Cum explica sefa directiei de Comunicare din BNR iesirile Guvernatorului pe teme de politica fiscala: Cand masurile in domeniul fiscal determina o reconfigurare a conduitei politicii monetare, aceasta schimbare trebuie explicata publicului larg

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 19 august 2015, 16:46 Economie | Finanţe & Bănci

"In conditiile in care masurile in domeniul fiscal-bugetar determina o reconfigurare a conduitei politicii monetare, aceasta schimbare trebuie explicata publicului larg si aceasta comunicare publica este o obligatie asumata de catre bancile centrale", scrie pe blogul BNR Mirela Roman, directorul Directiei Comunicare din BNR, referitor la iesirile publice ale Guvernatorului pe teme fiscale. "Bancile centrale trebuie sa comunice public modul in care isi utilizeaza instrumentele pentru indeplinirea obiectivelor definite prin lege: fie stabilitatea preturilor sau a cursului de schimb, fie asigurarea cresterii economice si a locurilor de munca. De ce s-ar aventura bancile centrale sa 'interfereze' in comunicarea lor publica pe alte subiecte, de exemplu pe teme fiscal-bugetare a caror responsabilitate tine de resortul altor autoritati publice - guverne sau parlamente?", mai spune Mirela Roman.

Mai multi economisti au exprimat puncte de vedere potrivit carora coordonatorului politicii monetare nu ii este ingaduit sa solicite sau sa primeasca instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă instituţie sau autoritate (art. 3 alin 1 din Statut).
Mirela Roman, fost corespondent local pe zona economică al agenţiei Reuters în perioada 1994 - 2005, scrie ca atunci cand se discuta de politici macroeconomice publicul este oarecum familiarizat, nu in mod necesar si pe deplin cunoscator, in ceea ce priveste cel putin doua: politica monetara si politica fiscal-bugetara. Mai simplu: dobanda, curs, taxe si banii de cheltuit de la buget.





"Pentru economistii rationali, dar si pentru publicul doritor de informatii pertinente este cert ca masurile fiscal-bugetare influenteaza mediul economic in care bancile centrale opereaza. Modificarea impozitarii indirecte afecteaza in mod direct preturile de consum - a se vedea efectele majorarii sau scaderii TVA - iar politicile fiscal-bugetare laxe a la longue erodeaza sustenabilitatea finantelor publice, determinand cresterea asteptarilor inflationiste. In aceeasi nota, politica fiscal-bugetara poate stimula cresterea economica durabila doar daca genereaza o imbunatatire substantiala a productivitatii si investitiilor.

Ce legatura are asta cu modul in care bancile centrale comunica? De ce vorbesc ele despre subiecte care sunt treaba altora? Si pentru cine transmit ele asemenea informatii, de regula putin digerabile in absenta unor cunostinte solide, fundamentale despre economie.

Numeroase studii despre comunicarea bancilor centrale s-au axat pe modul in care acestea transmit si evalueaza mesajele legate de politicile proprii. Audienta, tinta principala a acestor mesaje sunt pietele financiare, urmate de comunitatile bancare, de afaceri, decidentii din alte institutii publice, mediul academic si desigur, nu in ultimul rand publicul larg, cu sprijinul mass media.

Recent insa cercetarile in domeniu au fost extinse si asupra modului in care bancile centrale comunica despre alte politici, in mod special, a modului in care sunt livrate mesajele centrate pe masurile in vederea asigurarii stabilitatii financiare sau despre politicile si masurile fiscal-bugetare.

In conditiile in care masurile in domeniul fiscal-bugetar determina o reconfigurare a conduitei politicii monetare, aceasta schimbare trebuie explicata publicului larg si aceasta comunicare publica este o obligatie asumata de catre bancile centrale.

In acelasi timp insa bancile centrale pot exprima opinii privind o anume pozitionare in viitor a politicilor fiscal-bugetare in dorinta de a furniza autoritatilor responsabile o evaluare pertinenta si completa a conditiilor necesare pentru asigurarea sustenabilitatii finantelor publice si mai ales a unui cadru macroeconomic stabil pe termen mediu si lung. Fara acest cadru macroeconomic stabil masurile de politica monetara pot fi cartuse trase in aer si nu de putine ori acestea se intorc impotriva", mai spune Mirela Roman

 Un studiu publicat in septembrie 2012 releva ca marile banci centrale din lume, in mod special BCE, utilizeaza in comunicarile publice referiri frecvente la cadrul ori la politicile fiscal-bugetare, inclusiv sub forma unor "apeluri" adresate autoritatilor responsabile pentru abordari prudente sau cu privire la implementarea anumitor masuri prin prisma impactului acestora asupra stabilitatii macroeconomice.

De ce ni se pare straniu sau invaziv faptul ca si BNR comunica despre aceste aspecte, indeosebi atunci cand derapajele, inclusiv cele din discursul public, tind sa devina o regula?

Studiul evidentiaza faptul ca intensitatea mesajelor din partea bancilor centrale despre politicile fiscal-bugetare a sporit dupa izbucnirea crizei financiare globale in 2008. Cresterea deficitelor bugetare si a datoriei publice au determinat FED, BCE, BoJ, BoE sau chiar si cea mai veche banca centrala din lume - Banca Suediei, sa isi accentueze mesajele despre politicile fiscal-bugetare.

De ce? Asa cum am mentionat anterior, asumarea unei transparente sporite in ceea ce priveste politica monetara impune explicarea contextului in care aceasta se desfasoara: socuri dezinflationiste sau inflationiste, fiscale, conjuncturi regionale sau globale etc.

Mesajele BNR, atat cele scrise cat si cele verbale pe aceste tematici, au avut un parcurs similar, daca dorim cu adevarat sa ni le reamintim si sa le evaluam obiectiv, fara interese partizane sau incarcati de viziuni doctrinare.

"Nu suntem foarte diferiti, cu siguranta, insa suntem mai vulnerabili cand vine vorba despre denaturarea unor dezbateri rationale, dialog si informatie corecta si pertinenta", conchide Mirela Roman.


Citeste mai multe despre   












Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

1170 vizualizari

  • -3 (3 voturi)    
    Foarte bine, dar... (Miercuri, 19 august 2015, 17:13)

    BEDE [utilizator]

    Perfect de acord cu chestia ca scaderea TVA pe de-o parte si maririle de salariu, pe de alta parte, nu pot duce decat la deficit bugetar sporit si la inflatie. Si nu era OK ca Isarescu sa nu spuna nimic.
    Dar, totusi, ce anume a spus BNR atunci cand niste banci s-au apucat sa acorde credite in CHF? De ce atunci nu au avertizat fraiereshtenii sa nu se bage pt ca urmarea avea sa fie cresterea cursului CHF?
      #showComment
  • -2 (2 voturi)    
    halal comunicare (Miercuri, 19 august 2015, 23:30)

    cristian [anonim]

    mai bine lasati-o asa .....cum adica ....> economisti rationali ...inseamna ca sunt economisti si irationali ? ..poate ca aveti dreptate ...probabil ca va referiti la aia care au condus tara 25 de ani sau se afla in functii de 25 ani si ...suntem in halul asta ....macar taceti din gura .....si cum ar fi rational ? sa crestem taxele la greu ? sa nu restructuram cheltuiala bugetara ...cataaaa ipocrizie ...
      #showComment
  • -2 (2 voturi)    
    Un isaresc , doi isaresti...... (Joi, 20 august 2015, 10:13)

    Adrian Popescu [anonim]

    Abia acum inteleg de ce a tacut isarescu atunci cind populatia needucata dadea navala la credite cu buletinul .....sau la caritas .....sau la fni .....
  • +1 (1 vot)    
    prognoza pentru inflatie este horror... (Joi, 20 august 2015, 16:35)

    ..13 [utilizator]

    Derapajul inflatiei este maxim fata de nivelul prognozat anterior.

    Nu sunt insa luate in calcul, ci doar evaluate ca riscuri, alte modificari/ inrautatiri/ in sensul cresterii volatilitatii fluxurilor de capital, evolutiile economiilor din alte tari - vezi china - , sau amenintarile geopolitice care au aparut si pot sa genereze probleme crescute.

    si mai este ceva care ar trebui sa ingrijoreze - in ciuda scaderii dobanzii la creditele in RON, acestea se orienteaza preponderent spre consum...

    Si in final de ce m-as ingrijora?
    Ma ingrijorez pentru ca daca calculele imi arata astazi ca trebuie sa fiu precaut imi este serios teama ca realitatea de maine va fi mult mai dura cu niste lideri politici care misca din mansa asa de repede.

    Asa se intra in vria pavata, vezi matale, numai cu BUNELE INTENTII de la Mr. Monta, si din care cu greu sau deloc scapi cu viata...
  • +1 (1 vot)    
    BNR-ul mai poate face ceva... (Joi, 20 august 2015, 16:49)

    ..13 [utilizator]

    ...sa sesize in scris comisia juridica din Senat/ Camera Deputatilor asupra faptului ca BNR-ul, ca insitutie responsabila, nu a fost consultata referitor la implicatiile pe care Codului Fiscal le are asupra macrostabilitatii economice din RO.

    Nu cred ca comunicarea din presa tine loc de comunicat oficial tintit si adresat Parlamentului RO si Presedintelui de catre BNR - poate gresesc...

    Cred ca pana la urma este o masura extrema, dificila, dar pe care BNR trebuie sa o ia ca sa fie oficial luata in seama.

    Nu se poate numai prin articole de presa.

    Mai bine mai tarziu decat niciodata.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri