​Agentiile care impart banii de publicitate in mass-media din Romania au inregistrat, cu foarte mici exceptii, pierderi masive la nivel de cifra de afaceri si profit in 2013, potrivit datelor de bilant publicate de Ministerul Finantelor. Ordonanta de urgenta prin care guvernul a intervenit in piata de publicitate in primavara anului trecut, eliminand agentiile din circuitul banilor de reclama TV, a facut ca unele agentii sa-si vada profitul evaporat practic, iar altele sa inregistreze scaderi de 40%, 60%, chiar 80% ale cifrelor de afaceri si profitului, intr-o perioada in care, potrivit estimarilor, piata totala de reclama, dar si cea de reclama TV au stagnat.

  • In aprilie anul trecut, Ordonanta de urgenta 25/2013 a fost publicata pe nepregatite intr-o seara de vineri, fara nicio dezbatere publica si dupa ce un proiect anterior fusese ingropat in sertarele de la guvern. Ordonanta a eliminat, practic, agentiile de media - prin care treceau toti banii de publicitate - din circuitul banilor de publicitate TV, fortand televiziunile si clientii de publicitate sa intre in relatie comerciala directa. Rebate-ul direct catre agentii a fost, de asemenea, eliminat. Ordonanta a fost supranumita in piata "ordonanta Voiculescu", fiindu-i atribuita lui Dan Voiculescu si trustului Intact.
  • Potrivit reprezentantilor agentiilor de media intervievati de HotNews.ro in seria "Ad Report", ordonanta nu a facut decat sa incarce birocratic atat clientii de publicitate, cat si televiziunile si agentiile in ceea ce priveste achizitia de spatiu de reclama TV. Potrivit estimarilor lor, piata de publicitate TV s-a mentinut, ca valoare, la un nivel similar cu cel din 2012 - aproape 200 de milioane de euro. Cifrele de acum arata cat de puternic au fost lovite agentiile in urma OUG 25/2013: scaderea este generalizata, spre deosebire de anii anteriori, cand fluctuatiile au fost mult mai mici. In unele cazuri, aceasta scadere nu este, insa, cauzata exclusiv de ordonanta - unele agentii au suferit mai mult, altele mai putin in functie si de pierderea/castigarea unor clienti sau ponderea mai redusa a bugetelor alocate de clientii unora dintre ele pentru TV.

Evolutii notabile in 2013:

  • Media Investment ramane agentia de media cu cea mai mare cifra de afaceri - 31 de milioane de euro, dar aceasta a scazut abrupt, de la 50 de milioane in anul anterior. Profitul a scazut, de asemenea, substantial
  • Zenith Media a inregistrat la randul sau o scadere masiva a cifrei de afaceri si a profitului, dar a inregistrat cel mai mare profit dintre agentiile monitorizate
  • In pofida scaderii afacerilor, Mindshare Media a izbutit sa isi sporeasca profitul, iar Initiative Media - sa si-l mentina la nivelul anului anterior
  • Agentiile Media Direction si Mec Romania au trecut pe pierdere, in timp ce profitul MediaCom aproape s-a evaporat

Valorile pentru 2013 sunt calculate la cursul mediu anual de 4,419 lei/euro. Valorile pentru 2012 au fost calculate la cursul mediu anual al anului respectiv

Agentie - Cifra de afaceri 2013 (euro) - C.A. 2012 (euro) - Profit/pierdere net(a) '13 (euro) - Profit/pierdere net(a) '12 (euro)

  • BPN Romania - 2.439.503 - 2.828.498 - 22.825 - 36.326
  • House of Media -  2.730.602 - 5.750.020 -  150.768 - 401.198
  • Initiative Media - 21.745.634 - 36.326.971 - 502.600 - 501.302
  • McCann Erickson* - 30.349.577 - 49.884.215 - 913.491 - 1.489.393
  • MEC Romania - 8.418.419 - 21.984.691 - (257.230) - 308.591
  • MediaCom Romania - 11.564.807 - 23.324.291 - 3.937 - 388.944
  • Media Direction - 7.982.849 - 9.834.930 - (106.538) - 258.646
  • Media Investment - 31.588.171 - 50.321.557 - 825.856 - 1.825.209
  • Media Planning Group - 5.516.145 - 7.763.431 - 54.059 - 155.356
  • MindShare Media - 8.265.637 - 11.845.695 - 324.458 - 180.589
  • OMD Romania - 769.075 - n/a - 181.857 - n/a
  • Opti Media - 5.219.039 - 10.471.955 - 283.973 - 660.304
  • Starcom MediaVest - 17.442.132 - 31.840.488 - 701.785 - 1.952.931
  • United Media - 4.702.685 - 9.880.435 - 82.982 - 138.678
  • Zenith Media Communications - 19.272.828 - 39.486.746 - 939.211 - 1.604.837

* B.V. McCann Erickson reuneste atat bugetele de media administrate de Universal McCann, cat si pe cele de creatie ale McCann Erickson