Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar a eliminat plafonul de 1.000 de lei, limita sub care nu se demarau pana acum procedurile

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 12 septembrie 2016, 15:43 Economie | Finanţe & Bănci

Alexandru Paunescu, directorul juridic al BNR si membru al consiliului de coordonare al CSALB
Foto: Hotnews
In urma analizei dosarelor primite de Centrul SAL, a cerintelor consumatorilor, a cauzelor care constituie motivul declansarii litigiilor, Colegiul de Coordonare al CSALB a decis imbunatatirea procedurilor SAL, astfel incat acestea sa fie cat mai usor de inteles si de indeplinit de catre consumatori, comercianti si conciliatori. In acelasi timp, s-a urmarit si adaptarea procedurilor la tipologia litigiilor existente. In primul rand, a fost eliminat plafonul de 1.000 de lei, adica limita sub care nu se demarau pana acum procedurile de solutionare alternativa la CSALB. Astfel ca, indiferent cat este prejudiciul reclamat de consumator, oricine are dreptul la rezolvarea amiabila a litigiului. Ambele proceduri de solutionare alternativa sunt gratuite pentru consumator.

  • In acest moment, 144 de consumatori au depus cereri conforme de solutionare amiabila a litigiului cu un comerciant. In 27 de cazuri, in care cererile au fost conforme si documetele complete, s-au constituit dosare si au fost trimise la conciliatori. Dintre acestea, 18 sunt solutionate, iar 8 sunt in lucru. Alte 36 de cereri se afla in faza de filtru.

In privinta procedurii SAL finalizata cu propunerea unei solutii, partile au dreptul sa aiba reprezentanti legali sau mandatati, iar consumatorii pot fi reprezentati si de asociatiile de consumatori.
In desfasurarea procedurii, a fost introdusa etapa de Filtru derulata de Secretariatul de Procedura. Este faza in care dosarul este completat, ambele parti accepta sa intre in procedura, iar conciliatorul este confirmat de parti. Conciliatorului i se pune la dispozitie dosarul complet care sa-i permita analiza si pronuntarea Hotararii de Admisibilitate. Acesta este momentul in care incepe, efectiv, procedura de conciliere. Pana acum, conciliatorul se pronunta numai pe cererea consumatorului, fara a avea informatii de la comerciant.
In continuare, oricare dintre parti se poate retrage din procedura in orice moment sau poate alege daca accepta sau nu solutia propusa. Implicarea in procedura nu exclude posibilitatea de a cere despagubiri printr-o procedura judiciara. Hotararea pe care conciliatorul o pronunta, ca urmare a acceptarii de catre parti a Notei de Solutionare, daca nu este atacata in termen de 15 zile, devine titlu executoriu.

In cazul Arbitrajului, partile au timp, inainte de constituirea Tribunalului Arbitral, sa decida daca raman in procedura cu solutie impusa sau aleg cealalta procedura, cu solutie propusa.
Nu mai este obligatoriu ca toate documentele sa fie depuse pe suport hartie, ci exista acum posibilitatea ca acestea sa fie transmise pe e-mail. Hotararea arbitrala se comunica, insa, in mod  obligatoriu, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
De asemenea, in cazul in care una dintre parti nu este de acord cu arbitrul desemnat de cealalta parte, se constituie un Tribunal Special in scopul solutionarii cererilor de recuzare a arbitrilor, format din primii trei cei mai in varsta conciliatori si 2 supleanti.
Totodata, proba cu martori este exclusa, pentru ca litigiile gestionate de CSALB sa se solutioneze intr-un termen cat mai scurt, pe baza informatiilor/documentelor furnizate de parti.
In continuare, solutia pronuntata de Tribunalul Arbitral este obligatorie pentru parti. Implicarea in procedura nu exclude posibilitatea de a cere despagubiri printr-o procedura judiciara. Consumatorul poate fi asistat/reprezentat de un avocat al carui onorariu il suporta si, de asemenea, poate solicita ca judecata sa se faca si in lipsa.

"Din experienta acumulata in 6 luni de functionare a centrului SAL am ajuns la concluzia ca nevoile oamenilor care deriva din litigiile cu institutiile financiar bancare si nebancare sunt extrem de variate. Si, indiferent ca vorbim de litigii insemnate financiar sau doar simbolice, ele sunt la fel de importante pentru consumatori, ca si nevoia de a le rezolva. De aceea, am si renuntat la plafonul de 1.000 de lei, despagubire sub care nu demaram, pana acum, procedurile SAL. Am decis sa imbunatatim si normele de aplicare a procedurilor ca sa usuram accesul consumatorilor la solutionarea amiabila, dar si pentru eficientizarea activitatii tuturor celor implicati in derularea procedurilor SAL", a declarat Alexandru Paunescu, membru in Colegiul de Coordonare al CSALB din partea BNR.

Procedurile noi se pot gasi si pe site-ul CSALB, la sectiunea Regulamente, impreuna cu rezumate care structureaza informatiile tehnice despre proceduri intr-un mod simplu si concis pentru consumatori.


Citeste mai multe despre   











[P] Tu ce mananci azi la birou? Preparate culinare delicioase, care iti asigura energia necesara pentru intreaga zi

In intelepciunea populara se spune ca "toamna se numara bobocii". Adaptata la secolul vitezei, aceasta zicala arata ca toamna se numara proiectele, care vin pe banda rulanta si trebuie finalizate cu brio in cel mai scurt timp. Iar intr-o perioada plina de task-uri solicitante la birou, masa de pranz reprezinta singura perioada in care va puteti incarca cu energia necesara pentru a le duce la bun sfarsit. Cum, de multe ori, programul nu va permite sa gatiti acasa preparatele culinare preferate, foodpanda.ro, cea mai mare platforma de comenzi de mancare din Romania, va intampina cu cea mai variata gama de mancaruri gustoase, pline de vitamine si proteine sanatoase, care va dau energie pentru intreaga zi.
822 vizualizari

Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică