Schimbari masive de lege pentru a stopa tergiversarea marilor licitatii: Daca vrei sa suspenzi in instanta o licitatie, trebuie sa platesti o cautiune de 2% din valoarea contractului

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 27 octombrie 2015, 15:45 Economie | Companii

Frana in calea tergiversarii marilor licitatii
Foto: Hotnews
Guvernul a aprobat miercuri printr-un proiect de lege noi reguli privind licitatiile pentru marile lucrari din bani publici sau fonduri europene. O noutate majora este ca o firma care contesta la Curtea de Apel rezultatul unei licitatii trebuie sa plateasca o cautiune de 2% din valoarea contractului. O alta noutate e posibilitatea ca o firma sa poata ataca rezultatul si dupa semnarea contractului. La fel de important: termenele de judecata in instanta sunt foarte stranse.


Marile noutati aduse de proiectul Guvernului:

  • Caile de atac pot fi exercitate atat anterior semnarii contractului (remedii pre-contractuale), cat si ulterior semnarii contractului (remedii post-contractuale)
  • Inainte de a se adresa Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor sau Curtii de Apel, persoana/firma nemultumita de modul in care se realizeaza o licitatie e obligata sa notifice autoritatea contractanta (minister, companie de stat, primarie etc). Daca nu va notifica autoritatea contractanta, nu mai are voie sa mearga la CNSC sau Curtea de Apel
  • O firma care contesta la Curtea de Apel rezultatul unei licitatii trebuie sa plateasca o cautiune de 2% din valoarea contractului
  • Proiectul stabileste termene mai scurte de judecata pentru contestatii la Curtea de Apel. Astfel, primul termen de judecata va fi de cel mult 20 de zile de la data inregistrarii contestatiei, iar termenele de judecata ulterioare nu pot fi mai mari de 15 zile

Proiectul Guvernului

Guvernul a aprobat miercuri printr-un proiect de lege noile reglementari privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica si a contractelor de concesiune, precum si cele referitoare la organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor. Caile de atac pot fi exercitate atat anterior semnarii contractului (remedii pre-contractuale), cat si ulterior semnarii contractului (remedii post-contractuale). Remediile pre-contractuale sunt menite sa corecteze incalcarile regulilor privind achizitiile publice/concesiunile in ceea ce priveste procedura de atribuire.

Trebuie mentionat ca sunt excluse din domeniul de aplicare al proiectului de lege achizitiile directe si achizitiile efectuate de oricare alte entitati decat autoritatile contractante/ entitatile contractante, astfel cum sunt acestea definite de legislatia in materie.

In prezent, sistemul privind caile de atac in materia achizitiilor publice si concesiunilor este reglementat de Capitolul IX din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

Noul proiect de lege preia din Directivele europene in materie normele specifice de formulare a unor cai de atac de catre orice persoana care se considera vatamata printr-un act al autoritatii contractante. In cazul unei asocieri de operatori economici care depun o oferta comuna, se prevede expres ca orice membru al asocierii poate depune contestatie.

Caile de atac posibile


Caile de atac pot fi exercitate atat anterior semnarii contractului (remedii pre-contractuale), cat si ulterior semnarii contractului (remedii post-contractuale). Remediile pre-contractuale sunt menite sa corecteze incalcarile regulilor privind achizitiile publice/concesiunile in ceea ce priveste procedura de atribuire. Acestea includ masuri provizorii, respectarea in mod obligatoriu a termenului legal de asteptare pentru incheierea contractului si suspendarea procedurii de atribuire pana la solutionarea contestatiei pentru a preveni incheierea contractului.

Remediile post-contractuale sunt destinate sa constate nulitatea unui contract si/sau sa stabileasca acordarea unor despagubiri partii afectate dupa momentul la care contractul a fost atribuit.

Notificarea prealabila: fara ea, nu poti merge in instanta sa contesti licitatia


Un element de noutate adus de proiectul de lege consta in obligativitatea notificarii prealabile. Mai exact, inainte de a se adresa Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) sau instantei competente, persoana/firma care se considera vatamata are obligatia sa notifice autoritatea contractanta cu privire la solicitarea de remediere a pretinsei incalcari a legislatiei privind achizitiile publice sau concesiunile.

Astfel, operatorii economici pot sesiza direct autoritatea contractanta asupra unor eventuale nereguli, inainte de a depune contestatie la Consiliu sau la instanta de judecata, iar autoritatea contractanta poate lua masuri de remediere inainte de a fi depusa o contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor.

Lipsa notificarii prealabile duce la imposibilitatea sesizarii Consiliului sau instantei competente (Curtea de Apel). De la caracterul obligatoriu al notificarii prealabile a fost instituita o exceptie, in scopul evitarii formularii unor notificari prealabile succesive, de catre diferiti operatori economici care se considera vatamati de eventuale masuri de remediere adoptate de autoritatea contractanta, urmare a unei notificari prealabile. In cazul acestora, proiectul prevede posibilitatea sa se adreseze direct Consiliului sau instantei cu o contestatie.

Formularea unei notificari prealabile are ca efect suspendarea de drept a incheierii contractului, sub sanctiunea nulitatii absolute a contractului. Procedura privind notificarea autoritatii contractante nu va presupune costuri sau garantii suplimentare pe care ar trebui sa le suporte operatorul economic.

Costuri noi pentru cei care fac contestatii


In ceea ce priveste sistemul administrativ-jurisdictional de solutionare a contestatiilor, conform proiectului de lege, contestatia in fata Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) e gratuita si poate fi formulata doar daca se face dovada notificarii prealabile obligatorii. In ceea ce priveste solutionarea de catre CNSC, contestatiile formulate in cadrul aceleiasi proceduri de atribuire vor fi solutionate de complete diferite in perioada de pana la deschiderea ofertelor, respectiv, pentru etapa de dupa deschiderea ofertelor. In fiecare etapa, contestatiile formulate in cadrul aceleiasi proceduri vor fi conexate.

Atunci cand autoritatea contractanta a luat la cunostinta despre depunerea de catre persoane diferite a unor contestatii impotriva aceluiasi act al autoritatii contractante, atat in fata Consiliului, cat si in fata instantei, are obligatia sa informeze instanta in acest sens.

Decizia Consiliului de solutionare a contestatiei poate fi atacata cu plangere supusa unei taxe de timbru la Curtea de apel, sectia de contencios administrativ si fiscal, urmand a fi judecata de complete specializate in materia achizitiilor publice. In cazul in care decizia Consiliului a fost atacata cu plangere, autoritatea contractanta are posibilitatea sa suspende aducerea ei la indeplinire si/sau procedura de atribuire pana la comunicarea de catre instanta a hotararii de solutionare a plangerii.

Daca se solicita suspendarea procedurii de atribuire si/sau a executarii contractului la Curtea de Apel, e necesara constituirea in prealabil a unei cautiuni in valoare de 2% din valoarea estimata a contractului, dar nu mai mult de un maxim reglementat expres prin lege. Cautiunea a fost introdusa pentru a descuraja tergiversarea solutionarii contestatiilor prin introducerea cererilor de suspendare a procedurii.

In ceea ce priveste sistemul judiciar de solutionare a contestatiilor, potrivit proiectului de lege, contestatia in fata instantei de judecata este conditionata de plata unei taxe de timbru si poate fi formulata doar daca se face dovada notificarii prealabile obligatorii.

Termene scurte la Curtea de Apel

Pentru solutionarea mai rapida a contestatiilor, proiectul Guvernului stabileste termene mai scurte de judecata. Astfel, primul termen de judecata va fi de cel mult 20 de zile de la data inregistrarii contestatiei, iar termenele de judecata ulterioare nu pot fi mai mari de 15 zile.

Autoritatea contractanta are dreptul sa incheie contractul numai dupa comunicarea hotararii instantei de solutionare a contestatiei, sub sanctiunea nulitatii absolute a contractului.

Recursul impotriva hotararii instantei este supus unei taxe de timbru de 50% din valoarea taxei de timbru pentru formularea contestatiei in prima instanta. Daca se solicita suspendarea procedurii de atribuire si/sau a executarii contractului in aceasta faza de catre contestator, este necesara constituirea in prealabil a unei cautiuni in valoare de 2% din valoarea estimata a contractului, dar nu mai mult de un maxim reglementat expres prin lege.

La nivelul instantelor vor functiona complete specializate care vor solutiona plangerile formulate importiva deciziei pronuntate de Consiliu. Proiectul de lege propune masuri pentru asigurarea practicii unitare in materia achizitiilor publice si concesiunilor.

Proiectul face parte dintr-un pachet legislativ privind achizitiile publice. In acest pachet sunt cuprinse patru proiecte de lege: Proiectul de lege privind achizitiile publice, proiectul de lege privind achizitiile sectoriale, proiectul de lege prin care se reglementeaza concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii si proiectul de lege noile reglementari privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica.


Citeste si



Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

7318 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Trebuie.. (Marţi, 27 octombrie 2015, 16:24)

    MyGame1 [utilizator]

    Trebuie schimbat ceva, legea actuala este depașită si duce la abuzuri si aberații
  • -1 (3 voturi)    
    in sistemul privat (Marţi, 27 octombrie 2015, 16:39)

    Tudor_Al [utilizator]

    exista o modalitate simpla de a asigura licitatiile - se implpica o firma mare de audit si nu se lucreaza decat cu parteneri care au fost deja verificati si asupra carora nu exista suspiciunea ca dau mita (ex. firme listate la bursele din UK vs. firme no name din China - care dau spaga)

    Cind KPMG, Deloittes sau altii vor fi implicati in organizarea si verificarea licitatiilor publice - nu va mai fi nevoie de o astfel de lege.

    Simplu. Daca Ponta/Tonta mai are nevoie de meditatii la economie ma ofer voluntar
    • +1 (1 vot)    
      Vise taica... (Marţi, 27 octombrie 2015, 17:52)

      PaulSöze [anonim] i-a raspuns lui Tudor_Al

      Companiile de audit din Big 5 au dat niste rateuri imense pe plan international. Filialele din Ro sunt si mai corupte decat companiile mama. Ei merg pe ideea: sa dam la top manageri salarii astfel incat sa fie incoruptibili si atunci totul merge bine, dar idiotii nu-si dau seama ca negrisorii aia mici "supraexplotati" nu pot face fata si baga "input-uri" din "burta", Am lucrat cu un om de la Delloite pe domeniul de telecomunicatii. Era un idiot cu diploma, nu intelegea nimic, tot ce stia era sa vorbeasca din carti, Inafara de contul de pierderi nu stia nimic. Visul lui in viata era ca sa gaseasca o firma cu acel cont pe zero.
      • 0 (2 voturi)    
        nici un salariu nu poate compensa spaga (Marţi, 27 octombrie 2015, 18:41)

        Tudor_Al [utilizator] i-a raspuns lui PaulSöze

        Cat ar trebui sa cistige un salariat al primariei, ministerului sau parlamentului ca sa nu ia spaga ?

        Spaga in multe cazuri este echivalenta cu salariul pe multi-multi ani - de aici si problema.

        Singurul lucru care ne poate scapa este un sistem judiciar capabil. alt lucru care ar ajuta este ca fiscul sa aiba acces la conturile curente alre romanilor, asa cum se intampla in alte tari mai civilizate unde trebuie sa justifici prin declaratia de fisc toate veniturile obtinute - spaga mai dificil de explicat.

        Un om din sistem nu echivaleaza cu sistemul, si eu cunosc multi idioti dar si multi oameni extrem de inteligenti in big 5.
    • +2 (2 voturi)    
      In sistemul privat spagile sunt si mai consistente (Marţi, 27 octombrie 2015, 18:11)

      andrei [anonim] i-a raspuns lui Tudor_Al

      KPMG ... Delloite ... si alte "firme listate la bursele din UK" nu dau spaga pentru ca ele sunt implicate de la inceput in scrierea caietelor de sarcini si isi pun "comisionul" peste pretul normal de executie.

      Asa ca lasa voluntariatul si mai invata ;-)
      • 0 (2 voturi)    
        stiai ca... (Marţi, 27 octombrie 2015, 18:36)

        Tudor_Al [utilizator] i-a raspuns lui andrei

        in UK exista anti-bribery act, citeste aici: https://en.wikipedia.org/wiki/Bribery_Act_2010

        Penalitatile sunt de (zeci) de milioane de pounds si se aplica nediscriminat. Ca sa stii, firmele acum auditeaza nu numai partenerii ci si partenerii partenerilor de afaceri - in tarile cu risc, inclusiv Romania.

        A fost eradicata coruptia ? nu 100%, dar exista incomparabil mai putina decat in Romania, Bulgaria, Rusia.

        Un sistem nu va fi niciodata perfect, dar implicarea firmelor (serioase) de consultanta scade riscul unor contracte murdare, mai mult este practica uzuala in toata tarile lumii civilizate.

        Daca ai alta parere sau modalitate de rezolvare mi-ar face placere sa o aud.
  • 0 (0 voturi)    
    Bravo (Marţi, 27 octombrie 2015, 16:41)

    je [anonim]

    Ce v-a luat asa mult sa promulgati o astfel de lege?
  • +3 (3 voturi)    
    Deci ca sa poata P$D sa dea contractul cui vrea (Marţi, 27 octombrie 2015, 16:45)

    OmulNou [utilizator]

    si nicio firma sa nu mai conteste rezultatul?
  • +3 (5 voturi)    
    Si bune si rele (Marţi, 27 octombrie 2015, 16:56)

    AdrianBorza [utilizator]

    Scurtarea termenelor e o veste excelenta, in schimb cautiunea de 2% e o ingradire a accesului la justitie si e neconstitutionala. Nu puteau face o lege buna de la un cap la altul?
    • 0 (0 voturi)    
      conform carui articol din constitutie? (Marţi, 27 octombrie 2015, 19:38)

      doejohn [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

      Imi spuneti si mie var rog articolul din constitutie care ar face legea asta neconstitutionala?
  • +1 (1 vot)    
    f bine (Marţi, 27 octombrie 2015, 18:07)

    dan [anonim]

    e foarta buna acesta lege in comparative cu vechea, ne-au trebuit 25 ani pt o a scoate ceva cat de cat logic si asta pt ca suntem presati de la spate. o natie de oameni prosti pur si simpu.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică