Mugur Isarescu: Cel mai dificil lucru a fost acela de a gasi personal de calitate pentru reconstructia Bancii Nationale

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 23 mai 2012, 8:49 Economie | Finanţe & Bănci

Mugur Isarescu, guvernatorul BNR
Foto: Agerpres
 documente
(23 Mai 2012) PDF, 255KB
"Vreau sa va transmit ca economia de piata este o constructie sociala milenara, nu o chestiune spontana care se rezuma la cerere si oferta. Nu sunt de acord cu expresia: invata un papagal doua cuvinte, cerere si oferta, si il faci economist. Ironia este puternica. Un economist este un filozof al vietii economice sociale. Am participat la reconstructia Bancii Nationale din Romania si pot spune ca cel mai dificil lucru a fost acela de a gasi personal de calitate. Asadar, dragi absovelnti, totul incepe cu scoala si se termina tot cu scoala", a spus Guvernatorul Mugur Isarescu in discursul sustinut cu ocazia primirii celui de-al 13-lea titlu de Doctori Honoris Causa, la Constanta.

"Cred cu tarie ca scoala, cartea, cercetarea si rabdarea sunt cele mai puternice argumente in fata invaziei subdezvoltarii, dar si a crizelor de tot felul", a mai spus Isarescu, urandu-le absolventilor sectiei Finante Banci (promotie care va purta numele Guvernatorului BNR) "Cat mai multi bani sanatosi!". Disertatia Guvernatorului a fost legata de politica monetara post-criza, ale carei reguli s-au schimbat radical. "Inainte de criza, inflatia era cea mai importanta componenta a stabilitatii si, cat timp bancile centrale controlau cresterea preturilor, totul era in regula. In plus, toata lumea era de acord ca pietele dispun de capacitate de autoreglementare si autocorectie", a spus Mugur Isarescu.

Dupa cum se spune, a continuat Isarescu, e rau cu seceta, astepti sa vina ploaia, dar apoi incepi sa te temi de inundatii. "Fluxul masiv de euro a dus la o apreciere puternica a leului si, daca nu interveneam, s-ar fi ajuns la o paritate de 2 - 2,5 lei/euro. In perioada 2006 - 2008, am cumparat intre 10 si 12 miliarde euro, am triplat masa monetara si, evident, a crescut inflatia. (...). Criza a izbucnit intr-un mediu economic caracterizat prin niveluri reduse ale inflatiei, demonstrand ca stabilitatea preturilor nu garanteaza si stabilitate financiara", a mai adaugat el.

Curatarea consecintelor crizei (mopping-up) se dovedeste mult mai costisitoare decat interventia autoritatilor pentru limitarea sau corectarea dezechilibrelor intr-o faza timpurie. Intre masurile luate de banca centrala inainte de criza se numara promovarea unui curs flexibil, adoptarea strategiei de tintire a inflatiei, liberalizarea deplina a contului de capital, dar si majorarea rezervelor minime obligatorii (RMO) constituite de banci la pasivele in lei (20%) si valuta (40%). Comparativ, in unele state din zona euro si UE, RMO era si de 2%. Era perioada de glorie a creditului cu buletinul, toata lumea se moderniza, apareau supermarketuri, dar cresterea era nesustenabila. Totusi, masurile BNR au oferit tarii noastre o sansa, in criza, pe de-o parte prin evitarea unei crize bancare, datorita lipsei activelor toxice, si, pe de alta, prin pastrarea unui curs leu/euro putin volatil. In concluzie, dupa criza, solutia ideala este un mix corect intre politica monetara si fiscala, fara ca BNR sa fie subordonata politicului, considera Isarescu. Exista insa si o alta conditie - politica trebuie sa fie anti-ciclica, riguroasa in vremurile bune si de ajutor in vremurile rele, a conchis Mugur Isarescu.

Disertatia Guvernatorului a avut titlul "Politica monetara postcriza: Reconfigurarea obiectivelor si a instrumentelor"
Citeste in atasament prezentarea facuta de Mugur Isarescu


Citeste mai multe despre   





Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Cum a ajuns painea neagra sa fie cel mai falsificat produs din Romania. Consumam carmin, cacao, caramel sau cenusa de vatra

Painea neagra ramane cel mai falsificat produs din Romania. Asa ca cei care tin dieta sau vor sa traiasca sanatos trebuie sa fie foarte atenti ce cumpara. Si asta pentru ca exista mari sanse sa ajunga acasa cu pita colorata cu praf de carmin, cacao, caramel sau cenusa de vatra.






3871 vizualizari
  • +1 (13 voturi)    
    Dl. Guvernator... (Miercuri, 23 mai 2012, 9:28)

    Andrei [anonim]

    ...Mugur Isarescu este in opinia mea omul numarul 1 in mentinerea echilibrului fragil al acestei tari; este o parere pe care am sustinut-o si o voi face mereu. Fara domnia sa si cei cativa altii ca dumnealui, putini din pacate, aceasta natie necajita a noastra ar suferi cumplit. Ce putem face noi este sa ii apreciem onest si sa credem cu tarie in puterea exemplului pe care ni-l ofera, in ciuda tuturor neajunsurilor si greutatilor. Sunt oameni de certa valoare, curtati de multi cu sume uriase, care nu renunta insa la crezul lor niciodata. Sunt oameni drepti.
    • +1 (7 voturi)    
      Spalarea pe creier (Miercuri, 23 mai 2012, 11:31)

      aaa [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      Spalarea pe creier incepe la scoala. Din punctul asta de vedere are dreptate. Cu cat esti mai scolit, cu atat esti mai spalat pe creier.

      Da, esti si mai civilizat. Mai dispus sa inghiti ordinele superiorilor. Sa crezi doar ceea ce ti se serveste in mod oficial. Sa nu cercetezi si sa ingurgitezi drept bun ceea ce au spus altii.

      Sa nu te intrebi de ce nenea asta a ramas sef la BNR timp de 20 de ani in timp ce politicienii s-au schimbat unul dupa altul. Sa nu te intrebi de ce este mason si face parte din comisia trilaterala.

      Sa nu te intrebi cu ce drept imprima BNR hartiute fara acoperire si fara valoare pe care ni le baga sub nas si ne ameninta sa le folosim drept moneda oficiala. Sa nu te intrebi de ce oameni precum Michael Tellinger dau in judecata bancile pe tema asta...
      • +1 (1 vot)    
        spalarea pe creier la postaci (Vineri, 25 mai 2012, 20:30)

        mvr [utilizator] i-a raspuns lui aaa

        "Cu cat esti mai scolit, cu atat esti mai spalat pe creier."

        Da cum sa nu. Un postac ca tine, cu 8 clase te pomenesti ca o fi mai putin spalat pe creier decat un absolvent Harvard sau un laureat Nobel.

        Nu-ti mai cauta scuze pentru propria mediocritate. Esti penibil. Faptul ca nu esti educat si nu ai nicio alta calitate majora prin care sa compensezi aceasta deficienta nu te face cu nimic special. Din contra.

        Fara educatie nu ai discernamant. Nu poti analiza si judeca obiectiv, iti lipseste un minim bagaj intelectual.

        Contrar afirmatiilor tale, cifrele si realitatea spun altceva. Cu cat sunt mai ne-educati oamenii, cu atat sunt mai creduli, obscurantisti si usor de manipulat. Cu atat sunt mai predispusi sa decida, intr-o situatie sau alta, doar pe baza emotiilor de moment, fara a reusi sa faca o analiza profunda a contextului in care se afla.

        De altfel exact asta faci si tu. Avalansa de informatie nu face altceva decat sa creeze tot mai multa confuzie in capul tau. Iei decizii grabite pe baza unor porniri de moment. Vezi doar extremele nu si nuantele. Nu esti capabil sa analizezi lucrurile in detaliu si sa pui in balanta ce-i bun si ce-i rau.

        Bloguri obscurantiste si teorii conspirationiste te duc de nas lejer intrucat iti ofera explicatii simple pentru realitati complexe si pe care nu le-ai putea intelege.

        Nu din dorinta de a afla adevarul iti pui tu intrebari. De fapt nici macar nu-ti pui intrebari cu adevarat. Surogatele tale de intrebari au un singur scop: de a contura, in mintea ta, iluzia ca nu traiesti chiar degeaba, ca pana si tu reusesti sa mai intelegi cate ceva.

        Esti ca un personaj Dostoievskian care incearca sa se convinga ca problemele sale nu se datoreaza lui, ca viata sa nu e una mediocra ... spre deosebire de a restului oamenilor.
  • +1 (9 voturi)    
    specialistii bnr (Miercuri, 23 mai 2012, 9:53)

    ion ionescu [anonim]

    da, sigur ca da, o multime de mari specialisti populeaza Banca Nationala, incepand chiar de la varf: Forin Georgescu, Bogdan Olteanu....
    • -5 (7 voturi)    
      fals (Miercuri, 23 mai 2012, 10:48)

      bancher [anonim] i-a raspuns lui ion ionescu

      Florin Georgescu chiar este un specialist, a fost si ministru de finante, si presedinte la BCR cand inca era de stat..este bun pe partea de supraveghere bancara.
  • +2 (12 voturi)    
    Pentru berbeci... (Miercuri, 23 mai 2012, 10:08)

    Adrian [anonim]

    Atunci când cineva îți explică ce se întâmplă ai șansa să înțelegi niște mecanisme (așa cum a făcut Mugur Isărescu). Or să apară destui berbeci care, fără să înțeleagă o iotă pentru că nivelul lor de inteligență este sub genunchiul broaștei, or să-și exhibe această lipsă de inteligență dovedind ei de ce Isărescu nu e bun, de ce e vinovat de ce ni se întâmplă și cum ar fi făcut ei mai bine. În această mare de mediocritate (de la politicieni și profesori universitari plagiatori până la spărgătorii de semințe) Mugur Isărescu rămane un reper de inteligență și bun simț. Dacă cineva ține morțiș să îi repreșeze ceva o poate face dar cred că trebuie să ne scoatem pălăria în fața acestui om.
    • -3 (5 voturi)    
      eu sunt de acord, (Miercuri, 23 mai 2012, 10:49)

      bancher [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      nu mai am nimic de comentat
  • -3 (11 voturi)    
    Te inseli prietene.. (Miercuri, 23 mai 2012, 10:12)

    Nicu Gheara [anonim]

    Omul acesta a tras in teapa pe multi. Iti place sa-l vezi cum se lauda ? E un papagal ! E o marioneta ! Daca era papusar era tare dar el e papusica ! Ai s-amar ! Asta nu tine cu tara asta ci cu oamenii lui bancari !
    • -1 (7 voturi)    
      Scoala (Miercuri, 23 mai 2012, 10:49)

      mihg [utilizator] i-a raspuns lui Nicu Gheara

      Dupa cum zicea si Mugur Isarescu: " totul incepe cu scoala si se termina tot cu scoala"...
    • -2 (6 voturi)    
      te inseli si tu (Miercuri, 23 mai 2012, 10:54)

      bancher [anonim] i-a raspuns lui Nicu Gheara

      a cui marioneta este el?? ca ai uitat sa ne spui.
      Daca era marioneta cuiva din afara, intram de mult in incetare de plati. Uiti 2 momente cruciale:
      -1998-1999, cand am avut un varf al datoriei externe, si am trecut hopul inclusiv cu banii capsunarilor, dar si cu bani din rezerva BNR (am scapat la mustata, dar am scapat).
      -atacul speculativ asupra leului din 2009, cand priceperea d-lui guvernator a decimat speculatorii, si iar am scapat cu bine.
    • -2 (4 voturi)    
      Așa este, ai dreptate (Miercuri, 23 mai 2012, 10:55)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui Nicu Gheara

      A traș în țeapă pe mulți (îmi poți spune exact cum și ce anume a făcut ca să îi tragă în țeapă?). Nu mi s-a părut că se laudă ci că explică niște mecanisme (e adevărat că nu sunt la îndemâna oricui, trebuie multă carte și o inteligență peste medie să le înțelegi și să le pui în aplicare). Sunt convins că tu știi foarte bine că el este o păpușă, ai toate datele, ești cât se poate de informat, din fața calculatorului, evident. Că tot vorbeam de berbeci mai sus.
  • +4 (6 voturi)    
    ???????? (Miercuri, 23 mai 2012, 10:52)

    self [utilizator]

    Gen Olteanu?? Atat intreb?\.
    • 0 (4 voturi)    
      Ăla a fost impus... (Miercuri, 23 mai 2012, 11:06)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui self

      ... de PNL. Pentru că partidele noastre asta știu să facă cel mai bine, să promoveze imbecili, poți spune că Isărescu ne-a scăpat de Olteanu. Ai mai auzit ceva de el, l-ai mai văzut? Omul este izolat complet (e în carantină), poți fi sigur că n-are niciun cuvânt de spus însă a fost izolat fără scandal și ăsta este un merit. Așadar, ce ziceai de Olteanu? Ți se pare un specialist pe care l-a recrutat Isărescu? În BNR sunt zeci de oameni de care n-o să auzi niciodată și care ne salvează, cât pot ei. Poate mai și greșesc, e firesc, dar sunt convins că rolul lor este să ne facă să ne fie nouă mai bine (indiferent de ce zic diverși trepăduși).
      • 0 (0 voturi)    
        partial corect (Miercuri, 23 mai 2012, 14:21)

        livius [anonim] i-a raspuns lui Adrian

        din nefericire mai sunt si altii.
        vezi actualul ministru de finante (vice la bnr) si conexiunea lui cu afacerea megapower (veche deja), banca romana de scont (s-a dus si asta ca vantu), safi (s-a prescris si ea ?), bancorex.
        ei binie, aduna sumele sifonate doar din astea si vei vedea cate inghite bnr-ul pt linistea noastra.
        mugur este profi, dar sa nu-l transformam in zeu !
    • +2 (2 voturi)    
      Memorie (Miercuri, 23 mai 2012, 13:24)

      mihg [utilizator] i-a raspuns lui self

      Te rog frumos sa incepi sa gandesti. Din cate imi aduc eu aminte, Olteanu a fost numit din partea PNL, sustinut de PSD, si nu adus de catre Mugur Isarescu.
      • 0 (2 voturi)    
        de ce? (Miercuri, 23 mai 2012, 15:52)

        self [utilizator] i-a raspuns lui mihg

        Dar de ce l-a acceptat, hai??
  • +2 (4 voturi)    
    aha (Miercuri, 23 mai 2012, 11:21)

    SchmitzCargobull [anonim]

    bnr avizeaza toate contractele de credit propuse de bancile romane si straine din sistem. daca isarescu era atit de bun si de devotat tarii si institutiei pe care o conduce, cum va explicati, aparatori ai isarescului, ca toate contractele de credit din perioada 2004-2009 contin clauze abuzive, comisioane ilegale si prevederi vadite in detrimentul clientilor? daca bnr era o institutie de buna credinta apara interesele populatiei, nu ale bancilor. si in niciun caz prin incalcarea flagranta a legii. de 2 ani de zile instantele din romania dau sentinte favorabile clientilor si obliga bancile sa modifice prevederile contractuale, sa dea inapoi banii furati, sa corecteze dobinzi. vezi cazul celebru al unei banci austriece ajunsa in topul banicilor din romania, care se zbate acum in mocirla... are sute de procese in intreaga tara si 75 de mii de contracte de credit care pot fi revizuite in orice moment prin decizii ale justitiei. isarescule, cum e cu personalul de calitate? ai avizat modelele de contracte propuse de banci, nu? ei...
    • +1 (1 vot)    
      mai lasa ipocrizia (Vineri, 25 mai 2012, 20:38)

      mvr [utilizator] i-a raspuns lui SchmitzCargobull

      Tu esti cumva dintre prostii care s-au lacomit la banii altora, care cheltuiesc mai mult decat produc si care s-au bagat la un mic credit si acum s-au ars ?

      Cat de cretin poate fi cineva pentru a lua un credit pe 30 de ani cu riscuri enorme. Nu poti stii ce se va intampla peste 30 de zile dar voi va inhamati la credite pe 20-30 de ani ?

      Orice persoana inteligenta nu semneaza contracte:
      - pe care nu le intelege
      - pe care nu le citeste

      Deci BNR n-ar nicio vina aici.Stiu ca tu vrei sa gasesti vinovati pentru situatia in care te afli. Dar intr-o proportie de peste 90% vinovatul esti chiar TU.

      Iar BNR nu sta sa citeasca fiecare contract de credit dupa cum insinuezi tu. Ei nu au cum sa te verifice pe tine sa vada daca ai o situatie materiala stabila, cat sa duci creditul pana la capat, etc. Asta tu ar trebui s-o judeci, iar daca n-ai minte nu da vine pe altii.

      NU TE-A OBLIGAT NIMENI SA SEMNEZI contractul ala de credit. E clar postacule ?
  • -1 (1 vot)    
    personal de calitate pentru (Miercuri, 23 mai 2012, 14:32)

    ginel [anonim]

    reconstructia bnr.
    reconstructia s'a facut cu oameni ca mugurel.

    absolvent al fac. de comert exterior, director al institutului de economie mondiala (conjunctura), post in nomenclatura cc al pcr si secu.

    biografiile sale, romantate(!) incep dupa lovirutie.
    intr'un singur loc se vorbeste de...cercetator la institutul de economie mondiala.
    de faptul a ajuns chiar director, acolo. nimic.
    este notorie subordonarea acestui institut, pe langa ice terra, (la care se pare ca a ...lucart si bonbonel) la ordinele secu. director acolo, muasai sa fii aprobat de kabinetul 2 !

    experienta lui mugurel in finante si banci ?!
    de unde, mai draga ?

    deci, mai draga l'a numit pe criteriile proprii fesene.
    adica, parte din intreg. putea foarte bine sa'l fi numit pe adrian severin :)
  • -2 (2 voturi)    
    daca taceai... (Miercuri, 23 mai 2012, 15:45)

    ftv [anonim]

    Domnu' tovaras isarescu, anul trecut te dadeai de ceasul mortii propovaduind evitarea derapajelor in an electoral, evitarea pomenilor electorale etc.
    De-o luna nu mai zici nimic. Cand ai mancat c...at? Atunci sau acum? Adica anii de restrictii de pana acum au fost doar o joaca de-a guvernarea, un moft inutil, de fapt au fost si sunt bani cacalau si doar v-ati batut joc de noi, amarastenii?! Si cand ma gandesc ca chiar v-am crezut, ftv-n gura!!! Vreau salariu marit, vreau prime de vacanta, de muraturi, sporuri si cadouri de sarbatori! Vreau gratuitate la invatamant, transport si bilete cu pret redus la orice!!! Vreau taxe mici si pensii mari. VREAU BANI ca aveti de unde, jigodiilor!
    • 0 (0 voturi)    
      pune mana si munceste postacul (Vineri, 25 mai 2012, 20:42)

      mvr [utilizator] i-a raspuns lui ftv

      Da, toate panaramele vor bani acum.

      Vrei o mie de chestii, numai sa muncesti nu vrei.

      Daca nu-ti convine salariul, ia-ti viata in propriile maine si porneste-ti afacerea ta. Vei face exact atati bani cati meriti.

      Pariez ca esti un bugetar atarnator si care nu face mai nimic toata ziua. Sau vreun pensionar. Oricum e clar ca ai nivelul intelectual al unui copil de 3 ani.
  • 0 (0 voturi)    
    wow euro 2,5 lei ce drama!!! (Vineri, 25 mai 2012, 11:29)

    unnene [utilizator]

    si ce mare tragedie era daca ajungea euro la 2,5? vai ne puteam permite si noi mai mult. wow ce drama, practic noi avem interzis la fericire. asa ca mai bine sa ii ardem pe toti prin curs doar ca sa se bucure 2-3 amarati de exportatori.
  • +1 (1 vot)    
    ceea ce nu a spus Isarescu (Vineri, 25 mai 2012, 13:47)

    mary [anonim]

    Ok, cred ca exista o scoala la BNR. Cred ca domnul Isarescu a creat ceea ce poate multi bancheri nu au reusit pentru ca este scolit, i-a placut cartea, a invatat in permanenta si are carisma - carisma care l-a ajutat sa fie acceptate mai usor solutiile propuse, sa navigheze printre buruienile si incultura din RO.

    Ceea ce nu a spus Isarescu este ca a lasat in urma sa o scoala, oameni mai tineri si mai putin tineri pregatiti sa duca mai departe o stafeta grea.

    P.S.
    Acum Isarescu isi i-a revansa dupa ce a indurat ca un martir toate criticile legate de Marjele de siguranta luate la intrarile masive de capital.

    De aceea imi place de dl. Isarescu - nu lasa pe datorie, dar transforma numai datoriile exigibile si certe.


Abonare la comentarii cu RSS


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă