Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Cum a afectat criza cifra de afaceri a companiilor din Romania

de Cristian Orgonas     HotNews.ro
Marţi, 25 ianuarie 2011, 13:37 Economie | Companii

Conform INS, in 2009, cifra de afaceri cumulata a tuturor companiilor care activeaza in Romania a fost de 852 miliarde lei, in scadere cu 101,6 miliarde lei sau 10,6% fata de 2008, insa in crestere cu 82,5 miliarde lei fata de 2007. In euro, cifra de afaceri a evoluat in felul urmator: 230 mld. in 2007, 259 de miliarde in 2008 si 201 miliarde in 2009, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

Companiile mici, respectiv cele care au pana in 49 de angajati genereaza 39,2% din totalul cifrei de afaceri la nivel national, iar primul an de criza a determinat o scadere cu 20% a afacerilor calculate la valorile in euro, sub media generala de 22,4%.

Pe locul doi din punctul de vedere al ponderii se situeaza companiile mari, cu peste 500 de salariati, aici intrand majoritatea multinationalelor. Acestea au realizat in 2009 o cifra de afaceri cumulata de 60 miliarde euro, respectiv 30% din total, cu 22,7% sub valoarea din 2008, click pe graficul alaturat pentru detalii.

Pe sectoare de activitate: companiile din industrie genereaza 33,9% din cifra totala de afaceri, urmate de companiile din sectorul comertului en-gros (fara auto) cu 24,3%, si de cele din constructii cu 15,7%. In 2009, cel mai mult a scazut cifra de afaceri in comertul auto, respectiv cu 44%, de la 13,2 la 7,4 miliarde euro, si in constructii, de la 25,3 la 18,8 mld. euro (-25,7%).


Industrie

- cea mai mare scadere s-a inregistrat in industria metalurgica, respectiv -44%, de la 22 la 11,7 miliarde lei;

- cea mai mare crestere a fost de 27,9% si s-a inregistrat in sectorul “Fabricarea calculatoarelor si a produselor electronice si optice”, sector in care cifra de afaceri a crescut de la 6,7 la 9,7 miliarde lei. O crestere semnificativa, de 26,6% s-a inregistrat si in sectorul fabricarii produselor farmaceutice (1,85 vs 2,35 miliarde lei);

- evolutia altor sectoare importante: industria alimentara -1,3% (30,8 miliarde lei in 2008 vs 30,4 miliarde lei in 2009); extractia petrolului si gazelor naturale -19,8% (20,1 vs 16,1 miliarde lei); fabricarea bauturilor -5,9% (10,6 vs 10 miliarde lei); productia de autovehicule +15,5% (21,5 vs 24,9 mld. lei)


Comert

- cea mai mare scadere: -47,8% in comertul cu autovehicule, cifra de afaceri scazand de la 30,4 miliarde lei in 2008, la 15,9 miliarde lei in 2009;

- cea mai mare crestere: +6,8% in comertul en-gros cu produse alimentare, bauturi si tutun, cifra de afaceri majorandu-se de la 59,6 mld. lei in 2008, la 63,7 mld. in 2009;

- cifra de afaceri in comertul cu carburanti a scazut cu 14,6%, de la 21,7 la 18,5 miliarde lei;

- datele INS arata ca cifra de afaceri realizata in comertul cu amanuntul efectuat prin standuri, chioscuri si piete a fost in 2009 de doar 722 milioane lei, respectiv 170 milioane euro. Cu alte cuvinte, zecile de mii de chioscuri si standuri au declarat o cifra de afaceri cumulata mai mica decat cea a unei multinationale de marime medie. Raportat la nivelul intregului comert cu amanuntul, ponderea acestui tip de comert este de 0,6%.


Servicii

- cifra de afaceri in transportul pe calea ferata a scazut cu 18,9%, de la 4,4 la 3,5 miliarde lei. In acelasi timp, in sectorul transporturilor terestre scaderea a fost de 10,6%, de la 22,4 la 20 miliarde lei;

- cifra de afaceri a crescut cu 11% in sectorul activitatilor de protectie si investigatii (2,6 vs 2,9 mld. lei), cu 11,1% in sectorul bibliotecilor si muzeelor si altor activitati culturale (de la 4,84 la 5,37 mld. lei), in sectorul tranzactiilor imobiliare cifra de afaceri a ramas constanta la 9,5 mld lei (!!), iar in telecomunicatii la fel (20,3 mld. lei)

Despre impactul crizei asupra ratei de profitabilitate a companiilor o sa scriu intr-un articol viitor.

Comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

1269 vizualizari




ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi