​​Fara a preciza clar ce trebuie sa faca firmele sau ONG-urile care deruleaza o licitatie, in anumite situatii, procedura simplificata de achizitii pentru beneficiarii privati, introdusa prin Ordin de ministru in anul 2013 lasa loc la interpretari care pot deveni abuzive din perspectiva solicitarilor si tratamentului aplicat ofertantilor.Atribuirea fara prea multe conditii este o idee a ministrului Fondurilor Europene Eugen Teodorovici cu intentia de a eficientiza derularea proiectelor.Expertul in achizitii Sorin Fusea si consultantul Ciprian Nicolae au explicat pentru EurActiv.ro ce se intampla in cazul in care un act normativ nu detaliaza cum trebuie procedat pe parcursul depunerii ofertelor, evaluarii si atribuirii unui contract.

Portofel european... aproape gol Foto: Comisia Europeana

Ordinul nr. 1120/15.10.2013 privind modificarea și aprobarea procedurii de atribuire aplicabile beneficiarilor privați se adreseaza unei anumite categorii de firme si companii care lanseaza licitatii in cadrul proiectelor cu fonduri europene; care astfel nu mai aplica regulile din legislatia de baza adica OUG 34/2006 si HG 925/2006, cu actualizari.

“OUG 34/2006 este utilizata in mod obligatoriu de toate autoritatile si institutiile publice, dar si de firmele si ONG-urile care se afla in situatiile expres reglementare prin art. 9 al OUG 34/2006, si anume:

cand atribuie contracte de lucrari cu valoare estimata egala sau mai mare de 5.000.000 Euro, iar finantarea nerambursabila este mai mare de 50%;

cand atribuie contracte de servicii cu valoare estimata egala sau mai mare de 200.000 Euro, iar finantarea nerambursabila este mai mare de 50%.

Pentru restul situatiilor in care se poate afla o firma sau un ONG care beneficiaza de finantare nerambursabila (ex: pentru contractele de furnizare bunuri, pentru contractele de servicii cu valori estimate mai mici de 200.000 Euro etc.) se folosesc proceduri speciale. Iar procedurile speciale, care se doresc a fi mai simple, creeaza mai multe probleme” – explica, pe blogul personal, consultantul Ciprian Nicolae.

Cu alte cuvinte, ce nu este reglementat este la bunul plac al firmei private, asta par sa inteleaga unii dintre beneficiarii de finantare care lanseaza licitatii in baza procedurii simplificate introdusa de Ministerul Fondurilor Europene.

Cateva exemple intalnite in practica:

  • Desi HG 925/2006 permite depunerea unei declaratii pe propria raspundere pentru indeplinirea criteriilor de calificare (art.11 alin.4), Ordinul 1120/2013 nu aminteste nimic despre acest subiect, asadar o companie care lanseaza licitatia sub “procedura simplificata” nu doreste sa o accepte. Practic, o prevedere in avantajul ofertantilor care folosesc OUG 34/2006 este eliminata prin omisiune. Expertul in achizitii publice Sorin Fusea explica faptul ca HG925/2006 nu poate fi invocata “peste” Ordinul de ministru, asadar companiile au libertatea sa nu accepte Declaratia, daca nu doresc. 

    Citeste articolul integral pe EurActiv.ro