Simulare cu cresterea de taxe si impozite. Beneficii din cresterea TVA si reducerea cotei unice

de Emil Stoica     Jeopardy
Miercuri, 5 mai 2010, 16:48 Economie | Finanţe & Bănci

Sustineam ieri ca nici la inceputul crizei in octombrie 2008 si nici acum nu este de dorit o crestere a impozitelor si taxelor. Insa structura lor merita atentie, mai ales daca dorim crestere economica, reducerea somajului, reducerea deficitului comercial si acoperirea datoriei publice, scrie Emil Stoica, pe blogul lui.

1. Ce ar insemna cresterea TVA de la 19% la 23% si reducerea cotei unice de la 16% la 13%?

O astfel de crestere a TVA ar aduce la buget (matematic) 7,2 miliarde de lei in timp ce scaderea cotei unice ar reduce bugetul (matematic) cu 5,7 miliarde de lei. Diferenta este 1,5 miliarde de lei crestere a veniturilor bugetare.

La nivelul cetateanului: sa presupunem ca salariul brut lunar ar fi de 2.000 RON, asta inseamna ca net (facem abstractie de celelalte taxe) are acum, cu 16% impozit pe venit: 1.680 RON. Cu 13% impozit pe venit, salariul net ar fi de 1.740 RON, adica o crestere reala de 3,57%. Sa presupunem ca intreaga suma de 1.680 RON este cheltuita pe servicii si produse purtatoare de TVA. Schimbarea cotei de TVA de la 19% la 23% inseamna ca pretul serviciilor si produselor vor creste de la 1.680 RON la 1.736 RON, adica cetateanul nostru ar economisi 4 lei.

Insa un cetatean are si alte cheltuieli: rata la casa de exemplu nu este purtatoare de TVA. Asadar, beneficiile la nivelul cetateanului ar fi si mai mari.

Asadar, si la nivelul companiilor: nu numai ca o astfel de masura nu va avea un impact asupra cantitatii de produse si servicii pe care le genereaza, dar va avea de castigat si din reducerea impozitului pe profit. Plus ca nu va trebui sa mareasca salariile pe motiv ca salariile nete cresc oricum.

Totusi, cine pierde?

Raspunsul este simplu: veniturile nefiscalizate. De exemplu, spaga unui politist de circulatie nu se impoziteaza. Insa politistul are telefon mobil, are televiziune prin satelit si isi face cumparaturile la supermarket. Asadar, el va plati mai multe taxe decat pana acum.

2. Cresterea impozitelor pe autoturisme

S-au facut analize serioase in presa cum ca impozitele pe automobile sunt prea mici in comparatie cu alte tari din UE. Totusi, nu se ia in considerare ca drumurile in Romania sunt mult mai proaste si masinile se strica mai usor in Romania decat in Vest, durata de folosire este mai scurta. Asadar costul platit de posesorii de automobile din Romania cred ca este simtitor mai mare decat in Vest. Cred ca toti soferii ar fi de acord sa plateasca taxe mai mari cu conditia unor drumuri mai civilizate. Insa cu un ministru ca dl. Berceanu nu cred ca avem prea multe sanse.

Alta idee vehiculata ar fi introducerea unor taxe de lux pentru masini de lux sau in functie de motor. Personal nu sunt de acord cu o astfel de taxa. A repara un Mercedes costa mai mult decat reparatia unei Dacii… In plus, daca TVA creste, creste proportional cu consumul de benzina: cu cat o masina consuma mai multa benzina, cu atat proprietarul plateste mai multe taxe.

3. Cresterea impozitelor pe locuinte

Sunt de acord ca impozitele pe locuinte sunt ridicol de mici in Romania comparativ cu alte tari. Ele trebuie sa creasca. Insa aceasta decizie trebuie sa fie a autoritatilor locale, nu a guvernului. Daca guvernul doreste descentralizare iar scolile, spitalele, politia vor apartine de autoritatile locale, atunci trebuie sa le lase pe ele sa decida cum vor finanta. In acest fel se vor diminua subventiile de la bugetul central, deci scade deficitul bugetar.

Comenteaza pe Jeopardy.


Citeste mai multe despre   










2684 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    iti spun eu ce face cetateanul... (Miercuri, 5 mai 2010, 16:55)

    airamerica [utilizator]

    Sa vezi tu aici simulare:
    - deja am gasit baieti care-mi vand tigari fara timbru, casti 2.5 lei la pachet
    - bere mai ieftina la carciuma, de la 4.5 lei la 3.5, castig 1 leu/sticla
    - mergi mai rar, mai bei si acasa la PET...aici poate fi castig serios
    - in wekend mai stai si la cort, nu numai in pensiune, castig 60-80 lei noapte
    - iti iei rosii de la piata, si branza, sunt si mai bune si mai ieftine...si aici castigi....cam cat mananci
    - mai trebuie sa gasesc pe unul pe la CFR sau constructii si ma scot si cu motorina
    • 0 (2 voturi)    
      Asa este (Miercuri, 5 mai 2010, 19:16)

      Ion from Raion [anonim] i-a raspuns lui airamerica

      Toti fac calcule cum sa mai aduca bani la buget. Ei nu inteleg ca nu pot ei aduce bani cat poate fura guvernul.
      • 0 (0 voturi)    
        AM RAS ... CU LACRIMI, (Miercuri, 5 mai 2010, 23:58)

        db [anonim] i-a raspuns lui Ion from Raion

        dar m-a si durut! F. buna - asta!
  • +5 (5 voturi)    
    pt nimic? (Miercuri, 5 mai 2010, 17:07)

    unu [anonim]

    si ce face statul cu atatea miliarde in plus?
    tot NIMIC?

    din categoria: eu nu fac nimic, dar mai am nevoie de mai multi bani ca sa continui sa nu fac nimic.

    sau... eu construiesc foarte scump, dar mai am nevoie de bani ca sa construiesc si mai scump.
  • +2 (2 voturi)    
    se poate merge si mai departe (Miercuri, 5 mai 2010, 17:08)

    dany [anonim]

    eu as merge la cota unica 10% si TVA la 25%.
    in teorie statul ar avea un minus de 1 miliard dar in practica cred ca o sa fie pe plus, numai din banii negri si gri ce vor deveni albi. plus ca cei ce raman cu banii negri vor contribui mai mult la buget.
    • +1 (1 vot)    
      nu neaparat (Miercuri, 5 mai 2010, 17:46)

      Io [anonim] i-a raspuns lui dany

      La TVA 25% o parte din economie care e acum taxata se va muta la negru.
  • +2 (2 voturi)    
    despre simulare (Miercuri, 5 mai 2010, 17:13)

    liviu [anonim]

    mi se pare o idee foarte buna, doar ca nu e suficient pt a scoate tara din criza;
    TVA 23 + cota 13 + deficit marit 7-8 + investitii masive in infrastructura - 100 000 de bugetari + ceva angajari in mediul privat datorita cotei micsorate
    • 0 (2 voturi)    
      sa analizam propunerea ta (Miercuri, 5 mai 2010, 17:59)

      sam [anonim] i-a raspuns lui liviu

      TVA 23% inseamna o crestere de 4% in ealitate preturile vor creste cu cel putin 5% ca asa este romanul=>ai un deficit la bugetul unei familii de 5% din care prin reducerea cotei unice acoperi 3%, aici atat poti sa primesti in plus nu ai ce negocia. in final ai un deficit de cel putin 2% pe care vei fi nevoit sa-l acoperi prin reducerea consumului cu 2%. Reducerea cu 2% a consumului (teoretic) va genera o reducere a productiei cu 2% (daca nu se mai cere de ce sa mai produc?). dar nu ne oprim aici, reducerea productiei conduce la reducerea cheltuielilor si in final se reflecta in cresterea somajului=>consum si mai mic si impicit incasari mai mici din TVA. Degeaba marim deficitul ca nu avem ce face cu el, il aruncam in vant. Daca cererea scade scad si investitiie (ptr ce sa cresti productia?). Daca mai dam afara si 100000 bugetari, apare o alta reducere a consumului (astia consumau la randul lor, acum consuma mai putin). Cine sunt producatorii, distribuitorii, angrosistii, detailistii, serviciile? statul? nu! firmele private si in concluzie tot acestea vor avea de operat reduceri (de materii prime, serviii, personal). In final vom avea o reducere si mai mare care se va reflecta in scaderea si mai accentuata a incasarilor. Daca cererea scade de ce ar face angajari sectorul privat???
      • +2 (2 voturi)    
        ..raspuns la analiza ! (Miercuri, 5 mai 2010, 18:59)

        marcus [anonim] i-a raspuns lui sam

        ... Orice bugetar inseamna consum ..si nu productie. Ideea ca 100000 de bugetari inseamna reducerea consumului e cel putin hazlie ! ... pai cei 100000 vor fi consumatori oricum .. cu diferenta ca vor trebui sa munceasca pentru bani si nu sa astepte salariul lunar indiferent cat muncesc !
        • -1 (1 vot)    
          raspuns la raspuns (Miercuri, 5 mai 2010, 19:57)

          Neuzual [anonim] i-a raspuns lui marcus

          Orice angajat la unei banci sau agentii imobiliare inseamna consum... si nu productie. Ca ei nu "produce' nimic. ... si ei tot consumatori vor ramane oricum.. bla. bla
          Problema e ca scoti o persoana care "produce" servicii [calitatea acestor servicii e deja alta mancare de peste] si o introduci in sistemul asistentei sociale ... unde doar primeste bani de la "bujet"[mult mai putini ca inainte] dar nu plateste nici un impozit => creste presiunea asupra bugetului asigurarilor sociale => la cum actioneaza guvernul acum, cresc taxele pentru ca nu a gasit pana acum metoda de a scoate banii "negri"la suprafata, adica evaziunea fiscala facuta de mediul privat mult prea laudat ca face si drege ;).
          Si.... pentru ca oricum ii scade venitul, va fi fortat sa consume mai putin... adicatelea, efect indirect asupra producatorului/comerciantului [ca tot mediu privat e] => venit mai mic...si ajungi la ce spunea sam mai sus.
          • 0 (0 voturi)    
            Neuzual, ai pus punctul pe i (Joi, 6 mai 2010, 10:23)

            cucu [anonim] i-a raspuns lui Neuzual

            sunt prea multi bugetari? sigur da! problema este ca sunt prea multi bugetari cu salarii de lux!!! pentru ca acei bugetari cu salarii intre 600 si 1000 ron fac niste servicii necesare. ce te faci daca privatizezi acele servicii facute de BUGETARII SARACI??? atunci vor fi facute de "privati", carora nu le vezi profitul si nu platesc cine stie ce taxe (au ei grija) si in plus, daca ai nevoie de o adeverinta, vei plati pe ea 20-200 de euroi, ca in privat totul costa (salariile angajatilor nu mai sunt 600-1000 ron ;) ). s-au oprivatizat multe in tara asta, sa-mi spuna si mie cineva ce beneficii a avut/are ro din privatizarile facute. eliminati bugetarii de lux si deja veti avea un pas in fata
  • +2 (4 voturi)    
    de ce cred ca este gresita simularea (Miercuri, 5 mai 2010, 17:45)

    sam [anonim]

    Nu cred ca marirea TVA si scaderea cotei unice v-a avea rezultatul scontat. Sa va explic si de ce. Scaderea cotei unice cu 3% va conduce la o marire de salariu cu 3%. O crestere a TVA cu 6% va determina o crestere a preturilor cu 10% minim (stiind mentalitatea afaceristului din RO). Problema este ca la un consum si asa din ce in ce mai redus se vine cu o scumpire arbitrara de 10%. Intrebare: credeti ca se vor mai vinde tot atatea produse? Se spune ca vor apare la suprafata banii negri din economie, fals, banii aceia circula si acum nu vadce ce s-ar inmulti? In conditiile unei cresteri cu 3% a veniturilor dar si cu o crestere de 10% a cheltuielilor voi fi nevoit sa acopar deundeva cele 7% de diferenta. Cum alte surse de finantare nu mai am si nici nu pot inventa peste noapte rezulta ca voi fi nevoit sa consum mai putin cu 7%. Daca consumul scade cu 7% (presupunem ca toata lumea va cumpara numai de la magazine, cu bon de casa, lucru utopic, toti vom cauta solutii) degeaba creste TVA cu 6% ca tot ramane un minus de 1% (teoretic) in practica veniturile la buget vor fi mult mai mici. de ce? deoarece o scadere a consumului cu 7% va determina o micsorare a productiei tot cam cu acelasi procent, reduceri de personal (daca reduc prod ce sa mai fac cu oamenii?) si se adanceste spirala: scaderea cererii->scaderea productiei->reducerea cheltuielilor: reducem achizitiile, reducem serviciile, reducem cheltuielile cu tertii, reducem personalul=>o cerere si mai mica si tot asa. In final bugetul de stat va fi din ce in ce mai mic si va avea de acoperit cheltuieli din ce in ce mai mari (creste treptat numarul somerilor). Vi se pare acest lucru o solutie buna? Intr-o astfel de situatie cine armai investi, cine ar mai produce noi locuri de munca (in toate domeniile) daca nu mai ai motivatie: in ce sa investesti?
  • +1 (3 voturi)    
    Maxima Zilei : (Miercuri, 5 mai 2010, 17:59)

    Cetateanul Turmentat [anonim]

    A vorbi despre salariul brut este ca si cum ai include lungimea sirei spinarii in dimensiunea penisului!
  • 0 (2 voturi)    
    cresterea tva (Miercuri, 5 mai 2010, 20:23)

    ion [anonim]

    oameni buni, problema e alta. daca pana in 89 produceam in tara tot ce aveam nevoie, acum suntem ,,globalizati,,-adica ni s-au luat mijloacele de productie si resursele de cei care aveau nevoie de ele (sa le stea in gat!sic). putinul export sau putina productie interna nu se va mai vinde pentru ca bunii nostrii UE, americani, rusi sau chinezi vor vinde mai ieftin. asta e problema, vor falimenta si producatorii de bunuri care mai exista (prin miracole evident)
  • 0 (2 voturi)    
    Uiti de 1mld euro (Miercuri, 5 mai 2010, 21:03)

    andrei [anonim]

    Ai uitat de miliardul de euro care nu s-ar mai cheltui daca s-ar renunta la aberatia de eRomania, sau cei 500 de milioane de euro cu care biserica poate ajuta tara la nevoie, in loc sa construiasca biserica poporului....
    • 0 (0 voturi)    
      aberatia de eRomania (Miercuri, 5 mai 2010, 23:06)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui andrei

      ma ajuta sa fiu inselat mai putin de un eventual guvern al stapinilor matale din pnldsr. De-ar fi numai asta si tot ar merita, N-o sa mai poata antonelii si geonelii sa angajeze bugetari in prostie pentru ca nu vor mai avea obiectul muncii. Postaci sligarnici ca matale tot vor plati, dar asta e alta poveste.
  • 0 (0 voturi)    
    Taxe mai mari = mai multe probleme pentru piata im (Joi, 6 mai 2010, 7:47)

    Ilias Papageorgiadis [anonim]

    Problema este intr-adevar profunda. Mult mai profunda decat s-au asteptat multi.

    La inceputul anului am fost surprins sa citesc articole in care multi preziceau o crestere a economiei pozitiva si alte stiri bune, in timp ce semnele nu erau chiar “stralucitoare”.

    Daca doriti sa cititi parerea mea despre ce inseamna aceste masuri pentru piata romaneasca imobiliara, apasati link-ul urmator:

    http://www.realinromania-blog.com/fmi-solicita-cresterea-vertiginoasa-a-cotei-unice-si-tvace-inseamna-asta-pentru-piata-imobiliara/



    Toate cele bune,

    Ilias Papageorgiadis


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri