DOCUMENT Strategia romaneasca a fondurilor UE 2014-2020, transmisa la Bruxelles: Guvernul promite Master Plan pe transport pana in 31 iulie si il lasa pe Dragnea in banii Agriculturii

de Claudiu Zamfir     HotNews.ro
Marţi, 1 aprilie 2014, 1:52 Economie | EuROfonduri

Premierul Ponta in vizita pe santier
Foto: Guvernul Romaniei
Guvernul se angajeaza in fata Comisiei Europene ca va realiza Master Planul pentru proiectele de transport pana in 31 iulie, potrivit propunerii oficiale de Acord de parteneriat pentru absorbtia fondurilor europene 2014-2020 transmise luni la Bruxelles. Ministerul Dezvoltarii Regionale, condus de vicepremierul PSD Liviu Dragnea va interveni puternic in absorbtia fondurilor europene pentru dezvoltare rurala, gestionate de Ministerul Agriculturii, condus de vicepremierul PC Daniel Constantin, conform noii strategii transmise de Executiv la Comisia Europeana.

Ministerul Fondurilor Europene a trimis pana in prezent cel putin 3 versiuni de Acord de parteneriat la Bruxelles, insa de data aceasta, intr-un comunicat emis luni seara, a anuntat ca a transmis versiunea oficiala care va intra in analiza executivului comunitar. Miercurea trecuta, in sedinta de guvern, Cabinetul Ponta a aprobat documentul. 

documente
Printre altele, documentul transmis oficial la Bruxelles prevede ca Ministerul Transporturilor, condus in prezent de PSD-istul Dan Sova, trebuie sa realizeze pana in 31 iulie 2014 Master Planul General de Transport (GTMP), un document-cheie care traseaza strategia Romaniei pentru constructia si modernizarea infrastructurii de transport pana in anul 2030, fara de care Comisia Europeana a avertizat deja ca nu va mai da tarii niciun ban in programele legate de transporturi.

"Master Planul General de Transport este intr- un stadiu avansat de elaborare. Elaborarea GTMP a inceput in aprilie 2012, cu asistenta tehnica. GTMP va include toate modurile de transport (rutier, feroviar, naval, aerian si intermodal) si va include un plan cuprinzator de investitii pentru sectorul transporturilor pana in 2030", sustine Guvernul Romaniei, in propunerea oficiala de Acord de Pateneriat transmisa la Bruxelles.

In plus, Guvernul promite ca Master Planul GTMP va contine un Model de Transport National care va include si retelele motrice trasate de Comisia Europeana TEN-T Core si TEN-T Comprehensive, precum si conexiunile TEN-T la nivel national.

"Conectivitatea secundara cu reteaua TEN - T este , de asemenea, asigurata si analizata in GTMP", da asigurari Guvernul.
"GTMP va furniza un flux de proiecte realist si matur, privind inclusiv proiectele care vor fi finantate din fonduri europene. (...) Punerea in aplicare si planul bugetar vor fi, de asemenea, parte a GTMP", adauga Executivul Romaniei.

De asemene,a in curs de elaborare este si evaluarea strategica de mediu privind transporturile, precizeaza documentul emis de Palatul Victoria. Un grup de lucru a fost infiintat pentru a elabora Raportul de mediu, mentioneaza sursa citata.

Intr-o declaratie oficiala acordata HotNews.ro, la Bruxelles, un oficial al Comisiei Europene a avertizat recent ca Bruxelles-ul nu va aproba programele operationale referitoare la transporturi ale Romaniei si nu va mai acorda tarii fonduri structurale si de coeziune in aceste programe, daca Bucurestiul nu va arata progrese clare si relevante in elaborarea Master Planului pentru transport.
  • Liviu Dragnea, influent peste fondurile gestionate de Daniel Constantin
Propunerea oficiala de Acord de parteneriat prevede o arhitectura institutionala in care doar trei ministere vor avea autoritati de management, pentru programele operationale.

Ministerul Fondurilor Europene, condus de Eugen Teodorovici (PSD) va fi autoritate de management pentru patru programe operationale, insumand cea mai mare alocare: Programul Operational Infrastructura Mare (9,5 miliarde de euro alocati de Uniunea Europeana pentru Romania), Programul Operational Capital Uman (4,2 mld. euro), Programul Operational Competitivitate (1,2 mld. euro) si Programul Operational Asistenta Tehnica (0,21 mld. euro).

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, condus de Liviu Dragnea (PSD), va fi autoritate de management pentru: Programul Operational Regional (6,7 mld. euro), Programul Operational Capacitate Administrativa (0,55 mld. euro), respectiv pentru programele de cooperare teritoriala europeana (0,45 mld. euro).

Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, condus de Daniel Constantin (PC) va fi autoritate de management pentru Programul National pentru Dezvoltare Rurala (circa 7,53 miliarde de euro), respectiv Programul Operational pentru Pescuit.

In arhitectura institutionala propusa de Guvern in varianta oficiala a Acordului de parteneriat 2014-2020, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) va avea putere de decizie, printr-un organism intermediar, in absorbtia fondurilor europene din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR), gestionat de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

Organismul intermediar este o institutie de rang inferior autoritatii de management, insa in acest caz produce o ingerinta clara a vicepremierului Liviu Dragnea (PSD) in fondurile europene gestionate de vicepremierul Daniel Constantin (PC), social-democratul avand si autoritatile de management proprii pentru programele gestionate direct de el.

Aceasta ingerinta a fost criticata in luna decembrie 2013 de Comisia Europeana. Potrivit unor surse europene consultate de HotNews.ro, Comisia isi dorea ca Ministerul Agriculturii sa nu fie perturbat in vreun fel de modificari institutionale in cadrul programului de dezvoltare rurala, pe principiul "daca ceva functioneaza, nu-l schimba".  In perioada de programare 2007-2013, PNDR are cea mai buna rata de absorbtie, 67% la finele anului 2013.

Guvernul Ponta III critica, insa, o "lipsa de corelare" intre proiectele de dezvoltare rurala si proiectele de dezvoltare regionala in perioada de programare 2007-2013, justificand astfel interventia lui Dragnea asupra fondurilor gestionate de Constantin.

"In baza lectiilor invatate din PNDR 2007-2013 privind lipsa de corelare intre proiectele de infrastructura locale in   cadrul obiectivelor de dezvoltare regionala sau strategiilor sectoriale, vom delega implementarea de proiecte de infrastructura din mediul rural catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, care va lucra in calitate de Organism Intermediar. Prin urmare, Organismul Intermediar va acoperi mai bine abordarea strategica de conectivitate a intregii infrastructuri, prin orientarea coerenta a interventiilor legate de proiectele de infrastructura finantate din diverse fonduri europene", se arata in propunerea oficiala de Acord de parteneriat 2014-2020, transmisa de Guvern la Comisia Europeana.

Alte ministere, cum sunt Transporturile, Ministerul Muncii, Ministerul Educatiei, Ministerul Sanatatii, Ministerul Economiei, nu vor avea deloc autoritati de management si vor participa la schema institutionala a fondurilor europene 2014-2020 doar cu organisme intermediare, catre care autoritatile de management deleaga unele competente. 

Autoritatea de Certificare din cadrul Ministerului Finantelor Publice va continua sa fie responsabila de certificarea cheltuielilor in perioada 2014-2020.

Guvernul prevede, insa, si posibilitatea ca pe anumite programe operationale sa se constituie aparte autoritati de certificare, ceea ce va spori puterea unora dintre cei 3 ministri care vor avea autoritati de management.

"De la caz la caz, luand in considerare experienta si in conformitate cu dispozitiile Regulamentului European 1303/2013 , art 123, pentru un anumit program operational poate fi desemnata o autoritate de certificare diferita", se arata in documentul adoptat de Guvern.

Si mai departe, Autoritatea de Audit din cadrul Curtii de Conturi a Romaniei va fi pastrata pentru a efectua activitatile de audit pentru proiectele europene in perioada 2014-2020.

Propunerea oficiala de Acord de parteneriat transmisa luni la Bruxelles va fi analizata de Comisia Europeana cel mult 3 luni, perioada in care documentul poate suferi noi modificari pana cand va fi acceptat definitiv de executivul comunitar.

"Dupa ce a trimis in trecut versiuni de lucru ale acestui document in cadrul dialogului informal, Romania a trimis oficial, astazi, Comisiei Europene propunerea de Acord de Parteneriat. Transmiterea oficiala a acestui document inseamna ca Romania se apropie de momentul semnarii Acordului de Parteneriat. Potrivit regulamentelor europene, Comisia are la dispozitie trei luni pentru a analiza documentul, perioada de timp care poate fi intrerupta daca statului membru ii sunt transmise  comentarii pe marginea acestui document", a declarat ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, citat de comunicatul MFE.

Citeste si:


Citeste mai multe despre   



















Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

6907 vizualizari

  • +14 (14 voturi)    
    Master Copy - ce-o fi master-planul ??? (Marţi, 1 aprilie 2014, 5:22)

    andreesanu [utilizator]

    lasa ca mai copii eu ceva si ajung si Master Plan !!!
    Ce plan trimiti tu la vara mai Ponta ???.
    Tu esti cu pluta ,n-ai habar cu ce se maninca chestia asta !!!
    Pe ordinea de zi a guvernului de trei parale miine -sa-mi gasiti unul de-ai nostri care stie ce-i ala master plan...
  • +6 (6 voturi)    
    Dragnea presedinte! (Marţi, 1 aprilie 2014, 8:34)

    OmulNou [utilizator]

    Hai sa-i facem cadou prim-tovarasului Ponta si sa-l punem pe Dragnea presedinte! Ca si-asa Ponta nu vrea la Cotroceni si ii e dator vandut lui Dragnea, ii tot da sedii, autostrazi, bani, sa-i dea presedintia si sa-l voteze toti mortii din tara.
  • +5 (5 voturi)    
    "Fara vizite de lucru!!" (Marţi, 1 aprilie 2014, 8:48)

    gica43 [utilizator]

    ...parca urlau psd-istii cu cativa ani in urma ! Acest las patologic numit ponta merge oriunnde nu este nevoit sa-si asume vreo raspundere.
  • +9 (9 voturi)    
    poza cu vizita de lucru a tovarasului prim (Marţi, 1 aprilie 2014, 8:58)

    V. Val [utilizator]

    seamana de parca ar fi copy paste cu imaginile vizitelor de lucru ale mult iubitului si stimatului tovaras Nicolae Ceausescu. Cu o singura difertenta, de talie : impuscatul chiar era interesat de ceea ce i se prezenta, in timp ce plagiatorul face figuratie, de opereta.
  • +3 (3 voturi)    
    Acordul pentru dezastre ecologice (Marţi, 1 aprilie 2014, 9:47)

    Tritonul [utilizator]

    Sa speram ca va intelege Comisia ca Acordul de Parteneriat constituie premisa unor dezastre ecologice si vor cere revizuirea drastica. Au lasat in Acord chiar si finatarea celor mai grave dezastre ecologice din Romania contemporana, "micro"hidrocentralele. Oricum mafia MHC-urilor si-a dovedit deja capacitatea finanicara de a ne extermina raurile de munte si fara bani europeni (evident ca tot pe spatele nostru, ca noi le platim certificatele "verzi"). Cum la noi nu este democratie evident ca ministerul lu' Orlando n-a tinut cont de punctul de vedere al cetatenilor. Dar din pacate pana acum sperantele privind interventia Comisiei pe teme esentiale s-au dovedit cam desarte.
  • +7 (7 voturi)    
    Problema... (Marţi, 1 aprilie 2014, 10:01)

    prompt [utilizator]

    ...nu e ce e un masterplan pe transporturi pentru ca oricine poate da cautare pe Google si poate afla. Problema e ca fiecare guvern care vine, se apuca si modifica pe ce au facut predecesorii(uneori se modifica si in aceeasi guvernare cand se schimba ministrul transporturilor!). Singurele constante in aceste masterplanuri de cand suntem in UE au fost coridoarele de transport europene. Si...culmea culmilor, guvernul Ponta incearca sa le schimbe si pe astea, cel putin evitand inceperea lucrarilor la autostrada Sibiu-Pitesti care ar completa culoarul IV Transeuropean de la Nadlac la Constanta. Se plang de pret, cand se stie ca Romania va da numai 5%, iar UE va pune restul de 95%. Asa ceva se poate intampla numai in Romania, de aceea Comisia Europeana este atat de reticenta pentru ca la noi nimic nu e sigur in viitor!
    • +6 (6 voturi)    
      Si pretul NU (Marţi, 1 aprilie 2014, 11:34)

      Euunul [utilizator] i-a raspuns lui prompt

      sare de Eur 1.5 Mld de la Sibiu la Pitesti (120Km).
      Deci cam cat ar fi 5%?. Dar cum sa pacalesti fraierii (oare?!) sa finanteze Comarnic Brasov (60km) la Eur 1.8 Mld daca tu ai avea SF facut inainte si care ar certifica acele sume?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi