Adevaratul Black Friday - De ce oamenii se comporta irational si ce fac retailerii ca sa atraga clientii

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 27 noiembrie 2015, 13:48 Economie | IT

Incaierare de Black Friday
Foto: Captura YouTube
​Sarbatoarea de shopping Black Friday se tine pe 27 noiembrie in pietele de traditie, iar clientii se inghesuie in magazine si nu lipsesc nici in SUA sau Marea Britanie scenele haotice. De ce se intampla asta? Retailerii gandesc totul cu grija, construiesc suspans cu mult timp inainte si au multe tehnici prin care ii fac pe clienti sa-si "piarda capul" in magazin si sa nu mai poata deosebi ofertele bune de cele deloc grozave.

In Marea Britanie Black Friday nu are traditie, evenimentul fiind adus acum patru ani de cativa retaileri americani. Interesant e ca anul acesta mai multi retaileri din UK au spus ca nu vor participa, invocand cheltuielile mari cu securitatea. Au fost si anul trecut batai, lumea s-a impins pentru televizoare si pentru alte tipuri de produse, cativa oameni au fost raniti, iar dispozitivele politienesti au fost suplimentate.



Dar de ce devine lumea atat de agitata la Black Friday? Kate Nightingale, expert in psihologia consumatorilor, a explicat pentru BBC ce se intampla. Retailerii care desfasoara campaniile starnesc competitia intre clienti, competitia pentru cine ajunge sa puna mana pe foarte putinele produse reduse cu un procent foarte mare.

In plus, oamenii tin minte ca anul trecut nu si-au putut cumpara ce isi dorisera si acum vor sa se "razbune", astfel ca se duc la magazin decisi sa nu piarda ocazia. Comerciantii construiesc un sentiment de asteptare in zilele dinaintea evenimentului, ii fac curiosi pe clienti si duc campanii agresive.

Insa este atat de multa informatie, incat clientul ajunge sa fie debusolat si sa actioneze cu totul irational cand intra impreuna cu puhoiul de lume in magazin. In aceste conditii nici nu mai e de mirare faptul ca este imposibil sa gasesti produsele cu adevarat avantajoase la pret.

Rosy Boardman, lector pe probleme de fashion la universitatea din Manchester, spune ca retailerii fac astfel incat unii clienti sa aiba asteptari uriase si se creeaza o frenezie. Ca urmare, cei care nu reusesc sa cumpere produsul dorit devin frustrati si chiar violenti cu alti clienti.

Ce tactici folosesc comerciantii pentru a-i atrage pe clienti si pentru a-i convinge sa aleaga anumite produse? Kate Nightingale spune ca un element psihologic tine si de faptul ca preturile vechi sunt taiate cu linii, iar cele noi, mai mici, sunt scrise cu font-uri mari si in culori tipatoare.

Clientii pot fi atrasi spre anumite produse doar prin faptul ca spot-uri luminoase sunt indreptate spre ele. La fel si boxele din care se aude muzica pot fi puse in anumite zone ale magazinului si clientii vin la ele.

Marele minus este ca, intr-un cadru atat de bine regizat, oamenii nu mai sunt rationali si cumpara o multime de lucruri de care nu au nevoie si o multime de lucruri care nu sunt (cu mult) mai ieftine decat in zilele obisnuite.

Insa, dupa cum explica Nightingale, desi unii retaileri nu mai vor sa organizeze Black Friday, sarbatoarea de shopping nu va disparea fiindca oamenii vor mereu sa aiba multumirea ca au facut o mega-afacere cumparand un produs ieftin.


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
8513 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Vineri, 27 noiembrie 2015, 14:56)

    B.Dan [utilizator]

    Astia n-au auzit de online?
  • +5 (7 voturi)    
    Giboni (Vineri, 27 noiembrie 2015, 15:48)

    war4peace [utilizator]

    Un coleg s-a uitat la filmuleţ şi la final a exclamat: "Giboni!"
    Nu cred că mai are rost vreun comentariu...
    • -3 (7 voturi)    
      Degradare... (Vineri, 27 noiembrie 2015, 18:44)

      Geo [anonim] i-a raspuns lui war4peace

      Giboni sunt aia care organizeaza asa ceva...Probabil unii se si distreaza uitandu-se (nu stiu daca la filmul de mai sus sau la conturile de incasari $$). Incredibil. Ar trebui interzis BF.
      Poate unii din aia, mai colorati cei drept, nu isi permit un tv sau ce cumpara ei acolo. Dar asta nu inseamna sa-i aduci in situatia de a se bate pt. el.
      Degradarea capitalismului...
    • +8 (12 voturi)    
      mda (Vineri, 27 noiembrie 2015, 20:30)

      mda [anonim] i-a raspuns lui war4peace

      la ei black friday inseamna televizoare de 100cm reduse cu 70%

      am prins si eu un black friday in state, televizoare de la 100$, dvd playere de la 60$ etc..

      la noi e pistol cu apa.. la emag cea mai mare reducere a fost de 30% :))) asta dupa ce au marit preturile la inceput de luna

      pentru cine urmareste un anumit produs e atat de clar cat de fals e black frideiul de la noi
      • +2 (2 voturi)    
        lista emag (Vineri, 27 noiembrie 2015, 23:10)

        Sakura [utilizator] i-a raspuns lui mda

        Am o listă de peste 40 de produse marcate ca favorite la eMag, la care le urmăresc preţul de mult timp, unele peste un an. Unuia singur i-a crescut recent preţul, un aparat de ras care cât că a trecut pragul psihologic de 500 lei. Dar nici n-a făcut parte din oferta de BF, deşi a fost redus cu 30%. Aproape permanent este redus, eu l-am luat în septembrie redus cu 35%.

        Pentru mine n-am luat nimic anul acesta, dar pentru un prieten am luat câte ceva. De ex. un frigider de la eMag, redus la 999 lei de la 1500. Cu câteva zile înainte am fost la Dedeman şi am ales acel frigider dintre toate, iar preţul era de 1300 lei. Cu toată vânzoleala de BF, am verificat temeinic preţul produsului în alte magazine, istoricul preţului pe price.ro ş.a.m.d. Au trecut ore până am hotărât să-l comandăm.
        Deci oricum aş calcula, tot am făcut o economie de 300 lei, ceea ce nu e rău. Da, mi-ar fi plăcut să coste numai 300 lei, dar până la urmă orice reducere este binevenită dacă este o reducere reală.
        • +1 (5 voturi)    
          E bun jobu', cat se da pe comentariu? (Sâmbătă, 28 noiembrie 2015, 11:42)

          Prea_Tarziu [utilizator] i-a raspuns lui Sakura

          Am vrut sa iau niste produse de la emag dar am renuntat dupa ce am consultat compari.ro. Preturile erau mai mari "reduse" cu 20, 30, 40, 50% decat pretul multor altor distribuitori in ultima luna.
          • +2 (2 voturi)    
            nu ştiu, tu cât dai? (Duminică, 29 noiembrie 2015, 0:15)

            Sakura [utilizator] i-a raspuns lui Prea_Tarziu

            Uite, acesta-i frigiderul de care vorbeam:
            http://www.compari.ro/frigidere-congelatoare-c3168/liebherr/ctp-2921-p141796190/

            L-am luat cu 1000 lei, reducerea deşi nu fatastică, a fost ok. Pe partea de IT şi eu am fost dezamăgit, motiv pentru care nu am cumpărat nimic din ce aveam în plan.

            Dacă pleci la drum cu intentia de a cumpăra un anume aparat, va fi o dezamăgire garantată. Dacă însă porneşti cu intenţia de a cumpăra de ex. un frigider nu prea mare, fără prea multe pretenţii, vei avea de unde alege şi toate sansele de a prinde o reducere reală faţă de preţurile de pe piaţă. Totul e să te documentezi bine şi să ignori "reducerile" afişate.

            Ideea este că sunt şi reduceri, dar şi multe păcăleli. Depinde de consumator să le cearnă. Nu-i frumos, nu-i cinstit, dar asta este jungla capitalistă de la noi.
  • +2 (4 voturi)    
    No, fain :) (Vineri, 27 noiembrie 2015, 16:09)

    Stefan85 [utilizator]

    Citeam un articol zilele trecut de prin State evident despre BF iar unele comanetarii venite de la oameni din retail sustineau acelasi lucru: BF e o mare vrajea, pt ca in cursul anului garantat gaseai acelasi produs la n pret mai bun.

    Daca nu ma insel era vb despre orele de deschidere a magazinelor si cum acestea au acaparat / stricat sarbatoarea de Thanksgiving doar pt a face mai multi bani (deschideau din ce in ce mai devreme joi in loc de vineri dimineata).
  • +4 (6 voturi)    
    Macar in US ai parte de reduceri mari (Vineri, 27 noiembrie 2015, 20:48)

    Locke Lamora [utilizator]

    In Romania la sarbatori preturile cresc si produsele se vand mai aprig decat in vremurile cand erau ieftine. Gibonii is pretutindeni, nu au neam.
  • +3 (5 voturi)    
    lantz trofic,, (Vineri, 27 noiembrie 2015, 20:52)

    lia [anonim]

    Pe masura ce omul evolueaza ar trebui sa fie o veriga superioara in lantul trofic dar din pacate se degradeaza,iar cine se distreaza ca romanii privind luptele de gladiatori nu e departe de mentalitatea acestor client .Nici clientii nici retalierii nu sint diferiti.Circ fara umor si dezgust cit incape .Practici barbare .....nu degust asa ceva......
  • +4 (4 voturi)    
    De curiozitate, cum contracareaza BoR (Vineri, 27 noiembrie 2015, 22:03)

    Locke Lamora [utilizator]

    Back Friday? Fac reduceri la lumanari? Inmoramnteaza gratis? 4 rugaciuni la pret de 3?


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri