De ce nu avem o clasa de mici intreprinzatori? O explicatie

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 8 octombrie 2012, 15:36 Economie | Finanţe & Bănci

Daniel G. locuieste in Giulesti, unde are un mic srl. Vreme de aproape doi ani de la infiintare nu a putut accesa credite bancare ca sa se dezvolte intrucat bancile voiau sa vada ce afaceri are si mai ales cum ii merg ele. Daniel lucreaza si la alb si la negru. Produce mic mobilier dar nu factureaza intotdeauna ceea ce produce, mai ales in cazul in care face un dulap sau o masa si cateva scaune pentru un client persoana fizica din Berceni. "Daca as lucra doar legal, n-as putea trai. Am fost luna trecuta la 3 banci sa cer un imprumut pentru un utilaj. Mi-au spus ca piata mobilei nu merge si ca va trebui sa aduc in garantie, pe langa avansul de 30%, cam 80% din valoarea utilajului. Nu am avut de unde asa ca am renuntat", spune el.  Situatia lui este situatia a circa 6 firme din 10 de pe segmentul IMM, potrivit datelor oficiale
Intra in text si vezi de ce bancile spun ca s-au fript cu IMM-urile, ce spun micii intreprinzatori si cum arata "tabloul mare"al finantarilor companiilor de talie redusa

Bancile au si ele dreptatea lor pana la un punct. Cele mai multe credite proaste le-au luat micile intreprinderi. "A fost si vina noastra ca nu am facut analize sectoriale foarte bune, probabil. Acum suflam si-n iaurt", spun oficialii institutiilor de credit. Dam imprumuturi, nu poate fi vorba de refuzuri, dar preferam sa ne acoperim de garantii, mai adauga acestia.



Potrivit unor documente ale BNR, situatia se confirma. IMM-urile au cele mai mari rate ale neperformantelor. Nu se compara cu firmele mari ori cu multinationalele, care nici nu se prea imprumuta de la banci, preferand creditele luate de la firmele mama. Din pacate, analistii bancari prefera acum prudenta excesiva dupa ce vreme de cativa ani au fost adeptii generozitatii excesive. Vina nu poate fi nicidecum aruncata pe umerii unui mic intreprinzator care intr-adevar s-ar putea dezvolta in baza unui mic imprumut.  "Nu mai zic ca dobanzile percepute de banci sunt prohibite pentru vremurile acestea. Ca sa poti rambursa imprumutul tu trebuie sa vinzi cu un profit care sa acopere dobanda bancara plus inflatia plus deprecierea leului , ceea ce te face rezervat in a accepta conditiile oricum de ne-negociat ale bancii", mai spune Daniel.

De partea cealalta, bancile invoca la randul lor costuri si cheltuieli de functionare. Retea intinsa, salarii bunicele, costuri administrative, RMO-ul, samd. Nici noi nu putem sa dam imprumut un euro cu 1% dobanda, daca il atragem cu 2%, corect?, spune un alt bancher. Iar pentru Romania, costul finantarii depinde de multi alti factori, inclusiv de stabilitatea politica si de perceptia pietelor.



Daca trecem la eterna intrebare leu sau valuta, dilema ramane."Toti vor imprumuturi in euro, unde neperformantele sunt cele mai ridicate", spun bancherii. Nu au incasari in valuta dar nu vor nici imprumut in lei Pana prin martie anul trecut, neperformantele in lei erau mai mari. Devalorizarea leului insa si-a pus amprenta pe comportamentul de rambursare iar acum imprumuturile in devize pe care le recuperam cu dificultate suna mai mari decat cele in lei. Micii intreprinzatori urmeaza insa aproape toti aceeasi tendinta: incearca sa obtina "credit fiscal"de la Stat, chiar daca discutam de sume mici.



Daca ne uitam la structura restantelor, e clar ca Statul pierde. Drept e ca pierde pe mana lui. Cata vreme iarta de datorii firme care au de rambursat un miliard de euro, de ce s-ar conforma la plata un mic intreprinzator privat? Solutia? Dificil de avansat! E vorba si de calitatea resurselor umane de care dispun bancile dar si de calitatea micilor intreprinzatori. Sa nu uitam ca in Romania erau active in septembrie 2011, circa 130.000 de intreprinderi noi, fata de 1995, cand existau de 3 ori mai multe.

Antreprenorii romani se plang de concurenta, de clienti fara bani, dar de prea putine ori vad barna din ochii lor. Numarul mediu de angajati la companiile nou infiintate este in medie 1,4, majoritatea intreprinderilor noi fiind in domeniul 0 salariati iar proportia generala a noilor intreprinderi al caror sediu este locuinta managerului a crescut cu 23 puncte procentuale. Aproape un sfert dintre noile firme dispar dupa un an.Cum sa dai un imprumut pe 10-15 ani in asemenea conditii?

De partea cealalta, putina atentie in puls nu ar strica. Bancile locale nu stiu sa faca banking adevarat, ci doar sa isi vanda produsele. Calea de mijloc inseamna atentie la detalii si o mai rafinata capacitate de analiza. Ceea ce poate fi perfectionata si intr-un caz si in celalalt.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

4799 vizualizari

  • +7 (7 voturi)    
    hm.. (Luni, 8 octombrie 2012, 16:35)

    owl [utilizator]

    Incearca sa te imprumuti de la cei care te controleaza. Au bani - stim cu totii de unde - si nu vor sa-i tina in banci - evident de ce. Prefera afacerile in care banii se intorc foarte repede ( cele care lucreaza pe cash).... Va fi foarte putin probabil sa primesti amenzi si daca platesti "dividende" la timp, nu te doare capul...
  • +9 (9 voturi)    
    cum e cu IMM-ul (Luni, 8 octombrie 2012, 16:40)

    Hard ball [utilizator]

    "Antreprenorii romani se plang de concurenta, de clienti fara bani, dar de prea putine ori vad barna din ochii lor. Numarul mediu de angajati la companiile nou infiintate este in medie 1,4, majoritatea intreprinderilor noi fiind in domeniul 0 salariati iar proportia generala a noilor intreprinderi al caror sediu este locuinta managerului a crescut cu 23 puncte procentuale. Aproape un sfert dintre noile firme dispar dupa un an.Cum sa dai un imprumut pe 10-15 ani in asemenea conditii?"

    Ai dreptate, insa bancile de la noi sunt un fel de cooperative satesti de credit care dau credite pe termen scurt,care isi vand produse pe care un IMM nici nu are cum sa le obtina.
    Cand o sa vad o banca in Romania, care are curajul sa fie alaturi de IMM-uri si ajuta cu adevarat un IMM ajutandu-se pe sine, voi intelege ca am depasit tranzitia.
    Banca nu face asa ceva inca ( oricum luxul care este intr-o banca , comparind cu restul societatii, ma deprima si ar trebui sa dea de gandit).
    As muta bancile in corturi si as impozita cu 100% veniturile bancilor peste ceea ce se impoziteaza acum.

    Pe de alta parte, nici climatul fiscal nu ajuta un IMM sa traiasca ci il sufoca.SRL-ul din Giulesti are dreptate.Daca aplica legea, moare subit.
    Toti stiu asta( si ANAF-ul , si BNR-ul si clasa politica).
    Nimeni nu misca un deget, si ar fi destule masuri care sa ajute un IMM care produce ceva si aduce ceva statutului.

    Concluzia este ca toti economistii romani sunt blocati intr-o mentalitate paguboasa.Toti economistii au o parte din vina la ce se intampla acum.Toti.
    Stii cat a putut sa rada un englez caruia i-am explicat cum se tine accounting-ul la noi?
    Mai bine sa nu stii.
  • +7 (7 voturi)    
    Te cred , am patit-o si eu (Luni, 8 octombrie 2012, 17:27)

    mnicku [utilizator]

    Economistii nostri asta invata la scoala asta fac, la fel ca si in domeniul juridic , ai perfecta dreptate . Sistemul nostru contabil e neperformant chiar as spune antinational

    In UK discutam cu proprietarul unei firme si imi spunea ca el isi pierde 1 zi pe luna la contabil si o 1 pe luna la banca . Punct, restul il rezerva afacerii . Dupa ce i-am spus cum e la noi zilnic si-a dus mina la frunte , si a zis " Jessuss si voi cind mai lucrati “ . Mi-a fost mie rusine dar asta era adevarul .
    Referitor la credite am obtinut un credit de dezvoltare – neramburasabil , dar cu conditia de continuitate a contractului pe 2 ani - din UK mai repede decit din RO pt ca aveam un contract cu firma din UK mi-a fost aprobat un credit mic 3500 pounds , pt mine a fost foarte mare si oportun mai ales . In timp ce in RO mi-am tocit pantofii prin anticamere la banci cu tot felul de cretineli , aberatii , hirtii fara valoare ca sa aflu ca nu ma incadrez ,…. etc pina am renuntat

    De ce n-avem clasa mijlocie ? De asta pt ca banii trebuie sa circule , dar bancile stau cu banii sub fund in loc sa-i ruleze . Ex pt 10000 euro depusi la banca dupa un an banca iti da 250 euro in schimb daca i-au imprumut 10000 de la banca platesc la banca cca 2500 euro . Diferenta este mult prea mare in favoarea bancii si atita timp cit aceasta diferenta va fi mare lucrurile nu vor evolua pozitiv

    Cind se va trece la euro vom vedea adevarata fata a economiei
  • +5 (5 voturi)    
    Aha, iata ca nu merge! Oare de ce? (Luni, 8 octombrie 2012, 17:34)

    ..13 [utilizator]

    PAi nu merge pentru ca nu exista o piata cu adevarat libera in economia din RO. Va rog sa ma contraziceti!

    Banii sunt putini si se obtin, in cele mai multe cazuri, prin contracte si contacte politice. Apuca unii.

    Cateva flori sunt ici si colo, pe cale de disparitie.
    Nu este primavara - vine toamna si inghetul...

    MAI este si incultura manageriala a IMM-urilor ca urmare a faptelor enuntate mai sus - ce rost are sa iti tocesti coatele sa inveti ca sa te tavaleasca nesimtitii in RO?

    Am spus ceva nou cumva? Nu cred!!!

    Contractele cu banii publici, se pot face investigatii si sa vezi cine si cum beneficiaza de acesti bani. Banii nostri sunt ai alora de la putere - indiferent de orientarea politica.

    Concurenta? Transparenta? Responsablitate? Cuvinte nobile care lipsesc cu desavarsire din practica din RO>

    Intr-un amarat de oras nimic nu merge daca unii "baietii destepti" nu isi baga ei nasul.

    Daca ai obtinut o finantare europeana sau un credit inseamna ca stii destul de multe si esti luat in colimator ca un element periculos - mai ales daca nu accepti compromisurile unor mahari locali si incerci sa lucrezi cat mai corect.

    Daca te duci la banca si chiar se obtine finantarea necesara - esti catalogat in categoria geniu sau poate ai o pila la directorul bancii...Absurdul este la el acasa! Nimic nu este normal in RO.

    Pana si intrebarile la banca despre un anume produs pot sa fie catalogate drept nu stiu ce...

    Scandalurile cu finantarile europene au trimis la plimbare cativa Ministri din diferite zone politice. Cine sa mai creada in finantari europene?

    In concluzie doresc mult succes intreprinzatorilor veseli din RO!
  • +6 (6 voturi)    
    din experienta proprie si a unor cunoscuti. (Luni, 8 octombrie 2012, 17:38)

    r123 [utilizator]

    1)Puterea de cumparare foarte mica a romanului - pur si simplu in afara Bucurestiului (poate si acolo intr-o oarecare masura) oamenii au saracit rau de tot in ultimii ani. Si-au pierdut joburi sau proprile firme nu le merg bine, nu au bani sa cheltuie in alte parti in afara de mancare si benzina - care s-au scumpit si ele aberant de mult in ultimii 5 ani. Multi au rate la banci pe care abia le mai pot duce.

    2)Taxele, legislatia si tva-ul te obliga automat sa lucrezi si la negru. Pur si simplu daca nu ai facea asta nu ai avea cu ce platii salarile, cel putin la o firma mica care abia supravietuieste pe timp de criza. Tva-ul cel putin e criminal pentru o firma care presteaza servicii.

    3)Bancile sunt de toata jena. Un credit relativ mic de 20.000 euro la o firma mica care mergea binisor se obtine cu zeci de mii de acte, luni intregi de asteptare si dobanzi imense - si atentie - si aici vorbesc de un credit cu garantie imobiliara cam de 45.000 euro. Deci ei nu aveau ce pierde din start.

    4)Concurenta. Foarte multi isi fac firme care fac acelasi lucru pe o piata in care puterea de cumparare e deja foarte slaba.
    • +5 (7 voturi)    
      :( (Luni, 8 octombrie 2012, 18:09)

      owl [utilizator] i-a raspuns lui r123

      1. puterea de cumparare nu se poate rezolva usor: daca se reduc taxele, scad imediat veniturile si statul da faliment; daca cresc salariile, avem inflatie, si preturile cresc... Puterea de cumparare, paradoxal, scade. Ei invata la scoala ca doar productivitatea creste salariile - deci e bine sa nu faca nimic si sa astepte ca aceasta doamna productivitate sa faca bine sa rezolve problema.

      2. taxarea e construita pe ce are nevoie statul, nu pe ce are nevoie antreprenorul; normal ca ii sufoca pe cei din urma.... Au adanc inradacinat in cap ca antreprenorul "se descurca" , deci, fireste, nu trebuie sa faca nimic.

      3. statul ar fi trebuit sa se implice in acest moment. Sa faca un joc cu suma nula, in cel mai rau caz: iei un imprumut garantat de stat si pe partea cealalta te angajezi ca platesti inapoi in taxe si impozite minim o suma... dar sunt altii mai destepti ca mine care pot da o solutie aici... Insa, fireste, cei care conduc nu vor face nimic.

      4. Probabil 99,9% din antreprenorii romani isi fac calcule cum sa vanda mai ieftin decat "competitia". Si toti iau in calcul sa nu plateasca TVA la o parte din activitate, pentru ca altfel n-ar supravietui...

      In concluzie: o gramada de analisti au "solutii" ( ultimul pe lista, probail Liviu Voinea) = impozitarea piscinelor si reinvierea practicilor securiste rezolva problema... In realitate, ne trebuie un plan marshall, de vreo 10-15 de ani....
  • +3 (3 voturi)    
    de ce nu avem o clasa de mici intreprinzatori ? (Luni, 8 octombrie 2012, 20:43)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    jumatate din vina, o are BNR, care protejeaza, si apara interesele bancilor straine din Romania. ar fi multe de zis, dar ma rezum la un singur ex: intr-o tara din Benelux, dobinda pt. un microbuz de 25000 euro, luat pe credit pe cinci ani, e putin peste 2000 de euro, la noi .....
  • +2 (2 voturi)    
    in concluzie (Marţi, 9 octombrie 2012, 1:45)

    ..13 [utilizator]

    1.Statul omoara IMM-urile? Da, face tot felul de reglementari, cu nenumarate explicatii dar uita sa vada realitatea asa cum este.

    2. Bancile ajuta IMM-urile? Nu! Dupa ce le-a impins spre credite mortale, aprobate ca sa isi creasca numarul de clienti si de credite, acum a ajuns in zona regretelor. Unde nu este cap, vai de picioare! Sa mai incerce, ca pot mai mult si mai bine pentru IMM-uri.

    3. Este responsabil IMM-istul in modul in care isi conduce afacerea? Nu prea, zice ca nu are timp, ca nu are cap, ca nu are responsabilitate. Enough!

    Re-start ROMANIA, please! Thanks.
  • +2 (2 voturi)    
    despre garantii (Marţi, 9 octombrie 2012, 4:18)

    HarryP [utilizator]

    Am apelat la o banca pt o linie de credit de 27000Eur si am adus colateral o vila noua tocmai evaluata la 80000Euro. Dupa ce m-au tinut cu tampenii si tot felul de acte mi-au spus ca mai trebuie o singura garantie semnata de un asociat al SRL-ului ( fidujusor) pentru situatia ca vila se va vinde sub 27000Euro sa ia de la el diferenta. Problema e ca banca doreste sa semneze si sotia asociatului si bineinteles ca aceasta nu vrea sa semneze asa ca...2 luni pierdute din viata si tot felul de planuri construite pe nimic! Nu inteleg de ce bancile nu raspund complet la intrebarea IN CE CONDITII DATI UN CREDIT
  • +3 (3 voturi)    
    Raspuns (Marţi, 9 octombrie 2012, 12:16)

    Vizitiul [utilizator]

    Pentru ca din partea celor care ne conduc (indiferent de culoare), nu se doreste existenta acestor mici intreprinzatori.

    Oamenii care o duc decent nu sunt la fel de usor de manipulat/cumparat pentru voturi. In plus, omul trebuie tinut ocupat cu birocratia etc ca sa nu aiba timp/energie sa ia masuri.

    Culmea este ca tocmai o masa critica de mici intreprinzatori ar scoate Romania la liman.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri