Gabriel Biris: 85% din veniturile bugetare provin doar din impozitarea muncii si a consumului. E nevoie ca aceasta filozofie sa se schimbe!

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 20 noiembrie 2014, 15:42 Economie | Finanţe & Bănci


Gabriel Biris
Foto: Hotnews
 documente
Avem o supra-taxare a muncii, circa 85% din veniturile bugetare provin doar din impozitarea muncii si a consumului privat, a explicat joi Gabriel Biris, partener al firmei de consultanta Biris Goran, in cadrul unei conferinte pe teme de fiscalitate organizate de cursdeguvernare.ro.  Biris propune  simplificarea legislatiei, implementarea unei logici simple si eficiente de calcul care sa inlocuiasca stufosul mecanism actual, eliminarea exceptiilor si asezarea sarcinii fiscale uniform, în functie doar de CÂT venit este obtinut si nu în functie de CUM se obtine venitul. "Este imoral sa impozitezi profesorii cu 40% mai mult decat avocatii. Si v-o spune asta un avocat!", a mai adaugat Biris. (vezi in atasament prezentarea consultantului fiscal)

Ce a mai spus Gabriel Biris:

  • Mai pot fi luate masuri pentru dezvoltarea asigurarilor private de pensii si sanatate si, desigur, masuri severe de combatere a evaziunii în domeniuDin contributia la CAS- din contributia la pensii-  se strang 38 de miliarde de lei, iar din celelalte taxe si impozite alte 118 miliarde. In total, grosso modo, la bugetul general consolidat se strang 156 de miliarde de lei, venituri fiscale. Daca ne uitam mai atent observam ca din impozitele pe salarii si din CAS se strang 55,3 miliarde de lei (35,4% din total) iar din TVA, inca 54,6 miliarde de lei, adica 35% din total. Deci impozitarea muncii si a consumului avem 70,4% din total. Daca mai luam in calcul si accizele- care sunt tot taxe suportate de consumatorul final-  ajungem la concluzia ca 85% din veniturile bugetare provin din impozitarea muncii si a consumului privat. Si public, evident, dar din total consum, cel privat ocupa cam doua treimi ca pondere.
  • Avem o sarcina foarte mare pe munca, chiar si cu reducerea CAS. Putem sa facem comparatii cu alte state, dar ne comparam prost. Si asta pentru ca avem reglementari foarte cmplicate, avem o evaziune foarte ridicata
  • Am vazut acum un document al ANAF in care scrie negru pe alb ca antreprenorii/administratorii firmelor vor sa-si mareasca veniturile prin neplata taxelor si a impozitelor. Pe romaneste aproape ca ii face pe toti hoti. Si dupa aceea mai spune ca folosim munca la gri. Stie cineva ce e aceea munca la gri? 
  • Posibila solutie  sta in simplificarea legislatiei, implementarea unei logici simple si eficiente de calcul, ,eliminarea exceptiilor; asezarea sarcinii fiscale uniform, în functie doar de CÂT venit este obtinut si nu în functie de CUM se obtine venitul. De asemenea mai ot fi luate masuri pentru dezvoltarea asigurarilor private de pensii si sanatate si, desigur, masuri severe de combatere a evaziunii în domeniu









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





7675 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    Da sunt de acord cu absolut to ce spuneti, dar (Joi, 20 noiembrie 2014, 16:58)

    Iocan [utilizator]

    sa presupunem ca am reusit sa optimizam sistemul de taxe si impozite si eliminam marea evaziune.
    Ce facem cu modul in care sunt alocate resursele bugetare? Dupa cum se cheltuie banul public se vede cu adevarat cat de eficienta este o guvernare si mai ales daca exista o viziune pe termen mediu si lung la nivel de tara.
    Primul pas ar fi stabilirea prioritatilor pe termen scurt:
    - gasire de resurse si achitarea in primul rand a obligatiilor sociale la nivelul zilei de azi
    - selectarea urgenta a prioritatilor de plate a obligatiilor la firme si banci care au prestat servicii statului si cu aceasta ocazie auditarea activitatii anterioare pe ministerele care au creat aceste obligatii.
    - Blocarea finantarilor si platilor pe perioada determinata (cu angajamente de plata la data fixa in transe clare si stabilite fara posibilitate de amanare chiar cu penalitati) pentru obligatiile dubioase si care pot fi obiectul cercetarilor derivate din auditul pe ministere.
    -Vedem ce mai ramane si dam drumul la cofinantari pe infrastructura si proiecte de reorganizare sociala (implementare proiecte Europene)_Sanatate (pachet de baza), Educatie, Regionalizare administrativa moderna, etc
    • -1 (3 voturi)    
      Impozit pe avere si proprietate! (Vineri, 21 noiembrie 2014, 10:39)

      dinica [utilizator] i-a raspuns lui Iocan

      Solutiile cu adevarat corecte :
      1. Impozitul pe proprietate pus la adevarat valoare a doua casa si a doua masina 200% crestere.. a treia cu 300%... Cam cat ar plati atunci Negoita care avea 1500 de apartamente pe prsoana fizica?
      2. Impozit pe avere. Inteleg ca multe din faptele prin care bogatasii au pus mana pe paduri, hoteluri, fabrici s-au prescris, dar o taxa de 5% pe an la averile peste un milion de euro ar fi corecta si ar restabili dreptatea sociala. Nu poti sa chinui cu ANAF-ul un nene care repara telefoane si sa spui ca aia care au un palat cu 50ha la Snagov, si au platit taxe lui Cucu sunt OK.
      Primele doua masuri ar duce la investitii in companii si nu in masini sau case.
      3. Colectarea corecta, in special de la firmele mari. Am actiunile la o fabrica de sticla, ce a devenit cu actionariat inchis si face parte dintr-un grup cu sucursale in trei tari. Daca fabrica face un profit in Romania, se cumpara cu 1500% o matrita din tara Y, si gata profitul... Nu-i verifica nimeni
      • +3 (3 voturi)    
        Nu e chiar asa (Vineri, 21 noiembrie 2014, 14:22)

        tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui dinica

        Sa iei de la bogati sa dai la saraci e o aberatie !
        Toti, de la cel sarac pana la cel mai bogat, trebuie sa plateasca acelasi taxe (in procent vorbind).

        Rolul guvernului e sa il ajute si sa il stimuleze pe cel sarac sa munceasca si pe cel bogat sa reinvesteasca !
  • +6 (6 voturi)    
    o alta posibila solutie.. (Joi, 20 noiembrie 2014, 17:10)

    pehash [utilizator]

    ar fi sa nu mai numim 'taxa' CASul. sa-i spunem pe nume - impozit. o taxa se plateste ca sa beneficiezi de un serviciu. cei care platesc CAS nu beneficiaza de el... si majoritatea tinerilor nici nu vor mai apuca sa vada banii aia inapoi pentru ca sistemul asta piramidal de asistenta sociala se va prabusi mai devreme sau mai tarziu.

    cand o sa acceptam adevarul, ca la 100 de lei munciti platim cam 10 lei taxe si alti 50 de lei impozite, direct (angajat / tva) si indirect (angajator), atunci putem sa discutam despre o reasezare a poverii fiscale.

    care sunt cheltuielie bugetare 'obligatorii', la care trebuie sa contribuim toti? administratie centrala si locala, armata, politie, educatie, medicina de urgenta, transporturi. lista e discutabila, dar nu poate depasi 50% din cheltuieli. treptat, va trebui sa ne indreptam catre un model in care fiecare membru al societatii primeste inapoi pe masura contributiei. nu poti avea sistem de sanatate gratuit pentru 18 milioane de adulti cu doar 4-5 milioane contribuabili..
  • +3 (3 voturi)    
    confomare voluntara (Joi, 20 noiembrie 2014, 17:52)

    Copy-Paste [utilizator]

    Eu cred ca nu se poate face o reducere "sanatoasa" a evaziunii pana ce contribuabilul ( normal) nu va vedea ca banii platiti de el sunt utilizati corect si inspre binele lui si al societatii, in general. Adica se intorc sub forma de viata mai buna.
    Cum sa te conformezi voluntar cand vezi ca dupa ce tu, faci eforturi pentru "generarea" acelor taxe si impozite, banii respectivi se cheltuie haotic si la final de an vezi ca nu s-a prea intamplat nimic: aceleasi strazi proaste, acelasi sistem sanitar infect, profesorul copilului tau la fel de prost platit, frig in clasa samd,
    Pentru neplata impozitelor se face puscarie, dar pentru cheltuirea banilor inoportun nu se face nimic, nici macar o demisie.
    Si atunci probabil multi isi spun, decat sa dau banii astia sa-i praduiasca copruptii si incompetentii astia mai bine ma descurc eu cumva.
    Atunci cand probabil cei mai multi dintre contribuabili vor vedea ca se intampla ceva cu banii, sunt convins ca n-o sa le para rau ca-i platesc.
    Pe scurt, orice intreprinzator gandeste in termeni economici: eu platesc si in schimb primesc ceva ce-mi doresc sau am nevoie.
    Dar daca el nu primeste mai nimic sau, mai rau, doar promisiuni, cum dracului sa-si platesca impozitele.
  • +4 (4 voturi)    
    Pe mine... (Joi, 20 noiembrie 2014, 20:50)

    Laurentiu78 [utilizator]

    nu ma deranjeaza cuantumul taxelor si provenienta lor...dar ma deranjeaza ENORM numarul lor si birocratia din spatele lor. In loc de 150+ taxe cat avem acum (fiecare cu propria birocratie si pile)...nu am putea diminua masiv numarul lor pastrand cuantumul? Heh dar atunci am avea juma' de milion de bugetari incompetenti care ar tebui sa-si gaseasca de lucru la "privat"...
    • 0 (0 voturi)    
      stai putin... (Sâmbătă, 22 noiembrie 2014, 13:25)

      akillies [utilizator] i-a raspuns lui Laurentiu78

      ..nu toti bugetarii sunt incompetenti; unii dintre ei ar putea lucra foarte bine si in privat (politie, jandarmi); altii dintre ei se pot imparti intre privat si de stat(profesori, medici - deja se intampla asta dar intr-o masura mai mica si cam dubioasa in unele cazuri)..iar cei din administrativ, aici e o buba foarte mare -mai ales la Bucuresti, la toate nivelele incapand cu cel local.si pana la cel de stat - ei bine, administrativul trebuie drastic redus si ar trebui sa inceapa sa foloseasca tehnologia mai repede ca ne facem de poveste cu metoda asta depasita a hartiei si pixului..

      Ah si aproape uitam de BOR(cei mai tari bugetari).. nu inteleg ce atatea pomeni din partea politicienilor si a Statului Roman la BOR si nicio taxa, niciun impozit pe propietate pentru BOR... Pai in ritmul asta BOR o sa devina mai eficienta decat Google, Facebook, Apple si Microsoft la un loc..

      Ar trebui sa se faca niste reforme si sa fie facute de niste oameni capabili sa le aplice si sa le explice... mai ales celor vizati: avantajele si dezavantajele trecerii de la buget la privat sau de la "nicio taxa"la o taxa pe propietate (si aici nu ma refer la liderii de sindicat al caror rol in toata mizeria asta este mai mult decat substantial)..si ar trebui sa existe mijloace de negociere ale statului cu alte entitati economice (gen scutirea de anumite taxe si impozite daca se investeste o parte din profit in infrastructura, invatamant, sanatate, exploatari de resurse naturale, agricutltura sau alte domenii economice, sau in actiuni de caritate substantiale gen ajutor pentru sinistrati din diverse catastrofe naturale etc. etc. etc.)
  • +1 (1 vot)    
    G.Biris (Vineri, 21 noiembrie 2014, 7:13)

    voi [utilizator]

    Toate calculele prin care se determina impozitarea muncii sunt false. De ex. in Anglia nu exista contributii pt. sanatate ci serviciu public pt. sanatate. Aceasta inseamna ca nu se plateste pt. sanatate ? Deci, daca am trece la un sistem public de sanatate automat ele s-ar elimina si taxarea muncii ar scade. Anglia are un dezvoltat sistem de pensii ocupationale, personale etc., care implica facilitati fiscale. Acestea nu se iau in calcul ? Bulgaria are cas-ul pt. pensii mai mic decat Romania dar practic statul contribuie cu mai mult de 50% la bugetul de pensii. Problema este mult mai complexa si necesita luarea in considerare a mult mai multor factori, calcule matematice pe care specialisti gen avocatul Biris nu le pot face. Faptul ca ne bazam in cea mai mare parte pe impozite indirecte- gen TVA- nu este neaparat o eroare, dimpotriva. Pt. aceasta ar trebui sa stii teoria impozitelor indirecte iar in Romania nu exista decat o carte cu adevarat importanta in acest domeniu. Ne-ar putea indica d-nul avocat Biris aceasta carte ?
  • +1 (1 vot)    
    G.Biris (Vineri, 21 noiembrie 2014, 7:28)

    voi [utilizator]

    Scuzati-ma pt. comentariul anterior. Am citit documentul anterior si am constatat ca am fost in eroare cu privire la tema articolului.
    Aveti dreptate, in special cu privire la TVA-ul european. Poate ar fi normal sa dispara , intrucat exista o piata comuna a tarilor din Uniunea Europeana. Pt. micsorarea
    birocratiei. poate ca ar trebui ca declaratiile( si plata) privind CAS-ul, TVa-ul sa se faca trimestrial
  • +4 (4 voturi)    
    Problema principala: (Vineri, 21 noiembrie 2014, 8:54)

    Marionette [utilizator]

    Problema reala nu este ca se dau salarii la gri, pentru ca se dau salarii la gri intrucat la alb, la 10 lei dati cash mai dai statului 10 lei, impozit sufocant de mare, iar statul face ceva pe banii aia, ii foloseste pe pomeni electorale.
    Marirea fondurilor firmelor prin neplata taxelor si impozitelor poate parea mai neagra decat este in realitate. Adica probabil se refera la neplata impozitelor pe dividende care este perfect legala cat timp ai cum sa-ti justifici cash-ul. Asta o data, a doua observatie, cine face asta, nu o face neaparat de bine ce ii este si cu scop de a se pune tinta fiscului, de obicei o face de disperare, si daca te duci sa-i dai in cap, il inchizi si pe ala, si nu asta se doreste.
    Solutia in viziunea mea, rezida in cei 5-8 milioane de romani apti de munca SOMERI care figureaza altfel, dar care in realitate asta sunt si nu aduc nici un venit. Daca i-am considera buni pe astia 3 milioane de privati (desi sunt convins ca sunt si evazionisti verosi printre ei care cu timpul trebuie filtrati), dar daca i-am considera buni si am mai adauga inca 8 milioane care sa contribuie la fel nu s-ar tripla bugetul? Pe cand daca ai da in cap firmelor ca dau salariu la gri (desi greu o poti face) s-ar inchide 80% si din astia care-ti dau bani!
    Cum convingi 5-8 milioane de romani apti de munca sa fie privati si nu asistati? Mediu de afaceri propice, libertin, pro initiativa privata! Sistemul nostru cu birocratie, mii de inspectori pusi pe abuzuiri si spagi ii tin departe de initiativa pe ceilalti 5-8 milioane de romani. Am vazut intr-o carciuma un control in care erau socati (carciuma era intr-un catun unitat de lume de la tara) , erau "socati" insepctorii ca erau urme de pamant in carciuma si ca nu era clestar ca in Bamboo ... Cat timp o sa existe aceste specimene, NU VOM IESI DIN RAHAT.
  • +3 (3 voturi)    
    impozite si taxe (Vineri, 21 noiembrie 2014, 11:36)

    dabu [utilizator]

    Pe mine nu ma doare cel mai tare faptul ca platesc lunar taxe si impozite.

    Pe mine ma scoate din minti ca banii care se strang de la noi toti nu se duc unde trebuie - educatie, infrastructura, investitii, agricultura, etc, etc.

    Pentru ca toti domnii de la putere din ultimii 25 de ani, asta au facut - au luat banii de la noi si i-au folosit fie pentru vilele dumnealor, fie ca pomeni electorale pentru votantii lor.

    Pentru mine, fapta asta este atat de grava, incat ar trebui sa fie puscarie 20 de ani. Toti oamenii din tara asta au avut si inca au de suferit din acest motiv.

    Daca as stii ca banii de la mine chiar se duc unde trebuie, ca acest lucru imi va aduce beneficii in viitor - o scoala de calitate pentru copii, un sistem adecvat de sanatate, drumuri mai bune, etc....as fi dispus sa platesc si impozite mai mari.

    Nu sa tot dau bani, luna de luna, sa fiu furat continuu si sa primesc servicii de rahat.

    Puscarie - minim 20 de ani.
  • +1 (1 vot)    
    Putem fi cinici cu "doctorul " Viorel Ponta ! (Sâmbătă, 22 noiembrie 2014, 9:03)

    Plagarus [utilizator]

    România a raportat la 9 luni una dintre cele mai mari creşteri din UE, care, în mod normal, este de natură să se regăsească şi în venituri bugetare mai mari, şi într-un buget echilibrat.
    Dacă adăugăm la aceasta şi succesul deosebit în atragerea fondurilor europene, menţionat de premierul Ponta cu ocazia conferinţei The Economist de la Bucureşti de luna trecută, avem imaginea unei economii perfect echilibrate la nivelul sectorului bugetar, în care există resurse mai mult decât suficiente pentru încadrarea în ţintă de deficit pe anul 2015, fără a mai fi necesare alte creşteri de impozite.
    Acestea ar fi total ilogice, mai ales că Guvernul a şi promis o ameliorare substanţială a colectării, în condiţiile în care fiscalitatea în anul 2014 a crescut pe ansamblu şi se situează peste media UE.
    Aşa că repet, aşteptăm cu nerăbdare un proiect de buget care să confirme această imagine. (Mihai Bogza-interviu Bursa)


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by