Sfaturile ANPC catre clientii bancari: Luati legatura cat mai repede cu banca. Creditorul poate percepe abuziv anumite costuri

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 13 septembrie 2010, 15:59 Economie | Finanţe & Bănci

Oficialii ANPC au intocmit un ghid orientativ pentru cei care au incheiate contracte de credit cu bancile, sugerandu-le sa se prezinte cat mai repede la sediul institutiei de credit pentru a nu permite bancilor perceperea abuziva a unor costuri si, de asemenea, sa nu accepte orice forma de Act Aditional propusa de bancheri.

In aceasta perioada creditorii emit consumatorilor care au credite acte aditionale de modificare a contractelor in conformitate cu prevederile OUG 50/2010.
  • Ce modificari trebuie sa cuprinda actul aditional?
Principalele modificari sunt cele legate de formula de calcul a ratei dobanzii variabile si de comisioane.

In contractele de credit cu dobanda variabila, dobanda va fi raportata la un indice de referinta variabil (ROBOR, EURIBOR, LIBOR, rata dobanzii de referinta a BNR functie de moneda creditului) si o marja fixa a bancii care nu va putea fi majorata pe toata durata derularii contractului, putand fi insa redusa. Creditorul nu are voie sa schimbe tipul de dobanda (din variabila in fixa sau invers) si nici sa majoreze rata dobanzii.

Creditorul trebuie sa elimine din contract comisioanele care nu sunt permise de OUG 50/2010 (cum este comisionul de risc). Creditorul nu are voie sa adauge alte comisioane in afara de cele prevazute de Ordonanta. Conform OUG 50/2010, se pot percepe numai urmatoarele comisioane: comision de administrare credit sau comision de administrare cont curent (nu ambele simultan), comision de rambursare anticipata de maxim 1% si numai la credite cu dobanda fixa, comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor, costuri aferente asigurărilor daca e cazul, penalitati. Comisionul de analiza dosar se poate percepe numai dupa semnarea contractului de credit, nu si in situatia in care creditul nu a fost acordat.   

Modificarile din actul aditional nu pot cuprinde majorari ale costului total al creditului. Creditorul nu are voie sa redenumeasca comisioanele pe care legea ii cere sa le elimine. Actul aditional nu trebuie sa cuprinda alte modificari decat cele cerute de OUG 50/2010, in cazul in care creditorul vrea sa faca si alte modificari ale contractului, trebuie sa le prezinte intr-un act aditional separat. In cazul in care creditorul include si alte modificari decat cele impuse prin OUG 50/2010, acesta risca o amenda contraventionala cuprinsa intre 20.000 lei  – 100.000 lei.
  • Cat timp am la dispozitie?
Modificarile impuse prin Ordonanta se aplica indiferent daca semnati sau nu actul aditional.
Orice alte modificari ale clauzelor contractuale referitoare la costuri si care nu sunt impuse prin OUG 50/2010 ar trebui cuprinse intr-un act aditional separat, care trebuie transmis consumatorilor cu cel putin 30 de zile inainte de aplicare si pentru care aveti la dispozitie 15 zile pentru a hotari daca acceptati aceste modificari.
Prin urmare, mergeti la banca sau la institutia financiara nebancara pentru a vi se inainta actul aditional intocmit de creditor ca urmare a modificarilor impuse prin OUG 50/2010. In cazul in care nu puteti sa va deplasaţi, luati legatura cu creditorul, solicitati in scris, prin scrisoare cu confirmare de primire, sa va transmita actul aditional. Luati acasa actul si studiati-l, nu semnati pe loc.

In cazul in care considerati ca actul aditional transmis de creditor ca urmare a aparitiei OUG 50/2010 nu respecta prevederile acesteia ori cuprind o interpretare abuziva a acesteia, va veti adresa fie creditorului, pentru o solutionare pe cale amiabila, fie Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor, fie instantei de judecata. Actul normativ nu prevede in mod expres un termen pentru astfel de situatii, insa este recomandabil sa faceti aceste demersuri cat mai repede deoarece creditorul poate percepe abuziv anumite costuri.
  • Cum imi dau seama daca actul aditional respecta prevederile OUG 50/2010?
Aveti nevoie de:
- o copie a OUG 50/2010;
- contractul original si eventuale acte aditionale pe care le-ati acceptat anterior;
- noul act aditional propus de creditor.

Identificati tipul de dobanda (fixa sau variabila) initial si verificati sa nu fie modificat. Creditorul nu are dreptul sa modifice dobanda din fixa in variabila sau invers. Stabiliti comisioanele pe care le aveati inainte de 21.06.2010 si verificati sa ramana numai cele acceptate de OUG 50/2010. Cititi toate celelalte prevederi din aditional si verificati daca prezenta lor e justificata de OUG 50/2010.
  • Ce forma trebuie sa aiba un act aditional valabil?
- Trebuie sa fie complet si personalizat, sa cuprinda toate datele creditorului, ale imprumutatului si datele contractului pe care il modifica. Toate rubricile cu valorile privind costurile creditului trebuie sa fie completate.  
- Trebuie sa aiba numar de inregistrare de iesire cu data in care v-a fost inmanat.
- Trebuie sa fie act original care sa fie stampilat si semnat de emitent pe fiecare pagina.
  • Ce variante am privind acceptarea sau refuzul actului aditional?
- Daca nu semnati si nu contestati in scris, prevederile actului aditional intra in vigoare prin acceptare tacita. Prevederile care nu respecta OUG 50/2010 raman nule de drept, dar riscati sa fie aplicate in continuare de creditor. Le puteti contesta ulterior, in interiorul termenului de prescriptie.

- Daca ati contestat in scris actul aditional, creditorul este oricum obligat sa implementeze modificarile cerute de OUG 50/2010 in favoarea dumneavoastra.
  • Cum instiintez creditorul de faptul ca refuz actul aditional?
Depuneti la banca sau la institutia financiara nebancara o notificare privind neacceptarea conditiilor din actul aditional. Scrieti refuzul in doua exemplare, luati numar de inregistrare pe copie. Daca nu puteti sa va prezentati la creditor, trimiteti o scrisoare cu confirmare de primire.

Nu semnati actul aditional, nu faceti mentiuni, corectii, taieturi pe actul aditional. Aveti nevoie de un exemplar al actului, in forma legala emisa de creditor pentru viitoarele demersuri in instanta.

Ce cuprinde o notificare de refuz a actului aditional?

In primul rand datele dumneavoastra personale, complete (nume, adresa, CNP). Datele de identificare ale contractul de credit pe care il aveti cu creditorul. Date de identificare ale actului aditional pe care il contestati. Contestarea poate fi facuta global (refuzati intreg actul) sau partial (refuzati sau acceptati fiecare din clauzele din act). Nu e nevoie de formulari juridice si de motivare legala a refuzului, ci doar de precizari clare privind punctele pe care nu le acceptati.
  • Ce se intampla daca refuz actul aditional, imi poate cere creditorul banii inapoi?
Creditorul nu poate sa declare scadent creditul pentru neacceptarea unei modificari la contract. Daca un angajat al creditorului va preseaza sa semnati cu amenintarea scadentarii creditului, comite un abuz.
  • Care sunt etapele de rezolvare a unui diferend cu creditorul?
Puteti recurge la urmatoarele metode:
1. Incercarea de a rezolva pe cale amiabila neconcordantele. Toate notificarile se fac in scris si se iau numere de inregistrare sau confirmari de primire. Creditorul are la dispozitie maxim 30 de zile pentru a raspunde. Dupa 30 de zile, daca nu ati primit un raspuns, puteti prezuma ca ati fost refuzat si mergeti mai departe.

2. Sesizare depusa la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor. Atasati la sesizare documentele de credit (contract si aditionale) si corespondenta (notificarile) dumneavoastra si ale creditorului. Se analizeaza cazul dumneavoastra si cand creditorul este in culpa, se pot dispune sanctiuni si dispozitii de intrare in legalitate (conformarea contractului cu legea). Creditorul, la randul lui, se poate adresa instantei pentru contestarea masurii dispuse de CJPC.

3. Contestarea actului aditional de dumneavoastra direct la instanta de judecata. Actiunile initiate de consumatori (individual sau in grup) au o libertate mai mare privind cererile adresate instantei (pot include si pretentii materiale asupra creditorului).

Va recomandam sa parcurgeti cele 3 etape in ordinea mentionata daca doriti o rezolvare favorabila a cererilor dumneavoastra.
  • Daca voi contesta actul aditional, mai platesc ratele sau comisioanele in disputa?
Contestarea actului aditional nu suspenda obligatia dumneavoastra de a achita ratele conform contractului. Puteti ingheta achitarea ratei sau a costurilor in litigiu doar cu acordul scris al creditorului sau, in cazul in care va adresati instantei de judecata, doar daca aceasta aproba o astfel de cerere. Trebuie sa tineti cont de faptul ca, in cazul in care nu aveti castig de cauza, va trebui sa achitati creditorului atat costurile respective cat si cheltuielile de judecata. Efortul financiar poate fi substantial, luati o decizie numai dupa ce cantariti bine riscurile, timpul necesar si proportia intre castigurile posibile din diminuarea costurilor creditului si cheltuielile de judecata.

Biroul de presa
13.09.2010


Citeste mai multe despre   





Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO "Imi spunea ca are o pata pe creier". Prietenii lui Daniel si familia acestuia au 2 povesti diferite despre infectarea cu HIV

Familia tanarului de 24 de ani din Segarcea care a murit in urma cu o saptamana, rapus de SIDA, sustine ca baiatul s-a imbolnavit la spitalul din localitate, cand avea cinci ani. Ba mai mult, rudele spun ca si alti tineri din Segarcea au avut soarta lui Daniel, din cauza ca in vremea aceea instrumentarul medical nu era sterilizat corect.








23000 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    Raiffeisen (Luni, 13 septembrie 2010, 16:40)

    cata [anonim]

    clientii nemultumiti ai Raiffeisen sunt pe grupul:
    http://finance.groups.yahoo.com/group/clienti_raiffeisen_bucuresti/
    • +1 (1 vot)    
      RBS (Luni, 13 septembrie 2010, 19:24)

      Andreea [anonim] i-a raspuns lui cata

      iar clientii nemultumiti de la RBS sunt pe grupul:
      http://finance.groups.yahoo.com/group/crediteRBS/
  • 0 (2 voturi)    
    lista completa a grupurilor impotriva bancilor (Luni, 13 septembrie 2010, 17:01)

    lista banci [anonim]

    http://pardaf.ro/2010/09/09/lista-grupurilor-de-actiune-impotriva-bancilor-din-romania/
    • +1 (1 vot)    
      Lista completa (Luni, 13 septembrie 2010, 19:35)

      flavian [utilizator] i-a raspuns lui lista banci

      Cea de mai sus are doar cateva linkuri.

      Cea originala si actualizata e aici: http://blog.flavian.ro/2010/09/grupuri-de-clienti-pentru-diferite.html
      • 0 (0 voturi)    
        refuz act aditional baca (Marţi, 21 septembrie 2010, 10:25)

        obelisc [anonim] i-a raspuns lui flavian

        Nu inteleg de ce nu se face nimic impotriva bancilor care profita de clienti.Ar trebui ANPC sa faca ceva deoarece sunt atitea contestatii impotriva actului aditional conform OUG 50/2010.Sunt foarte multi clienti ai bancilor care nu dispun de bani sa dea banca in judecata si atunci sunt cei fraieri care platesc.Aceste probleme lovesc tot in cei care nu au bani si se multumesc sa faca ce ii obliga bancile sa faca.Daca nu dispui de bani si de cunostiinte in domeniul bancar poti sa comentezi mult si bine ca nu te asculta nimeni.
  • +3 (3 voturi)    
    Eu nu inteleg ceva... (Luni, 13 septembrie 2010, 17:09)

    Matrixu [anonim]

    OK. Legea spune ceva, acelasi lucru spune ANPC, acelasi lucru inteleg si oamenii numai bancile prefera sa ignore aceasta lege si sa o aplice exact cum scrie acolo.
    Chiar sunt bancile mai presus de lege? De ce trebuie sa se ajunga la judecata din moment ce este evident ca fac niste modificari ilegale.
    Marea mea nedumerire. Cine are puterea sa impuna aplicarea legii?
    • +1 (1 vot)    
      legea (Luni, 13 septembrie 2010, 19:05)

      j85 [anonim] i-a raspuns lui Matrixu

      Pai asta e buba, ca legea nu e clara :(

      Sunt unii care au contracte in care se specifica ca dobanda creditului este dobanda de referinta a bancii (sa zicem 8%), la care se adauga o marja fixa de cateva puncte (sa zicem 2%). Acum BCR-ul de exemplu vrea ca noua dobanda sa fie calculata din EURIBOR + diferenta, astfel incat dobanda sa ramana aceeasi ca si pana acum (insa tinand cont ca EURIBOR-ul e jos de tot banca va iesi in avantaj pe termen mediu si lung), in timp ce clientii vor ca dobanda noua sa fie EURIBOR + marja din contract (ceea ce e o aberatie, nu poti inlocui o dobanda de referinta cu un indice de referinta, plus ca dobanzile ar fi de genul 2-3%, se sare practic dintr-o extrema in alta).

      Ca intotdeauna adevarul e pe undeva pe la mijloc. Si clientii au dreptate ca in contracte sunt clauze abuzive (inclusiv existenta unei dobanzi de referinta controlata numai de banca, care chiar a crescut de la acordarea creditului fara nici o notificare), dar si bancile au acum dreptate, pana la urma legea ii obliga sa exprime dobanda in functie de EURIBOR, dar nu specifica si vreo formula anume, lasand astfel loc la interpretari.
  • +1 (1 vot)    
    pentru bcr-isti (Luni, 13 septembrie 2010, 17:20)

    client [anonim]

    Cei nemultumiti de BCR pot intra pe:
    http://finance.groups.yahoo.com/group/BCR_Ord_50_2010/
    si
    www.creditbcr.ro
    Refuzati Aditionalul IN SCRIS acum!
  • +1 (1 vot)    
    aceasta ordonanta o mare minciuna (Luni, 13 septembrie 2010, 17:24)

    tepes [utilizator]

    Dle.Popa ma intreb, ANPC-ul ce face?in aFARA de sfaturi?Aceasta ordonanta 50 din 2010 este buna insa nu clienti trebuie sa se ocupe de treburile ordonantei.Practic ati lasat mai multe portite bancherilor (camatarilor) de a fura in continuare,cum ? simplu-majoritatea clientilor nu-si permit sa dea banca in judecata sau nu se pricep ce sa faca,iar angajarea unui avocat costa,asta speculati dv.cu nerusinare ,personal cred ca sinteti in cirdasie cu bancile.Explicati dv.d.lor cum poate un om fara scoala prea multa sau un biet batrin sa descifreze si sa urmareasca sfaturile pe care le dati?si asta ca sa nu fie furati,dv.trebuie sa impuneti bancilor ce sa faca cu banii clientilor sa-si respecte contractele si ordonanta respectiva.Ancajati oameni si mergeti in controale la banci nu dati sfaturi caci altfel salariul vostru nu se justifica.
  • +1 (1 vot)    
    anpc=lipsa (Luni, 13 septembrie 2010, 18:56)

    lia [anonim]

    azi am fost la banca. la 2 banci de fapt.
    mi-au dat 2 acte aditionale care nu au NICIO LEGATURA cu LEGEA.
    unde este anpc?
    maine le trimit aceste acte aditionale.
    vreau sa vad ce masuri se iau.
    din pacate, legea spune, anpc spune...banca fura, clientul plateste.
    doamna irina vasile de la anpc, intr-un interviu televizat, spunea:
    "anpc STIE ca sunt clauze abuzive in contracte, dar daca clientul nu reclama, NOI CREDEM CA II PLACE"
    nu imi place, doamna, dar nu am stiut/crezut ca am clauze abuzive in contract...
    daca matale ai stiut, de ce nu m-ai aparat, ca de asta esti platita??
  • +2 (2 voturi)    
    PROCES COLECTIV contra OTP Bank - YAHOOgroups >> C (Marţi, 14 septembrie 2010, 2:39)

    Dam OTP Bank in JUDECATA - PROCES COLECTIV [anonim]

    Sa deschis forumul clientilor nemultumiti si abuzati de OTP bank.
    Va puteti inscrie pe YAHOOGROUPS >>>> Clienti_OTP_bank_OUG_50
    .
    http://finance.groups.yahoo.com/group/Clienti_OTP_bank_OUG_50/
    .
    BUCURESTI, - o a douau intalnire a membrilor a avut loc 12 sept.
    Persoanele de contact sunt:
    BUCURESTI - VLAD- 0723 155542
    CLUJ - Alin - 0744 678674
    ORADEA - Roman- 0745 323973
    TIMISOARA - Adriana- 0742 204843
    BRASOV - RARES - 0740 989511
    GALATI - DAN - 0753 577794
    PITESTI - LOREDANA- 0735 864888
    TG MURES - DORINA - 0740 482204
    VALCEA - SORIN - 0746 158034
    SIBIU - FLORIAN- 0760 249444

    trimiteti datele personale la antiotp@gmail.com
    NUME, , nr MOBIL

    Maria,
    fondatoare grup


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă