Comisia Europeana are unele rezerve fata de Master Planul General de Transport (MPGT) prezentat de Ministerul roman al Transporturilor si va analiza daca documentul indeplineste pre-conditiile Bruxelles-ului, dar numai dupa ce va fi supus dezbaterii publice si adoptat de autoritatile romane, a declarat, marti, pentru HotNews.ro, Shirin Wheeler, purtator de cuvant al Comisiei Europene pentru politica regionala. De asemenea, Comisia a detaliat si cateva modificari pe care le asteapta de la Guvernul Romaniei pentru a renunta la rezervele ei.

Shirin Wheeler (dreapta), alaturi de comisarul european pentru politica regionala, Johannes HahnFoto: Comisia Europeana

"Vom evalua documentul adoptat in mod formal mai tarziu de catre autoritatile romane, dupa consultarea publica, pentru a vedea daca indeplineste pre-conditiile noastre. Documentul merge in directia cea buna, dar nu este deocamdata complet", a declarat, pentru HotNews.ro, Shirin Weeler.

Dupa ce Ministerul Transporturilor a auntat marti ca Executivul Comunitar "a acceptat ca Master Planul General de Transport sa fie supus dezbaterii publice", reprezentanta Comisiei Europene a precizat ca "nu este, de fapt, rolul Comisiei sa aprobe in mod oficial Master Planul de Transport". "Masterplanul este un document national cu bataie mai lunga decat perioada de programare (2014-2020 - n.r.) si decat fondurile noastre, deoarece acopera perioada de pana in 2030 si, de asemenea, fondurile nationale", a mai spus Shirin Wheeler.

  • CE: Fara Master Plan, nu va dam bani europeni pentru proiectele de transport

Purtatoarea de cuvant a Comisiei Europene a insistat, insa, ca Master Planul este o strategie nationala in absenta careia "Comisia nu va fi in masura sa co-finanteze niciunul dintre" proiectele pe fonduri europene din domeniul transporturilor.

In acest sens, Comisia Europeana cere ca Master Planul "sa fie coerent, credibil si sa se priveasca spre investitii strategice nationale pe termen mediu si lung".

"In plus, trebuie sa fie aprobat in mod corespunzator de catre intregul nivel politic in Romania, in conditiile in care masterplanul stabileste strategia nationala, dincolo de alegerile locale, nationale si prezidentiale", a completat oficialul de la Bruxelles.

Totodata, inainte de a aproba programele operationale prin care Romania va putea lua banii europeni in perioada de programare 2014-2020, Comisia trebuie sa se asigure ca Master Planul ia in considerare toate prioritatile de investitii in acest domeniu.

"Procedura de instituire a unui astfel de document strategic de lunga durata trebuie sa fie completata de o consultare publica, evaluarea strategica de mediu, si adoptarea nationala corespunzatoare, dar CE va evalua si daca conditia de a avea un plan de transport clar, strategic si cuprinzator, care include toate modurile de transport si ia in considerare toate prioritatile, a fost indeplinita, inainte de aprobarea unui program operational pentru investitiile UE in transport", a mai detaliat Shirin Wheeler.

Comisia Europeana a cerut Ministerului roman al Tansporturilor si cateva "adaptari in anumite domenii-cheie" asupra proiectului de Master Plan, iar fara abordarea lor adecvata, Bruxelles-ul nu va renunta la rezervele sale.

"Discutam aceste probleme cu autoritatile romane si cand vom fi convinsi ca acestea sunt abordate in mod adecvat, vom renunta la rezervele noastre", a subliniat oficialul Comisiei Europene.

Ea a detaliat si adaptarile pe care Comisia le cere Guvernului in privinta Master Planului General de Transport:

  • Selectarea proiectelor care vor fi finantate. "Master Planul ar trebui sa selecteze proiecte pentru finantare, dar aceste criterii trebuie sa fie putine si clare. Unul dintre ele este cu siguranta reteaua TEN-T (reteaua transeuropeana de transport, stabilita de Bruxelles - n.r.), in primul rand cea de baza (core, in engl.- n.r.) si mai apoi retelele generale (comprehensive, in engl. - n.r.).
  • Viabilitatea economica. Aceasta "trebuie sa fie evaluata pe modelul de transport". "In prezent, nu este clar daca vor fi, de asemenea, alte criterii introduse si nici efectele acestora asupra retelei de transport europene. A doua problema este legata de angajamentul de a se concentra finantare pe o retea de cale ferata durabila".
  • "Problema de guvernanta a diferitelor organisme implicate in transport este importanta. Competentele dar si responsabilitatile diferitilor actori trebuie sa fie stabilite. Este extrem de important ca, indiferent ce cadru institutional va fi, institutiile implicate sa fie performante si productive".
  • "Trebuie finalizate navigatia interna si transportul intermodal.

Citeste si: