Ministerul Finantelor a lansat o platforma online unde pot fi verificate bugetele tuturor institutiilor publice. Pentru companiile de stat mai asteptam circa 4-5 luni

de Dan Popa     HotNews.ro
Vineri, 11 martie 2016, 12:09 Economie | Finanţe & Bănci

Anca Dragu, ministrul Finantelor Publice
Foto: Guvern
Bugetele institutiilor publice pot fi verificate  pe o platforma electronica lansata vineri la sediul Ministerului de Finante de ministrul Anca Dragu, in prezenta premierului Dacian Ciolos.Platforma a fost realizata cu fonduri europene- costurile fiind de circa 7,8 milioane de lei, iar debutul proiectului a avut loc in 2013, a declarat pentru HotNews managerul de proiect, Valentin Mavrodi. Institutiile bugetare sunt obligate sa incarce in mod transparent pe respectiva platforma informatii complete despre cheltuielile efectuate si veniturile incasate, a explicat vineri Anca Dragu.  Baza de date cuprinde toate cele 13.700 institutii publice, pana la nivel de gradinita.

Poti urmari mai jos un scurt material video despre aceasta platforma:




Potrivit ministrului Dragu, prin lansarea platformei, se urmareste cresterea transparentei in domeniul bugetar, imbunatatirea managementului resurselor bugetare si introducerea unor instrumente de verificare si control bugetar complet automatizate. Intrebata cand vor fi incluse in proiect si companiile de stat, Anca Dragu a declarat ca in circa 4-5 luni, proiectul derulandu-se in mai multe etape.  In prima etapa va fi permis accesul la toate informatiile despre veniturile si cheltuielile fiecarei institutii publice, la nivel de detaliu, urmand ca in etapa a doua, care va fi finalizata in doua luni, publicul va avea acces la informatii referitoare la numarul si structura institutiilor publice, rapoarte agregate, bugetul aprobat al institutiei publice, gradul de angajare a bugetului aprobat (contracte semnate), rapoarte financiar-contabile.

 ''In paralel cu faptul ca scoatem la lumina informatia, vrem sa o facem si accesibila, printr-un anumit mod de structurare mai intuitiva si mai prietenoasa. Ceea ce este prezentat azi e un prim pas. Multumesc Ministerul Finantelor pentru acest efort. Ministerul Finantelor, de obicei, in mentalul colectiv are cateodata imaginea unei structuri rigide, inchistate, orientate inspre interior. Ma bucur sa vad ca exista deschidere, chiar daca e un efort si din partea celor la Ministerul de Finante'', a explicat vineri primul-ministru Dacian Ciolos, prezent si el la lansarea programului, pe care l-a caracterizat drept ''revolutionar''.

''Este mai ales, iar mie din acest punct de vedere mi se pare revolutionar, un proces de transparenta publica, pentru ca acelasi tip de informatii pe care il avea pana acum - mai mult sau mai putin usor accesibil - administratia centrala sau Ministerul Finantelor, incepand de acum aceste informatii devin si publice. Deci orice cetatean, orice firma, orice contribuabil poate sa stie de acum modul cum sunt repartizate si modul cum se cheltuie fondurile de catre o administratie publica, central sau locala. Aceasta transparenta permite si transmiterea unor informatii legate de eficienta cheltuirii banului public, dar ar trebui sa permita si inlaturarea unor riscuri de frauda sau de coruptie, pentru ca va deveni mult mai transparent pe ce se cheltuie banii si cat costa o investitie sau alta, pentru ca de multe ori la noi sunt discutii legate de eficienta cheltuirii banului pentru o investitie sau alta'', a mai spus Ciolos.


Citeste mai multe despre   









5842 vizualizari
  • +3 (5 voturi)    
    mda, idee buna, transpusa cam prost si incomplet.. (Vineri, 11 martie 2016, 12:24)

    Roman_Cetatean [utilizator]

    intru in portal-cica sa dau CIF-ul institutiei publice?! tipic ANAF, acum stam sa cautam noi alte info, nu le puteau introduce acolo sa tastezi primele litere si sa le ia automat, de ex Min Fin...?! ma rog, am reusit de ex, cu Min Educatiei. sunt incarcate doua rap lunare, pt ian si feb 2016 acolo, in Excel, Adobe (desi mi se parea logic sa se incarce in aplicatie, ca sa se poata face agregari , raportari combinate etc, dar deh, de aproape 8 milioane lei atata s-a putut, un sistem in care sa se faca doar upload de fisiere, probabil am eu pretentii mari de banii astia, i-ar mai fi trebuit statului inca vreo 80 milioane lei ca sa faca un sistem IT cu date introduse direct in aplicatie).

    Si degeaba vedem rapoartele de executie daca nu vedem si contractele de achiz publice, cui i se atribuie, la ce preturi unitare, etc, cu ce ma incalzeste sa aflu ca dintr-un miliard de euro s-au contractat 999 milioane euro, de ex?!?! vreau sa vad cele 999 mil euro cui i s-au atribuit, cum, pe ce valori fiecaruia, care sunt val unitare si asta imediat ce s-a semnat contractul, sau chiar de la atribuire, ca sa apuc sa vad cand se da 300 lei/panseluta si sa pot ataca aberatia asta pana se semneaza contractul sau pana apuca sa le si comande!!!
    Praf in ochi (si pe milioane de euro din fonduri UE).
    Astea vor ajuta doar teoreticienii macro,,,
    • +1 (1 vot)    
      cam repede cu critica (Vineri, 11 martie 2016, 12:50)

      hanssebastian [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

      Eu zic ca e bine. De exemplu, am putut vedea bugetul unei scoli. Nu mi-a trebuit CIF. Ai acolo un camp unde poti cauta dupa denumire. Si e cu autocomplete.

      Iar partea cu "si pe milioane de euro din fonduri UE" e complet nefondata. Ai idee cat a costat sa faca site-ul? Sau de ce spui ca e pe milioane? Si din fonduri UE...
      • 0 (0 voturi)    
        scrie in articol=8 mil LEI, fonduri UE (Vineri, 11 martie 2016, 13:24)

        Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui hanssebastian

        pt traducerea ta, aprox 1,7 mil euro.
        un site de upload de fisiere si metadate despre institutii publice...
        fooaaaarte eftin!
      • 0 (0 voturi)    
        E un inceput bun, dar... (Vineri, 11 martie 2016, 13:35)

        duda [utilizator] i-a raspuns lui hanssebastian

        Si eu am incercat sa vad tot bugetul unei scoli. Dar nu vad nici un fel de venituri, doar cheltuielile sunt trecute. Si nici alea toate, sunt doar cheltuielile cu personalul si cu bursele. Nimic la capitolul fond de reparatii sau de intretinere. De fapt pe mine asta ma interesa cel mai mult, ca sa-mi pot da seama daca ceea ce platesc pentru "fondul scolii" e cat de cat justificat.
        • +2 (2 voturi)    
          Fondul scolii e ilegal de vreun an (Vineri, 11 martie 2016, 15:23)

          dbdb [utilizator] i-a raspuns lui duda

          incoace si tu mai platesti inca?
    • 0 (0 voturi)    
      transparenta (Vineri, 11 martie 2016, 17:55)

      coly [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

      daca nu sunt sanctiuni ferme pentru nepublicare sau publicare incompleta. apa de ploaie, cine sa verifice corectitudinea afisarilor ?
      • 0 (0 voturi)    
        cica... (Luni, 14 martie 2016, 14:36)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui coly

        este unul mic in spatele acestui site si cand merge unitatea bugetara cu ordinul de plata la trezorerie nu o sa fie executat pentru ca nu este introdus in sistem...

        Rad tinandu-ma cu mana de burta - ma doare rau de tot de atata ras!!!

        cam prin 2005 tocmai ce MF schimbase un pic sistemul de raportare pentru unitatile publice - aveam in implementare proiecte cu fonduri europene si mergem la institutiile publice - nu poci spune ce suspine au fost cand s-a trecut la noul sistem de raportare, si cum am ajutat o sarmana amploiata de la primarie din cucuietii din deal - de dimineata pana spre sfarsitul de program sa faca transferul de date... Daca mie, care mai pricep ceva IT si finante/ contabilitate mi-a luat atata - altora cat le-o fi luat??? Vorbim de unitati mici, unde nu tot neamul este priceput in folosirea calculatoarelor, nu peste tot este apa si wc in casa - mai sunt si altfel de localitati in ro - si acolo ce te faci???

        O sa vedem in implementare - dar pot sa rad de pe acuma de problemele care o sa apara ...Nu pentru ca sunt un om rau, ci pentru ca astia care ne conduc cred ca nu stiu inca pe cine conduc... S-a vazut la ultimul concurs de ocupare a locurilor in nu stiu ce sistem de institutii publice unde au picat toti directorii...

        HAHHAHA - am ras si o sa mai rad!
        Ca nu putem sa fim toti isteti si devreme acasa!

        Romanica este tara unde domeste inca prostia!
        Se vede cu ochiul liber, iar aia distepti par ca nu ii vad pi astia prosti... Si sunt multi omule, multi rau de tot!
  • 0 (0 voturi)    
    Corect (Vineri, 11 martie 2016, 12:37)

    TheLionKing [anonim]

    Dar este un pas inainte. Sunt curios, daca se pot vedea cheltuielile facute de o gradinita de exemplu.
  • 0 (0 voturi)    
    Atentie! 13.700 de institutii publice! (Vineri, 11 martie 2016, 12:42)

    Johanis [utilizator]

    despre ce vorbim?!

    Un aparat bugetar enorm! Si foaret greu de supravegheat! Cine supravegheaza cheltuielile acestor institutii? Numai Curtea de Conturi!
  • 0 (0 voturi)    
    Vești bune (Vineri, 11 martie 2016, 12:44)

    RedGuard [utilizator]

    Tag-ul <html> e deschis numai de 3 ori într-o singură pagină.
  • 0 (0 voturi)    
    Foarte interesant. (Vineri, 11 martie 2016, 12:58)

    Johanis [utilizator]

    poate aflam si datoriile pe care le au aceste institutii.
  • 0 (0 voturi)    
    contractele (Vineri, 11 martie 2016, 12:59)

    ..13 [utilizator]

    pe vezi pe alta platforma - SEAP - apoi mai multe detalii poti sa afli de la sursa - sunt obligati sa dea.

    Acum nu cred ca pot sa fie puse multe date/ se incarca sistemul. Dar sunt de acord ca este posibil sa urce lista cu contractele de achiztii publice si mai ales rapoartele lor ref. implementarea - stiu ce vorbesc...
    • +1 (1 vot)    
      degeaba cauti pe SEAP (Vineri, 11 martie 2016, 13:25)

      Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      pt ca nu sunt puse in corespondenta, de ex as vrea sa stiu la actiunea bugetara X ce contracte s-au atribuit.
      in SEAP ai info despre achizitie. nu despre contracte.
      si oricum nu sunt corelate cu diviziunile bugetare. (in sEAP)
      • +1 (1 vot)    
        daca citesti atent (Vineri, 11 martie 2016, 23:34)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

        si coborari pe pamant -

        avem ordonatorii de credite, cu planul lor anual de achizitii - vezi ca tot in SEAP il gasesti, daca stii sa il cauti - si dupe, ca un om care stie sa faca conexiuni legi contractul de entitatea/pozitia bugetara/ si fericit ajungi si la diviziunea bugetara...

        In fapt construiesti tu o mini baza de date...
        Not big deal - sau este?
        • +1 (1 vot)    
          sigur, fiecare roman devine investigator (Sâmbătă, 12 martie 2016, 11:48)

          Roman_Cetatean [utilizator] i-a raspuns lui ..13

          dupa logica dumitale, treb sa stai sa colectezi de pe N site-uri diverse fisiere si informatii ca sa ajungi sa obtii o informatie ce putea fi obtinuta muuuult mai simplu(daca statul tot cheltuie cu zecile de milioane de euro pe tot felul de sisteme IT).
          Fiecare roman care va dori sa afle concret cati lei a costat panseluta in orasul lui in anul 2015 de ex, treb sa devina reporter de investigatie, nu?

          Not big deal, dar nu e job-ul meu asta! Daca dumneata somezi sau au prea mult timp liber, o faci, dar eu nu am timp sa fac asemenea operatiuni.

          PS: sa imi spui tu care AC se tine de PAAP 100 % ! Poate citesti rap CC care arata ca asta oricum nu se intampla. Asa ca fa tu linistit baze de date cu conexiuni intre PAAP si contracte si diviziuni bugetare, pt ca e ca diferenta intre planificat si REAL. Si in Romanika e uriasa.
          • +1 (1 vot)    
            sigur - nu te enerva! (Luni, 14 martie 2016, 14:22)

            ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

            Nu se tine de PAAP din vari motive - unele naturale - proceduri indelungate cu ratari din vari motive, planificare proasta, sau neprevazute care totusi ar trebui sa treaca prin sistem.

            Multumesc pentru trimiterea la raportul CC si tie ca esti atent cu toate. Mai ales tie pentru ca esti atent cu timpul meu. Mai rar un asa om care sa se gandeasca la unul dintre cei aproape lui...

            Cred ca peste tot, la orice serviciu, nu ai intotdeauna datele la indemana - mai trebuie sa sapi dupe ele, sa te consulti cu unii cu altii - this is life! Dar apreciez preocuparea ta fata de timpul ocupat de fiinta mea. Multumiri.

            Pentru ca imi trimise Ciolos o scurta prezentare a sapatamanii anterioare am vazut ce a spus in conferinta dna Ministru de Finante - si dansa ne-a dat sperante ca in 2 luni o sa vedem si acele date.

            Deci - pupa mana dreapta a dnei Ministru!

            Insa pana cand si doar daca speranta aceasta se pierde in noapte - mergi pe calea nefericita a propriei investigatii -

            Sigur ca este diferenta in planificat si REAL - ai scris tu si am scris si io.

            Asta este viata, dar cel putin ar trebui sa stim care este cararea planificata si mai apoi cea realizata.

            Zise Dna Ministru ca datele sunt numai cele executate - adicalea realizatul...

            Tot degeaba!

            O sa ne uitam ca prostii la site daca nu stim planificatu' - poate o sa poti sa faci comparatii cu realizatul anterior - dar asta este doar supozitia mea si nu stiu daca ceva reala in afirmatia mea..

            Fii fericit! - oricum ai cel putin doua cai de cercetare - esti mare omule!

            No, amu omule cred ca esti fericit si poti merge linistit mai departe la slujba matale!
          • 0 (0 voturi)    
            raspunsul scurt (Luni, 14 martie 2016, 14:24)

            ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

            V-ati invatat sa cereti si primiti totul de la stat!

            Nimic nu este gratis!
            Totul costa!

            La Munca!
      • +1 (1 vot)    
        Da - ai si tu dreptate (Vineri, 11 martie 2016, 23:42)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

        pana la un punct -

        Trebuie sa stii ca sunt raportate implementarile contractelor de achizitie si atunci sa vezi distractie...

        Una targuiesti si alta platesti - cu mici-mari diferente ca asa este la stat...
  • +3 (3 voturi)    
    prost facut (Vineri, 11 martie 2016, 13:03)

    stefansb [utilizator]

    nu asa prieteni, nu vrem sa vedem doar bugete. sa vedem ca pt investitii s-au cheltuit X bani, pt achizitii Y.
    Nu, daca vreti transparenta trebuie scris clar fiecare achizitie, detaliat, cat a costat panseluta achizitionata de primarie. Nu asa, ca pt redecorare s-au alocat 20 de milioane de euro, vrem sa vedem exact cum a fost cheltuti fiecare euro.
    Si inca ceva f important: ar trebui sa te poti "abona", sa iti alegi ce institutie vrei sa urmaresti si sa primesti mail (gratuit, evident) la fiecare cheltuiala publicata. A cumparat primaria 10 cosuri de gunoi, sa incarce informatia pe site, cat a dat pe ele, de la ce firma si in ziua respcetiva cei, sa zicem 5000 de oameni care s-au abonat sa primeasca mail in care sa se spuna ca primaria a cumparat 10 cosuri de gunoi la pretul de Z lei bucata. Cand o sa stie primarul ca 5000 de oameni primesc zilnic mail cu cheltuielie primariei, se mai gandeste cat da pe cosurile alea de gunoi
  • +2 (2 voturi)    
    Un prim pas binevenit (Vineri, 11 martie 2016, 13:10)

    bigbrother [utilizator]

    Cateva observatii la o prima impresie:

    - pentru banii astia ma asteptam la mult mai mult. Dincolo de designul nereusit, sper ca informatiile viitoare, modul in care sunt actualizate acestea sa fie atat de bine pus la punct incat sa merite cei peste 1.7 milioane euro. Este o suma enorma pentru un site, dar tinand cont de ce ar putea face daca se vrea, poate ca merita banii.

    - sa fie tinut in viata si folosit. Sunt o gramada de site-uri facute pe bani foarte multi care nu sunt actualizate, nu au inclus in pret suport tehnic etc.

    - sa fie construit si gandit pentru cetateni, nu pentru specialisti, iar rapoartele descarcate nu sunt prea de ajutor, modul de cautare este stangaci iar informatiile sunt vagi. Cum spunea si cineva mai sus, vrem sa stim cand s-a platit panseluta cu 300 de lei si balansoarul cu 12.000 de lei inainte ca cei de la Curtea de Conturi sa faca verificari.

    - sa fie verificata corectitudinea informatiilor publicate din partea institutiilor si acolo unde exista erori, sa fie corectate rapid.

    Va fi o intreaga "distractie" cand se vor publica informatiile despre companiile de stat, dar cat timp acestea sunt ascunse sub diverse denumiri generice sau sumele nu sunt corecte, incomplete sau vechi, site-ul asta este doar o alta gaura neagra. Faptul ca a fost facut din fonduri europene nu are nicio relevanta, nimic nu este gratuit, oricat am vrea sa credem asta.

    Ma bucur totusi ca s-a trecut de la secretizarea sumelor la afisarea lor, este un pas firesc chiar daca apare foarte tarziu, dar mai bine decat niciodata.
  • +2 (2 voturi)    
    Vorbim si criticam (Vineri, 11 martie 2016, 14:39)

    RaduMischie [utilizator]

    Daca nu facea, sigur ziceam ca n-a facut nimic.
    Daca a facut, zicem ca n-a facut bine.
    Si tot asa.
    Frate, e un inceput. Da, platforma e greoaie. Dar tot e mai bine decat nimic.
    Ce conteaza e sa construim in jur si sa lucram si mai mult la transparenta, nu, una-doua, sa ne apucam sa criticam.
    • +1 (1 vot)    
      conteaza si ... (Vineri, 11 martie 2016, 23:38)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui RaduMischie

      in cat timp s-a facut si cu ce bani si daca satisface cererile de informatii in mod real...

      Nu pot sa cred ca tu crezi ca trebuie sa fii modest - progresul vine numai daca esti tanar si cam nelinistit!

      Daca iti place linistea - somn usor!
  • 0 (2 voturi)    
    ...romania lucrului pe dos facut (Vineri, 11 martie 2016, 14:51)

    Jupanu1970 [utilizator]

    ...pai stimata cucoana tocmai, platform ar fi trebuit sa fie mai intai functionala pentru COMPANIILE DE STAT si dupa 5 luni cu cele PUBLICE.
    Daupa cinci luni totul va fi dat uitarii si uite asa transparenta despre care vorbiti cu bale la gura se traduce in cea mai mare obscuritate informationala pentru cetatean. La munca enoriasilor tuva crucea voastra de putori.
  • +3 (3 voturi)    
    Sa ma (Vineri, 11 martie 2016, 15:25)

    zizi_m [utilizator]

    ierte Dumnezeu, dar nu stiu de ce a costat 1.7 milioane de Euro. Lucrez in IT, stiu cat sunt salariile, dar totusi ... face niste interogari pe o baza de date, salarii, regie, licente de baza de date si app server, si tot mi-e greu sa inteleg. Poate daca in banii astia intra si mentenanta, dar parca totusi as vrea sa stiu care e firma care a pus mana pe banii astia. Poate vedem iar un Siveco, Teamnet sau TotalSoft ....
  • 0 (0 voturi)    
    calitate (Sâmbătă, 12 martie 2016, 0:44)

    CO22 [utilizator]

    poate ca se face si mai bine, daca consultantii ar fi fost platiti. pina acum, din 2013 in coace, doar documentatia de analiza a fost aprobata si receptionata de Ministerul de Finante. Restul sistemului inca nu a primit acceptanta iar consultantii nu au fost platiti...


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică