Producatorii: preturile la alimente vor scadea! Hipermarketurile: ba nu, vor creste! - ca efect al Legii votate miercuri in Parlament 

de Ioana Morovan     HotNews.ro, EurActiv.ro
Luni, 21 septembrie 2009, 12:41 Economie | Companii

 documente
(21 Sep 2009) PDF, 81KB
Razboiul dintre producatori si retelele comerciale continua, dupa adoptarea de catre Camera Deputatilor a legii care reglementeaza relatiile dintre acestia, mai ales modul de stabilire a preturilor de achizitie si a termenelor de plata. In ciuda numeroaselor consultari intre cele doua tabere, forma finala a legii nu convine retailerilor. Patronatele din industrie, pe de alta parte, considera ca legea va scadea preturile la alimente cu cel putin 10%.

Codul de bune practici intre producatorii de alimente si hipermarketuri a suferit dezbateri si negocieri care se intind, deja, pe o perioada mai mare de un an. In data de 2 iulie 2008 acest Cod a fost semnat, documentul intrand in dezbaterea Parlamentului sub forma de proiect legislativ in februarie 2009.

Producatorii din industrie considera ca, datorita eliminarii unor obligatii legate de pretul de achizitie al retelelor comerciale, preturile pe piata vor scadea. Este vorba, in principal, despre faptul ca producatorii nu mai sunt obligati sa isi vanda produsele altor comercianti la un pret mai mare sau egal decat cel la care le vand hipermarketului. In plus, taxele pe care le aplica hipermarketul nu mai sunt incluse automat in pretul final de vanzare.

Dragos Frumosu, de la Federatatia Nationala a Sindicatelor din Industria Alimentara a declarat pentru HotNews.ro-EurActiv.ro ca marul discordiei il reprezinta exact aceasta prevedere legata de pretul de achizitie, dar ca legea adoptata in aceasta forma va duce la ieftinirea preturilor la alimente. Frumosu a declarat miercuri, imediat dupa votarea Legii in Parlament, ca in 3 luni alimentele ar trebui sa se ieftineasca, in medie cu 10 la suta

Vezi aici textul legii si rapoartele Comisiilor de resort din Camera Deputatilor.

Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania a transmis luni, 21 septembrie un comunicat in care "atrage atentia asupra efectelor deosebit de negative ale aplicarii noii Legi privind comercializarea produselor alimentare, adoptata de Camera Deputatilor pe 16 septembrie si care asteapta girul Presedintelui Romaniei.

Actul politic in sine dovedeste iresponsabilitate si nepricepere din partea factorului politic si a grupurilor de presiune care au militat pentru adoptarea textului de lege in aceasta forma. In lipsa unei analize de impact riguroase, consecintele catastrofale ale intrarii sale in vigoare trebuie cunoscute chiar si acum, in al doisprezecelea ceas"

O parte din efectele precizate in comunicatul retelelor comerciale:

    * Primii afectati de efecte vor fi tocmai consumatorii finali. Caracterul anticoncurential si obtuz al textului de lege se va reflecta in deteriorarea climatului concurential al pietei produselor alimentare, asa incat preturile nu numai ca nu vor scadea, ci vor creste, efect universal al distorsionarii mecanismelor pietei si ale liberei concurente in piata.
    * Micsorarea termenelor de plata a facturilor catre furnizori va conduce la imposibilitatea multor comercianti de a le putea respecta, urmand sa se produca intarzieri si blocaje financiare care pot sa se incheie cu falimente, atat de partea retailerilor, cat si a furnizorilor nostri alimentari. Intr-o perioada de criza, cand problemele de cash-flow au produs uriase dificultati chiar si celor mai mari agenti economici, producand falimente si deschideri ale procedurilor de insolventa chiar si in sectorul de retail, o presiune suplimentara ar putea fi, in multe cazuri, fatala.

Citeste intreaga scrisoare a hipermarketurilor in documentul atasat.











3851 vizualizari

  • +3 (5 voturi)    
    a treia sina (Luni, 21 septembrie 2009, 13:05)

    zdragomir [utilizator]

    Totusi, nu ia nimeni in seama problema mancarurilor de import? La alea cum sta pretul?
    • 0 (0 voturi)    
      Adica ? (Luni, 21 septembrie 2009, 18:19)

      socrate [anonim] i-a raspuns lui zdragomir

      Ar trebui sa dea Base un decret sa se ieftineasca toate . E OK ?
      • -1 (1 vot)    
        adica... (Luni, 21 septembrie 2009, 19:54)

        zdragomir [utilizator] i-a raspuns lui socrate

        Ideea e ca preturile nu se determina printr-o lupta intre producatori (evident, cei din Romania) si distribuitori. Exista importatorii de care nu auzi in aceste stiri.

        Din moment ce 2/3 din mancare e de import, e clar ca producatorii sunt irelevanti, si acolo ar fi interesant daca ar actiona statul. Trebuie contracarate subventiile de pe alimentele de import, altfel incet incet toate vor ajunge la un pret extrem.
  • +8 (10 voturi)    
    ne mai pacalesc... (Luni, 21 septembrie 2009, 13:15)

    me [anonim]

    astia mult cu "mecanismele pietei si libera concurenta in piata" ??

    Nu s-au saturat ca au incasat sume record in fiecare an ??
    Daca in primii ani de functionare ai fiecarui hipermarket (~1999-2001) existau produse si servicii decente ca pret/calitate in ultimii ani profitul nesimtit facut in orice categorie de produse pare singura preocupare a minunatilor comercianti... Si acum cand se incearca o reglementare cat de cat dpdv legal au tupeul sa "comunice" ca preturile vor creste? Pai nu ar merita cam 2-3 controale saptamanale pentru regim monopolist?
    • +4 (6 voturi)    
      PR (Luni, 21 septembrie 2009, 14:44)

      client [anonim] i-a raspuns lui me

      Hipermarketurile nu se gandesc la deficitul de imagine pe care il incaseaza in urma unei atitudini de acest fel? PR-ul lor se straduieste sa le creeze o imagine cat mai colorata si familiara in restul timpului, cand de fapt aceasta este imaginea lor reala, manifestata in declaratii ca cea de fata. Multi (mie mi-ar placea sa cred ca nu toti) sunt comercianti fara scrupule care impun producatorilor taxe aberante, pe spinarea lor si a noastra. Vorbesc de masuri anticoncurentiale dar tocmai ei le mentin. Vand la preturi mici fata de restul pietei tocmai din cauza ca nu dau voie producatorilor sa vanda in alta parte la pret mai mic.

      Acolo unde e cazul, haideti sa nu le mai receptionam PR-ul ci imaginea reala!
  • +8 (10 voturi)    
    pana nu o sa facem ca-n franta (Luni, 21 septembrie 2009, 13:27)

    liviu_ [utilizator]

    si sa dam 100 milioane euro amenda la un supermarket nu o sa potoleasca...

    cu amenzi (care oricum nu sunt) de 5000 de euro nu se rezolva nimic... aia-s maruntis pentru ei
  • +8 (10 voturi)    
    ei, chiar asa? (Luni, 21 septembrie 2009, 13:27)

    major_ballsack [utilizator]

    Asta e un domeniu unde capitalismul salbatic promovat de supermarket-uri trebuia reglementat. Practicile existente - de oligopol - erau pur si simplu nesimtite.

    Si asa in Romania mancarea e mai scumpa decat in multe tari din vestul Europei. Unde sa mai creasca preturile? Efectul real va fi diminuarea profiturilor gigantice ale marilor lanturi de supermarketuri, care vor trebui sa intre in jocul economic bazandu-se mai mult pe calitate, servicii si competitie si mai putin pe mulgerea agresiva a producatorilor, cu taxe de raft, de magazin nou etc.
  • +11 (13 voturi)    
    asta nu o stiam! (Luni, 21 septembrie 2009, 13:32)

    Lucian* [utilizator]

    "producatorii nu mai sunt obligati sa isi vanda produsele altor comercianti la un pret mai mare sau egal decat cel la care le vand hipermarketului".
    Acum m-am lamurit de ce erau panourile publicitare cu "platim de 10 ori pretul".
    Pai prevederea nu era cam contra pietei libere???
    Hai sa vedem atunci la cine creste si la cine scade pretul!
    Nemtii si britanicii care sunt in vizita in Romania sunt cam socati de preturile afisate.
  • +6 (6 voturi)    
    cauza (Luni, 21 septembrie 2009, 13:33)

    claudiu [anonim]

    ce nu se spune este ca marii furnizori ai hipermarketurilor, vezi P&G, Unilever, Nestle, CocaCola, Interbrew etc, cand au inceput sa lucreze cu hipermarketurile ( conturile) pe limba lor, au fost foarte foarte sgarciti in plati taxele - si lor li s-a cerut discount initial, de volum, de promotie, de brosura, taxa de raft de listare, de magazin, de anversare, de deschidere magazin nou ,de merchandising - dar au dat 0,1-0,3 % rabat. de ce ? ptr ca avand experienta vestului stiau ca aceste taxe sunt biruri ce vor creste anual. pe cand producatorii romani - care intre noi fie vorba nu au fost la cursuri de vanzari si mai ales NEGOCIERE . Af fi aflat atunci si asta trebuie sa stie si parlamentarii ca aceste retele de hipermarketuri folosesc diverse tehnici, tactici, startegii de negociere. Cea mai eficienta pentru ei este "Felia de Salam" si, dupa cum se vede taind felie cu felie - adica obtinand procente cu procente cu fiecare tip de discount sau taxa - ajungi sa vezi ca din salamul tau, nu mai ramane mare lucru!
  • +6 (8 voturi)    
    ii invit sa creasca preturile (Luni, 21 septembrie 2009, 13:34)

    marius [anonim]

    ii invit sa creasca preturile. Au uitat ca e criza? Sa reziste cine e mai flexibil. De vreo 2 ani imi fac cumparaturile de toamna in Vrancea direct de la tarani (insa trebuie mers la pers. de incredere, caci si la tara sunt multi snapani). Stiu ce iau si dau un pret rezonabil. Ieri am fost la o livada si am luat mere. 2 lei kg, la fel ca in unele magazine, insa macar am luat mere bune. Si asta pt. ca am gasit printre ele si citeva cu viermi, cel mai bun indiciu ca ... sunt sanatoase (ca sa am ajuns, sa le cautam pe astea, inainte ne strimbam la ele, acum le cautam).
  • +8 (8 voturi)    
    preturile au crescut deja (Luni, 21 septembrie 2009, 13:37)

    cornelius [anonim]

    obisnuiam sa vin macar o data pe luna din provincie pentru aprovizionare in Carrefour , sambata aceasta surpriza: preturi mai mari cu 30% ; toate produsele se gasesc in localitatea mea la preturi mai mici de acum. Adio si vedeti ca deja 2 din 3 case sunt inchise.
  • +6 (6 voturi)    
    Preturile vor creste. (Luni, 21 septembrie 2009, 13:55)

    AlinN [anonim]

    1. Masura lor "vindeti si la altii mai scump daca vreti sa iau de la voi" este total anticoncurentiala si a dus la cresterea aberanta a preturilor acestor produse.
    2. Hypermarket-urile au dreptate. Vor creste preturile. Sa nu uitam ca 80-90% din produsele vandute in hypermarket-uri sunt de import. Creste euro cresc si preturile. Partea trista va fi ca in aceasta situatie li se vor prabusi vanzarile.
    • 0 (4 voturi)    
      atata paguba! (Luni, 21 septembrie 2009, 14:27)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui AlinN

      Si ce daca or sa scada vanzarile produselor de import? Romanii fac produse la fel de bune! De alea de import sunt numai ambalajul si publicitatea...
      • 0 (2 voturi)    
        numai ambalajul si publicitatea? (Luni, 21 septembrie 2009, 14:46)

        maxi lopez [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        Buna observatie - insa de ce spuneti "numai" - cand pana la urma asta e esenta, asta e lucrul cel mai important pentru consumatori (fie ca ne place sau nu, asa aleg acestia produsele).

        Coca Cola nu e cea mai buna bautura din lume. Sunt sigur ca sunt multe firme si chiar fermieri individuali sau cetateni cu un storcator care fac o bautura mai buna si mai sanatoasa, insa cumparatorul nu cumpara Coca Cola ca bautura, el cumpara un produs care reflecta un stil de viata.

        Trebuie sa se mai educe si consumatorii privitor la ce baga in ei, iar pe de alta parte trebuie ca si fermierii sau celelalte firme sa invete sa-si vanda si ei produsele.
    • +1 (3 voturi)    
      90% sunt din import (Luni, 21 septembrie 2009, 15:17)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      pentru ca producatorul roman e adus la sapa de lemn.
      Sa luam de exemplu pretul uleiului: in luna mai, pretul litrului de ulei ajunsese la 7,5-8RON.
      Acum, daca mergi in supermarket, pretul e undeva la 3-3.5RON.

      Toamna, cand producatorul vrea sa-si vanda recolta de foarea soarelui (pentru ca nu are unde s-o depoziteze), cel care vine si-o cumpara ii da 0.5RON pe kil, "pentru ca in magazin e 3RON".

      Apoi floarea soarelui recoltata din Romania, e exportata si noi cumparam la primavara ulei din import, produs cu aceasta materie prima.
      Pentru ca apropo', noi nici fabrici de ulei nu prea mai avem.

      Si asa se ajunge ca supermarketurile sa nu scada preturile "pentru ca majoritatea produselor sunt de import si trebuie sa varieze cu euro".
      De fapt pretul variaza doar cand euro creste.
  • +4 (6 voturi)    
    protectionism (Luni, 21 septembrie 2009, 14:02)

    S [anonim]

    atit timp cit noi, cumparatorii, nu o sa facem absolut nimic, se pot da oricite legi.

    ia incepeti si luati cu totii direct de la tarani sau cumparati doar cele "cu viermi", produse in Romania si toate acestea se vor regla.

    Dar, din pacate, romanul e snob: cumpara merele alea cele mai mari si mai frumoase, d'alea de au gust de hirtie si le ignora pe astea produse pe la noi.

    Asta e diferenta majora intre Romania si alte tari.
  • +2 (4 voturi)    
    La Piata, tovarasi !!! (Luni, 21 septembrie 2009, 14:20)

    Ovidiu [anonim]

    cumparati calitate direct de la tarani, fructe si legume crescute in natura, in aer curat si pamant sanatos, nu cu chimicale si lampi cu ultraviolete...

    imnul tarii zice bine, ar trebui sa il ascultam in fiecare zi, macar primul vers..
    • +1 (3 voturi)    
      Si sa cumparam, chiar si din magazine, (Luni, 21 septembrie 2009, 15:19)

      gabifm [utilizator] i-a raspuns lui Ovidiu

      NUMAI produse romanesti. Eu asa procedez de cand a inceput criza. Lactate, mezeluri si orice alt tip de produs, alimentar sau nu, numai marca romaneasca!
    • +3 (3 voturi)    
      tarani (Luni, 21 septembrie 2009, 15:52)

      Dodo [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

      Eh, lasa ca si taranii baga chimicale cu pumnul. S-a cam dus mitul ca taranul e atat de sarac incat n-are bani de chimicale. Aia care vin in piata au bani si baga la chimicale de nu-i adevarat. Pt ca, din pacate, ei nu prea stau sa citeasca dozele si concentratiile. Merg pe principiul "baga multa, sa creasca mare".
  • +5 (5 voturi)    
    Numai faptul ca hipermaket-urile (Luni, 21 septembrie 2009, 15:12)

    gabifm [utilizator]

    sunt nemultumite inseamna ca este o lege buna pentru cumparatori.
    Ganditi-va ca acum un magazin oarecare poate cumpara de la producator la orice pret. Inainte producatorul nu avea cum sa dea la un pret mai mic decat dadea hipermarket-ului. Iata cel putin un motiv care deranjeaza.
  • -2 (2 voturi)    
    Prostie (Luni, 21 septembrie 2009, 15:26)

    anonim [anonim]

    Toti sei care va imaginati ca o va scadea vreodata vreun pret pentru ca da Parlamentul o lege sau guvernul vreo ordonanta sunteti imbecili! Singurul efect al acestor reglementari este cresterea pretulrilor! Pur si simplu furnozorii hipermaketurilor vor incasa mai multi bani, dar sa nu va inchipuiti ca hipermaketurile vor prelua ele pierderea, nu! totul se va duce in pret! Asta pana cand furnizorii vor scadea preturile ca efect al scaderii vanzarilor. Piata hipermaketurilor este cu mult mai concurentiala in Romania decat piata carnii, a cerealelor etc.. Si uite asa politicienii se fac ca muncesc, si prostii pun botul!
    • +1 (1 vot)    
      mai citeste.. (Luni, 21 septembrie 2009, 15:49)

      yellowdog [utilizator] i-a raspuns lui anonim

      N-ai inteles nimic!
  • +2 (2 voturi)    
    sa se deschida piete cu producatori (Luni, 21 septembrie 2009, 16:49)

    agro [anonim]

    de 2 ori pe saptamana- sa se faciliteze adevaratilor producatori- aia care vand laptele cu 80 de bani- sa-si vanda produsele direct.
  • +1 (1 vot)    
    Puterea e la clienti si la stat... (Marţi, 22 septembrie 2009, 9:36)

    alex [anonim]

    ...nu la hypermarket-uri.
    Hypermarket-urile sunt - pana la urma - niste comercianti foarte destepti. Ca la orice companie din lumea asta, toate eforturile sunt concentrate pentru a aduce profit. In plus au si resurse (bani si oameni f buni dedicati sa gaseasca solutii).

    Dar decizia finala ii apartine clientului care cumpara de la raft. Daca ignora reclamele de la TV, spoturile radio, outdoor-urile, print-urile, afisele in store etc si gandeste 1 minut inainte de a cumpara, lucrurile se vor schimba in mod cert.

    Pe de alta parte este statul - care poate impune masuri - si le poate intari prin amenzi. Totul devine un simplu calcul - amenda vs profit (vezi exemplu cu pungile gratuite - s-a dat legea si gata, nimeni nu a mai insistat).
  • 0 (0 voturi)    
    mare scofala (Marţi, 22 septembrie 2009, 20:26)

    ccp [anonim]

    hypermarketurile sa stea linistite...eu demult m-am orientat catre pietele agroalimentare unde gasesc mai ieftin....umblu un pic dar a devenit chiar relaxant...asa ca nu sinteti chiar de neinlocuit!!!!!!!!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri