Misterele rovinietei: Marile deficiente ale sistemului informatic furnizat de UTI/Novensys

de Andrei Ciurcanu     Rise Project
Vineri, 31 ianuarie 2014, 12:18 Economie | IT

În timp ce sute de mașini și mii de oameni au stat blocați pe drumurile naționale din România, directorul Companiei Naționale de Autostrăzi (CNADNR), Narcis Neaga, a făcut o propunere aberantă în ședința comandamentului de iarnă: șoferii ale căror autoturisme au fost înzăpezite și le-au expirat rovinietele să facă dovada că au fost blocați în zăpadă.

Altfel, Neaga a spus că șoferii vor fi amendați. Propunerea a scandalizat, din nou, opinia publică. Practic, șoferii înzăpeziți sunt puși acum să repare problemele unui sistem, la care au contribuit deja cu 16 milioane de euro. Deficiențele sistemului de plată au generat mii de procese, blocând activitatea a zeci de judecătorii din țară. RISE Project a monitorizat principalele probleme ale acestui sistem de la introducerea lui, în urmă cu patru ani, și până astăzi.

Cu sau fără rovinietă


În 2010, contractul pentru implementarea rovinietei electronice a fost câștigat de consorțiul UTI/Novensys. Era vorba de un contract de peste  opt milioane de euro fără TVA. La vremea respectivă, licitația a fost contestată de ceilalți participanți. Contractul presupunea punerea în funcțiune  a zece camere fixe și 14 mobile care să supravegheze traficul și să identifice autoturismele care circulă fără roviniete pe drumurile naționale.

Sistemul a fost inaugurat pe 1 octombrie 2010, fără a se realiza însă o bază de date completă, în care să fie inventariate toate autoturismele cu rovinietă și perioada de valabilitate a acestora.

După punerea în funcțiune, serverul care prelucra datele în timp real s-a blocat în nenumărate rânduri. După doar o săptămână de la inaugurare, directorul CNADNR de la acea vreme, Liviu Costache, le-a interzis propriilor angajați să înregistreze amenzile pentru că baza de date cu numere de înmatriculare nu era definitivată. Șeful de la autostrăzi a semnat un document oficial în care se menționa: ” aplicarea unor sancțiuni contravenționale fără interogarea unei baze de date complete pot (sic!) conduce la sancționarea unor utilizatori care nu au încălcat legislația în vigoare, ceea ce poate conduce la prejudicii de imagine asupra CNADNR.”

Instantele blocate


Cu toată grija pentru imagine a CNADNR, mii de șoferi din toată țara au primit amenzi în acea perioadă, deși aveau roviniete valabile. Pentru a nu plăti procesele verbale, primite prin poștă, aceștia au dat în judecată Compania și au câștigat.

După alte câteva luni, erorile sistemului de rovinietă electronică care, repetăm, a costat peste 8 milioane de euro, au început să iasă la iveală: camerele video nu puteau face distincția între literele Y și V ale numerelor de înmatriculare după cum ne-a declarat fostul director general Liviu Costache. Mai mult, ambulanțele, autovehicule scutite de la plata taxei de drum, primeau zeci de amenzi zilnic atunci când interveneau la apelurile 112. De exemplu, Serviciului de Ambulanță Buzău a fost amendat de patru ori în aceeași zi pentru una dintre mașinile care participau la intervenții.

Iar asemenea cazuri au fost nenumărate în întreaga țară.

Problema proceselor verbale nule a explodat insă la mijlocul anului 2011, când a fost descoperită o altă slăbiciune a sistemului – acesta permitea introducerea literelor în câmpul destinat doar cifrelor. Mulți angajați, din firmele partenere cu CNADNR, din benzinării care vindeau roviniete au introdus greșit în baza de date a Companiei de Autostrăzi numerele de înmatriculare care conțineau litera O și cifra 0. La acel moment, oficialii au recunoscut ca acest lucru nu ar fi trebuit sa fie permis de sistem.

Din cauza numărului mare de procese, Compania Națională de Autostrăzi i-a amenințat pe cei de la OMV Petrom, Rompetrol, Mol și Poșta Română că îi vor acționa în instanță pentru a-și recupera banii pe care i-ar putea pierde în urma proceselor intentate de către șoferi.

UTI/Novensys câștigă un nou contract

În pofida sincopelor din sistemul inițial, Compania Națională de Autostrăzi a încheiat un nou contract cu UTI/NOVENSYS, în 2012. Deși primul contract câștigat de UTI/Novensys prevedea și posibilitatea achiziționării rovinietei prin SMS, CNADNR  a atribuit celor două firme, în aprilie 2012,  un nou contract pentru implementarea unui sistem care să faciliteze procurarea rovinietei prin SMS dar și extinderea sistemului informatic la nivel național. Contractul a avut o valoare de peste opt milioane de euro și a fost atribuit în cadrul unei negocieri “fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare”.

Citeste toata ancheta pe RISE Project













Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

12992 vizualizari

  • +12 (16 voturi)    
    Pai (Vineri, 31 ianuarie 2014, 12:29)

    Statul Necoplanar si Irational [utilizator]

    Unde sunt romanii cei vestiti in toata lumea ca sunt mari si tari in IT? Hackeri, crackeri, olimpici vestiti? In fond IT-ul are regim special la taxe fiind domeniu de interes national.

    Sincer sa fiu, cititnd articolul, imi dau seama de 3 aspecte:

    1. Daca ar fi angajat 20 de chinezi sau somalezi care sa scrie pe hartie numerele de la masini ramaneau bani pentru inca 10 care sa le si spele gratis in timp ce primii 10 le notau numerele.

    2. Faptul ca un sistem electronic nu face distinctia intre literele Y si V este intr-o prima faza normal. Se numeste bug. Dar faptul ca se emit amenzi desi exista un ordin scris si semnat ca amenzile sa nu se trimita este bug de partea cealalta a ecranului. Adica...

    3. Om fi buni programatori insa fereasca Domnul sa facem un design de sistem informatic. Mai bine il cumparau gata de la americani sau nemti. Cred ca era si mai ieftin dar deh, nu apareau castigurile auxiliare numite cum vreti Dvs. Suntem insa excelenti sa facem studii de fezabilitate.
    • +15 (15 voturi)    
      Unde sunt ITstii? (Vineri, 31 ianuarie 2014, 12:58)

      daniel1 [utilizator] i-a raspuns lui Statul Necoplanar si Irational

      Ca sa raspund comentariului anterior: de ce i-ar interesa pe IT-istii adevarati contractele cu statul? Ei chiar lucreaza cu adevarat.
      Nu inteleg de ce articolul este pus la categoria IT. Este ceva strict legat de modul in care s-au facut contractele si s-au platit banii pentru sistemul informatic. Nu are nimic tehnic.
    • +14 (14 voturi)    
      nu lucreaza cu statul (Vineri, 31 ianuarie 2014, 13:42)

      andimi [utilizator] i-a raspuns lui Statul Necoplanar si Irational

      domnul meu, simplu, programatorii aia buni nu lucreaza cu statul! Nu stau sa dea spaga, ei lucreaza direct pt firme din afara, e mai simplu si eficient. Cu statul lucreaza spagarii, incompetentii! Iar la stat sunt angajati informaticieni slabi, ce te astepti la 1000-1400 lei/luna!
    • +12 (12 voturi)    
      pai ce? (Vineri, 31 ianuarie 2014, 13:45)

      strategy [utilizator] i-a raspuns lui Statul Necoplanar si Irational

      crezi ca programatorii buni lucreaza pe salarul minim la firmele unice care castiga licitatii la stat? sa fim seriosi, cei buni lucreaza pentru consortii bune din afara tarii unde se pune pret pe calitate si operabilitate. as vrea sa vad eu ziua aia cand UTI sau Siveco va vinde aplicatii catre NASA/ESA sau va intretine ceva sistem pentru Google. atunci voi zice ca cu adevarat s-a facut o greseala si merita sa castige licitatii la stat.
    • 0 (0 voturi)    
      Ce are s.. cu prefectura? (Luni, 3 februarie 2014, 16:43)

      Calin02 [utilizator] i-a raspuns lui Statul Necoplanar si Irational

      Ce treaba au cei care proiecteaza sistemul cu cei care incheie contractele si impart banii?

      Si UTI si Nonensys au oameni tehnici foarte buni, dar contractele se fac astfel incat sa lase zone neclare. Pai de unde s-ar mai da spaga? Si ce ar face in continuare, dupa terminarea proiectului?

      Aspectele subliniate de tine or fi corecte, dar demonstreaza ca esti idealist. Nu ca asta ar fi ceva rau, dar nu are legatura cu lumea reala. :-).
  • +12 (12 voturi)    
    CHAIR NU SE POATE... (Vineri, 31 ianuarie 2014, 12:49)

    schroedinger [utilizator]

    Termina cu acest UTI? Stiu din surse sigure ca practica acelasi tip josnic de a da oferte sub pretul altora ca sa castige si apoi, cunoasteti povestea!
    Ca sa nu mai pomenim de echipamentele de cea mai joasa calitate.
    Plus toate peticele de autostrada impanzite cu tampeniile alea de palete verzi (contra orbirii) pe care trebuie sa le "numeri cand conduci ca nu cumva vreuna sa fie deplasata si sa o iei cu parbrizul din plin!
    Jaful in actiune!
    • +10 (10 voturi)    
      nu prea se poate (Vineri, 31 ianuarie 2014, 13:53)

      moby dick [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

      Urdareanu, la fel ca si tatal sau, provine din structurile militare, cel mai probabil securitate si/sau spionaj. Este client constant ale contractelor din bani publici. Referinte si detalii se gasesc din belsug pe net. Din pacate, genul asta de specimene sunt majoritare in topurile milionarilor din Romania de astazi. Iar dupa cum merg lucrurile, o sa-i regasim acolo multa vreme...
  • -5 (7 voturi)    
    Atenție pe cine dăm vina (Vineri, 31 ianuarie 2014, 12:59)

    puterfixer [utilizator]

    Stimate domnule Ciurcanu,

    Trecând peste toate aranjamentele acordării de contracte, aș vrea să mă leg puțin de aspectele tehnice ale realizării unor sisteme informatice. Din cele relatate, păreți neinformat sau prost informat din acest punct de vedere, iar concluzia ce o sugerați s-ar putea să nu fie chiar atât de corectă.

    Menționez de la bun început că nu am vreo afiliere politică sau cu vreuna din companiile/organizațiile menționate, ci intenționez să exprim o opinie echidistantă bazată pe o experiență bogată în coordonarea dezvoltării de aplicații software.

    Orice sistem informatic făcut la comandă (deci nu un soft făcut de-a gata și cumpărat de pe raft) se construiește în baza unor scenarii de utilizare definite de către beneficiar. Acestea trebuie să acopere toate cazurile posibile și imposibile, cu reguli și excepții, chiar și excepții la excepții, în cel mai mic detaliu. Orice situație ce nu a fost prevăzută în documentul de cerințe va lipsi în produsul livrat.

    Cel mai mare risc în această fază a documentării cerințelor este presupunerea că o informație este cunoscută de toată lumea și se va ține cont de ea, nemaifiind înregistrată în scris în mod explicit.

    Ca exemplu, avem o bază de date cu numerele de înmatriculare ale autovehiculelor și valabilitatea rovinietei lor, pentru care ar fi trebuit definit și un proces de populare inițială cu date complete și corecte și, mai apoi, de actualizare automată și manuală. Însă mai trebuia definită și o bază de date cu numere de înmatriculare care să NU fie amendate, de asemenea împreună cu niște criterii de eligibilitate și un proces de mentenanță a acestei liste. Din câte înțeleg, această excepție nu a fost prevăzută.

    Nu este corectă învinuirea dezvoltatorului software că nu a implementat un asemenea scenariu, când el nu a fost prevăzut și documentat de către beneficiar - cel care, de altfel, ar fi trebuit să știe cel mai bine care sunt situațiile posibile și regulile după care se dau sau nu amenzi.
    • +5 (7 voturi)    
      ERA SUFICIENT... (Vineri, 31 ianuarie 2014, 14:15)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui puterfixer

      Sa vezi sistemul de parking implantat de UTI, ca sa nu-i mai dai nici o lucrare ever!
      • +4 (4 voturi)    
        MA REFER... (Vineri, 31 ianuarie 2014, 14:51)

        schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

        La cel de la Aeroportul Ototpeni! Si altele.
    • -2 (6 voturi)    
      (continuare) (Vineri, 31 ianuarie 2014, 14:18)

      puterfixer [utilizator] i-a raspuns lui puterfixer

      Un alt exemplu ar fi presupunerea că sistemul informatic poate distinge corect formele literelor existente pe plăcuțele de înmatriculare. Nu știu dacă cineva a verificat această presupunere, pentru a constata că avem o problemă a cărei singură soluție este modificarea formelor literelor ștanțate pe tablă. De ce credeți că tăblițele de înmatriculare ale mașinilor germane au întreruperi și serif (codițe) la anumite simboluri? Tocmai pentru a putea diferenția între Y și V, între litera O și cifra zero, etc. Încă o presupunere nedocumentată și neverificată, care ulterior s-a întors ca bumerangul. Nu era un lucru pe care dezvoltatorul să și-l imagineze și să-l înainteze ca proprie cerință, fiindcă ei sunt specialiști în software, nu în citit tăblițe de înmatriculare. Era exclusiv în treaba beneficiarului să facă niște specificații complete și să le verifice dacă sunt posibile. Cineva competent chiar s-ar fi gândit să ceară și o măsurare statistică a gradului de acuratețe al detectării automate a numerelor de înmatriculare, și să impună prin contract o acuratețe minim acceptată, cu penalități.

      Lipsa unei validări a datelor introduse la benzinării este poate cel mai clar indicator al incompletei documentări a cerințelor. Nu au fost definite scenarii de introducere a unor numere românești într-un anumit format strict și a unor numere străine într-un format liber, ci cineva a presupus că oamenii nu fac niciodată greșeli și introduc corect un număr de înmatriculare. Pare un lucru simplu, nu-i așa? Și totuși, o aplicație software trebuie să fie rezilientă la erori, iar pentru asta nu faci cerințe optimiste în care speri că oamenii nu fac niciodată greșeli, ci constrângi în cel mai mic detaliu validarea oricărei informații și opțiuni aleasă de un utilizator, fiindcă practica ne demonstrează că oamenii FAC greșeli.

      Dacă e să arătăm cu degetul, cel mai bine ar trebui să ne uităm la competența reprezentantului beneficiarului de a scrie un document de cerințe absolut beton.
      • +3 (7 voturi)    
        bati campii cu gratie (Vineri, 31 ianuarie 2014, 16:33)

        Gobelin [utilizator] i-a raspuns lui puterfixer

        1. tati, numerele de inmatriculare au un format fix, cu sectiuni separate pentru cifre, respectiv pentru litere: JJ CC LLL, unde:
        JJ - indicativul judetului
        C - cifra
        L - litera.
        /// Astia de la UTI nici macar acest lucru elementar n-au facut, sa verifice formatul, permitand astfel sa apara litera O la sectiunea de cifre sau cifra 0 la sectiunea de litere.

        2. tati, uite aici fraza cheie care ar trebui sa clarifice pentru mintea dumitale complicata cam cum s-au facut si respectat contractele cu UTI:
        " Deși primul contract câștigat de UTI/Novensys prevedea și posibilitatea achiziționării rovinietei prin SMS, CNADNR a atribuit celor două firme, în aprilie 2012, un nou contract pentru implementarea unui sistem ca
        re să faciliteze procurarea rovinietei prin SMS"
        nu-i asa ca pute a coruptie?
        • 0 (0 voturi)    
          vorbind de batut campii (Sâmbătă, 1 februarie 2014, 10:54)

          sfinxsoft [utilizator] i-a raspuns lui Gobelin

          nu UTI a facut softul ala (daca ai vazut vreodata o rovinieta, o sa vezi ca scrie pe ea novensys) asa ca rezolva-ti problemele cu ei pe alta tema.
          Si se vede ca si tu ca si multi altii de aici habar nu aveti ce e aia software la comanda.
        • 0 (0 voturi)    
          P.S (Sâmbătă, 1 februarie 2014, 11:00)

          sfinxsoft [utilizator] i-a raspuns lui Gobelin

          Si vezi ca deja ai transpus o cerinta gresita, ca si utilizator atoatestiutor.
          Nu TOATE numerele au formatul prezentat de tine.

          Numerele de bucuresti sunt fie J CC LLL
          fie J CCC LLL
          deci las-o cum a zis colegul de mai sus ca stie ce spune.
        • 0 (0 voturi)    
          vai, vai (Duminică, 2 februarie 2014, 0:55)

          stupidu [utilizator] i-a raspuns lui Gobelin

          ce inseamna sa fii limitat in gindire si sa ai impresia ca detii adevarul absolut :) auzi tati, da' numai masinile cu placute romanesti sint trecute in baza de date prin softul respectiv?? cele straine se trec de mina in vreun registru? :)) sau au si alea formatul JJ CC LLL?
    • +6 (6 voturi)    
      pe ideea ta (Vineri, 31 ianuarie 2014, 14:25)

      Tejveer [utilizator] i-a raspuns lui puterfixer

      In locu' lor, nici nu ma apucam de scris cod pt ca nu a scris guvernu' cum sa denumim variabilele sau cate spatii sa fie la un tab.
      Daca vrei echidistanta, spui de bugu' cu Y si V, spui de pretu' exorbitant pentru care puteau si baietii sa aloce macar 1% din creieru' lor de programatori, spui de testele facute dupa implementare care se vede ca nu prea au fost facute, pui totu' intr-o oala si mirosi.
      Si stim ca pute rau treaba pt ca, oricum, prin definitie, guvernu' e incompetent, au incheiat la plesneala cu o firma la fel de incompetenta.
      Asa ca vina apartine tuturor iar de suferit are... tot p#limea.
      • -2 (4 voturi)    
        Fraier e cine dă, nu cine cere. (Vineri, 31 ianuarie 2014, 14:39)

        puterfixer [utilizator] i-a raspuns lui Tejveer

        Pe asemenea specificații, așa aplicație varză. Principiul se numește „garbage in, garbage out”. Acuma ce era să facă programatorii ăia, să refuze livrarea unei soluții șchioape și proaste doar fiindcă cine a cerut ceva n-a știut ce vrea? Ei sunt totuși într-un business de a face profit, nu de a produce cele mai uimitoare aplicații software. Și dacă clientul dă banu' gros pe un gunoi, e problema celui care dă, nu a celui care cere.

        Pe de altă parte, durerea e că asemenea greșeli le plătim noi toți, mulțumită incompetenței sau nespecialității unora ajunși în post de decizie. De parcă n-ar mugi țara de specialiști IT care să poată fi buni consilieri de partea statului pentru câte un asemenea proiect.

        Însă asta ar presupune că cineva ar avea interesul de a face treabă bună în țara asta, nu doar de a arunca cu banii altora pe contracte nefavorabile cetățeanului. Și uite încă o presupunere greșită... :)
        • +1 (7 voturi)    
          fraier e romanul (Vineri, 31 ianuarie 2014, 15:08)

          liviusmaximus [utilizator] i-a raspuns lui puterfixer

          ce treaba au programatorii cu povestea asta ? aici vorbim de o societate care a castigat un contract la numai 8 milioane si a creat doar haos. si, desi incasasase de prima data suma, mai castiga 8 mil, sa faca ceea ce era deja stabilit - achizitia prin sms. asta-i furt, nu dezvoltare software. este o sitiuatie similara softului de la ajutorul de minimis. se da vina pe imm-uri ca inscriu cui-ul la numele firmei si softul zice ca-i ok ?
    • +1 (1 vot)    
      /// (Sâmbătă, 1 februarie 2014, 7:27)

      Cetateanu [utilizator] i-a raspuns lui puterfixer

      /// La experienta lui UTI (in dat de spagi la gov) daca ar fi pus pe cineva cu ceva neuron sa rezolve problema ala indiferent de ce zicea papagalul de la CNDAR ar fi putut sa gandeasca ceva viabil. Dar modul lor de abordare,( daca nu esti sechestrat de o viata in casa) il poti vedea la primul colt cu semafoare: sunt pe toate directiile, sunt in plus si nefunctionale (pt. biclistii lu Udrea), si in general defecte. Si uita-te la cate masini pe care scrie UTI - semafoare, circula prin oras. Apropo parca si dl Oprescu e baiat de jeneral?!
  • +7 (7 voturi)    
    Nici n-o sa mega bine (Vineri, 31 ianuarie 2014, 13:24)

    UnOarecare [utilizator]

    in 2012 era coruptia USL in floare, dovada ca au dat contractul tot alora care dadusera kix mai inainte. In loc sa ceara daune!
  • +6 (6 voturi)    
    E aberant, ca multe altele.. (Vineri, 31 ianuarie 2014, 15:07)

    AlinBarna [utilizator]

    Tine cineva cont de daunele produse companiilor de transport sau pur si simplu oamenilor simpli? Am primit un colet intern in 4 zile!!! http://alinbarna.wordpress.com/2014/01/27/de-ce-platim-rovinieta/
  • +3 (3 voturi)    
    si ticalosi si hoti si prosti !!! (Vineri, 31 ianuarie 2014, 15:18)

    andreesanu [utilizator]

    Astia ne conduc de 24 de ani:ticalosii,incompetentii,hotii , prostii,lichelele///
    Cit mai au de furat nu scapam de ei.
    Ce evidenta ?,care evidenta ?oriunde platesti daca nu urmaresti tu ,daca nu a chitanta astia te pun de platesti de cite ori vor muschii lor.
    De cite ori nu platesti anticipat ,gaz,lumina finca pun cifre din burta,iar cind ii prinzi cu hotiile iti schimba contorul si-ti povestesc de regularizari.
    Trebuie sa scapam de ei .


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi