​Tinerii romani consuma mult mai mult decat adultii familisti continut video online, de la divertisment Youtube si filme piratate pana la stiri, dar, desi se uita mult la televizor, stau considerabil mai putin decat familistii in fata micului ecran, potrivit unui studiu recent publicat de agentia media Starcom MediaVestGroup. In cazul tinerilor, emisiunile de stiri dispar din clasamentul celor mai urmarite programe TV, iar in cazul adolescentilor nu mai apar in top nici macar principalele competitii de fotbal ale anului.

Consumer Report 2016Foto: Starcom MediaVest
  • Studiul "Consumer Report" realizat de Starcom si aflat la a treia editie anuala, urmareste sa lamureasca ce ii intereseaza pe consumatorii romani in domenii diverse, de la utilizarea tehnologiei, consumul media, interesul pentru branduri, modul cum isi procura sau se intereseaza despre bunuri.
  • Studiul se bazeaza pe cercetarile proprii Starcom si pe sinteze ale datelor de cercetare furnizate de diverse companii si organizatii specializate, cum ar fi cele care masoara calitativ si cantitativ audientele media.

Raportul imparte romanii in patru categorii de consumatori: familiile cu copii (ai caror copii au varsta pana in 14 ani), adolescentii, tinerii singuri (18-34 de ani, necasatoriti), familiile fara copii (cupluri cu varste in general de peste 45 de ani, care nu au copii sau care nu mai locuiesc cu copiii).

HotNews.ro va prezinta, mai jos, cateva observatii privind modul cum oamenii inclusi in trei din cele patru categorii - adolescentii, tinerii singuri si familiile cu copii - consuma media, in special TV si online. Studiul poate fi descarcat si consultat integral aici.

Intre altele, studiul arata ca:

  • adolescentii si tinerii consuma mult mai mult video online decat media generala a populatiei, dar, desi au televizor si se uita considerabil de mult la TV, o fac mult mai putin decat familistii
  • daca pe familistii cu copii ii intereseaza la TV si divertismentul, si filmele, si fotbalul, si stirile, in cazul tinerilor necasatoriti stirile TV dispar din randul celor mai urmarite televiziuni, iar in cazul adolescentilor dispare chiar si fotbalul, iar interesul este retinut in special prin emisiunile de divertisment si mai putin prin filme
  • pe net, consumul media si in special cel video este dominat de Google, Youtube, Facebook, dar isi fac loc si site-uri de stiri romanesti. Site-uri precum cele de pariuri, promovate intens pe site-uri de continut piratat (filme, seriale) sunt la loc de cinste, asa cum sunt, in randul adolescentilor si tinerilor necasatoriti, si site-urile de torrents.
  • in cazul adolescentilor, stirile dispar din topul celor mai vizitate site-uri

Studiul "Consumer Report 2016" despre familiile cu copii:

  • Comportament si activitati online: viziteaza cel mai des site-urile gigantilor internationali (Google, Facebook, Youtube), site-urile majore de anunturi si e-commerce, plaforme de tip Wordpress sau Wikipedia si abia apoi site-urile de stiri romanesti. In mijlocul clasamentului, cu grad de utilizare de 30-35% din totalul populatiei la nivel urban, rural si national, apare si un site de pariuri, care este, insa, promovat intens pe site-uri de filme piratate.
  • La nivel urban, 88% declara ca se uita saptamanal la televizor (cifra similara mediei la nivel urban) si 47% consuma video online (mult peste media la nivel urban, de 39%).
  • Cele mai urmarite emisiuni TV in randul familiilor cu copii: marile competitii de fotbal, filmele Pro si alte emisiuni de divertisment, singura emisiune de stiri care intra "in top" fiind Stirile Pro TV de seara.
  • Unde consuma continut video online: Youtube conduce detasat, cu o grad mediu de utilizare de 72%, urmat de site-urile de stiri precum StirileProTV.ro, RomaniaTV.ro, HotNews.ro, Adevarul.ro, Realitatea.net etc. Acestea sunt urmate la randul lor de site-uri de filme si seriale piratate si site-urile principalelor posturi comerciale, unde sunt promovate principalele emisiuni ale acestora.
  • Unde se uita la filme? Top 10 al site-urilor mentionate este format din site-uri de continut piratat, abia pe pozitia 11 figurand Voyo, platforma de continut video contra cost a Pro TV.
  • Peste 80% nu cheltuie niciun ban pentru continut audio-video offline.

Raportul "Consumer Report 2016" despre tinerii singuri:

  • Activitati si comportament online: clasament similar cu cel al familistilor in cazul celor mai vizitate site-uri, dar in top isi fac locul site-uri de torrents si de continut piratat si mai multe site-uri care se promoveaza prin intermediul acestor site-uri de filme piratate.
  • La fel ca in cazul familiilor cu copii, Facebook (urmat de Youtube) domina topul retelelor sociale folosite. Dar persoanele din aceasta categorie folosesc mult peste medie site-uri precum Tpu.ro, 9gag, Instagram si Twitter - chiar daca nivelul de utilizare ramane foarte scazut in comparatie cu Facebook.
  • Spre deosebire de familiile cu copii, mai putini tineri singuri din mediul urban declara ca se uita la televizor saptamanal (78%, fata de media generala la nivel urban de 87%) si consuma mult mai mult continut video online (71%, comparativ cu media generala la nivel urban de 39%)
  • Ca si in cazul familiilor cu copii, atunci cand se uita la televizor prefera fotbalul, filmele Pro si divertismentul, dar in cazul lor nu apare in top nicio emisiune de stiri.
  • Cu unele variatii, ei prefera aceleasi site-uri cu continut video ca persoanele din categoria familiilor cu copii. La fel, ei prefera in proportie covarsitoare sa urmareasca filme online pe site-urile de continut piratat, doar Voyo aparand pe locul al 11-lea in clasamentul prezentat de raport

Raportul "Consumer Report 2016" despre adolescenti:

  • Comportament si activitati online: Si in cazul lor domina site-urile gigantilor internationali, dar dispar din top site-urile romanesti de stiri si sunt mult mai putin utilizate site-urile de anunturi si e-commerce. Desi ei nu au varsta legala pentru pariuri, in cazul lor e mai intens accesul la site-urile de jocuri de noroc (promovate intens pe site-urile de continut piratat) si apar site-urile de conversie audio/video.
  • In privinta social media, Facebook domina in continuare, iar gradul de utilizare este considerabil mai puternic decat media generala in cazul platformelor Tpu.ro, Instagram si Tumblr
  • Consumul saptamanal de continut video este similar cu cel al tinerilor necasatoriti: se uita mai putin decat media (la nivel urban) la televizor si consuma mult peste medie continut video online
  • Cand se uita la televizor, din clasamentul celor mai urmarite programe in randul adolescentilor dispar competitiile de fotbal, iar emisiunile de divertisment domina clasamentul, depasind marea majoritate a filmelor.
  • Pe Internet, ei consuma video online pe Youtube intr-o proportie mult mai mare decat media generala, in top-ul online video aparand din nou site-urile de stiri, de continut piratat si site-urile televiziunilor generaliste.
  • Ca si in celelalte cazuri, adolescentii se uita online la filme aproape exclusiv pe site-uri de continut piratat. Raportul citat nu mai mentioneaza, in cazul lor, platforma Voyo a Pro TV.

Raportul detaliat poate fi descarcat aici