Tendinta de criza: bani pentru presa din bugetele locale

de Costin Ionescu     HotNews.ro
Joi, 18 iunie 2009, 19:43 Economie | Media & Publicitate

Canalizarea banilor publici catre presa devine o tendinta, pe masura ce veniturile din publicitate scad abrupt. S-a intamplat in Baia Mare cu The Money Channel, se intampla in Neamt cu emisiunea Mihaelei Radulescu, se va intampla, cel mai probabil, si la Cluj, cu mai toata presa locala. Sefii institutiilor media din Cluj au stabilit singuri criteriile dupa care ar urma sa fie impartite fonduri de circa 1 milion de lei de la Consiliul Judetean, iar acum asteapta sa vada ce se intampla.

In Cluj, unde Consiliul Judetean a anuntat in prima parte a anului un pachet de sprijin pentru presa locala, au avut loc in ultimele saptamani mai multe runde de discutii privind impartirea sumei oferite, evaluata la circa un milion de lei (aproximativ 250.000 de euro). Public, partile implicate vorbesc despre transparenta, despre nevoia unor criterii obiective de impartire a banilor, despre protejarea interesului public. Informatiile oferite, tot public, in acest sens de sefii ziarelor si de presedintele Consiliului Judetean sunt insa contradictorii, chiar daca abunda angajamentele ca toate deciziile privind alocarea banilor vor fi luate transparent.

Situatia din Cluj nu este singulara. Parteneriate transparente intre autoritati locale si mass-media, pe bani publici, au mai fost anuntate recent si in Baia Mare si Neamt. Contributii de la buget, oferite din propria initiativa a oficialitatilor locale:
  • Ultima editie a emisiunii Duminica in familie, realizata de Mihaela Radulescu, va fi sustinuta cu aproximativ 20.000 de euro din bugetul judetean si din cel al orasului Piatra Neamt - orasul natal al vedetei si gazda a emisiunii, au scris Evenimentul Zilei si Cancan, citate de Pagina de media. Cancan o citeaza pe Mihaela Radulescu spunand ca "nu e decizia mea sub nici o forma - a fost o invitatie din partea Primariei".
  • Presa locala din Maramures a anuntat ca Primaria Baia Mare a alocat, la finele lunii mai, circa 15.000 de euro pentru promovarea imaginii orasului printr-o serie de evenimente, inclusiv unul organizat de The Money Channel, post din trustul Realitatea-Catavencu. Glasul Maramuresului ii cita, atunci, pe organizatorii evenimentului spunand ca nu au cerut bani de la bugetele locale din orasele incluse in proiectul "The Money Channel Business Tour".
  • La un cu totul alt nivel, Gazeta Sporturilor a anuntat, joi, ca in editia de vineri va arata de ce, cu exceptia Antenei 3, "nicio alta televiziune nu a deschis subiectul de interes public" al cheltuielilor Ministerului Tineretului si Sportului (MTS) - peste 600.000 de euro - pentru evenimentele din 1 si 2 mai a.c., subiectul unei ample investigatii a publicatiei sportive. GSP scrie ca va explica publicului, "prin documente oficiale, legatura dintre stirile TV ale mai multor trusturi, inclusiv cel din care face parte Gazeta, si banii publici ai MTS". Campanii sau parteneriate media cu fonduri publice mai desfasoara in prezent si alte institutii centrale, precum Ministerul Turismului. UPDATE: Joi seara, in cadrul unei emisiuni difuzate de Realitatea TV, Catalin Tolontan a prezentat mai multe contracte care, a afirmat el, arata ca MTS a cumparat stiri in cadrul jurnalelor difuzate de posturile TV, ceea ce contravine Legii audiovizualului.

La Cluj, Mihai Gotiu, redactor-sef al ziarului Clujeanul, a publicat miercuri un articol in care acuza "minciuna quality" in presa locala, scriind in termeni foarte duri despre cum au decurs negocierile dintre patronii de presa si presedintele CJ, Alin Tise, iar mai tarziu intre sefii publicatiilor si posturilor locale pentru impartirea milionului de lei oferit de Consiliul Judetean in primavara. Dupa cum afirma, in aprilie, Alin Tise pentru HotNews.ro, banii urmeaza sa fie alocati prin parteneriate de publicitate si de promovare a activitatilor institutiilor publice clujene, dupa criterii contabilizate foarte precis.

  • Clujeanul se numara printre publicatiile locale la care, dupa cum s-a scris saptamana trecuta, publisherul Publimedia va renunta in perioada urmatoare. Potrivit lui Mihai Gotiu, Clujeanul este editat inca, la aceasta data, de Publimedia.

Mihai Gotiu (Clujeanul), Florin Danciu (Foaia Transilvana), Liviu Alexa (CityNews.ro) si Alin Tise au explicat pentru HotNews.ro cum au decurs negocierile din ultima perioada si in ce stadiu se afla acestea. Declaratiile lor se suprapun doar partial si ridica serioase semne de intrebare privind felul cum vor fi alocati banii Consiliului Judetean.

Puncte comune in afirmatiile acestora:
  • In ultimele saptamani au avut loc doua runde de discutii.
  • Prima intalnire i-a adus la aceeasi masa pe sefii presei si Alin Tise. Atunci s-a decis ca 50% din bani sa fie rezervati posturilor radio si TV, inclusiv statiilor locale ale posturilor nationale, precum Antena 1 sau Realitatea TV, iar 50% - presei scrise si online.
  • La aceeasi intalnire s-a decis ca posturile radio si TV, pe de o parte, si publicatiile, pe de alta parte, sa negocieze separat criteriile dupa care vor fi alocati banii.
  • Ulterior, sefii institutiilor din cele doua "sectiuni" s-au intalnit si au negociat criteriile dupa care sa fie alocati banii, "asa incat aceasta sa nu fie interpretata drept spaga mascata", totul sa fie facut "transparent", "sa nu fie amenintata libertatea de exprimare" si "sa nu fie afectat rolul presei de a servi interesului public".

Alin Tise a precizat, pentru HotNews.ro, ca fiecare institutie din subordinea CJ va putea incheia parteneriate de pana la 20.000 de euro, bani alocati direct, printr-un proiect sau altul, dar "criteriile trebuie stabilite foarte clar. Nu trebuie sa se intample ca pana acum, cand fiecare sef de institutie decidea astfel de parteneriate dupa cum dorea el. Criteriile de alocare a fondurilor vor fi aplicate dupa anumite punctaje convenite impreuna si care vor fi transparente".

Declaratii divergente ale celor contactati, legate indeosebi de criteriile alese de patronii si redactorii-sefi din presa scrisa locala:
  • Mihai Gotiu, Clujeanul (singurul ziar din CJ cu tiraj auditat BRAT): Am spus ca singurele criterii reale sunt cele de tiraj si audienta. Dar criteriile scoase in fata au fost numarul de abonamente ale unei publicatii, in conditiile in care institutiile publice sunt abonate deja la ziare; numarul de angajati; vechimea acestora etc. Am fost acuzat ca eu tineam la principii, nu la bani, iar in cele din urma "s-a ajuns la o impartire a banilor, iar pe imparteala se aplicau criteriile". "Nu stiu daca aceste criterii au fost trimise sau nu la Consiliul Judetean, nu am vrut sa ma asociez cu o astfel de atitudine"
  • Florin Danciu, Foaia Transilvana: Criteriile au fost decise si au fost trimise la CJ. Oricum, nu sunt sume foarte mari, care sa salveze pe cineva de la faliment, sunt sume de cate 10.000 de euro pe an, aproximativ, in cazul ziarelor si ceva mai mult in cazul posturilor TV. La noi este o piata locala unde nu exista masuratori auditate, singurul care avea asa ceva "era" Clujeanul. In ceea ce ne priveste, criteriile alese au fost tirajele declarate de noi - pe care noi le stim am fost transparenti intre noi; numarul de aparitii - daca un ziar apare pana vineri sau si sambata; datele de trafic pe Internet. Acum asteptam un raspuns de la Consiliul Judetean.
  • Liviu Alexa, CityNews.ro: Prefer sa nu discut criteriile negociate la nivel de presa. In ceea ce ne priveste, noi suntem auditati SATI (Studiul de Audienta si Trafic pe Internet). Dar Consiliul Judetean, cred eu, ar fi cel care trebuie sa-si asume responsabilitatea cheltuirii banilor, asa cum s-a intamplat la Baia Mare cu The Money Channel, deoarece fara un plan clar al intentiilor CJ risca sa ramana suspiciunile ca aceste fonduri ar fi spaga mascata.
  • Alin Tise, presedinte CJ Cluj: Nu stiu daca au fost trimise sau nu criteriile decise de ei (sefii institutiilor media - n.r.), daca au fost sau nu stabilite aceste criterii. Daca nu le vom avea, nu vom intra in acest joc. Atunci cand ne-am intalnit cu reprezentantii presei, au fost discutate criterii care tin de ratingul televiziunilor, de BRAT, criterii clare.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de Superbrands

JW Marriott, orasul din mijlocul orasului

Unul din cei mai mari jucatori de pe piata hoteliera locala, hotelul JW Marriott Bucharest Grand Hotel si-a castigat in cei 17 de existenta reputatia de un oras in mijlocul orasului datorita impresionantei desfasurari de produse si servicii: 402 camere si apartamente elegante, cele mai mari camere de 5 stele din zona, cu o suprafata medie de 36.8 mp, sase restaurante si lounge-uri, 12 sali de evenimente, dintre care doua ballroom-uri ce pot gazdui impreuna pana la 1.200 de persoane. Cladirea mai adaposteste un centru de fitness si spa, cu piscina interioara, o galerie de magazine de branduri internationale de lux ce acopera o suprafata de peste 2.700 mp, spatii de birouri de 11.000 mp si o parcare generoasa de 550 de locuri.

1068 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    cred ca e o problema de DNA sau revin vremurile (Joi, 18 iunie 2009, 19:58)

    Eneas [anonim]

    ..din perioada de trista faima numita 'epoca de aur Nastase ' cand sugativele media erau imbibate de publicitate acordata cu drag de companiile statului...
  • +1 (1 vot)    
    ha ha ha (Vineri, 19 iunie 2009, 10:06)

    dumping [utilizator]

    daca ati sti voi cati bani pleaca la presa (de o anumita culoare, evident) si nu comenteaza nimeni nimik....
  • 0 (0 voturi)    
    ARTICOL PROST INFORMAT (Vineri, 19 iunie 2009, 10:31)

    AXXIS [anonim]

    nu contine opinia Asociatiei Profesionistilor din Presa Cluj, asociatie de breasla care a dat comunicat public prin care s-a opus acestei finantari,

    Monitorul de Cluj a fost auditat pana in
    septembrie 2008 .
  • 0 (0 voturi)    
    minciuna (Vineri, 19 iunie 2009, 12:19)

    auzi [anonim]

    Alin Tise: 20.000 de euro pentru fiecare publicatia, Florin Danciu: 10.000 de euro... Cine minte? Ar trebui intrebat Florin Danciu daca foaia pe care o conduce a incasat, in prima jumatate a anului 2009, 5.000 de euro (cu siguranta nu), daca e asa "transparent", si cat sunt tirajele alea "pe care le stim" si, mai ales, cat din acele tiraje sunt si vandute... Suma respectiva nu le ajunge sa treaca peste criza, dar, mai mult ca sigur, le va dubla veniturile in 2009... asa ca sa n-o mai dea pe dupa gard, ca ar fi o suma mica
  • 0 (0 voturi)    
    :)))) (Vineri, 19 iunie 2009, 12:43)

    cosmin [anonim]

    danciu e tembel de-a dreptul. lucrez pe piata de publicitate din cluj si, cu mana pe inima, va spun ca 10.000 de euro ar reprezenta de 3 ori mai mult decat au obtinut cei de la foaia transilvana publicitate reala (nu manareli de imagine) pe primele 4 luni ale lui 2009.
    danciu e un michidutza, si cu declaratia asta isi confirma statutul. si se mai mira ca n-au publicitate in ziar :)))
  • 0 (0 voturi)    
    hotie (Sâmbătă, 20 iunie 2009, 10:13)

    bogdan [anonim]

    De ce trebuie sa fie sustinute ziarele din Bani publici? Oricum sunt multe si proaste. La fel si emisiunile. Sa dea faliment iar ziaristii sa se faca Ospatari.
  • 0 (0 voturi)    
    DISCRIMINARE (Sâmbătă, 20 iunie 2009, 13:53)

    PROFESORUL [anonim]

    Publicatiile sunt societati comerciale, de ce nu primesc bani si alte firme, TINICHIGII etc????
  • 0 (0 voturi)    
    vai de noi (Sâmbătă, 20 iunie 2009, 15:48)

    papa [anonim]

    autorul articolului habar nu are nimic de media clujeana. Trebuia sa fie scris de Atilla Biro sau Tapalaga, aia stiu smenurile din media clujeana. Da aia NU au sange, sunt slabi, nu se baga la dintr-astea...Oare de ce??


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi