Scandalul cablegate: Boeing a acuzat Airbus ca voia sa mituiasca Guvernul Romaniei in 2008 pentru un contract cu Tarom

de Red. Stiri     HotNews.ro
Joi, 10 februarie 2011, 19:05 Economie | Companii

 documente
O telegrama secreta a Ambasadei SUA la Bucuresti, facuta publica de Wikileaks via El Pais, arata ca in 2008 compania americana Boeing acuza producatorul european Airbus ca ar fi gata sa mituiasca oficiali guvernamentali romani pentru a obtine un contract de innoire a flotei Tarom. Mita urma sa fie de 3% din valoarea contractului, dar in cele din urma contractul a fost adjudecat de Boeing.

Telegrama, semnata de fostul ambasador Nicholas Taubman, relateaza o discutie cu reprezentantul regional Boeing, Monte Frazier. Acesta i-ar fi impartasit ambasadorului zvonurile potrivit carora Airbus ar fi fost dispus sa ofere mita unor oficiali din Ministerul Transporturilor si din cabinetul premierului.

Frazier a mai spus ca managerii Tarom ar fi inclinat sa accepte oferta Boeing (avioane tip 737), dar, in timpul unei intilniri in afara Romaniei, ar fi spus ca oficialii guvernamentali romani ar fi fost mituiti de EADS (actionarul majoritar al Airbus).​


Citeste mai multe despre   












Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

3871 vizualizari

  • +8 (12 voturi)    
    Sarkozy incearca si cu Schengen sa forteze (Joi, 10 februarie 2011, 19:12)

    Eneas [anonim]

    vreo comanda de Airbus-uri !
    • 0 (0 voturi)    
      si totusi... (Vineri, 11 februarie 2011, 10:32)

      altul [anonim] i-a raspuns lui Eneas

      In conditiile în care vezi ce se petrece prin vami, nu stiu cum ar fi sperat cineva sa fie primita România în Schengen. Iar apoi, despre mita, de unde stii ca ea ar fi fost oferita de Airbus pur si simplu si nu a fost ceruta din România?
      De vreme ce "Airbus ar fi fost dispus sa ofere mita unor oficiali din Ministerul Transporturilor" citez din articol, se poate ca cineva sa o fi cerut.
  • +21 (23 voturi)    
    Vive la France! (Joi, 10 februarie 2011, 19:14)

    Spatiul Schengen [anonim]

    Vive la corruption francaise!
  • +14 (22 voturi)    
    Basescu e de vina ! (Joi, 10 februarie 2011, 19:22)

    carcotash [anonim]

    E de vina Basescu. A fost Ministru la Transporturi si a lasat oamenii lui cand a plecat!

    Pentru intrarea in Schegen tot cu EADS s-a facut contract asa ca ascundeau mai multe acolo.

    Ce daca era in 2008 si Tariceanu era Prim-Ministru, Basescu e de vina pentru coruptie, el, Basescu, l-a numit pe Tariceanu Prim-Ministru (conform protocolului cu PNL).

    Tot Basescu e de vina si pentru biletul scris de Tariceanu in favoare lui Patriciu. De ce l-a facut public?
    • -15 (15 voturi)    
      esti pe langa! (Joi, 10 februarie 2011, 19:59)

      io [anonim] i-a raspuns lui carcotash

      Daca ti-ai fi folosit mai eficient neuronii, ai fi ajuns la o alta concluzie! Spre deosebire de licitatiile portocalii, unde mita face parte din caietul de sarcini, licitatia de care se face vorbire n-a fost castigata de catre cei dispusi sa dea mita! Ce-ti spune asta despre guvernul respectiv? Ghici ciuperca ce-i!
      • +14 (14 voturi)    
        Tu esti pe langa rau (Joi, 10 februarie 2011, 20:33)

        Gogu aerianu' [anonim] i-a raspuns lui io

        1. Omu' facea si el misto de imbecilitatea maselor anteno-realisto-urlatoare.

        2. A lipsit foarte putin ca intelegerea cu Airbus sa fie parafata. Problema cea mai mare a fost ca personalul Tarom e instruit pentru Boing si este un efort enorm sa schimbi de pe Boeing pe Airbus si unul si mai mare sa le ai pe amandoua.
        Sa nu-mi povestesti de A310, ca aia e o problema moarta de mult.
      • +5 (9 voturi)    
        Patriciu (Joi, 10 februarie 2011, 20:36)

        Ioan [anonim] i-a raspuns lui io

        Sa schimbat guvernul si nu au avut timp sa faca toate actele pentru spaga, erau ocupati sa dea lui patriciu petrolul din Marea Neagra, in 2008 au fost alegeri
      • +5 (9 voturi)    
        auzi... (Joi, 10 februarie 2011, 21:06)

        suca [anonim] i-a raspuns lui io

        tu ti-ai pus problema cum a ajuns tariceanu la o avere de 800 de mil de euro cand el din 1990 a fost parlamentar?

        si asta este un singur exemplu.
        tu faci niste afirmatii fara acoperire, eu iti spun ce a declarat fotomodelul asta ca are.
      • +10 (10 voturi)    
        uitasem (Joi, 10 februarie 2011, 22:00)

        sucaa [utilizator] i-a raspuns lui io

        nevasta lui tariceanu a incasat un mil de euro doar ca a pus stampila pe contracul cu Fordul :)
        fix biroul ei notarial era cel mai bun sa perfecteze afacerea.

        da da, un mil de euro a incasat atunci blonda lui tariceanu.

        si voi veniti sa ne spuneti de mafia portocalie??? voi???

        nu v-ar fi rusine...
        • +2 (4 voturi)    
          adagio (Vineri, 11 februarie 2011, 0:14)

          iancu jianu [anonim] i-a raspuns lui sucaa

          Mai pune si faptul ca a vindut cimpurile de petrol din Marea Neagra, zona insulei Serpilor, inainte de a fi cistigata la curtea de la Haga. Parca o firmulita de buzunar, Stierling sau cam asa ceva. Adica acte antedatate. Plus raciurile de Citroen care le vinde inca, desi sint uzate moral de mult.
  • +13 (13 voturi)    
    Nu. (Joi, 10 februarie 2011, 19:22)

    Junk [anonim]

    Airbus e un consortiu, nu e doar in Franta. Face parte din EADS.
    Oricum, Boeing cat a dat pana la urma?
  • +7 (11 voturi)    
    mita ca regula (Joi, 10 februarie 2011, 19:25)

    cet23 [anonim]

    In industria aviatica, cand este vorba de structuri de stat (aviatia militara, companii aeriene de stat) mita este o regula, nu o exceptie.
    Este cunoscut valoarea comisionului, de aproximativ 10% din valoarea comenzii.
    O mana de oameni, putini la numar, hotarasc soarta uneor contracte deseori de miliarde de euro. Constructorul depinde 100% de aceste comenzi: primirea comenzii inseamna prosperitate pentru multi ani, ratarea comenzii inseamna lupta pentru supravieturie.
    In asemnea conditii, mita este generalizata in aviatie, fie ca vorbim de Romania, Franta, Marea Britanie, SUA sau oricare alta tara. Dar naivii pot sa continue sa creada in Mos Craciun, este cat se poate de legal!
    • +4 (6 voturi)    
      Minti (Joi, 10 februarie 2011, 20:00)

      Ionel [anonim] i-a raspuns lui cet23

      In SUA cand s-a descoperit ca s-a dat sau incercat sa se dea mita companiile au pierdut si contractul si politicienii au fost demisi.
      • +3 (5 voturi)    
        bine zici (Joi, 10 februarie 2011, 21:44)

        cet23 [anonim] i-a raspuns lui Ionel

        Bine zici: CAND s-a descoperit!
        • +4 (6 voturi)    
          Americanii au o vorba: "smart pants" (Vineri, 11 februarie 2011, 0:12)

          Ionel [anonim] i-a raspuns lui cet23

          Pt cei vor sa fie mai destepti decat sunt.
          Apropo, TOT timpul s-a descoperit si s-a pedepsit.
          Si la noi tot timpul s-a descoperit dupa 90 dar doar in timpul guvernului Boc de la cazul Voicu s-a facut mai mult decat sa se descopere..
        • +3 (3 voturi)    
          mda (Vineri, 11 februarie 2011, 0:17)

          panfil [anonim] i-a raspuns lui cet23

          la ei, totusi, se mai descopera....
          la noi e invers, se acopera.
    • +1 (1 vot)    
      dap. (Joi, 10 februarie 2011, 20:47)

      Anca [anonim] i-a raspuns lui cet23

      Urmariti filmul " Casino Jack " fapt real ....
    • +9 (9 voturi)    
      Am inteles acum! (Joi, 10 februarie 2011, 20:53)

      plictisitu [utilizator] i-a raspuns lui cet23

      Boeing a acuzat Airbus ca voia sa mituiasca Guvernul Romaniei cu NUMAI 3% din valoarea contractului...
    • +3 (3 voturi)    
      miroase a PNL? (Vineri, 11 februarie 2011, 9:06)

      simplicius [anonim] i-a raspuns lui cet23

      de aia sari in sus?? In USA mita este penala, INDIFERENT unde este data. Acum poate intelegi de ce nu prea vin firme americane la noi (Ford e Ford Europa nu Ford USA). In Franta mita e ilegala doar pe teritoriul francez. Zi deci ce vrei dar nu baga USA si Canada in asta!
      • 0 (0 voturi)    
        corect! insa nu si activitatea de lobby (Vineri, 11 februarie 2011, 10:21)

        dodu [anonim] i-a raspuns lui simplicius

        care este taxata bine mersi in State...
        ceea ce conform legii noastre se incadreaza la "trafic de influenta" si "mita"
        • 0 (0 voturi)    
          Confunzi termenii, oare intentionat, (Vineri, 11 februarie 2011, 12:37)

          Ionel [anonim] i-a raspuns lui dodu

          Sau atata poti?
          Lobby-ul se face pe fata si cineva este desemnat si platit sa faca lobby adica sa promoveze o anumita companie si produsele ei argumentand. Si cel platit nu este cel ce ia decizia desi este o persoana importanta.
          Pe cand mita si traficul de influenta e subversiv, pe ascuns , banii, mita ajunge in mainile celui ce ia decizia.
          .... Dar prosti sunt multi..
          De aceia e RO unde e ca prea multi prosti o impanzesc.
          Mai si ganditi.
  • +6 (8 voturi)    
    guvernul liberal corupt (Joi, 10 februarie 2011, 19:31)

    Mircea [anonim]

    Deci s-au oferit 30 de milioane de euro liberalilor corupti, si acestia n-au primit mita?

    Rusine, Dinu Patriciu!
    • +5 (11 voturi)    
      ba da (Joi, 10 februarie 2011, 19:49)

      george [anonim] i-a raspuns lui Mircea

      au primit mita dar de la boeing stau tu linistit
    • +3 (7 voturi)    
      ei as (Joi, 10 februarie 2011, 20:22)

      veninusrl [utilizator] i-a raspuns lui Mircea

      Au luat de la Boeing mai mult atata tot.
    • +2 (4 voturi)    
      A fost o licitatie (Joi, 10 februarie 2011, 20:46)

      Iio [anonim] i-a raspuns lui Mircea

      Oferta boeing de mita a fost mai buna, a oferit 10%, pana la urma cel mai important parametru in formula de calcul a castigatorului licitatiei era valoarea comisionului
      • +5 (5 voturi)    
        Da un exemplu cand Boeing a dat mita unui guvern? (Joi, 10 februarie 2011, 21:47)

        Ionel [anonim] i-a raspuns lui Iio

        Am lucrat la o conpanie in SUA din domeniul aviatiei ce colabora si cu Boeing si stiu care era polititica acestor companii.
      • +2 (2 voturi)    
        si... (Vineri, 11 februarie 2011, 0:17)

        vlaicu-voda [anonim] i-a raspuns lui Iio

        Si faptul ca Romania a fost singura tara comunista cu Boeing-uri este ceva. Dar intretinerea e principalul impediment, sau criteriu, ma rog.
    • 0 (2 voturi)    
      aha (Joi, 10 februarie 2011, 22:22)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui Mircea

      Deci asta ca au luat mita de la boeing ati decis voi. Fara nici o dovada, cu toate institutiile subordonate lui basescu nu s-a auzit nimic, dar voi stiti ca-i asa. Doar sunt liberali, nu-i asa? Adica suni evil.
      Dumnezeule Mare, pina unde poate ajunge timpenia portocalie....
  • +3 (5 voturi)    
    Vorba Chiritei (Joi, 10 februarie 2011, 19:49)

    CezarN [utilizator]

    Libertasion, Egalitasion, Corupsion !!
  • 0 (6 voturi)    
    LOL... (Joi, 10 februarie 2011, 19:52)

    Codruta N [utilizator]

    ... s-a descoperit, in sfarsit, roata - mare scofala!!!
    Pai pentru Airbus pana si Mitterand a facut presiuni - asupra lui Iliescu!
    Nu mai vorbesc despre atitudinea jegoasa a lui Lagardere in, d.ex. povestea cu Evenimentul Zilei, prin 2003, daca nu ma insel...
    Hai, ca asta fu tare! Vreo "noutate" de pe vremea lui Pazvante, nu aveti?
  • +1 (3 voturi)    
    deeci...? (Joi, 10 februarie 2011, 20:11)

    me [anonim]

    concluzia pe care o pot trage personal este ca si in tari mai civilizate este coruptie.. dar spre deosebire de noi coruptia lor e mai la nivel inalt si ei isi ascund mai cu grija faptele. la noi toate gainariile sunt la vedere sa stie tot cetateanu.
  • +3 (3 voturi)    
    :))) (Joi, 10 februarie 2011, 20:17)

    resita31 [utilizator]

    astia au dat mai mult....
  • +3 (3 voturi)    
    mita ?? (Joi, 10 februarie 2011, 20:33)

    COSMIN [anonim]

    la noi in europa se spune mita , in statele unite i se spune loby care este diferenta ??
    mita este ilegala , loby-ul este legal in state .

    asa se lucreaza peste tot in lume nu mai faceti haz de necaz,

    precis loby-ul boeing este mai mare de 3 %
    • +5 (5 voturi)    
      diferenta (Joi, 10 februarie 2011, 22:43)

      Socrates [anonim] i-a raspuns lui COSMIN

      Diferenta e ca in State nu i se spune loby ci lobby (si mai corect ar fi lobbying).

      O alta diferenta e ca pentru lobbying trebuie sa fii legal inregistrat si are ca obiect influentarea politicienilor in vederea agendei legislative, nu a contractelor cu statul.
      Ceea ce e mentionat in articol se numeste kickback si e ilegal.

      Deci te rog nu mai folosi furculisioane englezesti daca nu stapanesti limba - in articole despre _oeing sau Air_us pentru ca o sa creada lumea ca esti un _ou.
  • +4 (4 voturi)    
    airbus (Joi, 10 februarie 2011, 20:45)

    paul [anonim]

    Ia mai cautati voi

    cele 4 airbuse 318 ale taromului au fost comandate de Rodica Odobescu, cumnata lui nastase, directoarea de atunci a taromului

    si cele 3 vechi 310, din care LCC picat la balotesti, din 1992, sunt de pe vremea lui roman

    cu boeing, or fi fost "astialaltii" cine stie
    cand e de luat spaga pe "achizitii" toti sunt o apa si un pamant
    • +3 (3 voturi)    
      boeingurile nu prea cad (Vineri, 11 februarie 2011, 1:47)

      panfilica [anonim] i-a raspuns lui paul

      deci, cine a luat boeinguri a facut bine romanilor.
  • 0 (0 voturi)    
    noi oare stim sa ne spalam rufele numai in public? (Vineri, 11 februarie 2011, 9:43)

    eu [anonim]

    parca comisioanele in anii 70-80 erau 10% din valoarea tranzactiilor cu avioane (poate de aia o fi reclamat Boeing pe cei de la Airbus pentru Dumping) , in perioada respectiva japonezii au avut un prim ministru care a calcat pe bec si a fost demis ptr ceva avionoane cumparate. parca JAL ii zicea la firma
    • 0 (0 voturi)    
      jal (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 4:29)

      noi [anonim] i-a raspuns lui eu

      japan airlines. am lucrat la ei pe jfk, jal cargo.
      la astia si avioanele cargo erau b 747. luau jumate de magazie la un plin :-)
      e una din cele mai serioase companii din lume.
      plecau intodeauna cu cala de marfuri plina. pentru china, australia, noua zeelanda plus japonia.
      o placere sa lucrezi cu managementul japonez.
      n'am auzit de mita.
      am lucrat pentru jal si finair, cargo export. in ambele cazuri, cinstea si promptitudinea erau lege.
  • 0 (0 voturi)    
    minciuni, desigur (Vineri, 11 februarie 2011, 16:04)

    vero [anonim]

    Cum adica, principiala, incoruptibila, imaculata Franta sa ne mituiasca pe noi? Adica sa ne corupa?
    Cand ea se opune intrarii noastre in Schenghen tocmai din cauza coruptiei generalizate de care suferim si pe care trebuie s-o eradicam mintenas?
    Nooo, nu cred asa ceva, e dezinformare.
    Apropo, cat a fost comisionul Boeing?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri