Pot deveni "boții" la fel de importanti ca aplicatiile?- Microsoft, Facebook si multe alte companii au planuri mari cu "agentii software inteligenti"

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 12 aprilie 2016, 12:46 Economie | IT

Bot shop
Foto: Kik
Tot mai multe companii de tehnologie invita dezvoltatorii sa creeze "roboti de chat" cu inteligenta artificiala care sa fie folositi pe scara larga pentru a mijloci comunicarea dintre companii si clientii lor. Microsoft a anuntat o ofensiva pe domeniul boților, Facebook va face un anunt similar saptamana aceasta, iar o companie canadiana numita Kik a anuntat recent un magazin de boți. Seful Microsoft spune ca acesti "chat-bots" vor deveni la fel de importanti ca si aplicatiile si, desi astfel de programe automatizate exista de jumatate de secol, acum pare sa le fi venit vremea sa ajunga in prim-plan. Marea miza este insa daca acesti boti vor fi suficient de performanti fiindca, in caz contrar, episoade precum cel cu Tay s-ar putea repeta.

Boții sunt ganditi sa raspunda rapid la intrebarile utilizatorilor si sa scoata informatii relevante dintr-o cantitate uriasa de date.

Un bot informatic este un agent software automatizat sau semi-automatizat care interactioneaza cu serverele. In general, botii ruleaza sarcini simple si repetitive intr-un ritm mult mai rapid decat ar putea o fiinta umana.

Construiti fiind pe principiul retelelor neurale, boții sunt dotati cu un anumit grad de inteligenta artificiala si devin cu timpul, tot mai eficienti in raspunsuri.

Cum pot fi folositi? De exemplu un "bot" iti poate insera in casuta de chat video-urile relevante, daca ii ceri asta, alt bot iti poate trimite informatii despre vreme, iar altul te poate ajuta sa iti rezervi o camera de hotel.

Pe Facebook Messenger exista deja "chat-bots". Unul prin care poti comanda un Uber, dar si unul al KLM de la care poti primi cartea de imbarcare. Si este de asteptat ca Facebook sa anunte mai multe in aceasta saptamana, la conferinta dezvoltatorilor F8.

Surse citate de mai multe publicatii spun ca Facebook va anunta in aceste zile un "bot store" un magazin de agenti software inteligenti pentru platforma Messenger. Acesti roboti de chat vor fi utilizati pentru a intermedia relatia dintre diverse companii si client si vor fi utili de exemplu in relatiile de suport client (comenzi sau returnare produs).

Acesti boți de chat nu sunt deloc noi. Primele programe automate capabile sa sustina o discutie au aparut inca din anii 60', insa aveau un nivel scazut de intelegere pentru ce spunea interlocutorul uman, Insa acum, tehnologia a avansat mult, iar robotii de chat revin in prim plan fiindca peste 2,5 miliarde de internauti folosesc aplicatii de mesagerie instant, Facebook Messenger fiind de departe cea mai mare, cu circa un miliard de useri.

Prin utilizarea acestor agenti software, userii nu mai au nevoie sa instaleze alte aplicatii, sa caute in browser sau sa se chinuie pe alte site-uri. Pot intra in "discutie" cu chat-bot-ul respectivei companii si pot intreba pe interfata familiara de Messenger. Facebook are de castigat, fiindca user-ul nu mai paraseste aplicatia.

Facebook va furniza dezvoltatorilor dornici sa creeze boți un set de API-uri care ii pot realiza pentru diverse companii dornice sa participe la acest asalt al "agentilor software". Cum Facebook deja a inceput transformarea Messenger dintr-o aplicatie de chat, intr-o platforma de diverse aplicatii, este de asteptat ca boții sa aiba un loc de frunte in interactiunea dintre clienti si diverse companii, direct pe Messenger.

In toata povestea mai este un jucator urias. Microsoft a anuntat in aceasta luna ca va investi enorm in acesti agenti software inteligenti care vor fi combinati cu asistentul digital Cortana.

Seful Microsoft, Satya Nadella, spune ca in viitor boții vor fi la fel de importanti ca aplicatiile. Acesti chat-bots vor fi un fel de "valeti digitali" care ne vor ajuta cand avem de facut diverse lucruri. Pot "vorbi" in locul nostru cu un hotel, pentru a face o rezervare sau ne pot comanda o pizza. Se vor folosi de tehnici de "machine learning" si vor cauta prin servere uriase informatiile care sunt relevante pentru noi intr-un anumit moment. Microsoft a numit strategia Conversations as a Platform si o va aplica pe Skype si pe alte aplicatii.

Compania spera ca va avea un rol cheie intr-o noua etapa a computing-ului, dupa ce a ratat stabilirea unei prezente puternice pe segmentul mobile, unde Windows are mult sub 5% la smartphone-uri si tablete.

Practic, pe viitor am putea intalni boți la tot pasul in aplicatiile de chat cand vrem sa cumparam ceva sau sa intrebam despre un produs. Vor dori oamenii sa faca chat cu un program, in loc sa vorbeasca direct cu un om? Unele studii arata ca multi ar fi mai dornici sa poarte o conversatie cu un robot de chat fiindca nu li se vor "arunca" replici arogante si, daca programul este bine conceput, poate furniza informatii super-utile.

Insa botii mai au mult pana departe, asa cum a aratat un recent experiment Microsoft facut pe Twitter cu Tay, chat-bot-ul care in doar cateva ore a inceput sa injure si sa spuna lucruri rasiste, "inspirat" de oamenii reali cu care a intrat in discutii.


Citeste mai multe despre   











[P] Ultimele zile de inscrieri la conferinta RIUF YouForum

Conferinta YouForum are loc la Bucuresti, la Sala Palatului, in perioada 1-2 octombrie si propune elevilor si studentilor sesiuni de discutii, ateliere, seminarii si prezentari ale universitatilor din Romania si din strainatate care au drept scop informarea si orientarea tinerilor cu privire la viitoarele alegeri educationale.
1487 vizualizari

Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri