Azerbaidjan ar putea opta pentru un proiect de gaze naturale lichefiate, daca tarifele propuse prin intermediul conductei Nabucco vor fi prea scumpe, relateaza Bloomberg.com. "In cazul in care tarifele sunt prea mari, putem alege AGRI", a declarat Rovnaq Abdullayev, presedintele companiei SOCAR din Azerbaidjan. El s-a referit la proiectul Azerbaidjan-Georgia-Romania care prevede transportul de gaze lichefiate din Azerbaidjan catre Europa.

Azerbaidjan vrea sa se asigure ca tarifele de transport pentru gazele din zacamantul Shah Deniz vor fi mici.

Nu este pentru prima oara cand presedintele SOCAR vorbeste de posibilitatea alegerii altor proiecte in afara de Nabucco.

Aceste declaratii au fost intarite chiar la Bucuresti, cu ocazia unei intalniri a actionarilor AGRI. Vicepresedintele SOCAR, Vitaliy Baylarbayov, a spus ca proiectul care va fi gata primul va putea fi cel castigator, adica cel care va primi, pana in 2020, gaze din Azerbaidjan. Acest stat are capacitatea de a livra gaze pana in 2020 doar pentru un singur proiect. Nu exclude posibilitatea ca AGRI sa fie acest prim proiect, putand deveni prioritate pentru Azerbaidjan daca va fi lansat inaintea Nabucco.

SOCAR se afla in negocieri cu consortiul Nabucco, a declarat presedintele SOCAR, Rovnag Abdullayev. Potrivit acestuia, principala problema este legata de tarifele de transport al gazelor, potrivit apa.az. "Nu putem termina discutiile din cauza ca nu am rezolvat problemele privind tarifele". In functie de modul in care va fi rezolvata aceasta problema, va fi adoptata o decizie asupra rutei de transport. "Noi incercam sa definim tarifele si sa alegem traseul, pana la 1 octombrie".

Participantii din consortiul Shah Deniz din Azerbaidjan asteapta pana la 1 octombrie 2011 propuneri pentru exporturi de gaze din partea grupurilor care vor sa dezvolte conducte de interconectare, potrivit unor surse citate de news.Az. Sunt conducte precum ITGI (Interconectorul Turcia-Grecia-Italia), TAP (Trans Adriatic Pipeline) si Nabucco, tranzotul facandu-se prin Turcia. "Decizia cu privire la alegerea traseului de export va fi luata in functie de importanta comerciala, tehnica si strategica", spun sursele citate.

  • Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.

Pe de alta parte, un alt proiect care vizeaza gazele din Azerbaidjan este AGRI (Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconnector). Potrivit informatiilor detinute de HotNews.ro, AGRI ar putea intra chiar in concurenta cu Nabucco, tocmai din cauza surselor de aprovizionare cu gaze. Partile implicate in proiect se bazeaza, in mare parte, pe zacamantul de la Shah Deniz. Acest lucru ar putea face din AGRI un proiect concurent Nabucco. Insa, autoritatile de la Bucuresti au sustinut ca sunt, de fapt, doua proiecte complementare.

Prin proiectul AGRI, partile implicate doresc sa transporte gaze din Azerbaidjan catre Europa. Gazele vor fi furnizate pe ruta Baku (Azerbaidjan)-Kulevi (Georgia)-Constanta (Romania). Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana in Constanta unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminaul LNG. Intr-o prima faza, a putea fi livrate intre trei si opt miliarde metri cubi, urmand sa creasca la circa 20 de miliarde de metri cubi de gaze. In proiect sunt implicate patru state: Azerbaidjan, Georgia, Romania si Ungaria, acestea punand bazele unei companii de proiect cu sediul la Bucuresti. Potrivit estimarilor, proiectul va costa, in functie de capacitatea de transport, pana la 4,5 miliarde de euro, a declarat, in luna februarie, ministrul Energiei din Azerbaijan, Natig Aliyev.