Ministerul Transporturilor vrea sa adopte o noua politica tarifara pentru calatoriile cu trenul si cu metroul, iar in acest sens a supus dezbaterii publice un proiect de ordonanta de urgenta. Practic, tarifele vor fi ajustate prin ordin al ministrului transporturilor, nu in functie de evolutia inflatiei cum s-a intamplat pana acum. Astfel, Ministerul Transporturilor raspunde cerintelor FMI de modificare a legislatiei astfel incat sa poata fi permisa majorarea tarifelor cu mai mult decat rata inflatiei. Pentru 2011, bugetul CFR Calatori a fost fundamentat pe o majorare a tarifelor de calatorie cu aproximativ 10% incepand cu luna februarie.

Potrivit proiectului de act normativ, "neadoptarea acestor masuri ar conduce la cresterea pronuntata a arieratelor referitoare la serviciul de transport feroviar public de calatori si cu metroul, cu efecte directe in accentuarea blocajului economic".

  • Proiectul mai arata ca este necesara reducerea cheltuielilor si cresterea veniturilor, concomitent cu micsorarea subventiilor de la bugetul de stat. In ultimii trei ani, subventiile anuale au reprezentat, pentru transportul calatorilor cu metroul circa 75% din necesar, iar pentru transportul calatorilor pe calea ferata au reprezentat circa 64% din necesar. In plus, din cauza cresterii cheltuielilor la componentele de baza strict necesare intretinerii si reparatiilor materialului rulant, datoriile restante la plata s-au majorat an de an. Astfel, la finele anului 2010 au ajuns in suma de circa 136 milioane lei la transportul calatorilor cu metroul si la circa 550 milioane lei la transportul calatorilor pe calea ferata.

Tariful mediu pentru o calatorie cu trenul a fost anul trecut de 12,95 lei (reprezentand raportul dintre incasari si numarul total de calatori transportati), in timp ce costul mediu real pentru o calatorie a fost de circa 40,9 lei (reprezentand raportul dintre cheltuielile de exploatare si numarul de calatori transportati). De asemenea, la nivelul anului 2010, costul mediu al unei calatorii cu metroul a fost de circa 0,67 lei, in timp ce costul mediu real al unei calatorii a fost de circa 3,5 lei.

"In anul 2011 bugetul de venituri si cheltuieli al CFR Calatori SA a fost fundamentat avand in vedere o majorare a tarifelor de calatorie cu aproximativ 10% incepand cu luna februarie. In situatia in care subventia alocata pentru anul 2011 ramane la nivelul de 1.028 milioane lei, neacordarea majorarii de 10% a tarifelor pentru transportul calatorilor pe calea ferata conduce la inregistrarea unui deficit de circa 75 milioane lei", se arata in nota de fundamentare.

Nota de fundamentare mai arata ca pretul unei calatorii cu metroul bucurestean reprezinta cel mult 30% din minimul pretului unei calatorii cu metroul din tarile europene. "Companiile de transport cu metroul din tarile Uniunii Europene practica tarife de calatorie cu metroul ale caror valori minime sunt cu peste 300% mai mari decat cele practicate la metroul bucurestean, in timp ce la noi se practica tarife sociale impuse de actualul cadru legal prevazut prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 205/2002", se mai arata in nota de fundamentare.

Guvernul s-a angajat in negocierile cu Fondul Monetar International (FMI) ca va modifica legislatia astfel incat sa permita regiilor de transport Metrorex si RATB sa majoreze tarifele cu mai mult decat rata inflatiei, pentru ca aceste companii sa isi poata acoperi cheltuielile curente din venituri. De asemenea, Guvernul va permite CFR Calatori sa majoreze tarifele la biletele de tren pentru o mai buna acoperire a costurilor, in vederea eficientizarii activitatii companiei, se mai arata in scrisoarea de intentie.

Cea mai recenta majorare a fost operata de CFR Calatori in septembrie anul trecut, cand a urcat costul biletelor de tren cu 8%, dupa doi ani de stagnare.