"Este de neinteles maniera in care are loc reducerea deficitului de la nivelul de 1,8% din PIB programat pentru 2015 la nivelul de 1,1% din PIB avut in vedere pentru 2016: ajustarea se produce aproape exclusiv pe seama unei cresteri masive a intrarilor de fonduri europene post-aderare (+7,3 miliarde lei sau cu 0,83% din PIB), in conditiile in care cheltuielile aferente proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile scad cu 788 milioane lei (cu 0,29% din PIB)", se arata in completarea la Opinia Consiliului Fiscal la Bugetul pe 2015, transmisa marti. Consiliul fiscal considera ca o strategie adecvata nu trebuie sa se limiteze la a anunta tinte de deficit si simple deziderate de masuri fiscale, ci sa contina o proiectie coerenta si realista a agregatelor de venituri si cheltuieli, care sa includa o prezentare transparenta a ipotezelor care le fundamenteaza evolutia, fie ca ne referim la modificari ale Codului Fiscal cu analiza de impact aferenta ori la parametri care fundamenteaza evolutia cheltuiellilor (ca de exemplu, evolutia numarului de salariati si salariului mediu din sectorul public), se mai aratain document. Vezi textul complet al opiniei Consiliului Fiscal in atasament.

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului FiscalFoto: HotNews.ro

Ce mai arata Consiliul Fiscal:

  • O evolutie identica din punct de vedere calitativ era prezentata ca sursa a ajustarii pentru anul 2015 fata de anul 2014 in versiunea anterioara a Strategiei fiscal-bugetare, in contrast profund cu maniera concreta in care reducerea deficitului este proiectata a avea loc in varianta curenta a proiectului de buget pentru anul 2015, mai precizeaza documentul.
  • Consiliul fiscal are rezerve serioase în ceea ce privește posibilitatea încadrării în tinta de deficit în conditiile mentinerii cheltuielilor bugetare în parametrii din proiectul de buget, dată fiind supraestimarea semnificativă identificată la nivelul veniturilor fiscale. Mai mult, în opinia Consiliului fiscal, încadrarea în anvelopa de cheltuieli cu bunuri și servicii – care reprezintă factorul principal al ajustării structurale programate – apare drept incertă din perspectiva evolutiilor istorice, cu atât mai mult cu cât nu este clar care sunt sursele concrete ale economiilor de cheltuieli programate.
  • În ceea ce privește Strategia fiscal-bugetară 2015-2017, Consiliul fiscal nu poate decât să constate din nou că maniera de elaborare a acesteia la finele anului, simultan cu proiectul de buget, nu este câtuși de putin conformă nu doar cu termenele legale și nici cu obiectivul ancorării așteptărilor agentilor economici prin asigurarea unui cadru fiscal-bugetar predictibil. Ca și în anii anteriori, atentia autoritătilor apare drept exclusiv concentrată pe termen scurt (anul următor), neacordând aceeași atentie proiectiilor bugetare pe termen mediu.

Reamintim ca in urma cu o saptamana, Consiliul fiscal a emis o opinie preliminara (dupa ce a aratat ca avusese la dispozitie 24 de ore pentru a studia si a-si forma o parere despre Bugetul pe 2015) in care isi manifesta unele rezerve cu privire la nivelul prognozat al incasarilor din impozitul pe venit, din cel pe profit, din contributii sociale si din impozitul pe proprietate care sunt prognozate a avansa mai rapid decat ar fi justificat de masurile de politica fiscala adoptate. De asemenea, o serie de cheltuieli par a fi usor subevaluate avand in vedere masurile adoptate, precum si executia bugetara aferenta anului 2014, se mai arata in document.