OMV: O decizie in privinta rutei pentru transportul gazelor din Azerbaidjan catre Europa va fi luata pana la jumatatea anului 2013

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Miercuri, 22 februarie 2012, 16:07 Economie | Energie

Reprezentantii grupului OMV cred ca o decizie cu privire la conducta care va transporta gazele de la zacamantul Shah Deniz II din Azerbaidjan catre Europa va fi luata la mijlocul anului 2013. "Reprezentantii consortiului (n.red.Shah Deniz) ne-au spus ca vor decide cu siguranta la mijlocul anului 2013", a declarat Gerhard Roiss, directorul executiv al grupului OMV, companie care se afla in actionariatul Nabucco. Pe de alta parte, Nabucco si-ar putea indrepta atentia catre gazele naturale din nordul Irakului, a anuntat Christian Dolezal, purtator de cuvant al consortiului Nabucco. Initial, Shah Deniz ar fi trebuit sa ia o decizie pana la sfarsitul lui 2011. Ulterior au amanat decizia pana in aprilie 2012.

  • "Irak are un imens potential ca producator de gaze. Noi ar trebui sa analizam faptul ca este o optiune pentru aprovizionarea cu gaze a Europei", a spus Dolezal.

Consortiul Shah Deniz a restrans optiunile sale pentru transportul gazelor din Azerbaidjan catre Europa prin excluderea de la negocieri a proiectului ITGI (Interconnectorul Turcia-Grecia-Italia), informeaza The Wall Street Journal citand compania BP, actionar al Shah Deniz. Astfel, mai raman in cursa doar proiectul TAP (gazoductul trans-adriatic), un proiect asemanator cu ITGI, Nabucco si noul proiect sustinut de Azerbaidjan, TANAP (Conducta Trans Anatoliana).

Initial in lupta pentru transportul gazelor de la zacamantul Shah Deniz II din Azerbaidjan catre Europa s-au inscris trei consortii internationale: Nabucco, TAP, si ITGI. Recent, a mai aparut un proiect, TANAP (Conducta Trans Anatoliana), fapt care a dus la intensificarea concurentei pentru gazele azere.

In ultima perioada, Turcia a dat semne ca nu mai sprijina in totalitate proiectul Nabucco, prioritatea sa fiind TANAP (Conducta Trans Anatoliana). "TANAP va fi mult mai ieftin si mai usor de realizat decat Nabucco", a spus purtatorul de cuvant. Proiectul TANAP a luat nastere dupa incheierea unui parteneriat intre Azerbaidjan si Turcia care presupune construirea unei conducte alternative la Nabucco pe sectorul turcesc.

Potrivit oficialului turc, Nabucco, proiect sustinut de UE, presupune costuri mult mai ridicate decat TANAP. "TANAP va transporta numai gazul care este disponibil in Azerbaidjan, in timp ce Nabucco trebuie sa gaseasca si alte surse de gaz pentru a fi viabil", a spus reprezentantul Ministerului Energiei din Turcia.

  • Conducta TANAP s-ar intinde din Azerbaidjan pana la granita Turciei cu Bulgaria. Capacitatea sa initiala va fi de 16 miliarde de metri cubi pe an (6 miliarde  de metri pentru Turcia si 10 miliarde de metri cubi pentru restul Europei). Insa proiectul este conceput pentru a ajunge treptat la o capacitate de 30 de  miliarde de metri cubi si apoi de 60 miliarde de metri cubi. Costurile pentru construirea TANAP sunt evaluate la 5 miliarde de dolari.
  • Proiectul ITGI presupunea transportul a 10 miliarde de metri cubi de gaz pe an de la granita dintre Turcia si Grecia spre Italia. Partenerii ITGI sunt Edison (Italia), DEPA (Grecia) si Botas (Turcia).
  • Proiectul TAP presupune transportul a 10 miliarde metri cubi de gaz caspic pe an de-a lungul unui traseu de 800 km, cu incepere de la Komotini, in apropiere de granita greco-turca, trecand prin Grecia si Albania si terminandu-se la San Foca in Italia. Partenerii TAP sunt Statoil din Norvegia, grupul elvetian EGL si grupul german E.ON Ruhrgas. Statoil este, de asemenea, partener la Shah Deniz II, alaturi de BP.
  • Proiectul Nabucco este vazut ca fiind principala modalitate de a reduce dependenta Europei de gazele rusesti.

Nabucco ar reprezenta o noua cale de transport a gazelor naturale din Asia spre Europa, ocolind Rusia. Nabucco va conecta direct cele mai bogate regiuni ale lumii in resurse de gaze naturale - Regiunea Caspica si Orientul Mijlociu - cu pietele din Europa. Conducta va face legatura intre granita de est a Turciei si Baumgarten, Austria, unul dintre cele mai importante terminale de gaze naturale din Europa Centrala, via Bulgaria, Romania si Ungaria.

Dupa numeroase amanari, constructia ar urma sa demareze in 2013, in vederea alinierii calendarului Nabucco cu furnizorii de gaze naturale. De asemenea, primele livrari de gaze prin intermediul conductei vor fi facute in 2017. Proiectul este estimat la 7,9 miliarde de euro. Conducta va avea o capacitate estimata la peste 30 de miliarde de metri cubi de gaze pe an.

Proiectul Nabucco a facut un mic progres in iunie cand Cadrul legal pentru Gazoductul Nabucco a fost finalizat prin semnarea, in Kayseri, Turcia, a Acordurilor de Sprijin al Proiectului intre NABUCCO Gas Pipeline International GmbH si ministerele implicate din cele cinci tari de tranzit (Austria, Bulgaria, Ungaria, Romania si Turcia).

  • Despre Shah Deniz 2

Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.



Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

805 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Decizia OMV :)) (Miercuri, 22 februarie 2012, 16:37)

    Observator [anonim]

    Traducerea deciziei OMV : Vom lua decizia la jumatatea anului 2013, dupa ce rusii ne-au rugat sa tragem de timp ca sa-si termine ei conducta, pe de o parte, iar pe de alta pote omoram definitiv proiectul Nabucco. Dealtfel in spatele OMV se afla actionariat american....cu actionariat rusesc in spate. Cu alte cuvinte imperiul Austro-ungar isi imparte zona de influenta ecomomica cu Imperiul Rus ca doar folosesc aceeasi limba materna !
  • 0 (0 voturi)    
    In 2013,s-ar putea sa nu mai fim interesati. (Miercuri, 22 februarie 2012, 17:14)

    mircea [anonim]

    Daca se vor confirma rezervele din Marea Neagra,in 2013 ,nu cred ca vom mai fi interesati de Nabuco.Se adevereste ca tot raul (energetic provocat de rusi) este spre bine(ne desprindem de ei)
    • 0 (0 voturi)    
      Cu siguranta! (Joi, 23 februarie 2012, 3:31)

      Prostu' satului [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Daca in 2013 se confirma rezervele alea (de care se stie de-aproape 40 de ani) nu ne mai trebuie nimic. Din 2013 pana-n 2020, cand ar putea sa-nceapa productia in Marea Neagra (desi de regula chestiile astea intarzie multi ani, a se vedea chiar Nabucco) o sa ne incalzim la lumanare si la marile sperante ale independentei energetice.
      Iar cand o sa inceapa productia, cu siguranta gazul produs va fi la un pret pe sfert fata de pretul rusesc, ca asa-s cunoscute companiile astea doua, OMV si Exxon, ca fiind extrem de filantroape. Chestie vizibila de altfel si in profitul-gigant scos de OMV in Romania intr-un an foarte prost dpdv economic.
      Si, sa nu uit, draga mircea -- despre AGRI nu mai vorbim nimic??? Ca pana mai deunazi rivulutiona toata geografia energetica a zonei... acu' nu mai e genial proiectul ala???
      Fir-ar ea sa fie de treaba, cum dreak ne tot desprindem noi energetic de rusi (pe hartie) de vreo juma' de secol, da' cand tragem linie nu-sh cum naiba se face ca an de an tre' sa cotizam la Ivan tot mai mult??? Io cre'ca tre' sa fie vreo conspiratie de-asta mondiala, ca altfel, la cat de dashteptzi suntem, nu se iegzista alta iexplicatie...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică