Romania are o retea de drumuri care totalizeaza aproape 82.000 de kilometri, dintre care 16.600 km reprezinta lungimea drumurilor nationale, iar 60.094 reprezinta lungimea drumurilor judetene si comunale.

Per total, ponderea drumurilor modernizate este de 28%, procentele variind intre 91% in cazul drumurilor nationale, si 12% in cazul drumurilor secundare.

Daca privim insa situatia pe judete observam ca in cele mai bogate dintre acestea, ponderea drumurilor modernizate este sub medie, iar in cele mai sarace ponderea este peste medie.

Astfel, 6 dintre primele 7 cele mai bogate judete au o pondere a drumurilor modernizate mai mica decat judetul Vaslui, cel mai sarac judet al tarii, iar alte judete foarte sarace (Teleorman si Olt printre acestea) au procente duble fata de media pe tara.

Media primelor 7 judete este de 25.8%, iar media ultimelor 7 judete este de 42,5%.

Diferentele dintre judete nu sunt date in primul rand de situatia drumurilor nationale, ci de situatia in care se afla drumurile secundare. Spre exemplu, in judetul Arges (al cincilea judet dupa PIB/capita), doar 3,3% din drumurile judetene si comunale sunt modernizate, in Constanta doar 3,6%, in Timis doar 9,1%, iar in Cluj doar 11,3%. La polul opus se situeaza judetul Teleorman cu 44,9%, si Giurgiu cu 37,9%.

Acum, sa vedem care este situatia din punctul de vedere al numarului de masini la 1.000 de locuitori: in judetele dezvoltate media este de 270, in judetele sarace media este de 160.

Sa nu fiu gresit inteles – toata lumea are nevoie de drumuri bune, insa faptul ca, la acest capitol, judetele sarace stau mult mai bine decat cele bogate arata modul clientelar in care sunt alocate resursele.

In plus, toate cele 7 judete bogate dau la bugetul central mai multi bani decat primesc, iar 6 dintre cele mai sarace 7 judete primesc mai multi bani decat dau (exceptie Giurgiu).

Citeste si comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.