​Corespondenta de la Bruxelles

Comisia Europeana: Vom analiza daca Master Planul de Transport al Romaniei indeplineste pre-conditiile noastre. Rezervele Bruxelles-ului fata de strategia Guvernului

de Claudiu Zamfir     HotNews.ro
Marţi, 23 septembrie 2014, 21:00 Economie | EuROfonduri

Shirin Wheeler (dreapta), alaturi de comisarul european pentru politica regionala, Johannes Hahn
Foto: Comisia Europeana
Comisia Europeana are unele rezerve fata de Master Planul General de Transport (MPGT) prezentat de Ministerul roman al Transporturilor si va analiza daca documentul indeplineste pre-conditiile Bruxelles-ului, dar numai dupa ce va fi supus dezbaterii publice si adoptat de autoritatile romane, a declarat, marti, pentru HotNews.ro, Shirin Wheeler, purtator de cuvant al Comisiei Europene pentru politica regionala. De asemenea, Comisia a detaliat si cateva modificari pe care le asteapta de la Guvernul Romaniei pentru a renunta la rezervele ei.

"Vom evalua documentul adoptat in mod formal mai tarziu de catre autoritatile romane, dupa consultarea publica, pentru a vedea daca indeplineste pre-conditiile noastre. Documentul merge in directia cea buna, dar nu este deocamdata complet", a declarat, pentru HotNews.ro, Shirin Weeler.

Dupa ce Ministerul Transporturilor a auntat marti ca Executivul Comunitar "a acceptat ca Master Planul General de Transport sa fie supus dezbaterii publice", reprezentanta Comisiei Europene a precizat ca "nu este, de fapt, rolul Comisiei sa aprobe in mod oficial Master Planul de Transport". "Masterplanul este un document national cu bataie mai lunga decat perioada de programare (2014-2020 - n.r.) si decat fondurile noastre, deoarece acopera perioada de pana in 2030 si, de asemenea, fondurile nationale", a mai spus Shirin Wheeler.
  • CE: Fara Master Plan, nu va dam bani europeni pentru proiectele de transport
Purtatoarea de cuvant a Comisiei Europene a insistat, insa, ca Master Planul este o strategie nationala in absenta careia  "Comisia nu va fi in masura sa co-finanteze niciunul dintre" proiectele pe fonduri europene din domeniul transporturilor.

In acest sens, Comisia Europeana cere ca Master Planul "sa fie coerent, credibil si sa se priveasca spre  investitii strategice nationale pe termen mediu si lung".

"In plus, trebuie sa fie aprobat in mod corespunzator de catre intregul nivel politic in Romania, in conditiile in care masterplanul stabileste strategia nationala, dincolo de alegerile locale, nationale si prezidentiale", a completat oficialul de la Bruxelles.

Totodata, inainte de a aproba programele operationale prin care Romania va putea lua banii europeni in perioada de programare 2014-2020, Comisia trebuie sa se asigure ca Master Planul ia in considerare toate prioritatile de investitii in acest domeniu.

"Procedura de instituire a unui astfel de document strategic de lunga durata trebuie sa fie completata de o consultare publica, evaluarea strategica de mediu, si adoptarea  nationala corespunzatoare, dar CE va evalua si daca conditia  de a avea un plan de transport clar, strategic si cuprinzator, care include toate modurile de transport si ia in considerare  toate prioritatile, a fost indeplinita, inainte de aprobarea unui program operational pentru investitiile UE in transport", a mai detaliat Shirin Wheeler.

Comisia Europeana a cerut Ministerului roman al Tansporturilor si cateva "adaptari in anumite domenii-cheie" asupra proiectului de Master Plan, iar fara abordarea lor adecvata, Bruxelles-ul nu va renunta la rezervele sale.

"Discutam aceste probleme cu autoritatile romane si cand vom fi convinsi ca acestea sunt abordate in mod adecvat, vom renunta la rezervele noastre", a subliniat oficialul Comisiei Europene.

Ea a detaliat si adaptarile pe care Comisia le cere Guvernului in privinta Master Planului General de Transport:
  • Selectarea proiectelor care vor fi finantate. "Master Planul ar trebui sa selecteze proiecte pentru finantare, dar aceste criterii trebuie sa fie putine si clare. Unul dintre ele este cu siguranta reteaua TEN-T (reteaua transeuropeana de transport, stabilita de Bruxelles - n.r.), in primul rand cea de baza (core, in engl.- n.r.) si mai apoi retelele generale (comprehensive, in engl. - n.r.).
  • Viabilitatea economica. Aceasta "trebuie sa fie evaluata pe modelul de transport". "In prezent, nu este clar daca vor fi, de asemenea, alte criterii introduse si nici efectele acestora asupra retelei de transport europene. A doua problema este legata de angajamentul de a se concentra finantare pe o retea de cale ferata durabila".
  • "Problema de guvernanta a diferitelor organisme implicate in transport este importanta. Competentele dar si responsabilitatile diferitilor actori trebuie sa fie stabilite. Este extrem de important ca, indiferent ce cadru institutional va fi, institutiile implicate sa fie performante si productive".
  • "Trebuie finalizate navigatia interna si transportul intermodal.

Citeste si:



Citeste mai multe despre   















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

2989 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    Hmmmmmmmm, (Marţi, 23 septembrie 2014, 21:13)

    romania_curata [utilizator]

    Comisia europeana puncteaza EXACT ce nu luase in calcul guvernul PONTA prin gura imbecilului sova; spre exemplu cum ar putea un om cu scaun la cap sa justifice necesitatea autostrazii ''amanta''/bucuresti-alexandria????
  • +2 (2 voturi)    
    prea multe chitibusuri (Marţi, 23 septembrie 2014, 22:19)

    ZeroAbsolut [utilizator]

    mai bine ii aducem pe chinezi care ne vor face ce vrem si unde vrem pe banii poporului majoritar. Plus ca ne ramane si noua de-o spaga :))
  • +1 (3 voturi)    
    pre-conditiile noastre (Miercuri, 24 septembrie 2014, 0:05)

    zar-zar [utilizator]

    Rau am ajuns, sa stam la mina strainilor. Ups, dar pina acuma cum a fost?
    Ma rog, Romania tine de UE deci CE pune .. pre-conditii. Nu mi se pare totusi firesc pentru ca fondurile pe care "ni le dau" sunt totusi ai nostri. Iar daca au amabilitatea sa apeleze la "consultarea publica" ar fi normal sa faca public si conditiile. Poate ca nu ne convin conditiile si nu mai avem nevoie de aprobarea lor.
    Vad ca au nevoie de u Master Plan, cu bataie de pina in 2030. Asta inseamna ca, ori guvernul isi planifica o refacre economica pe termen lung si sa tina cu dintii de acest program (sa fie in interesul national nu al celui ... european, sau pote vor sa-si planifice ei aranjamentele de subordonare economica, intereselor de firma lae lor), ori si mai simplu: agentii economici locali (mici si mari, de-a lungul soselei care ii intereseaza in mod expres) sa fie taxati suplimentar pina la acoperirea costului. Inteleg prin asta ca statul va avea grija ca aceste unitati economice sa nu dea faliment, cel putin nu ininte de achitarea 100%. Asta zic si eu corelatie intre infrastructura si crestere economica.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică