"Evaluarea preliminara a Consiliului fiscal indica o supraevaluare semnificativa a veniturilor din TVA cu circa 3-4 miliarde lei, carora li se adauga subevaluarea necesarului de cheltuieli de asistenta sociala cu circa 4 miliarde lei. Aceste elemente sunt suplimentate de riscurile ca unele din elementele scenariului cu care lucreaza Guvernul sa nu mearga potrivit proiectiilor, "Toate acestea indica drept extrem de probabila eventualitatea unui deficit care sa depaseasca semnificativ tinta asumata si deci nivelul de referinta de 3% din PIB", se mai arata in Opinia Consiliului Fiscal pe marginea proiectiei Bugetului pe 2018.

Ionut DumitruFoto: HotNews.ro

Experienta exercitiului bugetar 2017 este elocventa in acest sens, mai spune autoritatea fiscala independenta: in conditiile in care executia bugetara a relevat subdimensionarea puternica a cheltuielilor (de natura permanenta) de personal si a celor de asistenta sociala (riscuri in acest sens fiind semnalate de Consiliul Fiscal in opinia elaborata in contextul constructiei bugetare initiale), iar executia veniturilor bugetare a fost sub asteptari (in pofida unor evolutii macroeconomice mai favorabile decat asteptarile initiale), inscrierea in tinta de deficit a presupus reducerea masiva a cheltuielilor de investitii in contextul rectificarilor bugetare concomitent cu reintroducerea accizei suplimentare la combustibili si prelevarea (nerepetabila) de super-dividende de la companiile de stat.

Ce mai arata Raportul Consiliului fiscal:

  • Cheltuielile de asistenta sociala aferente anului 2018 apar drept semnificativ subestimate in raport cu trendurile deja aparente in executia bugetara preliminata pe 2017 (relevante in conditiile in care este vorba de cheltuieli permanente) si cu dinamica punctului de pensie.
  • Astfel, extrapolarea in 2018 al fluxului implicit de cheltuieli de asistenta sociala aferente bugetului de stat la nivelul trimestrului IV 2017 (determinat ca diferenta intre cuantumul bugetat in rectificarea a II-a si executia la noua luni) ar indica un nivel de cel putin 30,9 miliarde lei ceea ce, in conditiile in care alocarea conform proiectului de buget este de 28,4 miliarde lei, indica un necesar cu circa 2,5 miliarde lei mai mare decat nivelul bugetat.
  • Adaugand la aceasta cifra impactul majorarii indemnizatiei sociale minime de la 520 la 640 de lei (ce ar genera un plus de cheltuieli de 600 milioane lei la nivelul celor 6 luni de aplicare din 20187) si indexarea cu inflatia a pensiilor speciale, nivelul subevaluarii cheltuielilor de asistenta sociala aferente bugetului de stat este, probabil,  de cel putin 3,1 miliarde lei
  • Constructia bugetara include venituri exceptionale din vanzarea de apa grea de la rezerva de stat (+1 miliard lei la venituri de capital) si din inchirierea benzilor de frecventa 5G (+1,3 miliarde lei la venituri din taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati). In primul caz, exista un risc semnificativ al nerealizarii veniturilor la nivelul prognozat  - exporturile de apa grea la nivel mondial au insumat doar 62,4 milioane USD in 2016, iar pe plan intern, totalul cheltuielilor cu bunurile si serviciile ale Nuclearelectrica S.A. erau, conform bugetului de venituri si cheltuieli pe 2017 al companiei, de 617,5 milioane lei.

Citeste aici Raportul integral