O parte dintre economistii care au participat -direct sau indirect - la negocierile cu FMI si UE condamna gestul Presedintelui Basescu, acuzand guvernantii ca vor sa deschida robinetele cheltuielilor electorasle intr-un moment complet nepotrivit."​Problema o reprezinta arieratele din sanatate, care au crescut din nou. FMI cere ca ele sa fie platite. Autoritatile nu vor sa plateasca toate arieratele la actuala rectificare si din surplusul inregistrat sa acorde mai multi bani pentru investitii si partial pentru sanatate.

Jeffrey Franks, la sediul BNRFoto: HotNews.ro

FMI cere sa se gaseasca o solutie, fiindca nu poate sa mearga in Board cu arierate. Discutile vor continua", au declarat pentru HotNews participanti la negocieri apropiati ai Fondului. “Declaratia este inedita din alte motive: unu- denota o ingrijorare mare privind cresterea economica pe acest an; doi - sugereaza ca nu s-au facut investitiile programate si trei- ca se miza pe bani din privatizari pentru efectuarea unor investitii.

Oricum, inca o data avem dovada ca nu exista un premier. Care mai si spune ca ii este teama de populism, ca si cum nu el conduce Guvernul", spune un alt participant roman, sub protectia anonimatului.

"O asemenea declaratie nu trebuia facuta in fata camerelor si nici de catre Presedinte, indiferent ca se numeste Traian Basescu sau altcumva. Ce face premierul Romaniei atunci?" , se intreaba un alt economist implicat in negocieri, mirat de iesirea televizata a lui Basescu.

  • "Din punct de vedere strict economic as merge clar pe mana FMI"

“Este un aspect care poate fi interpretat. FMI vrea un deficit bugetar mic - care sa includa arieratele. Pentru stabilitatea macro asta este foarte important. Din punctul de vedere al guvernului (ie perspectiva alegerilor 2012) neplata

arieratelor poate constitui o suma directionata catre investitii - mai mult sau mai putin benefice/transparente. Din punct de vedere strict economic as merge clar pe mana FMI aici. Rata de crestere a arieratelor trebuie stopata definitv si stocul lor redus la zero cat mai rapid. Asta ar aduce o stabilitate macro pe termen mediu lung cu atragerea implicita a investitiilor din exterior. Este o greseala sa avem factorul politic ca element de imixtiune - din nou - in decizii importate ce vizeaza principii economice clare. Nu am idee cine - daca sunt – sfatuitori insa declaratia aceasta are un iz electoral - din nefericire pentru economie”, spune o a treia sursa pentru HotNews.ro

"Presedintele probabil doreste un spatiu de manevra pentru negocieri. FMI e foarte hotarat in a nu permite deschiderea robinetului electoral. De anul viitor, pierderea companiilor de stat va intra la deficit. Asta inseamna probabil un plus de 1%", au mai declarat pentru HotNews surse participante la discutiile reprezentantilor Romaniei cu FMI.

  • Nu  exista loc de negociere. Mai ales ca s-au facut se pare anumite promisiuni care tin  de o viziune electorala, cu care niciun membru al delegatiei straine nu a putut fi de acord

"Exista o problema la nivelul managementului companiilor de stat, iar calculele arata ca o pierdere cumulata de 2% in sectorul firmelor de stat se poate transforma intr-o crestere a deficitului bugetar cu 1%. Din acest punct de vedere, finantatorii Romaniei- publici si privati- au fost foarte fermi. Nu exista loc de negociere. Mai ales ca s-au facut se pare anumite promisiuni care tin de o viziune electorala, cu care niciun membru al delegatiei straine nu a putut fi de acord", au mai declarat sursele citate pentru HotNews.ro.

  • Ce s-ar putea schimba?

Arieratele companiilor de stat sa fie incluse in deficitul bugetar

Lentoarea cu care Statul reactioneaza ar putea fi scurtata

Cheltuielile cu tenta electorala ar putea fi reduse

Autoritatile nu vor sa plateasca toate arieratele la actuala rectificare si FMI cere sa se gaseasca o solutie, fiindca nu se poate sa mearga in Board cu arierate

  • Se urmareste doar obtinerea unei marje de negociere si atat

"S-a spus sa se dea drumul la cheltuieli, ori asa ceva e inadmisibil. Pentru cei care au asistat la discutiile cu FMI stiu ca sunt intransigenti din acest punct de vedere. Am convingerea ca se urmareste doar obtinerea unei marje de negociere si atat. Din cate mi-am dat seama, reprezentantii BNR merg si ei pe mana Fondului, semn ca atitudinea Presedintelui nu a fost cea mai potrivita in aceasta chestiune", au conchis sursele citate.

Reamintim ca presedintele Basescu a criticat reforma din sistemul sanitar, spunind ca "Nu putem continua sa irosim toate resursele intr-un sistem care refuza o reforma reala si un management curat al resurselor. Lipsa reformelor in sistemul sanitar este aratata de situatia financiara, nu numai lipsa resurselor, dar este clar ca doar o aparenta reforma a sistemului nu mai poate functiona. OK, am inchis cateva spitale, dar sistemul nu este reformat si aici trebuie sa punem cheltuielile sub control, intr-un mod real".

In cadrul discutiei, Jeffrey Franks, seful delegatiei FMI pentru Romania, a spus ca tintele stabilite pentru Romania au fost atinse. "In zona structurala, exista domenii unde trebuie sa continuam eforturile. Ati mentionat unul, in zona asistentei medicale, dar, repet, vedem ceva miscare in zonele-cheie si cred ca ne vom intoarce cu un raport bun la Washington pentru urmatoarea analiza a board-ului, dar desigur ca trebuie sa lucram impreuna la rectificarea bugetara din 2011, la bugetul din 2012 si la zona structurala, in general".

Inaintea intalnirii cu presedintele Basescu, reprezentantii FMI, CE si BM au avut luni o intrevedere, la Palatul Victoria, cu premierul Emil Boc.

Vezi si efectele Curbelor de sacrificiu deja aplicate in economieVezi si de ce credea un fost ministru al Finantelor ca vom creste in 2009 cu 8%. Cum sa cresti pe o piata in scadere careia tu ii esti dator?

Sau

Gandeste-te la propunerea asta. Ar putea fi o solutie?