O propunere diferita de reducere a costului energiei regenerabile pentru consumatorii industriali si casnici

de Ilias Papageorgiadis     Romania vazuta de mine
Joi, 18 aprilie 2013, 18:34 Economie | Energie

Saptamana trecuta v-am prezentat situatia actuala a sectorului energiei regenerabile la momentul punerii in discutie publica a proiectului de ordonanta de urgenta a Guvernului Romaniei din 2 Aprilie, la propunerea Ministrului delegat pentru Energie, Dl. Constantin Nita. Puteti citi aceasta propunere, situatia actuala a sectorului precum si reactia pietei la aceasta propunere aici, scrie Ilias Papageorgiadis, pe blogul lui.

In timp ce majoritatea mass-media se concentreaza doar pe aspectele de  suprafata ale acestei dezbateri, in ultimele saptamani s-au intamplat mai multe lucruri in Romania ce au schimbat practic substanta problemei:

  • Pretul certificatelor verzi tranzactionate de OPCOM in Aprilie 2013 a scazut la 44,5 euro! Scaderea reprezinta 20% din pretul maxim, sub nivelul calculat de autoritati sau al analizelor tuturor criticilor;
  • Pretul energiei a scazut de anul trecut cu mai mult de 30%;
  • Pe masura ce noi capacitati de producere se conecteaza la sistem, preturile au intrat intr-un agresiv trend descrescator.

Avand in vedere toti factorii de mai sus, ar trebui deci sa vedem preturi mai mici la energie in urmatoarele luni, nu-i asa? Cine stie?

Probleme - realitati - solutii


Haideti sa luam una cate una toate problemele prezentate in mod constant de Dl. Ministru Nita (si preluate totodata cu voiosie de o parte a mass-media):

"Romanii platesc prea mult si nu acesta era planul"


Realitate: bugetul oficial pentru subventionarea sectorului de energie regenerabila trimis Comisiei Europene mentioneaza plati totale de aproximativ 13 miliarde de lei (aproximativ 3 miliarde ¬). Anul trecut, costul total al subventiilor a fost de aproximativ 300 de milioane ¬, de 10 ori mai putin (5,5 milioane de certificate x 55 euro / certificat).

Aceasta nu inseamna ca aceasta nu este o problema pentru consumatorii industriali sau casnici dar, inchizand ochii in fata problemei, nu facem decat sa inrautatim lucrurile.

Pe de alta parte, Romania este membru al Uniunii Europene, subventia pentru sectorul energiei regenerabile nefiind "negociabila". In plus, toate tarile care au luat masuri in detrimentul sectorului energiei regenerabile au pierdut procesele deschise de producatori si au trebuit sa plateasca producatorilor afectati daune de miliarde.

Sa nu uitam totodata faptul ca traderii insista ca au zero profit de pe urma tranzactionarii certificatelor verzi, ceea ce inseamna ca acestia vor cumpara doar certificatele pe care legea ii obliga sa le cumpere.

Solutii: Pentru a obtine un cost mai mic pentru consumatori, ar trebui implementate solutii in acord cu legea existenta:

Marii consumatori ar trebui sa poata sa cumpere certificate direct de la producatori, fara a avea nevoie de o firma de trading si fara a avea dreptul de a revinde aceste certificate

Nu este dificil sa se stabileasca reguli clare, transparente si controlate de ANRE, care sa lase libertate consumatorilor sa cumpere de la producatori certificate la preturi mai mici. In acest moment pentru aceasta activitate, marii consumatori au nevoie de propria firma de trading sau sa lucreze cu o firma de trading independenta si sa plateasca pentru certificate pretul stabilit de OPCOM. Cunosc insa zeci (daca nu chiar sute) de investitori ce ar fi multumiti sa semneze un contract ferm pe 5 ani sau chiar mai mult direct cu un mare consumator si sa le poata vinde certificatele la un pret mai mic decat cel de pe piata. Ar fi o intelegere din care ambele parti ar castiga, marii consumatori platind mai putin iar producatorii ar putea securiza mult mai bine veniturile viitoare.

Cu aceasta masura, costurile certificatelor ar putea scadea cu 15-30% fara sa distruga sectorul.

Contractele bilaterale de achizitionare de energie ar trebui sa poata fi semnate pentru orice capacitate

Contractele bilaterale de achizitionare de energie au fost interzise anul trecut din cauza problemelor cu "baietii destepti" si a contractelor lor preferentiale incheiate cu producatorii de energie unde statul este actionar majoritar. De ce a trebuit insa sa sufere si sectorul privat? Proiectul de ordonanta de urgenta propus de dl. ministru Nita face putina ordine in aceasta problema si permite semnarea de contracte bilaterale de achizitionare de energie de maxim 5MW. De ce sa nu permitem proprietarilor unor proiecte mai mari de energie sa-si poata securiza veniturile pe mai multi ani si sa semneze contracte chiar la preturi mai mici, daca doreste acest lucru? Marii consumatori ar putea sa cumpere energie la pret mai mic iar traderii ar putea face acelasi lucru oferind in plus preturi mai mici si consumatorilor casnici.

Cu aceasta masura costul energiei ar putea scadea cu 10-2-% fara sa distruga sectorul.

"Prea multe proiecte sunt construite, ar trebui sa respectam Planul National de Actiune in Domeniul Energiei din Surse Regenerabile (PNAER) si sa nu acreditam certificate verzi tuturor proiectelor"

Realitate: Planul National de Actiune in Domeniul Energiei din Surse Regenerabile a fost aprobat de autoritatile din Romania in 2010 (il puteti gasi aici).

Puteti citi toate cele 206 pagini ale acestui plan dar va recomand sa deschideti momentan direct la paginile 200-201 pentru a afla contributia fiecarei tehnologii asa cum a fost propusa atunci.

Pana acum, proiectele de energie eoliana si-au atins cotele prevazute in vreme ce proiectele de energie fotovoltaica au o cota extrem de redusa. Celelalte tehnologii sunt inca sub cotele stabilite si nu cred ca le pot depasi in urmatorii ani.

Daca am fi de acord cu aceasta abordare, am judeca gresit potentialul energiei fotovoltaice si sunt sigur ca Asociatia Romana a Industriei Fotovoltaice va actiona in consecinta si va face cunoscut si punctul lor de vedere. Avem totusi o problema aici.

Solutie: Presupunand faptul ca PNAER este un instrument important de lucru, trebuie sa adaugam si predictibilitate sectorului si nu doar sa informam un investitor ca va fi acreditat cu certificate verzi sau nu, dupa ce acesta a investit milioane intr-un proiect.

Iata de ce ANRE ar putea publica anual in prima jumatate a lunii Ianuarie, statusul sectorului energiei regenerabile din Romania si capacitatile totale ale noilor proiecte ce pot fi sigure ca vor primi in cursul anului respectiv, acreditarea pentru certificate verzi.

Cu aceasta masura investitorii pot planifica investitiile in proiecte noi si statul roman nu se va afla in situatia de a avea mai multe proiecte decat isi permite sa subventioneze.

"Pre multe Avize Tehnice de Racordare (ATR) emise, fara o intentie reala sa fie toate construite dar care blocheaza reteaua nationala"


Realitate: Multi "dezvoltatori" au obtinut Avize Tehnice de Racordare pentru "proiecte" ce au in realitate zero sanse sa fie construite dupa care au cautat pe piata "eroi" care sa le cumpere documentele si care sa-i imbogateasca. Aceasta situatie afecteaza reteaua nationala pentru ca aproape toate aceste substatii au pe hartie un potential de depasire a capacitatii. Intr-o tara a carei retea suporta o capacitate de productie de 12.000 MW, 25.000 MW de proiecte eoliene si mai mult de 2.000 de MW de proiecte fotovoltaice au deja Avize Tehnice de Racordare.

Solutie: Propunerea dlui. ministru Nita este corecta si introduce o forma de garantie pentru eliberarea unui Aviz Tehnic de Racordare pentru un proiect. Garantia insa ar trebui sa fie concreta, de exemplu 50.000 euro / MW si nu o cifra ce va fi propusa si impusa ulterior... Garantia ar face ca 80% din aceste "proiecte" sa dispara si reteaua va fi din nou disponibila pentru adevaratele investitii, la costuri mai mici. Nu te poti juca cu siguranta energetica a Romaniei!

Cu aceasta masura, Romania va putea "curata" situatia retelei de energie si se va putea baza ca investitorii cu adevarat seriosi vor putea investi in proiectele lor. Totodata, autoritatile vor putea avea o situatie mai adevarata a retelei de energie si vor putea prezice mai bine nevoile viitoare. Aceasta va conduce la un cost mai mic pentru echilibrarea retelei ce va duce la reducerea costurilor facturate catre consumatorul final.

Acestea sunt cele 4 solutii pe care le propun pentru reducerea costurilor cu energia pentru marii consumatori si pentru consumatorii casnici fara a distruge sectorul energiei regenerabile.

Ce parere aveti?

P.S. Saptamana viitoare discutam despre reducerea costurilor de incalzire cu 30-50% pentru urmatorii 25 de ani!

Comenteaza pe Romania vazuta de mine.

























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

785 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Eolienele = practic consumatori de curent (Joi, 18 aprilie 2013, 18:53)

    dumitrica [utilizator]

    Turbinele eoliene actioneaza, din punct de vedere al populatiei, ca niste consumatori de curent.

    Pretul pe kwh actual minus cel cit era inainte de montarea eolienelor = bani platiti de clienti pentru functionarea eolienelor, adica este ca si cum turbinele de vint ar consuma electricitate platita de populatia Romaniei.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version