Recuperarea unei parti din acciza suplimentara la carburant de catre transportatorii din Romania ar trebui deplin compensata cu alte masuri pentru a nu afecta obiectivele fiscale ale Guvernului, a declarat marti Andrea Schaechter, seful misiunii FMI pentru Romania, intr-o teleconferinta referitoare la aprobarea, de catre board-ul FMI, a primelor doua evaluari ale acordului cu Romania, scrie Agerpres.

"Orice recuperare a unei parti din acciza suplimentara la carburant de catre transportatorii din Romania ar trebui deplin compensata cu alte masuri pentru a nu afecta obiectivele fiscale ale Guvernului. Angajamentul Guvernului pentru 2014 este un deficit bugetar de 2,2% din PIB si orice initiativa fiscala care este contemplata trebuie analizata cu atentie in vederea atingerea acestei tinte si orice modificare in taxare va trebuie compensata astfel incat aceasta tinta sa nu fie pusa in pericol", a aratat Andrea Schaechter.

Acciza pentru benzina si motorina a crescut cu 7 eurocenti de la 1 aprilie, ceea ce va duce la o scumpire a carburantilor de circa 40 de bani, dupa cum estimeaza operatorii din sector, in conditiile in care, in prezent, acciza reprezinta 30% din pretul final la benzina si 26% la motorina.

Transportatorii rutieri isi vor putea recupera patru centi din acciza la carburanti, premierul Victor Ponta declarand, luni, ca Guvernul va emite cel mai probabil miercuri o ordonanta de urgenta prin care se va reglementa acest lucru.

Conform unui proiect de Ordonanta de Urgenta publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, acciza la motorina utilizata drept carburant in transportul rutier de marfuri cu autovehicule cu greutatea maxima autorizata de peste 7,5 tone si in transportul de calatori, exclusiv transportul public de calatori, cu autovehicule de peste opt locuri, va scadea cu 40 de euro/1.000 de litri.

"Este supusa unui nivel de accize diferentiat stabilit prin diminuarea cu 40 de euro/1.000 litri, respectiv cu 47,34 euro/tona, a nivelului standard prevazut (...) motorina utilizata drept carburant pentru motor in urmatoarele scopuri - a) transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta autorizata de cel putin 7,5 tone; b) transportul de calatori, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de calatori, cu un autovehicul din categoria M2 sau M3, definit in Directiva 70/156/CEE a Consiliului din 6 februarie 1970 privind armonizarea legislatiilor statelor membre referitoare la omologarea autovehiculelor si a remorcilor acestora", se arata in proiectul de act normativ.

Ca urmare a acestei reduceri, rata accizei aplicata dupa 1 aprilie 2014 este de 360,395/1.000 litri pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor.

Reducerea ratei de impozitare a accizei se realizeaza prin restituirea sumelor reprezentand diferenta dintre nivelul standard de accize si nivelul de accize diferentiat prevazut catre operatorii economici licentiati in Uniunea Europeana.

In urma aplicarii nivelului diferentiat de accize, veniturile bugetare estimate pentru 2014 scad cu 353 milioane lei.