Scaderea consumului de combustibil in luna aprilie, dupa introducerea accizei suplimentare: posibile explicatii

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 5 iunie 2014, 18:20 Economie | Finanţe & Bănci

carburanti
Foto: Hotnews
O buna parte din presa a scris despre un efect de bumerang care a dus la scaderea vazarilor de carburanti in luna aprilie, adica imediat dupa introducerea accizei suplimentare. Aprilie este si luna sarbatorilor de Pasti. Intrucat Statistica raporteaza in comunicatele oficiale indicii valorici ai comertului cu carburanti, am solicitat oficial volumul vanzarilor din statiile de benzina, incepand cu luna ianuarie 2012. E de mentionat ca Statistica masoara nu doar vanzarea de carburant, ci include si pe cea a produselor din benzinarii (asa numitul comert de impuls - adica apa, cafea, sandwich etc). Discutam despre cifra totala de afaceri ale statiilor de benzina, nu strict de carburant. Cifrele arata ca aprilie inregistreaza o scadere fata de martie, dar martie 2014 a fost o luna atipica: un consum mult mai mare decat media multianuala. Si acum sa privim cifrele.

Dati click pe imagine pentru a o mari




Ce observam?

Ca in luna august, volumele in genere cresc. E normal, august e traditionala luna de concedii, in care lumea se suie in masina si pleaca la munte sau la mare.

Ianuarie si februarie sunt lunie cu vanzarile cele mai slabe. La fel de normal, lumea nu mai are banii de concediu, vremea nu e nici ea propice calatoriilor, iar vanzarile sunt sustinute de transportatorii de marfa si de cei de persoane.

In martie 2014, volumul vanzarilor a crescut foarte mult. Motivul? Se anuntase introducerea accizei si mult soferi si-au facut plinul, intentionand sa "economiseasca"  in vederea apropiatei scumiri ce urma sa fie. In martie 2014, s-a vandut benzina si napolitane (generic spus napolitane, desigur), de 3,3 miliarde, fata de o medie a vanzarilor pe luna martie (calculata pe ultimii 4 ani) de 2,8 miliarde.

Sa ne ocupam de luna aprilie. Au fost 21 de zile lucratoare (din 30) in respectiva luna. S-a vandut benzina pe zi in medie de 157,6 milioane de lei.  E foarte dificil insa de legat cifra vanzarilor de acciza suplimentara, spun oficiali ai Statisticii

Posibile explicatii:

  • De Paste, lumea petrece in familie, numarul celor care prefera sa plece cu masina in excursie este redus ca pondere in total
  • Avem un efect de baza puternic-nivelul vanzarilor din martie, fata de care era greu de inregistrat cresteri. Lumea s-a aprovizionat cu benzina inainte de scumpire si a amanat cat de mult posibil decizia de a reface plinul
  • Inchiderea unor rute ale CFR, care a diminuat consumul pe partea de motorina, cifrele ilustrand si vanzarile catre marii transportatori nationali
  • Reducerea numarului de transportatori cu consecinta diminuarii consumului
  • Cu siguranta, o contributie a avut-o si introducerea accizei suplimentare, dar statistic se observa i inelasticitate a cererii fata de pret atat la benzina cat si la paine (cresterea preturilor cu un p.p. nu este insotita de o scadere a cererii, asa cum am fi tentati sa credem). Cu alte cuvinte, chiar daca se scumpesc benzina si painea, lumea va continua sa le cumpere, renuntand la alte cheltuieli.

Concluzie:

Este dificil de pus pe seama accizei suplimentare scaderea din aprilie 2014 a vanzarilor de carburanti. Practic, in aprilie 2014, avem aceleasi vanzari ca si in aprilie 2013, cand nu era introdusa acciza. Un posibil efect negativ al accizei suplimentare asupra vanzarii de carburanti va putea fi observata in decursul mai multor



Citeste mai multe despre   












Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

4986 vizualizari

  • +7 (7 voturi)    
    cisterne! (Joi, 5 iunie 2014, 18:31)

    cinic [utilizator]

    marii transportatori au dreptul sa alimenteze INTERN. Daca isi aduc carburant cu cisterna din UE le revine mai ieftin. Iar cei care tranziteaza RO nu mai alimenteaza, in BG si A fiind mai ieftin.
  • +13 (13 voturi)    
    in litri dati nu in lei (Joi, 5 iunie 2014, 19:56)

    timp tamp [utilizator]

    dacă faceți clculul in litri la pretul din aprilie 2013 de 5,73 se obtin 567 867 776 litri pe cand in 2014 la pretul de 6,24 se pot cumpăra numai 523 661338 un minus de 44 000 000 , un milion de plinuri!!!!
    • +1 (1 vot)    
      corect (Vineri, 6 iunie 2014, 14:27)

      Gobelin [utilizator] i-a raspuns lui timp tamp

      tot calculul autorului pica, pentru ca in ultimul an preturile la combustibil au explodat.
      asa ca dl Popa s-a impotmolit in chestii secundare si aberatii de tip "napolitane", uitand esentialul.
      iar cu faza "de Paste, lumea petrece in familie"
      e de tot rasul.
      anii trecuti, dl Popa, de
      Paste n-a stat lumea in familie?
      si atunci cum s-a putut in trecut sa creasca veniturile benzinarilor in aprilie? penibil.
  • +12 (12 voturi)    
    EU PROTESTEZ LUÂND DE LA UNGURI DIN APRILIE (Joi, 5 iunie 2014, 21:44)

    falcoind [utilizator]

    Moldova preț combustii în jur de 4,5 RON /litru, la cite doua săptămâni toți cei care stau la mai puțin de 100km de ei o vizita faci plinu mai aduci un vin o țigara ce mai ai nevoie prin casa au piața mai ieftina decât noi, prost sa fii sa nu profiți.

    Ucraina preț combustibil 3,5-4 RON/litru semnificativ mai ieftin decât la noi și pt un plin merita sa mergi până la ei dacă stai aproape. piața semnificativ mai ieftina decât la noi. merita din plin o vizita și săptămânal dacă poți,un mic deranj cu rusi dar nu mergi în zona de conflict .

    Serbia , Bulgaria prețu cam ca și la noi înainte de acciza în jur de 6 RON după acciza dacă mai faci unele cumpărături (Serbia mai ales țigări și alcool ) sigur ieși pe plus.

    Ungaria 6,1 RON /litru aproximativ după introducerea accizei e mai ieftin aproximativ egal cu noi, în schimb au carne de porc cu până la 40% mai ieftin decât la noi dacă iei și câteva kg de carne ieși clar în câștig a și ori cum eu ii vizitez des pt bai care îs superbe atât la Szeged cit și la Mako sau Gyula.

    Din păcate( de fapt noroc :) ) Moldova , Ucraina ,Bulgaria îs prea departe de mine dar sunt milioane pt care îs suficient de aproape. Serbia și Ungaria îs la distante aproximativ egale dacă as fuma, i-ași vizita la 2 săptămâni pe sârbi cum nu, o sa fac tot posibilul sa ajung măcar la 2 săptămâni la unguri. și f..t..mama mati de “poantă” garantat de la mine nu o sa vezi nici un leu pe combustibil, ba mai mult tot ce înseamna cumpărături în magazin ( ce nu pot lua în piața fără căcatele tale de taxe ) le fac la unguri numai de al dracului sa crapi de foame tu și cei 70% care te-au votat.

    Asa protestez eu și sper sa o mai facă măcar câteva milioane de romani sătui de taxe din care în afara de a umple buzunarele a 582 de penali și clica lor romanul nu vede nimic înapoi.

    GENUL ACESTA DE PROTEST ÎL POT FACE CHIAR CEI CARE CONTRIBUIE LA BUGET NU ASISTAȚII CARE VÂND VIITORUL COPIILOR LOR PT UN Kg DE FAINA ȘI O GĂLETU
  • +5 (5 voturi)    
    Biciclete (Joi, 5 iunie 2014, 22:13)

    Radu-Mihai [utilizator]

    Faceti, va rog, si o paralela la vanzarile de biciclete!
    • 0 (0 voturi)    
      nu numai! (Vineri, 6 iunie 2014, 18:57)

      cinic [utilizator] i-a raspuns lui Radu-Mihai

      orice service auto e plin de clienti care trec pe GPL.
  • +9 (9 voturi)    
    Asta cu graficul in lei (Joi, 5 iunie 2014, 23:44)

    giurgiuam [utilizator]

    e ca si bancul ala:
    "Ce conteaza ca s-a scumpit motorina, ca eu tot de 50 de lei bag." :))
  • +5 (5 voturi)    
    asa... (Vineri, 6 iunie 2014, 7:49)

    catelu [utilizator]

    Deci in martie lumea s-a aprovizionat cu benzina. Atunci Victor Viorel minte cand spune ca 70% din populatie isi doreste cresterea accizei, dar Basescu nu il lasa?
    Cat despre august, intr-adevar, atunci facem 2 plinuri la granita. Doar ca anul asta o vom face de partea cealalalta a frontierei.
  • -1 (1 vot)    
    Bucuresti Giurgiu (Vineri, 6 iunie 2014, 12:42)

    vodatepes [utilizator]

    Dus intors sunt 150 de km cu un consum mediu de 7. 5 litri ajungi sa consume in jur de 13 litri dar la un rezervor de Logan care are 42 litri iti ramin 30 litri la pret mai mic decat in Romania treci Dunarea vizitezi Bulgari si te introci si cu economie dar o gaura la bugetul lui Victor Viorel si al tampitului de la finante care a avut idea respectiv Gerghina , cel care taie si sapanzura pe bugetul tarii.
    • 0 (0 voturi)    
      ce are Gherghina? (Vineri, 6 iunie 2014, 18:59)

      cinic [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      el face ce stie: echilibreaza intrarile cu iesirile. El nu propune taxe sau alocatii.
      Din bani europeni nu se poate fura, asa ca punem acciza.
      PS. La companiile de stat sunt demisi managerii privati si sunt pusi politruci PSD.
  • +1 (1 vot)    
    Azi m-am plimbat cu bicicleta (Vineri, 6 iunie 2014, 19:04)

    NameInFlame [utilizator]

    Am mers 20 de km rezolvand diverse probleme. Accize + TVA platite pe combustibil = 0, economie realizata azi doar din taxe 7 RON. Economie realizata pe an = 1500 de lei.
    Economie realizata pe an numai din combustibil = 3000 de lei.
    Cost bicileta = 600 de lei.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă