​​Piata de publicitate online din Europa a crescut cu 14,5% pana la 20,9 miliarde de euro in 2011, comparativ cu anul precedent, potrivit studiului anual AdEx, realizat de IAB Europe. Acesta noteaza ca investitiile in publicitate online a crescut in pofida conditiilor macroeconomice nefavorabile la nivel european si global si compara cresterea online-ului cu cea a celorlalte segmente de publicitate, care anul trecut au avansat, in total, cu doar 0,8% la nivel european. Rusia a avut anul trecut cea mai mare rata de crestere a publicitatii.

"Un euro la fiecare cinci euro cheltuiti pe publicitate in Europa este cheltuit online", arata studiul AdEx, dar publicitatii in cadrul conferintei IAB Europe care are loc la Barcelona.

  • Potrivit celor mai recente data furnizate de IAB Romania-PwC, piata de publicitate online din Romania s-a ridicat anul trecut la 91,8 milioane lei (21,7 milioane euro, calculat la cursul mediu anual), fara a lua in calcul cea mai mare parte a banilor care merg spre companii internationale precum Google sau Facebook. Vezi detalii

IAB Europe arata ca Rusia a inregistrat o crestere spectaculoasa de 55,5% a pietei de publicitate online si noteaza cresterea de 46% a pietei din Serbia. Raportul arata, intre altele, ca:

  • Ponderea pietelor central si est-europene in totalul pietei europene de publicitate online a crescut de la 10,1% in 2010 la 11,8% in 2011.
  • Rusia a devenit cea de-a sasea mare piata europeana de publicitate online, cu o valoare de 1,12 miliarde de dolari, principalul motor al cresterii fiind publicitatea prin motoare de cautare.
  • Primele cinci mari piete - Marea Britanie, Germania, Franta, Italia, Olanda - revendica 67,9% din totalul pietei europene, in scadere fata de 2010 (69,2%).
  • Publicitatea prin motoare de cautare a inregistrat cea mai mare rata de crestere in 2011 - 17,9%. Formate precum cele video sau mobile au contribuit la cresterea cheltuielilor pentru publicitate de tip display, cu o rata de 15,3%.
  • Pe 14 tari europene, publicitatea video online atrage 8,2% din totalul publicitatii de tip display. In Germania si Marea Britanie, publicitatea video online a depasit deja pragul de 100 de milioane de euro (126 milioane euro in Marea Britanie).

In prezentarea raportului, IAB Europe il citeaza pe Daniel Knapp, director de cercetare pentru publicitate la IHS Screen Digest, potrivit caruia:

  • in conditiile economice actuale, "ar fi fost de asteptat ca publicitatea sa sufere disproportionat, asa cum s-a intamplat, de altfel, in cazul majoritatii media in 2011. Dar mediul online se bucura de mai multe atribute unice care l-au protejat. In primul rand, este o chestiune de formate - clientii de publicitate recunosc tot mai mult online-ul drept un mediu de branding; formatul video atrage o cota tot mai mare a cheltuielilor, iar publicitatea prin motoare de cautare continua sa livreze rezultate solide si masurabile. In al doilea rand, explozia de "big data" a furnizat capacitati intarite de targetare, imbunatatind monetizarea inventarului publisherilor. In al treilea rand, exista o tendinta pe termen lung a clientilor de publicitate de a transfera bugete dinspre pietele mature spre cele emergente, ceea ce alimenteaza economia lor online. Iar infrastructura broadband in extindere contribuie la atractivitatea acelor piete".