(P) Adrian Floarea: "Recomandam utilizarea certificatului si in alte scopuri decat depunerea declaratiilor fiscale. Mai mult decat atat, achizitionarea certificatelor digitale este obligatorie in majoritatea proiectelor cu finantare europeana"

de HotNews.ro     HotNews.ro
Marţi, 7 iunie 2011, 12:37 Economie | Companii

Adrian Floarea
Foto: Hotnews
"Puteti semna orice tip de document (in format electronic). Semnatura electronica este facuta in baza unui certificat digital calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat, valoarea documentului este aceeasi ca a documentului pe hartie semnat si stampilat. Referitor la UE, directivele europene impun ca incepand cu 2012 modul de lucru stat-contribuabil sa fie electronic utilizand certificatele digitale calificate",  a declarat Adrian Floarea director certSIGN a discutat online despre semnatura electronica.

Fragmente din inregistrarea realizata in studioul HotNews.ro:
  • semnatura electronica este obligatorie pentru depunerea declaratiilor fiscale catre ANAF si catre CNAS
  • poate fi utilizat si intr-o serie de alte institutii, cum ar fi ONRC-ul, inspectoratele teritoriale de munca sau intre diverse companii care folosesc acest sistem
  • sistemul nu este complicat, are la baza doua elemente majore - utilizatorul, care are un certificat digital calificat pe numele lui, si institutiile sau companiile care receptioneaza documentele
  • implementarea acestui sistem a durat atat de mult pentru ca am avut nevoie ca institutiile statului sa  implementeze o infrastructura IT pentru receptionarea documentelor semnate electronic
  • majoritatea institutiilor care interactioneaza des cu contribuabilul si-au pus la punct infrastructura necesara - ANAF-ul, ONRC-ul, CNAS-ul,ITM-urile, au aceste sisteme
  • decizia utilizarii acestui sistem a fost luata in 2001, cand a fost data o lege - legea semnaturii electronica
  • aventajele certificatului digital sunt majore: reducerea costurilor si reducerea timpului de procesare a informatiilor
  • legea semnaturii electronice a fost data inainte ca Romania sa adere la satiul european
  • e foarte simplu sa semnezi acte din fata calculatorului
  • ANAF-ul nu ne-a ales, ci doar aceste 3 companii sunt in prezent acreditate in conformitate cu Legea 455/2001 a semnaturii electronice
Urmariti integral materialul video
:


Citeste mai multe despre   




Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Mircea

    Fiecare contribuabil trebuie sa cumpere certificat sau se poate "delega" contabilului depunerea declaratiei?

    • Adrian Floarea

      Buna ziua, nu toti contribuabilii trebuie sa achizitioneze certificate digitale deoarece, cu un singur certificat digital, un contabil (de obicei persoana care se ocupa de contabilitate), poate depune declaratia 112 pentru un numar nelimitat de companii.

  • Întrebarea nr. 2 Dan

    Cum ar fi ca Statul sa va forteze sa circulati doar cu masina si sa puneti benzina roz de la doar trei firme agreate?

    Daca depunerea declaratiilor e obligatorie, si daca de la 1 iulie aceasta procedura se poate face numai cu certificat digital, de ce nu a suportat Statul costul acordarii acestor certificate obligatorii tututror contribuabililor care au nevoie de ele pentru a plati taxe sau a dovedi ca au platit taxe Statului roman?

    • Adrian Floarea

      Prima parte a intrebarii: In primul rand as dori sa va spun ca primesc in multe cazuri aceste intrebari asa ca as dori sa va raspund mai pe larg. Le consider intrebari legitime care trebuiesc lamurite pentru a inlatura orice fel de speculatii. Pentru inceput o sa va prezint o scurta istorie a acestui domeniu al semnaturii electronice in Romania.

      Daca ar fi sa fac o paralela pe intelesul tuturor in domeniul semnaturii electronice este exact la fel ca in domeniul auto :). In domeniul auto la nivelul UE s-au stabilit anumite norme de poluare si de calitate a combustibililor. Drept urmare nu mai poate fi cumparata din nicio benzinarie decat benzina fara plumb iar masinile noi nu pot fi vandute daca motorul nu respecta anumite norme ecologice (categoriile Euro 4, Euro 5, etc.). Piata auto este foarte clar reglementata din acest punct de vedere.

      Si alte piete se incearca sa fie la fel de bine reglementate, pentru a asigura un mediu de afaceri corespunzator si un nivel de calitate al serviciilor oferite cetateanului in mod uniform. Astfel, in domeniul semnaturii electronice exista Directiva UE 1999/93/EC care reglementeaza utilizarea semnaturii electronice la nivelul Uniunii. Fiecare tara din Uniune a transpus aceasta directiva in legislatia nationala si in fiecare tara exista o lista cu un numar de firme care indeplinesc cerintele Directivei.

      In Romania unde anul acesta estimam ca se vor emite aproximativ 100.000 de certificate digitale sunt in acest moment 3 companii care emit certificate digitale calificate si au mai aparut de curand alte 2. In Italia, unde sunt emise aproximativ 3.000.000 de certificate digitale anual sunt in jur de 10. Deci in Romania un furnizor emite cel mult 50.000 de certificate digitale/an pe cand in Italia acesta emite cel putin 100-150.000/an.

    • Adrian Floarea

      In Romania Legislatia privind utilizarea semnaturii electronice a aparut acum 10 ani. Mai exact este vorba de Legea 455/2001. Pana anul acesta, nefiind o piata foarte mare, putine companii au investit si au devenit furnizori de servicii de certificare. Cei 3 furnizori acreditati la care faceti referire functioneaza din 2005 -2006. Pana cand institutiile statului sa accepte depunerea declaratiilor in format electronic piata s-a concentrat in mare masura in zona privata: astfel o serie de firme au ales semnatura electronica pentru dematerializarea documentelor si utilizarea lor exclusiv in format digital.

      In completare as dori sa mai fac o precizare: piata semnaturii electronice este o piata libera cu o singura conditie: sa indeplinesti cerintele legale si directiva europeana in domeniu.

      Daca imi permiteti o gluma sa stiti ca si eu mi-as dori sa prestez servicii in domeniul deseurilor nucleare (am auzit ca sunt putine firme chiar la nivel mondial si sunt convins ca se castiga bine).

    • Adrian Floarea

      A doua parte a intrebarii: Vrem nu vrem, odata ce suntem membri ai UE ne raportam la reglementarile existente. Nicaieri in Uniune statul nu suporta costul certificatelor digitale calificate, deoarece statul nu poate reglementa piata si in acelasi timp sa fie jucator in piata; nicaieri in UE nu exista o autoritate de certificare a statului care sa emita certificate digitale calificate. In schimb, statul suporta cheltuielile pentru dezvoltarea de sisteme informatice complexe care sa permita depunerea electronica a declaratiilor, si accesul la acest sistem este gratuit.

      In plus, in situatia in care declaratiile se depun pe hartie, clasic, va rog sa observati ca:
      1. Statul nu suporta costul hartiei, ale stampilei si al pixului pe care contribuabilul le foloseste pentru a completa documentele pe hartie
      2. Statul nu suporta cheltuielile de deplasare ale contribuabilului la administratiile financiare si nici timpul pe care acest il pierde pentru a depune declaratiile.

      Aceste costuri nu mai exista pentru contribuabil in cazul utilizarii semnaturii electronice si noi credem ca ele sunt mai mari, la nivelul unui an, decat costul certificatului digital calificat.

      Semnatura electronica bazata pe un certificat digital calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat este singurul mecanism care poate garanta prin lege faptul ca documentele electronice au aceeasi valoare probanta ca cele pe hartie semnate si stampilate.

  • Întrebarea nr. 3 un contribuabil

    As vrea sa stiu de ce s-a trecut la formula actuala. Inainte era posibila obtinerea unei semnaturi la costuri rezonabile direct de la ANAF. Era nevoie de un numar de hirtii si formalitati, cum e si normal pentru asa un certificat, dar la urma tot cetateanul doritor putea sa-si faca treaba. Si semnatura era valabila 2 ani.
    Acum toti trebuie sa plateasca un abonament anual unei terte parti care ia mult mai mult pentru acelasi lucru (adica nu mare lucru).
    Intrebarea 1: Cine si de ce a hotarit aceasta schimbare? Stiu ca versiunea oficiala e "decongestionarea aparatului de stat" dar nu mi-a parut prea congestionat. In plus, noi eram cei care plateam functionarii statului. Acum platim pe altcineva. Mai mult.
    intrebarea 2: Daca tot e sa fie delegata unei terte parti eliberarea de certificate digitale, poate contribuabilul sa aleaga de unde sa-si procure semnatura electronica? Inteleg ca nu.
    Daca asa e, cine si de ce a decis sa fie acceptate numai certificate provenite din "surse agreate" si nu si cele provenite din surse cel putin la fel de sigure si de incredere (de talie internationala)?

    • Adrian Floarea

      Raspuns la Intrebarea 1:

      Asa cum am spus mai sus valoarea legala a documentelor semnate electronic este asigurata de respectarea conditiilor Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica. O autoritate de certificare care emite certificate fara respectarea cerintelor legale nu poate garanta valabilitatea documentelor semnate in justitie.

      De ce a fost nevoie de aceasta schimbare? Lucrurile merg pe cale naturala: reducerea costurilor precum si optimizarea relatiei contribuabil stat in conditii de legalitate. Pot sa va spun ca implementarea unui asemenea sistem poate duce la o economie de minim 30% din costurile curente operationale. Lunar se depuneau pe hartie cateva milioane de declaratii. Va rog sa luati in calcul ca, prin introducerea acestui sistem s-au facut economii importante cu: hartia, procesarea datelor la nivelul ANAF precum si arhivarea acestora. Sa nu mai luam in calcul faptul ca orice persoana isi poate depune direct din fata calculatorului personal declaratiile.

      Nu am inventat noi roata: acest sistem este utilizat in marea majoritate a statelor europene si este singurul in masura sa asigura legalitate documentelor electronice.

      Certificatul digital calificat este valabil 1 an de zile prin lege (455/2001) si nu intamplator, ci din considerente de securitate si din necesitatea de a se garanta identitatea persoanei careia i se emite certificatul calificat.

    • Adrian Floarea

      Raspuns la intrebarea 2: Contribuabilul poate alege de la ce furnizor sa achizitioneze semnatura electronica. In acest moment, in Romania, sunt 3 furnizori acreditati. Notiunea de furnizor acreditat este preluata din Directiva europeana a semnaturii electronice si garanteaza ca o semnatura creata cu un certificat digital calificat emis de un asemenea furnizor are, fara echivoc si fara alte expertize tehnice, valoare legala in justitie. Calitatea de furnizor acreditat se obtine in urma unui audit de specialitate, care se realizeaza la solicitarea si pe cheltuiala furnizorului si, care certifica respectarea intocmai a cerintelor tehnologice, de securitate si procedurale ale furnizorului relativ la reglementarile in vigoare.

      Ganditi-va ce s-ar intampla daca 10 000 de contribuabili nu ar recunoaste, ulterior, continutul declaratiilor depuse. Cat timp si bani s-ar cheltui in instanta si pe expertize tehnice pentru a se dovedi ca respectivele declaratii au fost intocmite si depuse intr-adevar de cei 10.000 de contribuabili? Semnatura electronica bazata pe certificatul digital calificat protejeaza atat statul cat si contribuabilul prin garantarea legala a continutului declaratiilor.

      Fiecare institutie are dreptul sa stabileasca conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un furnizor de servicii de certificare pentru a accepta semnaturile electronice create cu certificatele emise de acesta, in conditiile respectarii cadrului legal. Pentru fiecare stat din UE cea mai simpla metoda este sa accepte furnizorii acreditati conform legislatiei nationale.

    • Adrian Floarea

      As mai dori sa fac o mentiune referitoare la „furnizorii de talie internationala”. Foarte multa lume foloseste aceasta sintagma fara o minima intelegere a fenomenului. Ce va pot spune este ca certSIGN depune toate diligentele sa fie un furnizor recunoscut pe piata: pe de o parte certificatele emise de noi sunt in acest moment automat recunoscute de toti furnizorii importanti de tehnologie in domeniul on-line - Microsoft si Mozilla (exista aproximativ 150 de companii de la nivel mondial care au aceasta recunoastere), pe de alta parte, am implementat solutii bazate pe semnatura electronica in alte 5 state.

  • Întrebarea nr. 4 gabi

    Se tot vorbeste de unificarea tuturor sistemelor informationale din zona serviciilor orientate catre cetateni. Daca toate aceste sisteme dezvoltate haotic prin proiecte individuale de la fiecare autoritate/agentie/etc vor ajunge sa se integreze intr-un fel, se va utiliza un singur certificat digital pentru validarea tuturor tranzactiilor dorite? Se vor putea face astfel de tranzactii prin intermediului acestor certificate digitale si din afara tarii?

    • Adrian Floarea

      Raspuns la Intrebarea 1:

      Da, un certificat digital poate fi utilizat de o persoana pentru a avea acces la toate serviciile electronice existente. Certificatul digital calificat este echivalentul electronic al buletinului/ cartii de identitate, fiind recunoscut de orice institutie a statului. In momentul in care sistemele informatice vor permite transmiterea documentelor in format electronic in mod sigur acestea trebuie sa fie semnate cu un certificat digital calificat pentru a avea valoare legala.

      Raspuns la intrebarea 2: Semnaturile electronie create cu certificate digitale calificate emise in Romania sunt recunoscute în toate acele ţări ale căror legislaţii asigură recunoaşterea certificatelor emise de un furnizor acreditat de servicii de certificare cu sediul într-un stat membru al UE sau care au acorduri în acest sens, la care România este parte.

      Cu titlu de exemplu, enumerăm următoarele state membre ale Uniunii Europene în care sunt recunoscute certificatele digitale calificate emise de certSIGN în calitate de furnizor de servicii de certificare acreditat in Romania: Cehia, Danemarca, Finlanda, Germania, Letonia, Lituania, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Suedia, Ungaria, Belgia, Franţa, Luxemburg, Italia, Spania.

      Ca exceptie sunt situatiile cand o institutie alege sa ceara indeplinirea unui set de conditii de catre Furnizorul ale carui certificate digitale le recunoaste, de exemplu sa fie furnizor acreditat conform legislatiei nationale. Acest lucru poate parea restrictiv dar portejeaza institutia de diverse litigii juridice.

      Ca o completare, in acest moment, la nivelul UE exista Directiva Serviciilor care reglementeaza modul de transmitere a documentelor intre contribuabil (indiferent de tara de provenienta) si institutiile guvernamentale. Modalitatea de transmitere se bazeaza pe certificate digitale calificate. Directiva are termen de implementare 2012 :).

  • Întrebarea nr. 5 marius

    buna ziua dle Floarea!
    va rog sa imi spuneti cum se realizeaza securitatea depunerii acestor declaratii? cum se realizeaza securitatea acestei semnaturi digitale.
    va multumesc

    • Adrian Floarea

      Declaratiile sunt semnate electronic, cu un certificat digital calificat. Pentru emiterea certificatului, in primul rand, furnizorul de servicii de certificare realizeaza identificarea titularului certificatului – aceasta se poate face numai in 2 moduri: direct de catre furnizor sau, prin intermediul unui notar public. Astfel el se asigura ca transpune identitatea reala a unei persoane in mediul digital.

      Dupa aceea este emis certificatul digital - identitatea electronica a persoanei, care este pastrat impreuna cu elementele de creare a semnaturii) pe un dispozitiv criptografic - token USB. Accesul la token este permis, numai pe baza unui PIN. Acest token este un dispozitiv care garanteaza pastrarea datelor in conditii de maxima siguranta si este in prezent, cel mai puternic mecanism de autentificare utilizat pe scare larga. Acest lucru se numeste autentificare pe baza a 2 factori: ceva ce utilizatorul detine (tokenul) si ceva ce utilizatorul cunoaste (PIN-ul de acces la token). Daca cineva intra in posesia token-ului nu va putea semna in numele titularului deoarece nu cunoaste PIN-ul de acces. Dupa intoducerea gresita a PIN-ului de un numar de ori dispozitivul se blocheaza.

      As mai dori sa precizez un lucru: datele de conectare la dispozitivul criptografic sunt cunoscute numai de utilizator, autoritatea de certificare nu pastreaza nici un fel de informatii legate de acestea iar PIN-ul este generat in conditii de maxima siguranta.

  • Întrebarea nr. 6 Loredana

    Buna ziua. As dori si eu cateva detalii privind certificatul digital .
    O firma are un administrator , dar acesta nu se poate prezenta pentru depunerea documentatiei privind certificatul digital . Va desemna o alta persoana pentru acest lucru .
    In momentul in care voi completa datele pentru contract trec persoana imputernicita sau administratorul ? Am nevoie de imputernicere notariala daca trec persoana imputernicita ca titualr al contractului ?

    • Adrian Floarea

      Buna ziua,

      In contract trebuie sa completati datele persoanei care va semna declaratiile fiscale. Aceasta persoana trebuie sa obtina certificatul digital calificat. Totdeauna, certificatul digital calificat este asociat unei persoane fizice. Daca persoana respectiva se va prezenta pentru a depune actele la sediul certSIGN sau al reprezentantilor nostri din tara atunci nu este necesara o declaratie notariala pt. obtinerea certificatului deoarece identificarea persoanei va fi facuta, in acest caz, de catre certSIGN. Daca titularul certificatului nu se va prezenta pentru depunerea actelor la un reprezentant certSIGN, atunci este necesara autentificarea de catre notar a unui document care sa ateste identitatea acestei persoane.

      Nu este necesara o imputernicire notariala numai pentru depunerea documentelor, aceste pot fi transmise si prin posta.

  • Întrebarea nr. 7 Jean Valjean

    1. De ce nu sunt utilizate certificate gratuite ?
    De exemplu Banca Transilvania utilizeaza astfel de certificate pentru internet banking, gratuite, valabile 1 an si cu posibilitatea de instalare de zece ori.

    2. Daca sunt contra cost, au cumva alte facilitati in plus decat cele gratuite mentionate mai sus ?

    • Adrian Floarea

      1. In cazul unui litigiu, documentele semnate in baza acestor certificate nu au valoare legala, pentru ca nu sunt certificate calificate, in conformitate cu Legea 455/2001. Pentru a o dobandi este necesara realizarea unei expertize tehnice (alte costuri).

      Ca un exemplu: certificatele emise de multe institutii de care s-a pomenit aici sunt emise direct pe calculator fara a fi utilizat un dispozitiv securizat pentru pastrarea acestora. Astfel orice persoana care are acces la calculatorul respectiv poate utiliza certificatul si semna electronic. Nu cred ca mi-ar place sa existe nici cea mai mica posibilitate ca altcineva sa semneze in numele meu .

      Mai mult decat atat, certificatele respective sunt utilizate pentru autentificarea in sistemele institutiilor respective si nu pentru semnatura electronica. Diferenta este, daca doriti, aceea dintre o legitimatie de serviciu si un act de identitate :).

      2. Cea mai simpla metoda de a asigura recunoasterea legala a unei semnaturi electronice este utilizarea unui certificat digital calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat.

  • Întrebarea nr. 8 Daniel

    Am un magazin de comerţ electronic, pot pune certificatul calificat pe serverul web pentru a fi siteul de încredere pt clienti?

    • Adrian Floarea

      Certificatele calificate sunt emise persoanelor si nu serverelor sau altor echipamente de retea. Pentru servere web certSIGN emite certificate de server care asigura autentificare sigura a acestuia.

      certSIGN a parcurs auditul WebTrust si WebTrust Extended Validation astfel incat certificatul Root (punctul cel mai inalt de incredere al certificatelor emise) este recunoscut implicit de browserele web (IE, Firefox, Chrome, etc) fara a fi nevoie de alte operatiuni din partea utilizatorilor sau administratorilor web. Aproximativ 150 de autoritati de certificare din intreaga lume au parcurs un asemenea audit, certSIGN fiind singura companie din Romania care investit in acest sens.

      Deci, certificatul digital calificat poate fi utilizat de o persoana pentru a semna documente electronice sau a se identifica pe sine intr-un sistem informatic. Pentru servere web se emit certificate digitale speciale, certificate de server.

  • Întrebarea nr. 9 Comerciant

    D-le Floarea, cu certificatul pentru semnatura electronica cu care depun declaratiile fiscale pot semna digital e-mailuri cu ofertele comerciale pe care le trimit clientilor?

    Clientii trebuie sa instaleze ceva pentru a citi e-mailul?

    • Adrian Floarea

      Da, puteti semna ofertele comerciale, e-mailuri, contracte, facturi etc. In fapt puteti semna orice tip de document electronic :).

      Deoarece certificatul certSIGN este recunoscut implicit de browserele web si sistemul de operare Windows clientii nu trebuie sa faca nimic special pentru a citi e-mailul. De asemnea, ei nu vor primi un mesaj de eroare la deschidere unui e-mail semnat cu un certificat certSIGN deoarece acesta este recunoscut ca fiind de incredere la nivel mondial.

  • Întrebarea nr. 10 alina gheorghe

    Buna ziua, Trebuie sa depun formularul 112 pentru mai multe firme si inca nu am un certificat electronic. Va rog sa imi spuneti:
    1. Pentru fiecare firma trebuie sa cumpar un certificat separat?
    2. Cat timp dureaza?
    3. Ce trebuie sa fac pentru a obtine certificatul electronic?

    • Adrian Floarea

      Buna ziua,

      1. Un singur certificat digital poate fi utilizat pentru a depune declaratiile pt. un numar nelimitat de firme.

      2. Emiterea certificatului digital, din momentul in care primim toate documentele completate corect, dureaza cel mult 5 zile lucratoare. Trebuie sa aveti in vedere ca, dupa emiterea certificatului, trebuie parcursi pasii de inregistrare in sistemul ANAF. Va sfatuim ca, pentru a evita orice fel de probleme si a putea depune declaratiile in timp util sa finalizati formalitatile de obtinere a certificatului digital cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de termenul limita de depunere a declaratiilor.

      3. In cazul nostru trebuie sa completati informatiile privind titularul certificatului digital pe site-ul certsign (www.certsign.ro) si sa urmati pasii descrisi acolo. Pe scurt, acestia sunt: dupa ce primiti prin e-mail documentele completate pentru obtinerea certificatului trebuie sa le semnati olograf, stampilati si depuneti la unul dintre partenerii certSIGN sau la sediul nostru, impreuna cu dovada platii contravalorii certificatului. Dupa aceea veti primi prin curier rapid certificatul. In afara de pretul certificatului nu trebuie sa mai cheltuiti alti bani. Costul transmiterii certificatului prin curier rapid catre clientii din Romania precum si costurile eventualului suport tehnic necesar sunt suportate de certSIGN.

  • Întrebarea nr. 11 anonim

    Pe langa aceste depuneri electronice catre stat, mai are vreo utilitate certificatul digital?

    • Adrian Floarea

      Cu un certificat digital calificat puteti semnat orice tip de document electronic (contracte, note, facturi, oferte etc).

  • Întrebarea nr. 12 horatiu

    cat de sigura este identitatea online? sigur nu poate folosi altcineva identitatea mea?

    • Adrian Floarea

      Certificatul digital calificat este pastrat pe un token criptografic protejat prin parola. Nu exista nicio copie a datelor pe care utilizatorul le foloseste pentru crearea semnaturii electronice. Atata timp cat parola este cunoscuta numai de titularul certificatului oricine va obtine token-ul acestuia nu va putea sa il utilizeze. Introducerea gresita a parolei va conduce la blocarea dispozitivului.

      Acest lucru are si o parte mai putin comoda pentru utilizatori: daca uita parola si blocheaza dispozitivul trebuie sa obtina un certificat digital nou. Este pretul pe care trebuie sa il plateasca pentru a fi siguri ca nimeni altcineva nu va putea sa le substituie identitatea electronica garantata de un certificat digital calificat.

      Ca un fapt divers, suntem de 5 ani in piata si pana in prezent nu am intalnit un caz de acest tip.

  • Întrebarea nr. 13 Adrian N.

    Buna ziua.
    Intrebarea mea are legatura mai mult cu ANAF-ul, dar daca stiti raspunsul, va rog sa mi-l dati d-voastra. E vorba de cazul in care firma deleaga o persoana pentru trimiterea declaratiilor.Dupa obtinerea semnaturii digitale, in dosrul pentru ANAF, pe linga copie dupa CI si D150, ce se cere : procura notariala sau imputernicire din partea firmei? Cu o semnatura digitala, se pot trimite declaratii pentru mai multe firme, corect?
    Va multumesc anticipat.

    • Adrian Floarea

      Buna ziua,

      Intrebare 1: Este necesara o declaratie autentificata notarial.

      Intrebare 2: Este corect, cu un certificat digital se pot depune declaratii pentru oricate firme.

  • Întrebarea nr. 14 Otilia

    Pentru transmiterea declaratiior fiscale, care din cele 3 dispozitive/aplicatii pe care le oferiti trebuie folosite obligatoriu? (Ma gindesc ca aplicatia ClickSign nu e neaparat necesara)

    • Adrian Floarea

      Pentru depunerea declaratiilor fiscale aveti nevoie de tokenul pe care este stocat certificatul digital. Trebuie sa intalati driverele pe care le primiti pe CD si sa cunoasteti PIN-ul de acces.

      Aplicatia clickSIGN nu este necesara pentru transmiterea declaratiilor fiscale, este insa o aplicatie pentru semnarea electronica a oricarui tip de fisier oferita gratuit de certSIGN.

      Astfel puteti utiliza aceasta aplicatie la semnarea contractelor, facturilor sau oricarui alt document electronic din firma d-voastra.

  • Întrebarea nr. 15 Mihai

    Buna seara,

    As dori sa achizitionez un certificat digital dar am o nelamurire.Daca cumpar un certificat ca persoana juridica atunci numai pentru o singura firma pot depune declaratii?In cazul in care doresc sa utilizez certificatul la mai multe firme ar trebui sa achizitionez ca persoana fizica?Eu lucrez la o asociatie ca si contabil, nu sunt inca membru ceccar nici cafr.Ce imi recomandati?

    • Adrian Floarea

      Indiferent de modul prin care este achizitionat certificatul digital (contract cu o persoana juridica/ contract cu persoana fizica) acesta poate fi utilizat pentru depunerea oricator declaratii fiscale.

      Diferenta dintre cele doua certificate este aceea ca in cadrul celui achizitionat pe persoana juridica apar si datele companiei. Raspunderea asupra documentelor semnate este insa in totalitate a posesorului.

  • Întrebarea nr. 16 IT Sc Contabli

    - exista vreo garantie pentru certificatul digital?cine-mi garanteaza securitatea identitatii posesorului si a banilor investiti in certificat?
    - ce se intampla daca se corupe, se sterge certificatul sau se distruge suportul pe care este tinut?
    - se poate cumpara certificat de back-up care sa contina aceleasi date ca si primul? exista vreo conditie speciala pentru acesta?
    -se poate face contract pe mai multi ani?
    se aplica vreo reducere?

    • Adrian Floarea

      1.Faptul ca identitatea persoanei care obtine certiifcatul este verificata de un angajat certSIGN sau de un notar public garanteaza ca certificatul digital transpune in mediul electronic identitatea reala a unei persoane. Mai mult decat atat, prin lege, autoritatea de certificare este obligata sa garanteze si sa despagubeasca posesorul certificatului in cazul in care are loc o frauda dovedita. In acest sens fiecare autoritate din piata are emisa o polita de asigurare de 500 000 Euro.

      Totusi aceasta polita nu acopera cazurile in care utilizatorul isi da de bunavoie dispozitivul si PIN-ul de acces altei persoane.

      Pentru emiterea certificatelor se utilizeaza solutii si echipamente certificate la cel mai inalt nivel mondial din punct de vedere al procedurilor de securitate, lucru confirmat prin audit-urile la care am fost supusi.

      2.In cazul in care certificatul devine indisponibil din orice motiv trebuie obtinut un certificat digital nou

      3.Nu exista certificat de back-up, fiecare certificat digital are o serie unica folosita pentru identificarea sa unica. Datele de creare a semnaturii electronice se gasesc numai pe token-ul aflat in posesia utilizatorului, nu pot fi copiate sau extrase de acolo de catre autoritatea de certificare.

  • Întrebarea nr. 17 curiosul

    De ce ANAF a ales aceste 3 firme pentru depunerea declaratiei 112. Exista un contract intre aceste firme si ANAF?

    • Adrian Floarea

      Buna ziua,

      Raspunsul e simplu, nu ANAF a ales ci doar aceste 3 companii sunt in prezent acreditate in conformitate cu Legea 455/2001 a semnaturii electronice.

      Va rog sa vedeti pentru completare si raspunsurile la intrebarile anterioare :).

      Ca fapt divers sa stiti ca nu numai ANAF utilizeaza semnatura electronica. Sunt o serie de companii, in special din mediul privat, care utilizeaza numai documente in format electronic folosind semnatura electronica.

      Si ele se raporteaza tot la Legea 455/2001.

  • Întrebarea nr. 18 Ion

    Buna seara
    Ca sa pot cumpara un certificat Certisign de la BRD trebuie sa am cont deschis la banca?

    • Adrian Floarea

      Buna ziua,

      Nu este necesar sa va deschideti cont la BRD pentru a achizitiona un certificat digital calificat.

  • Întrebarea nr. 19 Angela

    Care sunt avantajele dvs versus competitorii? Ce oferiti in plus fata de competitie?

    • Adrian Floarea

      Exista mai multe avantaje, impartite in cateva categorii mari:

      1. Simplicitate: procedura de obtinere a certificatului digital este foarte simpla: trebuie completate informatiile privind titularul certificatului on-line, documentele pe care acesta le primeste prin e-mail trebuie printate, semnate olograf si depuse la unul dintre reprezentantii certSIGN din tara impreuna cu dovada platii contravalorii certificatului. Avem peste 80 de puncte de prezenta in tara, in sucursalele BRD, si in curand ne vom dubla prezenta la nivel national. In cazul in care un client nu stie cum sa procedeze pentru obtinerea certificatului digital ne poate contacta oricand la numarul de telefon 031.101.18.70. Din momentul in care avem toate documentele emitem certificatul si il transmitem prin curier rapid catre client. Acesta nu trebuie sa mai faca nimic pentru a intra in posesia acestuia.

      2. Servicii post vanzare: dupa obtinerea certificatului digital, in cazul in care clientul are nelamuriri privind utilizarea acestuia, doreste sa primeasca ajutor pentru completarea si semnarea documentului de confirmare ANAF sau pentru transmiterea declaratiilor acesta are la dispozitie suport tehnic telefonic gratuit.

      3. Cheltuieli minime pentru client: Un certificat digital poate fi utilizat pentru a crea un numar delimitat de semnaturi electronice in perioada de valabilitate a certificatului. In afara de pretul certificatului digital clientul nu trebuie sa mai achite nimic, in cazul in care depune documentele la reprezentantii certSIGN din tara. Transmiterea certificatului precum si suportul tehnic sunt gratuite. De asemenea, acesta primeste aplicatia clickSIGN pentru semnarea electronica a oricarui tip de fisiere, ghiduri pentru utilizarea ceryificatului digital pentru semnarea e-mailului precum si 60 de marci temporale gratuit.

    • Adrian Floarea

      4. Background certSIGN: certSIGN a dezvoltat cu resurse propri aplicatiile pe care le utilizeaza pentru emiterea certificatelor digitale precum si applicatia clickSIGN oferita gratuit clientilor. Experienta noastra in domeniu este de 10 ani si suntem singura companie din Romania care am investit in proiecte de cercetare dezvoltare pe aceasta tehnologie.

      Toate produsele si serviciile pe care le oferim au fost testate la nivel international din punct de vedere al securitatii si interoperabilitatii. Sistemul de management al securitatii informationale al certSIGN este certificat inca din 2006 in conformitate cu ISO 27001, unul dintre standardele de facto in domeniul securitatii informatice. De asemenea, suntem singura companie din Romania care a parcurs auditul WebTrust for CA permitandu-ne astfel ca certificatul Rooot CA al certSIGN sa fie implicita de incredere pentru browserele WEB. Astfel, atunci cand un client se conecteaza la unserver identificat cu un certificat certSIGN nu va primi un mesaj de eroare . De asemenea, la verificare unui e-mail semnat electronic cu un certificat calificat emis de certSIGN, oriunde in lume, nu va aparea niciun mesaj de eroare.



Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Alerta intr-un oras din Romania, dupa moartea unui tanar purtator de HIV. Cel putin 38 de tinere sunt suspecte

Autoritatile sanitare din Romania au aflat ca un tanar, purtator de HIV, a intretinut relatii sexuale neprotejate cu mai multe femei. Baiatul a murit acum 4 zile si surse medicale vorbesc despre un cerc de suspecti format din 38 de persoane.








16923 vizualizari
  • Certficat pt. fiecare contribuabil? (Marţi, 7 iunie 2011, 13:13)

    Mircea [anonim]

    Fiecare contribuabil trebuie sa cumpere certificat sau se poate "delega" contabilului depunerea declaratiei?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 11:57)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mircea

      Buna ziua, nu toti contribuabilii trebuie sa achizitioneze certificate digitale deoarece, cu un singur certificat digital, un contabil (de obicei persoana care se ocupa de contabilitate), poate depune declaratia 112 pentru un numar nelimitat de companii.
  • asta e capitalism? (Marţi, 7 iunie 2011, 13:15)

    Dan [anonim]

    Cum ar fi ca Statul sa va forteze sa circulati doar cu masina si sa puneti benzina roz de la doar trei firme agreate?

    Daca depunerea declaratiilor e obligatorie, si daca de la 1 iulie aceasta procedura se poate face numai cu certificat digital, de ce nu a suportat Statul costul acordarii acestor certificate obligatorii tututror contribuabililor care au nevoie de ele pentru a plati taxe sau a dovedi ca au platit taxe Statului roman?
    • Raspuns - prima parte (Miercuri, 8 iunie 2011, 11:58)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      Prima parte a intrebarii: In primul rand as dori sa va spun ca primesc in multe cazuri aceste intrebari asa ca as dori sa va raspund mai pe larg. Le consider intrebari legitime care trebuiesc lamurite pentru a inlatura orice fel de speculatii. Pentru inceput o sa va prezint o scurta istorie a acestui domeniu al semnaturii electronice in Romania.

      Daca ar fi sa fac o paralela pe intelesul tuturor in domeniul semnaturii electronice este exact la fel ca in domeniul auto :). In domeniul auto la nivelul UE s-au stabilit anumite norme de poluare si de calitate a combustibililor. Drept urmare nu mai poate fi cumparata din nicio benzinarie decat benzina fara plumb iar masinile noi nu pot fi vandute daca motorul nu respecta anumite norme ecologice (categoriile Euro 4, Euro 5, etc.). Piata auto este foarte clar reglementata din acest punct de vedere.

      Si alte piete se incearca sa fie la fel de bine reglementate, pentru a asigura un mediu de afaceri corespunzator si un nivel de calitate al serviciilor oferite cetateanului in mod uniform. Astfel, in domeniul semnaturii electronice exista Directiva UE 1999/93/EC care reglementeaza utilizarea semnaturii electronice la nivelul Uniunii. Fiecare tara din Uniune a transpus aceasta directiva in legislatia nationala si in fiecare tara exista o lista cu un numar de firme care indeplinesc cerintele Directivei.

      In Romania unde anul acesta estimam ca se vor emite aproximativ 100.000 de certificate digitale sunt in acest moment 3 companii care emit certificate digitale calificate si au mai aparut de curand alte 2. In Italia, unde sunt emise aproximativ 3.000.000 de certificate digitale anual sunt in jur de 10. Deci in Romania un furnizor emite cel mult 50.000 de certificate digitale/an pe cand in Italia acesta emite cel putin 100-150.000/an.
    • Raspuns-continuare II (Miercuri, 8 iunie 2011, 11:59)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      In Romania Legislatia privind utilizarea semnaturii electronice a aparut acum 10 ani. Mai exact este vorba de Legea 455/2001. Pana anul acesta, nefiind o piata foarte mare, putine companii au investit si au devenit furnizori de servicii de certificare. Cei 3 furnizori acreditati la care faceti referire functioneaza din 2005 -2006. Pana cand institutiile statului sa accepte depunerea declaratiilor in format electronic piata s-a concentrat in mare masura in zona privata: astfel o serie de firme au ales semnatura electronica pentru dematerializarea documentelor si utilizarea lor exclusiv in format digital.

      In completare as dori sa mai fac o precizare: piata semnaturii electronice este o piata libera cu o singura conditie: sa indeplinesti cerintele legale si directiva europeana in domeniu.

      Daca imi permiteti o gluma sa stiti ca si eu mi-as dori sa prestez servicii in domeniul deseurilor nucleare (am auzit ca sunt putine firme chiar la nivel mondial si sunt convins ca se castiga bine).
    • Raspuns - continuare III (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:00)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      A doua parte a intrebarii: Vrem nu vrem, odata ce suntem membri ai UE ne raportam la reglementarile existente. Nicaieri in Uniune statul nu suporta costul certificatelor digitale calificate, deoarece statul nu poate reglementa piata si in acelasi timp sa fie jucator in piata; nicaieri in UE nu exista o autoritate de certificare a statului care sa emita certificate digitale calificate. In schimb, statul suporta cheltuielile pentru dezvoltarea de sisteme informatice complexe care sa permita depunerea electronica a declaratiilor, si accesul la acest sistem este gratuit.

      In plus, in situatia in care declaratiile se depun pe hartie, clasic, va rog sa observati ca:
      1. Statul nu suporta costul hartiei, ale stampilei si al pixului pe care contribuabilul le foloseste pentru a completa documentele pe hartie
      2. Statul nu suporta cheltuielile de deplasare ale contribuabilului la administratiile financiare si nici timpul pe care acest il pierde pentru a depune declaratiile.

      Aceste costuri nu mai exista pentru contribuabil in cazul utilizarii semnaturii electronice si noi credem ca ele sunt mai mari, la nivelul unui an, decat costul certificatului digital calificat.

      Semnatura electronica bazata pe un certificat digital calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat este singurul mecanism care poate garanta prin lege faptul ca documentele electronice au aceeasi valoare probanta ca cele pe hartie semnate si stampilate.
  • De ce se foloseste sistemul asta? (Marţi, 7 iunie 2011, 13:28)

    un contribuabil [anonim]

    As vrea sa stiu de ce s-a trecut la formula actuala. Inainte era posibila obtinerea unei semnaturi la costuri rezonabile direct de la ANAF. Era nevoie de un numar de hirtii si formalitati, cum e si normal pentru asa un certificat, dar la urma tot cetateanul doritor putea sa-si faca treaba. Si semnatura era valabila 2 ani.
    Acum toti trebuie sa plateasca un abonament anual unei terte parti care ia mult mai mult pentru acelasi lucru (adica nu mare lucru).
    Intrebarea 1: Cine si de ce a hotarit aceasta schimbare? Stiu ca versiunea oficiala e "decongestionarea aparatului de stat" dar nu mi-a parut prea congestionat. In plus, noi eram cei care plateam functionarii statului. Acum platim pe altcineva. Mai mult.
    intrebarea 2: Daca tot e sa fie delegata unei terte parti eliberarea de certificate digitale, poate contribuabilul sa aleaga de unde sa-si procure semnatura electronica? Inteleg ca nu.
    Daca asa e, cine si de ce a decis sa fie acceptate numai certificate provenite din "surse agreate" si nu si cele provenite din surse cel putin la fel de sigure si de incredere (de talie internationala)?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:02)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui un contribuabil

      Raspuns la Intrebarea 1:

      Asa cum am spus mai sus valoarea legala a documentelor semnate electronic este asigurata de respectarea conditiilor Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica. O autoritate de certificare care emite certificate fara respectarea cerintelor legale nu poate garanta valabilitatea documentelor semnate in justitie.

      De ce a fost nevoie de aceasta schimbare? Lucrurile merg pe cale naturala: reducerea costurilor precum si optimizarea relatiei contribuabil stat in conditii de legalitate. Pot sa va spun ca implementarea unui asemenea sistem poate duce la o economie de minim 30% din costurile curente operationale. Lunar se depuneau pe hartie cateva milioane de declaratii. Va rog sa luati in calcul ca, prin introducerea acestui sistem s-au facut economii importante cu: hartia, procesarea datelor la nivelul ANAF precum si arhivarea acestora. Sa nu mai luam in calcul faptul ca orice persoana isi poate depune direct din fata calculatorului personal declaratiile.

      Nu am inventat noi roata: acest sistem este utilizat in marea majoritate a statelor europene si este singurul in masura sa asigura legalitate documentelor electronice.

      Certificatul digital calificat este valabil 1 an de zile prin lege (455/2001) si nu intamplator, ci din considerente de securitate si din necesitatea de a se garanta identitatea persoanei careia i se emite certificatul calificat.
    • Raspuns - continuare II (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:04)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui un contribuabil

      Raspuns la intrebarea 2: Contribuabilul poate alege de la ce furnizor sa achizitioneze semnatura electronica. In acest moment, in Romania, sunt 3 furnizori acreditati. Notiunea de furnizor acreditat este preluata din Directiva europeana a semnaturii electronice si garanteaza ca o semnatura creata cu un certificat digital calificat emis de un asemenea furnizor are, fara echivoc si fara alte expertize tehnice, valoare legala in justitie. Calitatea de furnizor acreditat se obtine in urma unui audit de specialitate, care se realizeaza la solicitarea si pe cheltuiala furnizorului si, care certifica respectarea intocmai a cerintelor tehnologice, de securitate si procedurale ale furnizorului relativ la reglementarile in vigoare.

      Ganditi-va ce s-ar intampla daca 10 000 de contribuabili nu ar recunoaste, ulterior, continutul declaratiilor depuse. Cat timp si bani s-ar cheltui in instanta si pe expertize tehnice pentru a se dovedi ca respectivele declaratii au fost intocmite si depuse intr-adevar de cei 10.000 de contribuabili? Semnatura electronica bazata pe certificatul digital calificat protejeaza atat statul cat si contribuabilul prin garantarea legala a continutului declaratiilor.

      Fiecare institutie are dreptul sa stabileasca conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un furnizor de servicii de certificare pentru a accepta semnaturile electronice create cu certificatele emise de acesta, in conditiile respectarii cadrului legal. Pentru fiecare stat din UE cea mai simpla metoda este sa accepte furnizorii acreditati conform legislatiei nationale.
    • Raspuns - continuare III (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:04)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui un contribuabil

      As mai dori sa fac o mentiune referitoare la „furnizorii de talie internationala”. Foarte multa lume foloseste aceasta sintagma fara o minima intelegere a fenomenului. Ce va pot spune este ca certSIGN depune toate diligentele sa fie un furnizor recunoscut pe piata: pe de o parte certificatele emise de noi sunt in acest moment automat recunoscute de toti furnizorii importanti de tehnologie in domeniul on-line - Microsoft si Mozilla (exista aproximativ 150 de companii de la nivel mondial care au aceasta recunoastere), pe de alta parte, am implementat solutii bazate pe semnatura electronica in alte 5 state.
  • Mai multe tranzactii-un singur certificat digital (Marţi, 7 iunie 2011, 14:50)

    gabi [anonim]

    Se tot vorbeste de unificarea tuturor sistemelor informationale din zona serviciilor orientate catre cetateni. Daca toate aceste sisteme dezvoltate haotic prin proiecte individuale de la fiecare autoritate/agentie/etc vor ajunge sa se integreze intr-un fel, se va utiliza un singur certificat digital pentru validarea tuturor tranzactiilor dorite? Se vor putea face astfel de tranzactii prin intermediului acestor certificate digitale si din afara tarii?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:06)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui gabi

      Raspuns la Intrebarea 1:

      Da, un certificat digital poate fi utilizat de o persoana pentru a avea acces la toate serviciile electronice existente. Certificatul digital calificat este echivalentul electronic al buletinului/ cartii de identitate, fiind recunoscut de orice institutie a statului. In momentul in care sistemele informatice vor permite transmiterea documentelor in format electronic in mod sigur acestea trebuie sa fie semnate cu un certificat digital calificat pentru a avea valoare legala.

      Raspuns la intrebarea 2: Semnaturile electronie create cu certificate digitale calificate emise in Romania sunt recunoscute în toate acele ţări ale căror legislaţii asigură recunoaşterea certificatelor emise de un furnizor acreditat de servicii de certificare cu sediul într-un stat membru al UE sau care au acorduri în acest sens, la care România este parte.

      Cu titlu de exemplu, enumerăm următoarele state membre ale Uniunii Europene în care sunt recunoscute certificatele digitale calificate emise de certSIGN în calitate de furnizor de servicii de certificare acreditat in Romania: Cehia, Danemarca, Finlanda, Germania, Letonia, Lituania, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Suedia, Ungaria, Belgia, Franţa, Luxemburg, Italia, Spania.

      Ca exceptie sunt situatiile cand o institutie alege sa ceara indeplinirea unui set de conditii de catre Furnizorul ale carui certificate digitale le recunoaste, de exemplu sa fie furnizor acreditat conform legislatiei nationale. Acest lucru poate parea restrictiv dar portejeaza institutia de diverse litigii juridice.

      Ca o completare, in acest moment, la nivelul UE exista Directiva Serviciilor care reglementeaza modul de transmitere a documentelor intre contribuabil (indiferent de tara de provenienta) si institutiile guvernamentale. Modalitatea de transmitere se bazeaza pe certificate digitale calificate. Directiva are termen de implementare 2012 :).
  • certificate digitale (Marţi, 7 iunie 2011, 15:01)

    marius [anonim]

    buna ziua dle Floarea!
    va rog sa imi spuneti cum se realizeaza securitatea depunerii acestor declaratii? cum se realizeaza securitatea acestei semnaturi digitale.
    va multumesc
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:08)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius

      Declaratiile sunt semnate electronic, cu un certificat digital calificat. Pentru emiterea certificatului, in primul rand, furnizorul de servicii de certificare realizeaza identificarea titularului certificatului – aceasta se poate face numai in 2 moduri: direct de catre furnizor sau, prin intermediul unui notar public. Astfel el se asigura ca transpune identitatea reala a unei persoane in mediul digital.

      Dupa aceea este emis certificatul digital - identitatea electronica a persoanei, care este pastrat impreuna cu elementele de creare a semnaturii) pe un dispozitiv criptografic - token USB. Accesul la token este permis, numai pe baza unui PIN. Acest token este un dispozitiv care garanteaza pastrarea datelor in conditii de maxima siguranta si este in prezent, cel mai puternic mecanism de autentificare utilizat pe scare larga. Acest lucru se numeste autentificare pe baza a 2 factori: ceva ce utilizatorul detine (tokenul) si ceva ce utilizatorul cunoaste (PIN-ul de acces la token). Daca cineva intra in posesia token-ului nu va putea semna in numele titularului deoarece nu cunoaste PIN-ul de acces. Dupa intoducerea gresita a PIN-ului de un numar de ori dispozitivul se blocheaza.

      As mai dori sa precizez un lucru: datele de conectare la dispozitivul criptografic sunt cunoscute numai de utilizator, autoritatea de certificare nu pastreaza nici un fel de informatii legate de acestea iar PIN-ul este generat in conditii de maxima siguranta.
  • Depunere declaratie unica (Marţi, 7 iunie 2011, 16:18)

    Loredana [anonim]

    Buna ziua. As dori si eu cateva detalii privind certificatul digital .
    O firma are un administrator , dar acesta nu se poate prezenta pentru depunerea documentatiei privind certificatul digital . Va desemna o alta persoana pentru acest lucru .
    In momentul in care voi completa datele pentru contract trec persoana imputernicita sau administratorul ? Am nevoie de imputernicere notariala daca trec persoana imputernicita ca titualr al contractului ?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:09)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Loredana

      Buna ziua,

      In contract trebuie sa completati datele persoanei care va semna declaratiile fiscale. Aceasta persoana trebuie sa obtina certificatul digital calificat. Totdeauna, certificatul digital calificat este asociat unei persoane fizice. Daca persoana respectiva se va prezenta pentru a depune actele la sediul certSIGN sau al reprezentantilor nostri din tara atunci nu este necesara o declaratie notariala pt. obtinerea certificatului deoarece identificarea persoanei va fi facuta, in acest caz, de catre certSIGN. Daca titularul certificatului nu se va prezenta pentru depunerea actelor la un reprezentant certSIGN, atunci este necesara autentificarea de catre notar a unui document care sa ateste identitatea acestei persoane.

      Nu este necesara o imputernicire notariala numai pentru depunerea documentelor, aceste pot fi transmise si prin posta.
  • Gratuite (Marţi, 7 iunie 2011, 16:31)

    Jean Valjean [anonim]

    1. De ce nu sunt utilizate certificate gratuite ?
    De exemplu Banca Transilvania utilizeaza astfel de certificate pentru internet banking, gratuite, valabile 1 an si cu posibilitatea de instalare de zece ori.

    2. Daca sunt contra cost, au cumva alte facilitati in plus decat cele gratuite mentionate mai sus ?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:12)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Jean Valjean

      1. In cazul unui litigiu, documentele semnate in baza acestor certificate nu au valoare legala, pentru ca nu sunt certificate calificate, in conformitate cu Legea 455/2001. Pentru a o dobandi este necesara realizarea unei expertize tehnice (alte costuri).

      Ca un exemplu: certificatele emise de multe institutii de care s-a pomenit aici sunt emise direct pe calculator fara a fi utilizat un dispozitiv securizat pentru pastrarea acestora. Astfel orice persoana care are acces la calculatorul respectiv poate utiliza certificatul si semna electronic. Nu cred ca mi-ar place sa existe nici cea mai mica posibilitate ca altcineva sa semneze in numele meu .

      Mai mult decat atat, certificatele respective sunt utilizate pentru autentificarea in sistemele institutiilor respective si nu pentru semnatura electronica. Diferenta este, daca doriti, aceea dintre o legitimatie de serviciu si un act de identitate :).

      2. Cea mai simpla metoda de a asigura recunoasterea legala a unei semnaturi electronice este utilizarea unui certificat digital calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
  • Server web (Marţi, 7 iunie 2011, 19:34)

    Daniel [anonim]

    Am un magazin de comerţ electronic, pot pune certificatul calificat pe serverul web pentru a fi siteul de încredere pt clienti?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:14)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniel

      Certificatele calificate sunt emise persoanelor si nu serverelor sau altor echipamente de retea. Pentru servere web certSIGN emite certificate de server care asigura autentificare sigura a acestuia.

      certSIGN a parcurs auditul WebTrust si WebTrust Extended Validation astfel incat certificatul Root (punctul cel mai inalt de incredere al certificatelor emise) este recunoscut implicit de browserele web (IE, Firefox, Chrome, etc) fara a fi nevoie de alte operatiuni din partea utilizatorilor sau administratorilor web. Aproximativ 150 de autoritati de certificare din intreaga lume au parcurs un asemenea audit, certSIGN fiind singura companie din Romania care investit in acest sens.

      Deci, certificatul digital calificat poate fi utilizat de o persoana pentru a semna documente electronice sau a se identifica pe sine intr-un sistem informatic. Pentru servere web se emit certificate digitale speciale, certificate de server.
  • E-mail semnat (Marţi, 7 iunie 2011, 19:38)

    Comerciant [anonim]

    D-le Floarea, cu certificatul pentru semnatura electronica cu care depun declaratiile fiscale pot semna digital e-mailuri cu ofertele comerciale pe care le trimit clientilor?

    Clientii trebuie sa instaleze ceva pentru a citi e-mailul?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:15)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Comerciant

      Da, puteti semna ofertele comerciale, e-mailuri, contracte, facturi etc. In fapt puteti semna orice tip de document electronic :).

      Deoarece certificatul certSIGN este recunoscut implicit de browserele web si sistemul de operare Windows clientii nu trebuie sa faca nimic special pentru a citi e-mailul. De asemnea, ei nu vor primi un mesaj de eroare la deschidere unui e-mail semnat cu un certificat certSIGN deoarece acesta este recunoscut ca fiind de incredere la nivel mondial.
  • mai multe firme (Marţi, 7 iunie 2011, 19:41)

    alina gheorghe [anonim]

    Buna ziua, Trebuie sa depun formularul 112 pentru mai multe firme si inca nu am un certificat electronic. Va rog sa imi spuneti:
    1. Pentru fiecare firma trebuie sa cumpar un certificat separat?
    2. Cat timp dureaza?
    3. Ce trebuie sa fac pentru a obtine certificatul electronic?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:19)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui alina gheorghe

      Buna ziua,

      1. Un singur certificat digital poate fi utilizat pentru a depune declaratiile pt. un numar nelimitat de firme.

      2. Emiterea certificatului digital, din momentul in care primim toate documentele completate corect, dureaza cel mult 5 zile lucratoare. Trebuie sa aveti in vedere ca, dupa emiterea certificatului, trebuie parcursi pasii de inregistrare in sistemul ANAF. Va sfatuim ca, pentru a evita orice fel de probleme si a putea depune declaratiile in timp util sa finalizati formalitatile de obtinere a certificatului digital cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de termenul limita de depunere a declaratiilor.

      3. In cazul nostru trebuie sa completati informatiile privind titularul certificatului digital pe site-ul certsign (www.certsign.ro) si sa urmati pasii descrisi acolo. Pe scurt, acestia sunt: dupa ce primiti prin e-mail documentele completate pentru obtinerea certificatului trebuie sa le semnati olograf, stampilati si depuneti la unul dintre partenerii certSIGN sau la sediul nostru, impreuna cu dovada platii contravalorii certificatului. Dupa aceea veti primi prin curier rapid certificatul. In afara de pretul certificatului nu trebuie sa mai cheltuiti alti bani. Costul transmiterii certificatului prin curier rapid catre clientii din Romania precum si costurile eventualului suport tehnic necesar sunt suportate de certSIGN.
  • la ce mai poate fi folosit? (Marţi, 7 iunie 2011, 19:44)

    anonim [anonim]

    Pe langa aceste depuneri electronice catre stat, mai are vreo utilitate certificatul digital?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:20)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui anonim

      Cu un certificat digital calificat puteti semnat orice tip de document electronic (contracte, note, facturi, oferte etc).
  • siguranta (Marţi, 7 iunie 2011, 19:45)

    horatiu [anonim]

    cat de sigura este identitatea online? sigur nu poate folosi altcineva identitatea mea?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:23)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui horatiu

      Certificatul digital calificat este pastrat pe un token criptografic protejat prin parola. Nu exista nicio copie a datelor pe care utilizatorul le foloseste pentru crearea semnaturii electronice. Atata timp cat parola este cunoscuta numai de titularul certificatului oricine va obtine token-ul acestuia nu va putea sa il utilizeze. Introducerea gresita a parolei va conduce la blocarea dispozitivului.

      Acest lucru are si o parte mai putin comoda pentru utilizatori: daca uita parola si blocheaza dispozitivul trebuie sa obtina un certificat digital nou. Este pretul pe care trebuie sa il plateasca pentru a fi siguri ca nimeni altcineva nu va putea sa le substituie identitatea electronica garantata de un certificat digital calificat.

      Ca un fapt divers, suntem de 5 ani in piata si pana in prezent nu am intalnit un caz de acest tip.
  • Procura sau imputernicire? (Marţi, 7 iunie 2011, 20:48)

    Adrian N. [anonim]

    Buna ziua.
    Intrebarea mea are legatura mai mult cu ANAF-ul, dar daca stiti raspunsul, va rog sa mi-l dati d-voastra. E vorba de cazul in care firma deleaga o persoana pentru trimiterea declaratiilor.Dupa obtinerea semnaturii digitale, in dosrul pentru ANAF, pe linga copie dupa CI si D150, ce se cere : procura notariala sau imputernicire din partea firmei? Cu o semnatura digitala, se pot trimite declaratii pentru mai multe firme, corect?
    Va multumesc anticipat.
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:24)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian N.

      Buna ziua,

      Intrebare 1: Este necesara o declaratie autentificata notarial.

      Intrebare 2: Este corect, cu un certificat digital se pot depune declaratii pentru oricate firme.
  • Aplicatii folosite (Marţi, 7 iunie 2011, 21:03)

    Otilia [anonim]

    Pentru transmiterea declaratiior fiscale, care din cele 3 dispozitive/aplicatii pe care le oferiti trebuie folosite obligatoriu? (Ma gindesc ca aplicatia ClickSign nu e neaparat necesara)
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:26)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Otilia

      Pentru depunerea declaratiilor fiscale aveti nevoie de tokenul pe care este stocat certificatul digital. Trebuie sa intalati driverele pe care le primiti pe CD si sa cunoasteti PIN-ul de acces.

      Aplicatia clickSIGN nu este necesara pentru transmiterea declaratiilor fiscale, este insa o aplicatie pentru semnarea electronica a oricarui tip de fisier oferita gratuit de certSIGN.

      Astfel puteti utiliza aceasta aplicatie la semnarea contractelor, facturilor sau oricarui alt document electronic din firma d-voastra.
  • Tipuri de certificate (Marţi, 7 iunie 2011, 22:10)

    Mihai [anonim]

    Buna seara,

    As dori sa achizitionez un certificat digital dar am o nelamurire.Daca cumpar un certificat ca persoana juridica atunci numai pentru o singura firma pot depune declaratii?In cazul in care doresc sa utilizez certificatul la mai multe firme ar trebui sa achizitionez ca persoana fizica?Eu lucrez la o asociatie ca si contabil, nu sunt inca membru ceccar nici cafr.Ce imi recomandati?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:27)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Indiferent de modul prin care este achizitionat certificatul digital (contract cu o persoana juridica/ contract cu persoana fizica) acesta poate fi utilizat pentru depunerea oricator declaratii fiscale.

      Diferenta dintre cele doua certificate este aceea ca in cadrul celui achizitionat pe persoana juridica apar si datele companiei. Raspunderea asupra documentelor semnate este insa in totalitate a posesorului.
  • garantie (Marţi, 7 iunie 2011, 22:31)

    IT Sc Contabli [anonim]

    - exista vreo garantie pentru certificatul digital?cine-mi garanteaza securitatea identitatii posesorului si a banilor investiti in certificat?
    - ce se intampla daca se corupe, se sterge certificatul sau se distruge suportul pe care este tinut?
    - se poate cumpara certificat de back-up care sa contina aceleasi date ca si primul? exista vreo conditie speciala pentru acesta?
    -se poate face contract pe mai multi ani?
    se aplica vreo reducere?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:32)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui IT Sc Contabli

      1.Faptul ca identitatea persoanei care obtine certiifcatul este verificata de un angajat certSIGN sau de un notar public garanteaza ca certificatul digital transpune in mediul electronic identitatea reala a unei persoane. Mai mult decat atat, prin lege, autoritatea de certificare este obligata sa garanteze si sa despagubeasca posesorul certificatului in cazul in care are loc o frauda dovedita. In acest sens fiecare autoritate din piata are emisa o polita de asigurare de 500 000 Euro.

      Totusi aceasta polita nu acopera cazurile in care utilizatorul isi da de bunavoie dispozitivul si PIN-ul de acces altei persoane.

      Pentru emiterea certificatelor se utilizeaza solutii si echipamente certificate la cel mai inalt nivel mondial din punct de vedere al procedurilor de securitate, lucru confirmat prin audit-urile la care am fost supusi.

      2.In cazul in care certificatul devine indisponibil din orice motiv trebuie obtinut un certificat digital nou

      3.Nu exista certificat de back-up, fiecare certificat digital are o serie unica folosita pentru identificarea sa unica. Datele de creare a semnaturii electronice se gasesc numai pe token-ul aflat in posesia utilizatorului, nu pot fi copiate sau extrase de acolo de catre autoritatea de certificare.
  • Vreau sa stiu (Miercuri, 8 iunie 2011, 0:53)

    curiosul [anonim]

    De ce ANAF a ales aceste 3 firme pentru depunerea declaratiei 112. Exista un contract intre aceste firme si ANAF?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:36)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui curiosul

      Buna ziua,

      Raspunsul e simplu, nu ANAF a ales ci doar aceste 3 companii sunt in prezent acreditate in conformitate cu Legea 455/2001 a semnaturii electronice.

      Va rog sa vedeti pentru completare si raspunsurile la intrebarile anterioare :).

      Ca fapt divers sa stiti ca nu numai ANAF utilizeaza semnatura electronica. Sunt o serie de companii, in special din mediul privat, care utilizeaza numai documente in format electronic folosind semnatura electronica.

      Si ele se raporteaza tot la Legea 455/2001.
  • Verisign (Miercuri, 8 iunie 2011, 1:00)

    Ion [anonim]

    Buna seara
    Ca sa pot cumpara un certificat Certisign de la BRD trebuie sa am cont deschis la banca?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:38)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion

      Buna ziua,

      Nu este necesar sa va deschideti cont la BRD pentru a achizitiona un certificat digital calificat.
  • De ce as cumpara de la Certsign? (Miercuri, 8 iunie 2011, 8:15)

    Angela [anonim]

    Care sunt avantajele dvs versus competitorii? Ce oferiti in plus fata de competitie?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:42)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Angela

      Exista mai multe avantaje, impartite in cateva categorii mari:

      1. Simplicitate: procedura de obtinere a certificatului digital este foarte simpla: trebuie completate informatiile privind titularul certificatului on-line, documentele pe care acesta le primeste prin e-mail trebuie printate, semnate olograf si depuse la unul dintre reprezentantii certSIGN din tara impreuna cu dovada platii contravalorii certificatului. Avem peste 80 de puncte de prezenta in tara, in sucursalele BRD, si in curand ne vom dubla prezenta la nivel national. In cazul in care un client nu stie cum sa procedeze pentru obtinerea certificatului digital ne poate contacta oricand la numarul de telefon 031.101.18.70. Din momentul in care avem toate documentele emitem certificatul si il transmitem prin curier rapid catre client. Acesta nu trebuie sa mai faca nimic pentru a intra in posesia acestuia.

      2. Servicii post vanzare: dupa obtinerea certificatului digital, in cazul in care clientul are nelamuriri privind utilizarea acestuia, doreste sa primeasca ajutor pentru completarea si semnarea documentului de confirmare ANAF sau pentru transmiterea declaratiilor acesta are la dispozitie suport tehnic telefonic gratuit.

      3. Cheltuieli minime pentru client: Un certificat digital poate fi utilizat pentru a crea un numar delimitat de semnaturi electronice in perioada de valabilitate a certificatului. In afara de pretul certificatului digital clientul nu trebuie sa mai achite nimic, in cazul in care depune documentele la reprezentantii certSIGN din tara. Transmiterea certificatului precum si suportul tehnic sunt gratuite. De asemenea, acesta primeste aplicatia clickSIGN pentru semnarea electronica a oricarui tip de fisiere, ghiduri pentru utilizarea ceryificatului digital pentru semnarea e-mailului precum si 60 de marci temporale gratuit.
    • Raspuns II (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:45)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Angela

      4. Background certSIGN: certSIGN a dezvoltat cu resurse propri aplicatiile pe care le utilizeaza pentru emiterea certificatelor digitale precum si applicatia clickSIGN oferita gratuit clientilor. Experienta noastra in domeniu este de 10 ani si suntem singura companie din Romania care am investit in proiecte de cercetare dezvoltare pe aceasta tehnologie.

      Toate produsele si serviciile pe care le oferim au fost testate la nivel international din punct de vedere al securitatii si interoperabilitatii. Sistemul de management al securitatii informationale al certSIGN este certificat inca din 2006 in conformitate cu ISO 27001, unul dintre standardele de facto in domeniul securitatii informatice. De asemenea, suntem singura companie din Romania care a parcurs auditul WebTrust for CA permitandu-ne astfel ca certificatul Rooot CA al certSIGN sa fie implicita de incredere pentru browserele WEB. Astfel, atunci cand un client se conecteaza la unserver identificat cu un certificat certSIGN nu va primi un mesaj de eroare . De asemenea, la verificare unui e-mail semnat electronic cu un certificat calificat emis de certSIGN, oriunde in lume, nu va aparea niciun mesaj de eroare.
  • certificat digital (Miercuri, 8 iunie 2011, 8:44)

    daniela [anonim]

    Sunt cetatean roman si reprezint o firma malteza si mi sa cerut sa obtin un certificat digital european recunoscut in Europa pt depunerea declaratiilor de tva in Malta.
    Daca as aplica pt acest certificat digital pt taxele din Romania, credeti ca il pot folosi pt a depune declaratiile de tva ale acestei firme malteze?
    Neavand id maltez mi s-a spus ca in Malta nu mi se va elibera un asemenea certificat dar pt a depune declaratiile on-line dar as putea obtine un certificat digital din alta tara europeana, dar sa fie eliberat de institutie recunoscuta pe plan European , care sa faca parte din "Trusted List". Cat ar cost un asemenea certificat? Imi puteti da o adresa de e-mail sau un telefon pentru a ma clarifica? multumesc
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:51)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui daniela

      Buna ziua,

      certSIGN este in Trusted List-ul UE inca de acum 2 ani si a participat si participa activ la toate proiectele UE in acest domeniu.

      In mod normal nu ar trebui sa aveti probleme la utilizarea certificatului si in tara d-voastra dar ar fi bine sa clarificam (eventual impreuna) daca autoritatea din Malta recunoaste aceste certificate. Din 2012 nu ar trebui sa aveti probleme. In alta ordine de idei ne puteti contacta folosind datele de identificare de pe site-ul nostru www.certsign.ro si va stam cu cea mai mare placere la dispozitie pentru clarificarea situatiei.
  • Buna ziua (Miercuri, 8 iunie 2011, 9:20)

    AT [anonim]

    Vreau sa va intreb care ar fi avantajujl semnaturii electronice pentru beneficiarii proiectelor finantate prin fonduri europene, si in ce masura ar imunatati sistemul actual.Uniunea Europeana recunoaste si aproba documentele care poarta semnatura electronica?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:56)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui AT

      Buna ziua,

      In primul rand as dori sa mentionez ca achizitionarea certificatelor digitale este chiar activitate obligatorie in majoritatea proiectelor cu finantare europeana.

      Referitor la avantaje dati-mi voie sa pun problema altfel: ganditi-va la sutele de pagini pe care le printati si semnati cand aplicati pe un proiect, ganditi-va la sutele de pagini pe care le printati si semnati de fiecare data cand faceti o achizitie pe respectivul proiect, ganditi-va la sutele de pagini de justificari, ganditi-va la timpul pierdut cu depunerea acestora... Acum sa ne gandim ca putem face toate aceste lucruri, intr-un minut, pur si simplu din fata calculatorului :).

      Referitor la UE, asa cum am mai precizat directivele europene impun ca incepand cu 2012 modul de lucru stat contribuabil sa fie electronic utilizand certificatele digitale calificate.
  • utilizare universala (Miercuri, 8 iunie 2011, 11:59)

    dan [anonim]

    buna ziua,

    Pot sa utilizez semnatura electonica in calitate de detinator pers fizica pentru a semna actele mai multor SRL dar si pentru alte scopuri personale
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 13:00)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan

      Buna ziua,

      Noi chiar recomandam utilizarea certificatului si in alte scopuri decat depunerea declaratiilor fiscale. Este perfect legal.

      Puteti semna orice tip de document (in format electronic ). Asa cum am spus daca semnatura electronica este facuta in baza unui certificat digital calificat emis de un furnizor de servicii de certificare acreditat, valoarea documentului este aceeasi ca a documentului pe hartie semnat si stampilat.
  • de unde cumpar? (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:41)

    mihaita [anonim]

    Sunt din provincie si doresc sa achizitionez un certificat de la CERTSIGN.
    Unde pot sa ma adresez, avand in vedere ca firma dumneavoastra este in Bucuresti?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 13:02)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihaita

      Buna ziua,

      certSIGN are in acest moment peste 80 de puncte de prezenta la nivel national si urmeaza ca in perioada urmatoare sa dublam aceasta prezenta.

      Lista acestora o puteti gasi pe site-ul nostru www.certsign.ro.
  • este valabil in timp? (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:50)

    alex [anonim]

    Aceste documente electronice semnate cu ecrtificat calificat pot fi utilizate si dupa expirarea certificatului, il mai recunoaste cineva?
    Adica, un contract semnat astazi mai are valoare juridica peste 3 ani?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 13:05)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      Certificatul este valabil un an de zile.

      Cu toate acestea insa valabilitatea documentului semnat poate fi verificata oricand, inclusiv dupa expirarea certificatului. Autoritatea de Certificare pune la dispozitie toate instrumentele necesare in acest sens.

      Practic conceptul de semnatura electronica extinsa definit in standardele internationale garanteaza posibilitatea verificarii documentului semnat oricand in timp.
  • cota (Miercuri, 8 iunie 2011, 12:58)

    teo [anonim]

    puteti sa-mi spuneti cum sta CERTSIGN fata de concurenta?
    Adica, cam ce cota de piata aveti ?
    • Raspuns (Miercuri, 8 iunie 2011, 13:15)

      Adrian Floarea [hotnews.ro] i-a raspuns lui teo

      Apreciem in acest moment ca certSIGN are peste 50% cota de piata in domeniul certificatelor digitale calificate si peste 90% in domeniul solutiilor de securitate bazate pe infrastructurile de chei publice.

      Estimarea este facuta pentru piata din Romania.
  • Am citit ca se pot semna orice fel de documente (Miercuri, 8 iunie 2011, 18:00)

    unu [anonim]

    Pot semna o imputernicire sa o trimit la notariat dupa care sa mi faca o procura pentru alta persoana? din ce am citit mai sus cam acesta este rolul acestei semnaturi electronice. Nu mi poate pune la indoiala identitatea deci garanteaza ca acel document este semnat de mine catre ANAF!
  • Referitor la piata libera europeana (Joi, 9 iunie 2011, 12:43)

    cristian [anonim]

    Rasfoind 'E-Sign Final Rport' de pe site-ul comisiei europene am inteles ca aceste 'certificate digitale calificate' emise de catre o firma 'autorizata' de catre un stat membru ue sunt valabile pe tot teritoriul uniunii. Astfel certificatele emise de certsign sunt valabile si in, sa spunem, Danemarca iar certificatele emise de catre o firma autorizata din Danemarca sunt valabile si in Romania. Aceste certificate avand o forma echivalenta si fiind interoperabile.
    Asadar pot sa cumpar un astfel de certificat digital calificat din Danemarca si sa il folosesc in Romania?
  • titular certificat (Duminică, 19 iunie 2011, 15:43)

    ICA [anonim]

    buna ziua, sunt contabila la mai multe firme.Am achizitionat deja un certificat digital pe numele unui administrator al unei firme pe care o conduc .Acum trebuie sa completez documentul de confirmare. Care act de identitate trebuie sa-l trec?al administratorului firmei pe care am cumparat certificatul sau actul de identitate al meu, caci eu voi semna electronic ?va multumesc
  • intrebare (Marţi, 21 iunie 2011, 9:50)

    un contribuabil [anonim]

    Care este diferenta dintre un certificat calificat profesional nominal de semnare si autentificare si un certificat calificat nominal cu cheie la PUBRA fara initiala
  • Pe alt calculator (Miercuri, 6 iulie 2011, 12:17)

    Marga [anonim]

    Buna ziua.Am inregistrat certificatul cu semnatura electronica pe un calculator care s-a defectat.Intrebarea mea este daca pot semna de pe un alt calculator folosind TOKENUL sau trebuie si pe acel calculator instalat certificatul?Multumesc
  • Doua certificate pe acelasi calculator (Vineri, 8 iulie 2011, 23:14)

    maria [anonim]

    Buna seara,
    Am achizitionat un certificat pentru o firma, Urmeaza sa-l primesc si pe al doilea pentru o alta firma.Am doua certificate .doua adrese e-mail,un singur calculator.
    Pentru al doilea certificat ,ce trebuie sa copiezde pe CD-ul pe care il voi primi ?Multumesc
  • termen limita certificat digital (Miercuri, 13 iulie 2011, 22:57)

    Oana [anonim]

    Buna ziua.
    Am depus pe 6 iulie 2011 documentele pentru obtinerea unui certificat de la Certsign, inca nu l-am primit, vroiam sa va intreb daca mai am vreo sansa ca pana pe 25 sa reusesesc sa il inregistrez in sitemul anaf si sa si trimit declaratiile?
    Va multumesc anticipat.
  • prelungire termen (Miercuri, 13 iulie 2011, 23:18)

    oana [anonim]

    Am inteles ca prin Ordinul 2215/27.06.2011 s-a prelungit termenul de depunere a declarartie 112 pana la 25 iulie. Ce se intampla cu celelate declaratii 100; 300; 392? se pot depune si ele pe suport de hartie?
  • recuperarea semnaturii electronice (Luni, 1 august 2011, 18:47)

    Cepreaga Sidonia [anonim]

    Va rog sa-mi explicati de ce trebuie sa plateasca un utilizator din nou certificatul digital in cazul in care acesta a fost sters fara ca utilizatorul sa fi fost vinovat de acest fapt sau avertizat de producerea lui?
    In cazul meu, la orice incercare de a deschide browserul de internet mozilla firefox, in care NU era instalat certificatul, acesta aparea si cerea parola, fara a mai putea iesi decat cu comanda ok. Ulterior am aflat ca programul vedea ca o parola eronata si din acest motiv a sters definitiv certificatul de pe stik. Nu exista nici un fel de instructiuni despre utilizarea acestor browsere in ghidul de utilizare si nici o atentionare.
  • Raspunsuri (Luni, 8 august 2011, 11:01)

    Popescu [anonim]

    @oana: declaratia 112 se transmite exclusiv online dupa 25.iulie, celelalte pot fi depuse si pe hartie dupa acest termen
    @Cepreaga Sidonia: certificatul dvs. nu a fost sters, ci token-ul s-a blocat pt ca nu ati introdus parola. Verificati documentatia pt deblocare.

    Transmiterea declaratiilor manual cate minister este foarte complicata, insa din fericire, exista o varianta pentru transmitere declaratii automat.
  • semnatura electronica: prestare de servicii ? (Sâmbătă, 25 februarie 2012, 14:43)

    THEO C [anonim]

    un act semnat electronic de catre posesorul certificatului, mai trebui sa fie semnat si de administratorul firmei ?
    acesta este trecut in act ?
    actul se considera legal intocmit numai cu semnatura electronica?
    mai precis: folosirea semnaturi electronice de catre un posesor de certificat, este o prestare de servicii ?
  • Cine are voie sa detina certificatul digital? (Sâmbătă, 28 aprilie 2012, 10:44)

    Simona [anonim]

    Daca administratorul este si cel care tine contabilitatea firmei si semneaza conformitatea declaratiilor, are dreptul sa detina un certificat digital? Daca da, are obligatia sa isi semneze o decizie de imputernicire pentru a detine acest certificat?
    In cazul in care administratorul firmei tine si contabilitatea altor firme (este economist) are dreptul sa utilizeze acelasi certificat digital pentru toate firmele inclusiv a sa?
  • Clonare/copiere token (Joi, 8 noiembrie 2012, 16:05)

    Moldoveanu Dan [anonim]

    Buna ziua,
    un dispozitiv criptografic este totusi perisabil; in cazul distrugerii sau deteriorarii sale, singura solutie este achizitionarea altuia? Sunt posibile si legale eventuale copieri/clonari ale dispozitivului, pentru a nu paraliza activitatea pana la achizitionarea si activarea altuia (care inseamna circa doua saptamani)?
    Multumesc!


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri