Kevin Keller, considerat un guru in branding, a declarat intr-un interviu pentru HotNews.ro - cu ocazia unei conferinte sustinute la Bucuresti - ca brandul de tara al Romaniei s-ar putea concentra pe ideea ca Romania este "poarta de acces in Europa de Est", ca este o tara cu oportunitati de afaceri si de dezvoltare. Bucurestiul ar putea fi principalul "ingredient" in acest proiect, prin transformarea sa intr-un sub-brand al brandului de tara.

Reporter:V-ati inceput prezentarea mentionandu-l pe Ilie Nastase, care v-a placut mult ca jucator de tenis. Este Nastase un element al brandului de tara al Romaniei?

Kevin Keller: A fost atunci cand era activ, mai mult decat acum. Poate pentru oamenii mai in varsta, care si-l amintesc bine, el mai poate reprezenta un brand al Romaniei. Cand o tara are sportivi de prima clasa, lumea isi da seama ca acea tara poate avea "produse" de prima clasa, fie ca este vorba despre oameni, bunuri sau servicii. Un alt lucru ce se intampla invariabil cand ai persoanlitati de nivel mondial este ca afli astfel mai multe despre tara respectiva, gratie atentiei care li se da acestor oameni, gratie articolelor scrise despre ei, in care vorbesc despre tara lor. O tara care are sportivi sau artisti de valoare mondiala poate deveni mai vizibila datorita lor.

Reporter:Pe ce ar trebui sa se axeze construirea unui brand de tara al Romaniei?

Kevin Keller: Exista un mare interes pentru estul Europei, pentru noile democratii. Cred ca Romania ar trebui sa se pozitioneze ca o poarta spre Europei de Est, iar un punct nodal este Bucurestiu. E important sa transmita mesajul ca poti veni aici sa iti dezvolti o afacere, apoi sa te extinzi in restul regiunii. Cred ca trebuie sa mearga pe ideea ca este un taram al oportunitatilor, cu o buna crestere economica, cu multe afaceri si investititori care vin aici. Romania poate capitaliza aceasta situatie si poate sublinia ca este o baza pentru intrarea in restul Europei de Est: dupa ce intri cu o afacere, poate urma de o alta. Trebuie subliniata ideea ca este un "hub" pentru estul Europei.

Kevin Keller a sustinut in Romania o conferinta despre brand. El este considerat un guru al brandingului, iar cartea lui "Stategic Brand Management" este considerata "o Biblie a brandingului" si este referinta in scolile de afaceri, in facultati si in marile firme din lume. Keller este coautor alaturi Philip Kotler la cea de-a 12-a editii a celei mai bine vandute carti de marketing, "Marketing Management". A lucrat pentru Accenture, American Express, Disney, Ford, Intel, Levi-Strauss, SAB Miller, Procter & Gamble si Starbucks.

Reporter:Aveti o vasta experienta in brand si branding, ati lucrat pentru companii ca Starbucks, Procter&Gamble, Disney, American Express, nume binecunoscute in intreaga lume. Este mai grea crearea unui brand de tara decat a unui produs?

Kevin Keller: Este in mod evident mai dificil, pentru ca sunt o serie de elemente pe care nu le poti controla, evenimentele politice de exemplu. Si toate contribuie la ceea opinia oamenilor despre o tara. Mie mi se pare interesanta istoria Romaniei si ceea ce cred ca este mai dificil pentru oameni este sa isi aduca la zi imaginea despre Romania. De aceea e important ca brandul de tara sa arate unde se afla acum Romania si spre ce vrea sa se indrepte, asta e provocarea, in ciuda istoriei atat de intersante a tarii.

Faptul ca este o tara in dezvoltare este un avantaj, in termeni de oportunitati. Dar exista si mai multe provocari, pentru ca intr-o tara in dezvoltare, dinamica, nu poti fi sigur pe ceea ce se intampla. Astfel, trebuie sa ii convingi pe oameni ca ceea ce promite brandul este pe masura asteptarilor lor si, in acelasi timp, sa reduci riscurile care ar putea afecta aceasta promisiune.

Reporter:Ati spus, in prezentarea dvs., ca in construirea unui brand de tara se poate incepe cu construirea brandului unui oras, a unei regiuni si ati vorbit mult despre Bucuresti, ca loc al oportunitatilor. Poate si trebuie Bucurestiul sa fie punctul de pornire al brandingului de tara al Romaniei, in opinia dvs.?

Kevin Keller: In mod cert. Bucurestiul este partea cea mai dezvoltata a Romaniei, este capitala. In mod evident trebuie sa incepi cu cel mai puternic "ingredient" in construirea brandului. Daca vorbesti despre Romania, Bucurestiul este un sub-brand si el este punctul de pornire.

Brandul de tara este un subiect care a suscintat o intensa dezbatere in Romania in ultimii ani. Au existat o serie de campanii, contestate in general, asa ca industria comunicarii a anuntat - luna trecuta - crearea "coalitiei brandingului de tara". Reprezentantii IAA Romania, principala asociatie a industriei de marketing si comunicare din Romania, isi propun redactarea unui document de pozitie pe care sa-l trimita clasei politice in dorinta de a o cointeresa in acest proiect. "Ea trebuie sa stie ca exista specialisti care se pun la dispozitie pentru un astfel de proiect, deocamdata pro bono", a spus Felix Tataru, presedintele IAA.