Bucuresti punkt Bonn

VIDEO AUDIO Ionut Dumitru (Raiffeisen): Informal, autoritatile se pot asigura ca bancile nu trimit bani in afara tarii. Formal, insa, e mai greu

de Redactia     HotNews.ro
Vineri, 20 martie 2009, 17:00 Economie | Finanţe & Bănci

Economistul sef al Raiffeisen Bank, Ionut Dumitru, a declarat, in emisiunea "Bucuresti punkt Bonn", realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle, ca autoritatile nu vor putea impune bancilor comerciale sa porneasca din nou creditele dupa un eventual imprumut extern accesat de statul roman. Dumitru este de parere ca, totusi, un acord informal, neoficial, de acest gen ar putea fi realizat.

Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" este difuzata in fiecare vineri, la ora 17.00, pe frecventele Deutsche Welle si pe HotNews.ro.

Inregistrarea emisiunii a fost precedata de o discutie online cu cititorii HotNews.ro, pe care o puteti citi integral aici.

Asculta emisiunea "Bucuresti punkt Bonn"





Fragmente din emisiune
  • Acordul de finantare externa a Romaniei este unul multilateral, incheiat cu mai multe institutii financiare: FMI, Comisia Europeana, BERD, BEI
  • Cea mai mare parte a banilor vor veni de la Fondul Monetar International si au o destinatie precisa - rezerva internationala a BNR
  • Nu se stie destinatia banilor care vor veni de la Comisia Europeana: probabil cea mai mare parte va merge, de asemenea, la rezerva internationala a Bancii Nationale si o alta parte va fi folosita pentru finantarea deficitului bugetar
  • Banii proveniti de la celelalte institutii financiare sunt bani pe proiecte care tin de reforme ale administratiei publice sau reforma invatamantului
  • Suplimentarea rezervei internationale a BNR ii va da Bancii Nationale un confort pentru a putea reduce rezervele minime obligatorii in valuta ale bancilor comerciale
  • Banii de la FMI nu se duc gratuit la bancile comerciale, asa cum s-ar putea interpreta in mod gresit
  • Agentiile de rating se uita foarte mult la rezervele internationale ale Bancii Nationale
  • Ne dorim ca banii care ar putea fi eliberati din rezerva internationala - ca rezerva minima a bancilor la BNR - sa ramana in economia romaneasca si sa alimenteze creditele, dar este evident ca nu putem face o constrangere administrativa pentru asta, pentru ca avem un cont de capital liberalizat
  • La nivel informal, institutiile statului (Guvern, Presedintie, BNR) pot incheia un acord informal cu bancile, prin care se se asigure ca banii nu vor ajunge in strainatate
  • La nivel formal, o astfel de restrictie nu poate fi implementata; practic, ar trebui ingradita libera circulatie a capitalurilor
  • Ne putem astepta la o scadere a dobanzilor la lei in perioada urmatoare; e de asteptat ca BNR sa dea semnalul relaxarii politicii monetare
  • Costul unui credit in valuta depinde foarte mult de costul de finantare externa
  • BNR se concentreaza asupra stabilitatii financiare, iar cursul de schimb joaca un rol important


Citeste mai multe despre   












VIDEO Economistii-sefi ai primelor 3 banci comerciale, despre evolutia economiei romanesti. Ce proiecte mari de investitii finanteaza bancile la ora actuala?

Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, Horia Braun (BCR), Florian Libocor (BRD-GSG) si Andrei Radulescu (BT) au discutat luni dimineata, in cadrul unei mesei rotunde organizate de HotNews.ro si Startup Cafe, despre investitiile bancilor in economie romaneasca si starea actuala a economiei, precum si despre fluctuatiile care au tinut prima pagina in ultima perioada.
  • A. Radulescu: Daca statul nu investeste, atunci de ce sa isi asume sectorul privat riscuri?
  • F. Libocor: Banii se duc acolo unde exista certitudini, predictibilitate, stabilitate. Lipsa acestor caracteristici loveste in mai multe zone, cu precadere in investitii.
  • H. Braun: Speram la o dinamica pozitiva, insa trebuie sa puna umarulul statul,bancile, si managementul companiilor.

2146 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    macar asta e cinstit :) (Vineri, 20 martie 2009, 19:41)

    Codruta N [utilizator]

    Oricum, statul ar avea destule "instrumente" ca sa-i constranga, in caz ca ii prinde ca "exporta" profitul la care ar ajunge in urma acestui "ajutor" - de la a mari instantaneu rezervele obligatorii, pana la a scoate o lege de impozitare "speciala" pentru bancile care profita de pe urma relaxarii, astfel incat sa nu mai aiba extraordinar de mult de "exportat".

    Ca daca tot ne bazam pe "stat", in aceste asa-zise "economii liberale"... >:)
  • 0 (0 voturi)    
    teapa (Sâmbătă, 21 martie 2009, 13:54)

    joe [anonim]

    intreaga miscare este o teapa data romaniei. imprumutul (creditul plus dobanda) va fi platit din taxe viitoare. din moment ce incasarile la buget scad, o majorare a taxelor platite este iminenta.

    explicatiile date sunt cel putin penibile. ca sa se ascunda destinatia banilor este folosit bnr ca intermediar. 20 de miliarde ajung la bnr, 20 de miliarde pleaca de la bnr adica, prin bnr sunt "spalati" banii respectivi.
  • 0 (0 voturi)    
    Abureala (Sâmbătă, 21 martie 2009, 19:14)

    semaca [anonim]

    Asta e denumirea corecta, Raiffeisen si Erste au crescut temporar la bursa din cauza ca e clar ca Romania va lua imprumutul. Ghiciti unde se va duce o parte din imprumutul ala, fix in Austria iar prostii din romania vor rambursa imprumutul. Dupa ce se vor vedea cu sacii in caruta BCR ar putea da faliment iar statul roman nu va mai putea interveni pentru ca va fi prea ocupat cu rambursarea imprumutului :)) Vin niste vremuri incantatoare.
    • 0 (0 voturi)    
      din pacate... (Sâmbătă, 21 martie 2009, 21:59)

      costi [anonim] i-a raspuns lui semaca

      ai dreptate...conducatori tradatori de neam si tara...dar ne meritam soarta atata vreme cat sunt alesii nostri!
    • 0 (0 voturi)    
      nu ai dreptate (Luni, 23 martie 2009, 19:51)

      alex [anonim] i-a raspuns lui semaca

      Incearca sa vezi intr-un context mai larg...si o sa vezi ca nu e chiar asa... statul roman chiar face eforturi acum de redresare a situatiei, principalii vinovati pentru criza din Romania sunt:

      1. firmele private (incluzand bancile). E incredibila lipsa de productivitate in sectorul privat din Romania.
      2. persoanele fizice (mai ales cei cu credite in valuta). Pentru astia de fapt se iau imprumuturile astea, altfel cursul s-ar duce de rapa si ei ar ramane faliti si pe strazi.

      Sa traim bine.
  • 0 (0 voturi)    
    Sa fim corecti ! (Sâmbătă, 21 martie 2009, 23:07)

    Aurel [anonim]

    Pentru a da credite in Romania, bancile straine au adus valuta din alte parti, in special din tarile de origine.Valuta adusa provine in principal din depozitele cetatenilor straini care acum, in contextul crizei financiare, solicita banii proprii inapoi.
    Pe de o parte banii plasati prin credite sunt in grafic, pe de alta parte deponentii au dreptul, in conformitate cu contractul de depozit, sa ceara lichidarea depozitelor.
    Repatrierea surselor, din acest punct de vedere este logica.
    Conform regulilor economiei de piata, bancile straine platesc acum lacomia de a plasa bani fara noima, in piata romaneasca , la o dobanda mai mare decat in tara de origine.
    Nu trebuie uitate nici interesele transnationale.
  • 0 (0 voturi)    
    calcul (Marţi, 24 martie 2009, 13:43)

    dorin.ciorba [anonim]

    18 mld eur / 22.mil locuitori =909 eur/cetatean

    oare asa va fii?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi