In ultimul an, 96% dintre companii au aplicat masuri de reducere a costurilor. 85% din CEO sunt foarte preocupati  de raspunsul autoritatilor la deficitului bugetar, precum si de cresterea poverii fiscale (studiu PwC)

de DP     HotNews.ro
Joi, 30 mai 2013, 11:24 Economie | Finanţe & Bănci

Vasile Iuga
Foto: HotNews.ro
Directorii generali din Romania sunt mai optimisti decat omologii lor la nivel global in ceea ce priveste perspectivele de crestere ale afacerilor. Aproape jumatate (42%) dintre respondenti s-au aratat foarte increzatori cu privire la perspectivele de crestere ale companiilor lor in urmatorul an, iar 60% si-au manifestat aceasta asteptare pentru urmatorii trei ani (in comparatie cu 36%, respectiv 46% la nivel global), potrivit rezultatelor editiei 2013 a raportului Romania CEO Survey, difuzat joi de PwC Romania. 47% dintre respondentii din Romania anticipeaza ca economia va stagna in acest an, iar 38% vad chiar o deteriorare a conjuncturii economice (in timp ce media globala este de 28%).


  • Cresterea economica nesigura sau instabila, raspunsul Guvernului la deficitul fiscal si la povara datoriilor, volatilitatea cursului de schimb - principalele ingrijorari ale directorilor generali din Romania
  • Cresterea bazei de clienti si fidelizarea acestora, managementul talentelor si structura organizationala sunt principalele arii in care se anticipeaza schimbari de strategie
  •  Directorii de companii se vor concentra pe intarirea relatiilor cu principalii stakeholderi: clienti, furnizori, autoritati, presa si comunitatea locala

"In schimb, optimismul acesta pentru propriile companii pare decuplat de perspectivele globale de crestere, opiniile despre situatia economica generala fiind mai degraba rezervate. Este un semn ca directorii generali din Romania au invatat ca in actuala conjunctura economica nu se pot baza decat pe fortele proprii pentru cresterea afacerilor", a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC Romania. 

Astfel, 47% dintre respondentii din Romania anticipeaza ca economia va stagna in acest an, iar 38% vad chiar o deteriorare a conjuncturii economice (in timp ce media globala este de 28%).

  • Cei mai multi dintre directorii generali din Romania se vor concentra pe oportunitati de crestere organica pe piata interna (33%) si pe dezvoltarea de noi produse si servicii (29%), in timp ce doar 5% dintre respondenti mizeaza pe noi piete externe. In schimb, 15% dintre respondenti considera ca extinderea operatiunilor de pe pietele externe unde companiile lor sunt deja prezente este cea mai buna optiune de crestere. Se remarca si o orientare catre proiecte de fuziuni si achizitii, joint-ventures si aliante strategice ¬ 18% dintre respondenti mizand pe astfel de strategii de crestere, fata de doar 5% care vedeau astfel de oportunitati in editia anterioara.

Riscurile

Intr-o piata fragila, care a inselat deseori sperantele de redresare ale mediului de afaceri, directorii generali din Romania declara ca volatilitatea economiei reprezinta principalul risc pentru companiile lor (87%,fata de doar 64% anul trecut).

De asemenea, respondentii sunt foarte preocupati de eventualul raspuns al autoritatilor la situatia deficitului bugetar (84%, fata de 52% anul trecut), precum si de cresterea poverii fiscale (67%),
in timp ce 62% dintre respondenti au indicat supra-reglementarea drept o amenintare pentru companiile lor (fata de doar 39% anul trecut), iar 82% sunt ingrijorati cu privire la stabilitatea cursului de schimb al monedei nationale.

Doar 5% dintre directorii generali anticipeaza o destramare a Zonei Euro (spre deosebire de 16% dintre respondentii din SUA si de la nivel global, precum si fata de 12% dintre cei din Europa). Insa 58% dintre participantii la sondaj mentioneaza ca impactul unui astfel de scenariu ar fi foarte mare si le-ar afecta companiile.

Schimbarile de strategie

In actualul context economic, cei mai multi respondenti isi consolideaza pozitia si nu se asteapta la schimbari majore de strategie in perioada urmatoare (27% nu anticipeaza nicio schimbare a strategiei,
iar 58% mizeaza doar pe anumite ajustari ale acesteia). In schimb, 15% au in vedere o reconsiderare radicala a strategiei de afaceri, modelul lor actual de business parand a-si fi atins limitele.

Dintre cei care au in vedere anumite schimbari, cele mai multe se vor concentra pe atragerea si fidelizarea clientilor (84%). Alte schimbari vor mai fi operate in structura organizationala (69%) si in ceea ce priveste managementul talentelor (69%). De asemenea, 65% dintre companiile care vor intreprinde schimbari strategice vor opera modificari in materie de fuziuni si achizitii, proiecte joint-venture si aliante strategice.

In ultimele 12 luni, 96% dintre companiile participante la sondaj au implementat masuri de reducere a costurilor, 36% dintre respondenti au externalizat unele procese sau functii, iar 31% au intrat in aliante strategice si proiecte joint-venture. Reducerile de costuri sunt pe agenda si in perioada urmatoare (85% dintre directorii generali au in vedere astfel de initiative). De asemenea, 44% dintre directorii generali iau in considerare incheierea de noi parteneriate si aliante strategice, iar 35% mizeaza pe fuziuni si achizitii pe piata interna.

Anul trecut, 69% dintre respondenti considerau cererea din partea consumatorilor drept unul dintre factorii principali care le influenteaza strategia de afaceri. Tendinta se mentine si anul acesta, 96% dintre directorii generali care au participat la acest sondaj considerand ca influenta pe care o au clientii este definitorie pentru strategie, iar 89% luand in considerare derularea unor programe de implicare si atragere a acestei categorii de stakeholderi. Printre prioritatile de investitii din urmatoarele 12 luni, 55% dintre respondenti au in vedere imbunatatirea serviciilor pentru clienti (media globala fiind de 38%) si 51% considera cresterea bazei de clienti o prioritate. Schimbarile permanente in comportamentul si modul de a cheltui al consumatorului sunt percepute de catre directorii generali drept una dintre principalele amenintari la adresa perspectivelor de crestere ale afacerilor lor (58%). 84% dintre respondenti estimeaza modificari ale strategiei in vederea cresterii numarului de clienti si pastrarii sau fidelizarii celor existenti (un procent similar cu cel inregistrat la nivel global, de 82%).

Directorii generali din Romania sunt optimisti cu privire la perspectivele de crestere ale numarului de angajati in urmatoarele 12 luni. 73% dintre respondenti considera ca angajatii (inclusiv sindicatele) reprezinta stakeholderi cu o influenta semnificativa asupra strategiei de afaceri, fapt ce determina o preocupare crescuta din partea directorilor generali fata de acestia (83% in Romania si 77% la nivel global).  O preocupare cu privire la perspectivele de crestere, mentionata de 45% dintre respondentii din Romania, este lipsa disponibilitatii personalului calificat in domenii cheie. Astfel, 69% planuiesc sa creasca investitiile in urmatorii trei ani in vederea dezvoltarii si retentiei fortei de munca calificate.

  • Directorii generali intentioneaza sa isi consolideze si interactiunea cu media si cu utilizatorii de retele sociale. 56% dintre directorii generali percep o influenta crescuta a mass media asupra strategiei de afaceri. Prin urmare 71% dintre directorii generali au in vedere cresterea vizibilitatii organizatiilor lor in presa. De asemenea, 31% dintre directorii generali considera ca utilizatorii de social media castiga teren in ceea ce priveste influenta pe care o au asupra deciziilor care influenteaza strategia de afaceri. Astfel, 76% dintre directorii generali declara ca se vor concentra in perioada urmatoare pe cresterea vizibilitatii organizatiilor lor pe platformele sociale (un procent similar celui inregistrat la nivel global, de 78%).


  • In ceea ce priveste asteptarile de la Guvern,cei mai multi dintre respondenti ridica problema imbunatatirii infrastructurii (82%), vazuta drept una dintre vulnerabilitatile Romaniei. Respondentii se asteapta ca autoritatile publice sa asigure in continuare stabilitatea sectorului financiar (67%) si sa investeasca in sistemul de educatie pentru a asigura o forta de munca bine pregatita (44%).

"Dupa mai multi ani de ajustari dureroase, Romania pare sa-si fi regasit echilibrul macroeconomic. In drumul catre redresare, Romania este precum un maratonist care a parcurs deja mai bine de jumatate din distanta, dar linia de finis inca nu se arata la orizont. Acum este insa momentul cel mai important in care este nevoie de continuarea reformelor structurale pentru a transforma actuala criza intr-o oportunitate de reasezare a cresterii pe baze sanatoase, a precizat Vasile Iuga.

Directorii de companii din Romania asteapta si imbunatatiri privind activitatea Guvernului in directia simplificarii cadrului de reglementare (75%).  Se remarca totodata o crestere a asteptarilor mediului de afaceri de la Guvern pentru combaterea intr-o masura mai mare a inegalitatii sociale si a saraciei (33%).


Citeste mai multe despre   












Intreb BT. Intalnire online: Credite pentru IMM-uri, in 2018. Doi specialisti raspund intrebarilor cititorilor, vineri, de la ora 12:00

Doi specialisti in credite pentru IMM de la Banca Transilvania raspund vineri, 15 decembrie 2017, de la ora 12.00 la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro si HotNews.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT", pe tema creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii - IMM. Daniel Szekely si Marsela Petreus vor raspunde la intrebari pe teme precum planificarea creditarii, la inceputul unui nou an de business, tipuri de credite, in functie de nevoile afacerii, tipuri de garantii.
  • Pune intrebarile folosind formularul de comentarii de pe StartupCafe.ro

769 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă