Unul din cele mai importante trenduri ale prezentului este curentul mobil. Piata de dispozitive mobile are una din cele mai mari ascensiuni in acest an. Raspandirea smartphone-urilor si popularizarea tabletelor mobile atrag dupa ele dezvoltarea rapida a industriei de aplicatii mobile.

Conform unui studiu al KPCB, anul 2011 este primul an in care piata de dispozitive mobile (smartphone-uri si tablete) va depasi piata de dispozitive PC (dispozitive desktop si notebook), cu un estimat de aproape 500.000 de unitati vandute fata de sub 400.000, in cazul dispozitivelor PC.

In primele 3 trimestre de la lansare, au fost distribuite 14.000 de iPad-uri, cifra ce a surclasat performanta iPhone-urilor, de aproape 4.000 de bucati distrbuite in acelasi interval de la lansare. Cand vine vorba de dispozitive Android, acestea au fost distribuite intr-un numar de peste 70.000 in primele 9 trimestre de la lansare.

Aceste cifre subliniaza clar apetitul in crestere al consumatorilor fata de dispozitivele mobile. In consecinta, si piata aplicatiilor pentru astfel de dispozitive este in plina ascensiune, in primele 10 trimestre de la lansare inregistrandu-se aproape 10.000 de download-uri de aplicatii din AppStore.

Dezvoltarea pietei de mobile merge in paralel cu dezvoltarea pietei de aplicatii sociale. Utilizatorii platformelor sociale simt nevoia de a impartasi informatia in timp real, si o fac prin intermediul dispozitivelor mobile, si invers, odata ce un utilizator dispune de un mod usor de comunicare, el va fi tentat sa il foloseasca in mod constant.

O estimare din cadrul aceluiasi studiu mentioneaza ca in urmatorii 5 ani, traficul de date mobile va creste de 26 de ori fata de momentul actual, ajungand la 6 milioane de Terrabytes pe luna. Asadar, e de asteptat ca piata de aplicatii mobile sa creasca intr-un ritm proportional. Aceasta este o resursa care este, si va fi din ce in ce mai mult, exploatata de catre antreprenori.

Datorita accesului la resurse pretioase ale dispozitivelor mobile precum determinarea locatiei prin coordonatele GPS, camera foto sau posibilitatea extragerii de informatii despre comportamentul utilizatorului, mediul mobil este unul foarte ofertant pentru dezvoltatorii de aplicatii. Folosind aceste resurse, pot fi dezvoltate aplicatii pentru punerea la dispozitia utilizatorului a informatiilor si ofertelor relevante din punct de vedere al locatiei sale actuale, de exemplu oferte de cazare, masa sau petrecere a timpului liber, sau inregistrarea activitatii, de exemplu inregistrarea distantelor parcurse intr-un interval de timp, si integrarea ofertelor comerciale pe baza acestor informatii. De asemenea o noua tendinta este combinarea jocurilor cu activitatile din viata reala si cu ofertele comerciale, numita “gamification”.

Romania se poate mandri si ea cu dezvoltarea de aplicatii de succes in zona de mobile ca Instamap, dezvoltata de catre NextRoot, sau investitii in aplicatii cu o componenta mobila precum Zypongo, investitie a companiei romanesti Zitec.

HotNews.ro este partener media al conferintei How to Web, ce se desfasoara la Bucuresti in perioada 9-10 noiembrie 2010 si reuneste peste 750 de participanti cu zeci de specialisti, antreprenori si investitori web din Europa si de peste ocean.