Orange si Vodafone au primit la inceputul saptamanii trecute deciziile prin care au fost amendate cu 34,8 milioane euro si respectiv 28,3 milioane euro pentru abuz de pozitie dominanta si au la dispozitie 30 de zile pentru a demara atacul in instanta, au declarat pentru HotNews.ro surse din cadrul Consiliului Concurentei. Povestea abuzului de care sunt acuzate Orange, Vodafone si Romtelecom, dar si practicile ilegale la care ar fi recurs Netmaster, firma de la care a pornit toata investigatia, este relatata pentru HotNews.ro de Dan Georgescu, presedintele la acea vreme a autoritatii de reglementare in comunicatii. Sanjay Bhasin, fondatorul Netmaster, sustine ca este o practica des intalnita ca atunci cand cineva este gasit vinovat sa gaseasca diverse scuze pentru a ascunde si reduce intensitatea vinei.

Richard Moat, fostul CEO Orange Romania si Dan Georgescu, in anul 2007Foto: AGERPRES

Consiliul Concurentei a anuntat la data de 15 februarie din acest an decizia de a amenda cu 63,1 milioane euro Orange si Vodafone pentru abuz de pozitie dominanta, in urma unei plangeri facute in 2006 de Netmaster, furnizor alternativ de servicii de telefonie fixa. Este cea mai mare amenda aplicata vreodata de Consiliu.

Motivul? CC sustine ca cei doi operatori nu au permis Netmaster accesul la retele lor de telefonie in vederea terminarii apelurilor nationale si internationale tranzitate de acest operator. Netmaster solicitase interconectarea la tariful reglementat de autoritatea de reglementare in comunicatii, tarif mai mic decat cele practicate de Orange si Vodafone.

Inca din aceeasi zi, cei doi operatori de telefonie mobila si-au aratat dezacordul, anuntand ca vor ataca in instanta aceasta decizie.

  • Dan Georgescu, despre cum abuzau Orange, Vodafone si Romtelecom de pozitia dominanta si la ce tertip ilegal a apelat in replica Netmaster

Reclamatia de abuz de pozitie dominanta a fost facuta de catre Netmaster nu doar impotriva celor doi operatori, ci si impotriva Romtelecom. Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a anuntat insa ca investigatia asupra Romtelecom nu a fost inca finalizata, lucru care s-ar putea intampla pana la sfarsitul acestui an.

Dan Georgescu, presedintele la acea vreme a autoritatii de reglementare (ANRC), a explicat pentru HotNews.ro conflictul aparut pe piata telefoniei fixe.

  • "Pe vremea aceea (in 2003), liberalizandu-se telefonia fixa, au aparut operatorii mici, printre care si Netmaster, care erau in principal axati pe aducerea traficului international pentru ca tarifele internationale pe vremea aceea erau destul de mari la operatorii mari de telefonie. Ei aduceau trafic international in retelele fixe si mobile din Romania la un tarif acceptabil pentru clientii de afara. Problema pe care o aveam atunci era ca practica marilor operatori de fix si mobil din Romania era sa faca o diferentiere intre tarifele de terminare pentru traficul intern si pentru traficul international", a precizat Dan Georgescu.

Georgescu sustine ca acest lucru era ilegal in conditiile in care potrivit unei decizii a autoritatii pe care o conducea (ANRC la acea vreme) nu exista diferentiere intre tarifele de terminare la nivel national si international.

  • "Bineinteles ca era abuz de pozitie dominanta pentru ca practicau (n.red. operatorii mari de telefonie fixa si mobila) tarife diferite in ciuda deciziei noastre. Veneau cu tot felul de argumente ca au contracte istorice cu alti operatori internationali si ca merg pe reciprocitate pe acelasi nivel de tarife. Noi le spuneam ca am stabilit tarifele pe costuri, nu conteaza de unde vine traficul si le ceream sa schimbe contractele. Era o lupta continua a celor mici cu cei mari, dar nu intotdeauna cu metode ortodoxe, adica isi faceau singuri dreptate", a declarat Dan Georgescu.

Georgescu: Netmaster si alti operatori mai mici isi faceau singuri dreptate, schimband in mod ilegal originea traficului

Dan Georgescu sustine ca, prin intermediul unor switch-uri speciale operatorii mici, printre care si NetMaster, mascau apelurile internationale in apeluri nationale, obtinand astfel tarife mai mici.

  • "Din cauza tarifelor mari, operatorii mai mici reclamau ca nu este in regula si ca sa rezolve <> a aparut tehnica de a schimba originea apelului, adica venea trafic international, prin intermediul unor dispozitive era schimbata originea apelului ca si cum traficul ar fi venit din Romania. Si in felul acesta tariful era mai mic. Netmaster si nu numai ei schimbau originea traficului international iar la marii operatori aparea ca apelul este din Romania. Noi nu eram de acord cu practica asta pentru ca era o inselatorie, dar nu eram de acord nici cu practicarea unor tarife de terminare diferite. Si atunci au aparut conflictele", spune fostul presedinte al autoritatii de reglementare in comunicatii.

Operatorii mai mici mergeau pana acolo incat mascau traficul international ca fiind trafic originat din propria retea a marilor operatori, mai spune Georgescu.

  • "De multe ori operatorii mici schimbau originea traficului folosind cartele din retea. Deci venea apelul din America catre Vodafone. Ei foloseau cartele de Vodafone, iar terminarea in reteaua proprie a acelui operator era la un tarif foarte mic sau pe baza minutelor in retea gratuite. Deci asta era etapa a doua sa schimbi originea traficului ca si cum ar fi in reteaua proprie a operatorului si atunci sigur ca diferenta intre tarife era foarte mare. Am facut controale si am depistat faptul ca de pe un numar de cartela preplatita apareau zeci de mii de minute de trafic international, ceea ce era imposibil", relateaza Georgescu.

De cealalta parte, marii operatori au mers pana acolo incat au taiat interconectarea cu NetMaster.

  • "Reclamatiile Romtelecom si ale Vodafone si Orange ca acestia (NetMaster) inseala cu originea traficului erau reale si am luat masuri si impotriva lor, iar operatorii mari isi permiteau sa ia masuri mai dure, sigur fara acordul nostru, si sa rezilieze contractele de interconectare sau sa taie interconectarea. Cand vedeau ca volumul de trafic creste si era evident ca este international si este schimbat taiau interconectarea, lucru care iarasi nu era legal", a precizat Dan Georgescu.

In urma controalelor efectuate, ANRC a avertizat si a impus NetMaster sa inceteze practica de a schimba originea traficului, sustine Dan Georgescu. In acelasi timp, autoritatea a dat doua decizii (in anul 2005) prin care a obligat Orange si Vodafone sa incheie acordurile de interconectare cu NetMaster, decizii care au fost ulterior atacate in instanta de cei doi operatori mobili. In legatura cu aceste actiuni, fostul presedinte ANRC sustine ca autoritatea a castigat toate procesele pana la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Pe baza deciziilor emise de autoritatea de reglementare NetMaster s-a adresat Consiliului Concurentei, in 2006.

Sanjay Bhasin: Se incearca gasirea de scuze pentru acoperirea vinei

Sanjay Bhasin, fost CEO al NetMaster

Sanjay Bhasin, fost CEO al NetMaster

Foto: Arhiva personala

Contactat de HotNews.ro, Sanjay Bhasin fondatorul NetMaster si cel care la momentul respectiv era CEO si actionar majoritar (75% din actiuni) in cadrul acestei firme, a spus ca ceea ce se incearca acum este acoperirea unei vine.

  • "Este o practica des intalnita ca atunci cand cineva este gasit vinovat sa gaseasca diverse scuze pentru a ascunde si reduce intensitatea vinei. Asta este exact ce se intampla acum. Cei doi giganti telecom au fost gasiti vinovati de Consiliul Concurentei. Asta este tot ce pot spune, pentru moment. Pentru mai multe informatii, pot comenta dupa ce decizia CC este facuta publica", a declarat pentru HotNews.ro Sanjay Bhasin.

Despre decizia CC, Bhasin sustine ca se bucura ca a fost data dar in conditiile in care a venit dupa aproape 5 ani ar fi fost mult mai bine daca ar fi fost adoptata mai devreme. Intre timp, Netmaster Communication a disparut din piata, fiind absorbita de firma New Com Telecomunicatii, care, la randul ei, si-a vandut baza de clienti catre RCS&RDS si Romtelecom.

  • "A trebuit sa vand Netmaster atat datorita presiunilor intampinate din partea operatorilor cu pozitie dominanta dar si datorita intarzierii cu care s-a produs implementarea regulilor de liberalizare a pietei. In cele din urma, majoritatea afacerii Netmaster s-a dus catre NextGen Communication, firma detinuta de Romtelecom, prin intermediul NewCom Telecommunication", a spus acesta.

Orange si Vodafone risca plata a minim 30% din totalul amenzilor aplicate pana la sfarsitul procesului

Orange si Vodafone au anuntat ca vor ataca in instanta decizia data in februarie de Consiliul Concurentei. De regula, peste 95% din astfel de decizii emise de Consiliul Concurentei sunt atacate in instanta. Firmele cer mai intai suspendarea amenzii si abia apoi urmeaza judecarea pe fond, respectiv atacarea deciziei autoritatii.

Totusi, Orange si Vodafone risca plata unor amenzi substantiale pana la finalizarea proceselor.

Conform noii legi a Concurentei, in cazul in care instanta decide suspendarea amenzii, firma sanctionata este obligata sa plateasca 30% din cuantumul amenzii, dupa care se deruleaza procesul pe fond. Daca instanta nu decide suspendarea amenzii, firma in cauza este obligata sa plateasca amenda integrala, iar procesul continua.

Contactati marti in legatura cu aceste informatii, oficialii Vodafone au reamintit ca vor contesta decizia Consiliului Concurentei in justitie. Reprezentantii Orange nu au dat noi declaratii pe marginea acestui subiect pana la publicarea acestui articol.