasca acest tronson dificil de autostrada?dar,minitransportului,nu!e mai simplu de licitat cu straini.rezolvi in 5 minute si indatorezi tara pe vecie!halal!.pe linga sentimentul de neputinta,deschidem larg robinetul instrainarii avutiei telurice nationale.niciodata in istorie nu am fost atit de slabi la toate capitolele.se pare ca daca analizam graficul demnitatii noastre nationale in ultimele 2 secole avem citeva virfuri: 1877,1918,anii "70-"80=epoca de aur,1989(un salt in gol,fara a se deschide parasuta..).in prezent, suntem pe o panta abrubt descendenta, nemaistiind sa facem nimic si vinzind tot,pina si sufletul nostru national.
    • +1 (1 vot)    
      corect (Miercuri, 13 mai 2009, 16:38)

      ronnie [anonim] i-a raspuns lui un fost constructor dezamagit

      foarte bine punctat - decat greci si italieni constructori mai bine de-ai nostri - treaba e ca cei de atunci care au construit cele enumerate nu cred ca mai lucreaza sau mai sunt in tara ... cand nu stii ce sa faci sau cum sa gestionezi, vinzi
      • 0 (0 voturi)    
        mai exista, dar... (Joi, 14 mai 2009, 9:40)

        Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui ronnie

        au fost sparti in bucati pt a nu mai avea puterea de a prelua nici un contract si in plus nu-si permit sa "contribuie" cu comisioane si studii de "fezabilitate" fictive.
        Un exemplu celebru in Africa si Orientul Mijlociu este Contransimex care a fost una din companiile cele mai mari construind infrastructuri de transport care depasesc de 2, 3 ori ceea ce se discuta la noi pe hartie.
        Au fost sparti in bucati la inceputul anilor '90 si acum nu stiu daca au 50 de km de strada reparata.
        Noi nu ne vindem tara si nici nu o dam pe gratis, doar o distrugem si ne batem joc de noi deoarece ii alegem pe aceiasi pcr-isti de vreo 19 ani.
    • +3 (3 voturi)    
      n-ai inteles tu bine (Miercuri, 13 mai 2009, 23:54)

      zvezda [anonim] i-a raspuns lui un fost constructor dezamagit

      Treaba o vor face tot romanii, ca doar nu crezi ca aduc aia muncitori si ingineri de la mama naibii. Ei doar iau banii. Acum e clar?
  • +2 (2 voturi)    
    ...mai conteaza... (Miercuri, 13 mai 2009, 16:39)

    ileana [anonim]

    suma, cand la noi se plateste si nu se face nimic?! iar timpul trece!
    sincer, facem cheta la nivel national si platim banii astia, dar exact la termenul de dare in folosinta! sa vedem ceva palpabil!
  • +3 (3 voturi)    
    In sfarsit un lucru bun (Miercuri, 13 mai 2009, 16:42)

    Dan [anonim]

    Asta e un lucru bun. Atat timp cat nu avem bani de facut autostrazi, asta e singura metoda. Asa s-au facut si in Franta autostrazi si in alte tari.
  • 0 (0 voturi)    
    neliniste (Miercuri, 13 mai 2009, 16:54)

    amidona [anonim]

    pe mine ma nelinisteste exprimarea doamnei care ne-a adus la cunostinta stirea. vorbim despre un contract de construire, de licitatie pentru construirea tronsonului x-y etc, nicidecum despre licitatie pentru constructia tronsonului x-y. ma indoiesc ca merita retinute cifrele sau datele avansate de aceasta doamna in coditiile in care ea nu stapaneste nici macar titlul stirii pe care s-a caznit sa ne-o comunice :
    licitatie pentru atribuirea contractului de construire a ......
  • 0 (0 voturi)    
    SCUMP? (Miercuri, 13 mai 2009, 18:25)

    Ion [anonim]

    nu e scump deoarece pretul real este cu 50% mai mic.El creste cu plata comisioanelor catre negociatori si partidele politice de la putere.Acesti bani raman in tara si nu sunt transferati(eventual se cumpara ceva proprietati in statiuni exotice).Avand in vedere ca plata o vor face in principal nepotii nostrii nu e mult.Dupa noi potopul!!!sa traiti bineee!!!ha,ha haaa....
  • +3 (3 voturi)    
    Adevaratul cost pe kilometru (Miercuri, 13 mai 2009, 18:31)

    vasilica [anonim]

    Domnilor, guvernantii nostrii ne cred prosti si ne jupoaie pe fata.
    La o rata de dobanda de 5% in Euro (care cred ca este o ipoteza de lucru destul de buna), daca statul roman o sa plateasca 180 de milioane pentru 26 de ani incepand din 2014, valoarea actuala (in Euro de azi) a datoriei este de 2276 de milioane sau aproape 2.3 miliarde de Euro. Daca schimbam rata de dobanda pentru statul roman la 6%, valoarea actuala scade la 1996 milioane Euro, adica aproape 2 miliarde.
    Spre rusinea mea, nu stiu care este ratingul de tara pentru Romania, ca sa pot calcula exact costul de finantare, dar cred ca pe acolo sta treaba, intre 5 si 6%.
    Oricum, costul pe kilometru incluzand cheltuielile de finantare sunt intre 35 si 40 de milioane de Euro.
    Nu stiu cine sunt baietii destepti si cu ochi albastrii care "apara" interesul national, dar costuri de 8 ori mai mari pe kilometru decat in Polonia sunt o rusine!!! Dar sa traim bine, caci tupeul, nesimtirea si jaful pe fata atat al nostru cat si al urmasilor nostrii este cheia succesului in Romania !!!
  • +2 (4 voturi)    
    Iarasi panica (Miercuri, 13 mai 2009, 18:59)

    Bogdan [anonim]

    Deci, sa ne calmam si sa o luam metodic:

    - rugam ziaristii sa analizeze inaintre de a intra in panica. Pe acest tronson de autostrada din 58 de km, 15 km sunt tuneluri duble. Asa ca termenii de comparatie cu media bulgara sau poloneza pe aceasta lucrare sunt o ineptie.
    - pretul real platit de catre statul roman este de 1,98 mld EUR. Pentru cei care nu sunt in tema (si nu toti pot fi) calculele se fac pe prognoze financiare folosind asa numite rate de actualizare. Rata de actualizare pentru tarile de coeziune (Romania fiind o tara de coeziune) este de 5,5%.

    Asta inseamna ca o suma fixa in 2009 de 180 mln EUR, anul viitor, in 2010 va reprezenta ca valoare 1800/1,055= adica 1706 mln EUR, cu 5,5% mai putin. Cei 5,5% reprezinta costuri medii estimate pe termen lung cu cheltuieli bancare, inflatie etc.

    Este vorba aici nu de suma efectiv platita (care ramane de 180 mln EUR/an) ci de cat reprezinta acea suma ca valoare in anul cand se efectueaza plata.

    Fiindca atat timp cat nu avem banii astia la saltea, imprumutul costa si, pe langa asta, avem si devalorizarea data de inflatie. Oricum, ideea este ca analizele BM si BERD ne duc undeva la un 5,5% valoarea medie anuala a ratei de actualizare.

    Totodata, plata din partea statului se face timp de 26 de ani, incepand cu data predarii locatiei, adica 2014 si pana in 2039. Asadar, valorile se prezinta dupa cum urmeaza, in ordine:

    180 mln (in fiecare an de plata, ca valoare actualizata):

    2014 - 137.724.184
    2015 - 130.544.250
    2016 - 123.738.626
    2017 - 117.287.797
    2018 - 111.173.267
    2019 - 105.377.504
    2020 - 99.883.890
    2021 - 94.676.673
    2022 - 89.740.923
    2023 - 85.062.486
    2024 - 80.627.949
    2025 - 76.424.596
    2026 - 72.440.375
    2027 - 68.663.863
    2028 - 65.084.230
    2029 - 61.691.213
    2030 - 58.475.084
    2031 - 55.426.620
    2032 - 52.537.080
    2033 - 49.798.180
    2034 - 47.202.067
    2035 - 44.741.295
    2036 - 42.408.811
    2037 - 40.197.925
    2038 - 38.102.299
    2039 - 36.115.923
    TOTAL (valori 2014-2039): 1.985.147.109 EU
    • 0 (0 voturi)    
      pentru ca nu ma pricep (Joi, 14 mai 2009, 8:20)

      Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan

      e o reactie aproape normala sa ma panichez. cel putin la inceput. apoi, pun mana pe o carte de profil, ma duc cu ea la un prieten care lucreaza in domeniu si o sa imi explice el despre ce este vorba.
      pana atunci insa, va rog sa imi explicati, de fapt sa ne explicati si nou de actualizarea se face prin scadere si nu prin adunare. dupa ce am citit primul paragraf din mesajul dumneavoastra am inceput sa inmultesc 180 ml EURO cu 1,055 si nu sa impart la 1,055. va rog sa ne explicati mai clar mecanismul, pentru ca eu am cumplita senzatie ca actualizarile se fac, de obicei, crescator, nu descrescator.
      multumesc!
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns (Joi, 14 mai 2009, 10:09)

        Bogdan [anonim] i-a raspuns lui Ionutzelu

        Senzatia cumplita cu actualizarea prin adaugare va este deplin justificata cu o remarca: se face prin adaugare daca investitia s-ar face din banii statului roman. Astfel, daca pana la finalul lucrarii, adica in 4 ani, ar trebui sa platim integral investitia ar trebui sa adaugam acele rate de actualizare la transele de plata estimate. Altfel, lucrand pe banii altora, le scadem.

        Fundamentul acelor procente de actualizare e destul de complicat si cu atat mai complicat in acest caz in care investitia e cu componenta "sociala" si nu se analizeaza practic raportul unui profit la un cost ci a unui beneficiu la un cost. Care beneficiu e greu de estimat. Practic, in actualizare nu se ia doar dobanda bancara sau alte costuri palpabile ci si o componenta "sociala". Daca noi nu dam banii aia in urmatorii 4 ani ci in urmatorii 30, avem posibilitatea de a-i folosi in acest interval in alte proiecte de interes public care sa atraga alte beneficii (deci scadem valoarea de plata efectiva cu aceste beneficii). Sau la un calcul mai palpabil ii putem investi in titluri de stat, la o dobanda garantata de X %, care sa ne actualizeze din nou in jos pretul.

        Sper ca am reusit sa imi explic punctul de vedere.
        • 0 (0 voturi)    
          multumesc! (Joi, 14 mai 2009, 16:25)

          Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan

          Am inteles modalitatea de calcul pe care ai aplicat-o in prima postare.
  • +1 (3 voturi)    
    NL-DE (Miercuri, 13 mai 2009, 19:08)

    stealth32as [anonim]

    stau si ma intreb, oare de ce nu contacteaza firme olandeze sau nemtesti ca se pricep. or fi mult mai scumpi? pp ca nu, avand in vedere ca Romania practica preturi peste EU. Ce tot atata licitatie unde se baga toti lingaii,,,sa contacteze statul direct o firma de incredere la un pret corect si gata. Aici in A'dam au contruit o noua autostrada de nici nu mi-am dat seama,,,parca au facut-o peste noapte.
  • 0 (2 voturi)    
    Think! (Miercuri, 13 mai 2009, 19:58)

    Highway to hell [anonim]

    Tovarasi! Inainte sa ne miram de pret, ar trebui sa ne gandim la relieful din zona Comarnic-Brasov. Acolo vor fi facute numai poduri si viaducte. Nu e ca la campie, sectorul Bucuresti -Ploiesti.
  • +3 (3 voturi)    
    Vai de mine ce se pricep nemtii si olandezii... (Miercuri, 13 mai 2009, 20:53)

    Silv [anonim]

    ...la autostrazi de munte! Mai zic Austriecii, elvetienii si Italienii. Dar pana la urma nu prea conteaza: cand vin in Romania sunt toti la fel: vin sa profite, pentru ca suntem NOI TEMBELI! Problema e la NOI ca le permitem!
    • +5 (5 voturi)    
      haida de (Joi, 14 mai 2009, 1:33)

      goe [anonim] i-a raspuns lui Silv

      Si romanii ar putea (teoretic) sa proiecteze autostrada, exista know-how, nu e asta problema. Problema e ca nu exista in Romania o firma de proiectari suficient de mare ca sa poata prelua o lucrare de asemenea anvergura si s-o si termine in secolul asta. Au existat firme mari de proiectari, dar au fost facute praf ca erau comuniste.
      Nemtii si olandezii nu stiu sa faca autostrazi? Amice, olandezii sunt poate cei mai tari din lume (retine, din lume) la constructii de drumuri. Olandezii au doua autostrazi construite pe mare, una de 50 si ceva de km si una si mai lunga. Ingeniozitatea olandezilor in constructii este celebra. Nemtii au cea mai lunga experienta in materie de autostrazi din Europa, fiind cred ca primii care au avut vreo autostrada dupa razboi. Si tu crezi ca nu se pricep?
      • +3 (3 voturi)    
        Gluma proasta (Joi, 14 mai 2009, 8:33)

        Rhadoo [utilizator] i-a raspuns lui goe

        Nemtii au avut autostrada inainte de razboi, pentru deplasarea rapida a trupelor. In plus, cele mai multe autostrazi din Europa sunt in Germania, deci daca vrei eficienta si profesionalism, cheama-i pe germani.
        Firma asta greceasca e o gluma proasta, si scumpa, si proasta.
      • +1 (1 vot)    
        avem proiectanti (Joi, 14 mai 2009, 8:36)

        george [anonim] i-a raspuns lui goe

        daca nu stiai proiectarea e facuta de firme romanesti. cu executantii stam prost. Vinci e ofirma f buna au facut niste lucrari extraordinare in Franta. de greci nu stiu dar daca ati vazut autostrazile facute de ei prin grecia imi inchipui ca sunt ok
    • 0 (0 voturi)    
      In Germania (Joi, 14 mai 2009, 17:15)

      Ionutzelu [anonim] i-a raspuns lui Silv

      prima sectiune de autostrada a fost finalizata in 1932. Viteza maxima de deplasare in conditii de siguranta a unui autovehicul pe autostrazile construite dupa standardele introduse de nazisti in 1933 (care au fost modificate in bine dupa cel de-al doilea razboi mondial) era de aproximativ 150 km/h, in curbe. In anul 1938 in Germania erau construiti 3046 km de autostrada.
      Una din limitarile impuse de standardul german de constructie a autostrazilor este aceea de a nu avea, pe nici o portiune, fie ea de munte, un coeficient de crestere sau descrestere a altitudinii mai mare de 8%. Au stabilit ca daca vor construi autostrazile asa, autovehiculele care vor rula pe ele vor avea un consum de combustibil optimizat.
      Toate bune!
  • +1 (1 vot)    
    Made in Romania (Joi, 14 mai 2009, 1:28)

    peerLAN [utilizator]

    Cred ca si o firma Romaneasca avea bunul simt sa faca mult mai mult pentru asa o suma uriasa... pacat :(
  • +1 (1 vot)    
    vrabia malai viseaza:) (Joi, 14 mai 2009, 2:32)

    toropu lucian [anonim]

    eu imi pun un rinichi la bataie daca hoti astia fac 10 km de autostrada in rromania pana la sfarsitul anului.sintem in evul mediu oameni buni la infrastructura.bafta
    • 0 (0 voturi)    
      autostrada (Joi, 14 mai 2009, 8:09)

      MARIN [anonim] i-a raspuns lui toropu lucian

      Făcută cu aceeaşi firmă, autostrada "legală" a lui Berceanu e mai scumpă decât cea "ilegală" a lui Mitrea
      http://www.gandul.info/actualitatea/facuta-cu-aceeasi-firma-autostrada-legala-a-lui-berceanu-e-mai-scumpa-decat-cea-ilegala-a-lui-mitrea.html?3927;4359448
  • +1 (1 vot)    
    drumurile patriei iubite.. (Joi, 14 mai 2009, 2:55)

    goanga [anonim]

    romania sau vaca (noi am fi boii) buna de muls a occidentalilor si altor meridionali capitalisti, mana in mana cu arendasii autohtoni, care ne fac de nu ne vedem. romania se afla in situatia ingrata de a fi abolit pedeapsa prin executie, ca prea multi si-au tras vila la monte carlo si multi pensionari au dat coltul de inima rea. cu un asemenea jaf nu poti decat sa te intrebi: in buzunarele cui se vor scurge cele doua miliarde, cu o autostrafa de viaducte (? zice unul) care vor cadea in serie dupa 25 de ani.. autostrada va fi data in folosinta in 3-4 ani in stil romanesc: partial realizata si fara amenajari (boii ce nevoie au ei de amenajari?). munciti boilor si platiti taxe, ca statul vegheaza ptr 'linistea' buzunarelor dumneavoastra..
  • +2 (2 voturi)    
    pe cine prostesc ei? (Joi, 14 mai 2009, 7:52)

    Dedalus [anonim]

    Exploatarea in concesiune inseamana ca txele sunt incasate de operator - adica de firma constructoare.

    Ala e contract real de concesiune public-privat, in care investitia firmei e recuperata din operarea de catre ea.

    Daca statul plateste constructorului o suma fixa anual, nu inseamna nimic altceva decat ca firma a imprumutat statul roman pentru constructia respectiva. Adica, NU ESTE NICI UN PARTENERIAT PUBLIC PRIVAT AICI!

    Inca una dintre minciunile unor indivizi care cred ca Romania e un SRL pe care il au in administrare cand ajung la putere.
  • 0 (0 voturi)    
    mda (Joi, 14 mai 2009, 7:53)

    Anonim [anonim]

    Astia ne vand pe noi si pe copiii copiilor nostri! Ca ai lor nu or sa mai stea in romania asta e sigur! Cum dracu se face ca noi de de cele mai nenorocite si mai scumpe firme? Niste iresponsabili si incompetenti! Si cu cata fermitate a iesit Berceanu... sa spuna ca orice serviciu trebuie platit ca atare! Eu zic sa plateasca el pana in 2040! sa ramburseze el toate porcariile pe care le face... eu unul in curand o sa-mi iau valiza... nu de alta dar nu vreau sa fiu fraieru care plateste pt incompetenta unora!
  • 0 (0 voturi)    
    autostrada (Joi, 14 mai 2009, 8:05)

    mdan [anonim]

    E bine sa cititi si
    http://www.gandul.info/puterea-gandului/ilegal-era-mai-ieftin-si-acum-aveam-autostrada.html?4237;4361275
  • 0 (0 voturi)    
    Finantare (Joi, 14 mai 2009, 8:33)

    radub [anonim]

    Cred ca folositorii autostrazii vor plati-o.
    Spre exemplu autostrada Saarbrücken-Paris aduce aproape 1 miliard Euro anual (in ambele sensuri) din plata taxelor de folosinta. De la granita germana la Paris costa vreo 60 Euro. In ambele sensuri trec zilnic cam 42.000 de autovehicole. Simplu de socotit : 42000x365x120. Distanta este de cca. 375 Km. Este de presupus ca si romanii vor fi apti de a plati 120 Euro de la Bucuresti la Cluj ? In 10 ani poate ? Nu stiu sa raspund.
    • 0 (0 voturi)    
      Mestere, facui o greseala ..... (Joi, 14 mai 2009, 9:34)

      Dragos [anonim] i-a raspuns lui radub

      Ma, tu parca lucrezi pentru Ministerul de Finante Roman!

      Deci daca in AMBELE sensuri trec pe zi 42.000 de masini, de ce ai pus 42.000 x 365 x 120?

      De ce 120EUR daca nr total de masini e pentru ambele sensuri?

      Cred ca mai corect era 42.000 x 365 x 60 ........

      Uite asa se umfla nota de plata si la romani :)

      Hai noroc!
      • 0 (0 voturi)    
        sorry, greseala, ai dreptate ! (Joi, 14 mai 2009, 20:06)

        radub [anonim] i-a raspuns lui Dragos

        Ai dreptate.
    • 0 (0 voturi)    
      hai sa ramanem realisti (Joi, 14 mai 2009, 9:58)

      moshu [anonim] i-a raspuns lui radub

      Saint-Avold: Taxa: 3.90 EUR
      Taissy: Taxa: 12.60 EUR
      Dormans: Taxa: 3.80 EUR
      Montreuil-aux-Lions: Taxa: 3.50 EUR
      Coutevroult: Taxa: 1.90 EUR
      Dupa umila mea parere asta face vreo 25,70EUR.
      Cu 60 EUR/390km ar fi intr-adevar un record...
      Insa sa lasam realitatea de-o parte, chiar si la 7ct/km romanii vor infunda drumurile judetene, exact cum s-a intamplat in Ungaria, unde M1 Nickelsdorf-Budapesta costa vreo 11EUR si ungurii navetisti s-au mutat rapid pe N1, sau poate se va intampla ca in Germania, unde soferii de camioane "prefera" drumurile judetene oriunde este posibil, de oarece autostrada pentru camioane se taxeaza cu 0.14-0.28EUR/km.Si ca tot veni vorba:sunt curios ce meciuri vor avea loc in momentul in care se va intentiona instalarea de sisteme de taxare automata :)
  • +2 (2 voturi)    
    "parlamentari destepti" (Joi, 14 mai 2009, 8:44)

    resita31 [utilizator]

    avem in conducerea tarii oameni "destepti" fiindca ei reusesc sa faca economii din taierea salariilor si a pensiilor celor din administratie, nu facand o administrare mai pragmatica si mai coerenta a fondurilor din administratie.
    sub conducerea unor sefi destepti, fiecare srl, af, sa, primarie, =ce..., respectivul sector creste, nu taie din salarii sau cumpara mai scump decat piata.
    ca cetatean al acestei tari, vreau unitate , bune intentii, mai putine orgolii si interese personale din partea politicienilor fata de cetateni , fiindca sunt de parere ca a venit timpul sa respire oxigen si cei care nu au fost niciodata sustinuti politic.
  • -1 (1 vot)    
    Nu va mai inteleg, inteligentilor?! (Joi, 14 mai 2009, 8:45)

    Prostilor, votati PNL/PSD sa v-o tragem din nou... [anonim]

    Vreti ca Romania sa aibe autostrazi sau nu? Daca da, astea sunt conditiile. Nu mai vorbiti de preturi si alte tari, pentru ca, in prezent, sunt vehiculate alte preturi. Nu va convine, gasiti voi solutii mai bune, dar faceti macar o autostrada! Vad ca, la carcotit, nu va intrece nimeni. Cand e vorba de pus osul la treaba si gasit solutii o stergeti cu totii. Am vazut de ce sunteti voi in stare cu Bechtel si Orban. Frumoasa tara Romania, pacat ca-i locuita!
    • 0 (0 voturi)    
      Hotarati-va odata, carcotasi pagubosi! (Joi, 14 mai 2009, 10:58)

      Prostilor, votati PNL/PSD sa v-o mai tragem o data [anonim] i-a raspuns lui Prostilor, votati PNL/PSD sa v-o tragem din nou...

      Vreti ca Romania sa aibe autostrazi sau nu? Daca da, astea sunt conditiile. Nu mai vorbiti de preturi si alte tari, pentru ca, in prezent, sunt vehiculate alte preturi. Nu va convine, gasiti voi solutii mai bune, dar faceti macar o autostrada! Vad ca, la carcotit, nu va intrece nimeni. Cand e vorba de pus osul la treaba si gasit solutii o stergeti cu totii. Am vazut de ce sunteti voi in stare cu Bechtel si Orban. Deocamdata, singura autostrada construita dupa 1990 este bucata pana la Cernvoda, facuta de Mitrea cu banii procurati de Basescu. Frumoasa tara Romania, pacat ca-i locuita!
  • 0 (0 voturi)    
    Alta parere (Joi, 14 mai 2009, 9:19)

    mircea [anonim]

    Problema nu este costul pe km, acesta este relativ. El poate fi pe hartie 5 mil. euro, dar in realitate poate urca exponential, datorita exproprierilor, litigiilor, scumpirilor consecutive de materiale, etc.
    Daca contractul este securizat cu termene fixe, preturi fixe si penalitati, atunci este ok. Pana acum aceste contracte au fost facute in asa fel incat am fost la bunul plac al constructorilor. In mod normal semnatarii acestor contracte ar trebui sa plateasca cu capul si cu averea personala.
  • 0 (0 voturi)    
    detaliu (Joi, 14 mai 2009, 9:35)

    moshu [anonim]

    Banca Mondiala a apreciat corect diferenta de 40% intre preturile practicate cu bun simt respectiv fara;a naibii BM nu vrea sa fie familiara cu fenomenele mioritice de genul spaga,ierarhie,"las ca merge si asa"...
  • 0 (0 voturi)    
    pretul pe metru (Joi, 14 mai 2009, 11:18)

    Valentin [anonim]

    Ca sa evaluam mai usor aberatia celor "doar" 1.5 mld Euro pe doar 58 de km de autostrada trebuie sa facem un calcul relativ simplu. Soseaua este lata de 20 de metri cu tot cu benzile de siguranta. 4(benzi)*3.5metri +2(benzi de siguranta)*2.5 metri+ 2*0.5 (acostamentele). Asta inseamna aproximativ 1300 euro/mp. Cred ca o sa aibe si termopane, gresie, parchet masiv, marmura, garaj cu usi automate, lift si ce mai vreti voi, ca tot nu iese!!! O casa gata, finisata si facuta bine si cu de toate in ea nu sare de 600euro/mp... "restul este kankan".
    • 0 (0 voturi)    
      ?? (Joi, 14 mai 2009, 13:24)

      aelx [anonim] i-a raspuns lui Valentin

      ce calcul e asta? tu compari costul de construire al unei autostrazi cu cel de construire a unei case???
      E o difetenta ENORMA!!!!

      Autostrada necesita cam 6 straturi:
      1. pamant compactat
      2. pietris compactat
      3. beton 50-80 cm inaltime
      4. straturi izolatoare pentru protajarea impotriva umiditatii
      5. beton usor
      6. calea de rulare din bitum
      (specialistii stiu mai bine)

      pe langa aceste costuri mai sunt necesare si OBLIGATORII lucrarile de amenajare teren, construire poduri, viaducte, tuneluri, canale de deversare a apei pluviale, etc.

      Care este legatura cu o casa?


      Si mie mi se par mari costurile anuntate, dar vorbim de valoarea neta actualizata a investitiei pe un orizont de zimp de cateva zeci de ani!
      Cat s-a devalorizat leul romanesc in ultimii 20 ani? Cu 100.000 lei iti cumparai o casa in 1988, dar in 2008 iti cumparai maxim 2 pachete de tigari.
    • 0 (0 voturi)    
      of, of, of (Joi, 14 mai 2009, 14:01)

      AAA [anonim] i-a raspuns lui Valentin

      /
      E adevarat ca e foarte scumpa autostrada, dar sa compari mp de autostrada cu mp de locuinta e... de rasul curcilor!
      Vad ca dupa politica si fotbal, tot romanul se pricepe si la constructii.
      Comparatiile cred ca trebuie facute pornind de la km de autostrada din alte tari din lume cu conditii de relief asemanatoare la care adaugam 20-30% (spagile de rigoare in + fata de acele tari) si vedem ca tot mai avem muuuult pana la pretul km de autostrada autohton... Si atunci, unde e diferenta?
  • 0 (0 voturi)    
    Declaratiile Dnului Ministru Radu Berceanu in lega (Joi, 14 mai 2009, 20:41)

    Constantin [anonim]

    Dnule Ministru Berceanu,

    Sunt un fost salariat al CFR (1991 - 2001) care a avut oportunitatea sa lucreze dupa aceea in strainatate la angajatori care activeaza fie ca 'Design and Built Contractor' sau 'International Consultancy' in Europa si Asia.

    Sunt in totalitate de acord cu declaratia dvs. in care specificati caci daca consortiul Franco - grec (Vinci -Ak) concesioneaza constructia autostrazii respectiv procura fondul de investitii initial de 22 miliarde Euro si exploateaza investitia pe durata de 30 ani (recuperarea investitiilor) atuci respectiv este interesat pentru optimizarea investitiilor - respectiv pret minimal de constructie, ultimele/cele mai eficiente technologii.

    In strainatate, inainte de demarearea lucrarilor de constructie (Design and Build Contract) se parcurge un stagiu de lucrari fesabilitate / contract care are 3 stagii de dezvoltare, fiecare cu durata de aproximativ 6 luni:

    * Requirement / Cerinte de Proiect.
    * Option selection / identificarea optiunilor technologice disponibile si selectarea celei mai avantajoase.
    * Single Option Development / dezvoltarea optiunii selectate pina se ajunge la un nivel de informatie pe care se poate construi raspunsul la licitatie cu o aproximatie a costului +/- 20% raportat la costul final.

    Dar sunt si anumite firme straine care nu isi fac corect treaba si furnizeaza solutii gresite cu costuri mari de investitie si capabilitate redusa de recuperare a investitiilor initiale.

    Ca exemplu putem sa consideram de exemplu CTRL Project (Linia de mare viteza intre Londra si Paris). S-au vehiculat prin presa caci constructia tunelului de 60 Km intre Dover si Calais a costat 12 miliarde de lire - ceea ce a condus la intrarea in faliment de 2 ori a operatorului Eurostar.

    Membrii consortiului 'Project Management & Consultancy' au fost: Bechtel, Halcrow si Systra.

    Sunt multe proiecte de acest sens (nu pot da lamuriri detailate) dar recent o alta firma americana, Parsons Brickenhoff (si ea a participat la
  • 0 (0 voturi)    
    Contestatie din partea Strabag (Luni, 18 mai 2009, 10:33)

    Uwe [anonim]

    Bineinteles ca aici iar au fost niste invirteli si smenuri, asadar grupul austriac Strabag, care se pare ca ar fi fost mult mai ieftin, va depune contestatie la instanta.
    Cu toate ca nu cred ca se va schimba nimica, sper ca acest semn sa le dea de gandit putin acelora care se cred presus de toate si ignora in continuare legea...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri