Criza CNA-Laura Georgescu, soldata cu un proiect de lege care ar putea intari controlul politic asupra arbitrului audiovizual. Senatorul Georgica Severin: Situatia e diferita de TVR

de C. Ionescu     HotNews.ro
Miercuri, 1 aprilie 2015, 17:11 Economie | Media & Publicitate

Laura Georgescu
Foto: Agerpres
Presedintele CNA ar putea fi schimbat prin respingerea in Parlament a raportului de activitate al institutiei, potrivit unei propuneri de modificare a Legii audiovizualului, menita teoretic sa solutioneze blocajul in care se afla in prezent arbitrul audiovizual. Initiativa legislativa ridica, insa, semne de intrebare privind intarirea controlului politic asupra acestui for. Proiectul a fost depus ieri in Parlament de deputatul PNL Gigel Stirbu si de Senatorul PSD Georgica Severin, acesta din urma confirmand pentru HotNews.ro informatia publicata in premiera de Evenimentul Zilei.

  • In ultimele zece luni, CNA a petrecut mai multa vreme blocat de diverse scandaluri sau din lipsa de cvorum, decat indeplinindu-si atributiile de for de reglementare. Totul a plecat de la diverse abuzuri puse de media, diversi politicieni si mai multi membri ai Consiliului pe seama presedintelui in exercitiu, Laura Georgescu. Impotriva acesteia DNA a declansat, intre timp, urmarirea penala, iar ea a ramas fara multe dintre atributii, in urma unor schimbari aduse de colegi regulamentului de functionare al Consiliului, schimbari pe care ea le-a contestat in instanta. Recent, majoritatea membrilor CNA au anuntat ca-si retrag sustinerea pentru Georgescu in calitate de presedinte al forului, dar aceasta refuza in continuare sa-si dea demisia.
  • Conform legislatiei in vigoare, Laura Georgescu nu poate fi demisa de catre Parlament. Legea audiovizualului prevede doar ca membrii CNA pot fi demisi doar daca nu-si pot exercita functia timp de sase luni sau au condamnari penale definitive.

In conditiile crizei de la CNA, Georgica Severin - presedintele Comisiei de cultura a Senatului - si Gigel Stirbu - presedintele Comisiei de cultura de la Camera - au depus in procedura de urgenta un proiect de lege care prevede ca, daca raportul anual de activitate al CNA este respins in Parlament, acest lucru atrage de drept demiterea presedintelui CNA.

Ce spune, intre altele, proiectul depus de Georgica Severin si Gigel Stirbu:
  • "(4) Respingerea de catre Parlament a raportului anual de activitate atrage, de drept, demiterea din functie a presedintelui Consiliului.
  • (5) In situatia prevazuta la alin. (4), Parlamentul va numi un nou presedinte al Consiliului, pentru restul de mandat al fostului presedinte, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (1) din prezenta lege.
  • (6) Fostul presedinte demis nu mai poate fi reales in functie pana la expirarea mandatului."

Informatia, prezentata in premiera de EvZ, a fost confirmata pentru HotNews.ro de Georgica Severin, potrivit caruia este normal ca "atunci cand prezinti raportul de activitate catre Parlament sa existe un efect". El a precizat ca, spre deosebire de situatii precum TVR sau Radioul public, in cazul CNA eventuala respingere a raportului nu avea nicio repercusiune, forul audiovizual fiind o autoritate publica autonoma.

Georgica Severin a respins ideea ca o astfel de schimbare legislativa ar duce la intarirea controlului politic asupra CNA. "Cand pica raportul in cazul TVR, pica tot Consiliul de Administratie, iar consiliile de administratie raspund prin lege fata de "actionari". In cazul CNA, respingerea raportului nu va duce la modificarea componentei, nu va duce la nimic", iar presedintele demis ar ramane in continuare membru al Consiliului, a spus Severin.

El a afirmat ca gasit aceasta solutie "asa incat sa nu fie afectata inamovibilitatea membrilor CNA", un nou presedinte urmand sa fie ales tot din randul membrilor.
  • Conform legislatiei actuale, membrii CNA isi desemneaza, prin vot, presedintele, iar acesta este validat de catre Parlament si, cu exceptia unor cazuri extreme, ramane presedinte pana la sfarsitul mandatului.

Posibilitatea ca Parlamentul sa determine demiterea unui presedinte de institutie, prin respingerea raportului de activitate al acelei institutii, a starnit mereu acuze de control politic, pe principiul "daca misti in front, pierzi functia". S-a intamplat in special in cazul incercarilor de reforma a legislatiei de functionare a TVR si a Radioului public, institutii unde, atunci cand parlamentul respinge raportul de activitate, este demis intreg Consiliul de Administratie, implicit si presedintele-director general.

In cazul CNA, controlul politic s-a manifestat indeosebi prin faptul ca membrii Consiliului erau numiti la propunerea partidelor sau a altor institutii politice (Laura Georgescu, de exemplu, a fost numita membru la propunerea guvernului Ponta).  Parlamentarii nu au avut, insa, posibilitatea legala de a-l controla direct pe presedintele institutiei, avand in vedere reglementarile europene privind independenta autoritatilor audiovizuale si statutul CNA de autoritate publica autonomia, garant al interesului public.

Georgica Severin a invocat, in sprijinul propunerii sale, nevoia unei simetrii juridice - daca Parlamentul numeste presedintele, ar trebui sa-l si demita. De o alta parere este Narcisa Iorga, fost membru CNA care a scris ca initiativa legislativa risca sa intareasca puterea politica asupra Consiliului.

Narcisa Iorga, pe blogul sau:
  •  Demiterea presedintelui CNA in cazul in care raportul anual de activitate este respins de catre Parlament, va pune Consiliul exact in aceeasi stare de vasalitate fata de factorul politic care exista acum in cazul TVR si Societatii Romane de Radio. Sabia supunerii politice va sta mereu deasupra capului unui presedinte al CNA.
  • Ar fi fost de preferat ca legea sa fie modificata in sensul limitarii mandatului de presedinte al CNA la doi ani, cu posibilitatea realegerii acestuia de catre membrii Consiliului si, prin simetrie, tot membrii CNA sa poata revoca din functie presedintele ales de ei. In acest fel, se respecta independenta politica a unui organism public autonom de reglementare si control in audiovizual, asa cum prevad normele europene, dar se evitau si situatiile ca acestea, pe care le traverseaza acum CNA, cand un presedinte contestat atat de catre membri, cat si de catre angajati, functionari publici, nu poate fi demis.

Solutia sugerata de Narcisa Iorga se regaseste, partial, intr-o alta propunere de Lege a audiovizualului, initiata in trecut de Sorin Rosca Stanescu si ramasa "in lucru" la comisiile din Senat.


UPDATE EvZ scrie, in acelasi material, ca noul membru CNA Radu Herjeu, fost prezentator TV, ar fi in carti pentru a prelua presedintia CNA. Narcisa Iorga pe Facebook si Catalin Tolontan pe blogul sau fac trimitere la un articol publicat la randul lui pe blog de Herjeu, in care acesta i se adreseaza fostului presedinte Basescu in termeni precum "hai siktir, imundule", dar pretinde "bun-simt, decenta si corectitudine de la comentatori" si refuza sa aprobe comentariile cu invective.


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
1251 vizualizari
  • -2 (2 voturi)    
    CNA-ul nu ar trebui sa existe deloc. (Miercuri, 1 aprilie 2015, 17:36)

    newlook [utilizator]

    CNA-ul nu ar trebui sa existe deloc. E instrument de cenzura.
    Dar daca tot exista, sinecura asta trebuie controlata de Parlament. Nu de Gigel sau Fanel.
  • 0 (0 voturi)    
    CNA (Miercuri, 1 aprilie 2015, 23:11)

    C. Mititelu [anonim]

    Spuneti ca CNA isi desemneaza prin vot presedintele. Asa este, dar cum explicati ca Dna Georgescu, desi nou numita in CNA, a fost singurul candidat si a fost votata de membri consiliului chiar in unanimitate? Ce s-ar fi intamplat daca era votat un presedinte neagreat de majoritatea parlamentara? E ceva mai complicat...

    Altfel, asa cum nu a fost intelept sa schimbi regulamentul de organizare si functionare al institutiei pentru ca nu te mai intelegi cu seful, nu este intelept nici sa schimbi legea pentru o persoana. Adica, sa se ajunga la o lege cu destinatie!


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi