Intalnirile media HotNews.ro

Loredana Visa a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre PR-ul viitorului şi viitorul PR-ului.

de Redactia     HotNews.ro
Miercuri, 4 februarie 2009, 14:00 Economie | Media & Publicitate

Loredana Visa
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Loredana Visa, general manager al V+O Communication, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre PR 2.0 si schimbarile din lumea comunicarii, dictate de internet, dar si de criza. V+O Communications este o companie de PR cu operatiuni in Grecia, Bulgaria si Romania, unde a devenit operationala in 2006.
  • Intalnirea s-a incheiat

Loredana Visa are o experienţă de 11 ani în comunicare, care include o experienţă ca PR Manager la  Avon Canada.

Biografie pe MediaPedia.ro

Din ediţiile trecute ale Întâlnirilor Media HotNews.ro:
Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.


Citeste mai multe despre   


















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 CRISTINA

    ce diferenta este intre PR si purtator de cuvant?

    • Loredana Visa

      Purtătorul de cuvânt este în general un individ care vorbeşte în numele companiei, al brandului, al produselor, dar poate fi o persoană din afara companiei, un VIP, cineva cunoscut. Sau - la fel de bine, necunoscut, cu şanse de a deveni cunoscut datorită companiei.

      Doar în situaţii mai complexe, este vorba de cineva din interior. În schimb, PR-ul este intern, este în spatele scenei, dacă vrei, şi este cel care face strategia de comunicare.

  • Întrebarea nr. 2 Simedru

    Cand credeti ca statul roman va apela la PR pentru a-si imbunatatii imaginea dezastruoasa pe care o are?

    • Loredana Visa

      Aş pune eu o întrebare: la ce instituţii vă referiţi? Anumite instituţii ale statului român folosesc, într-o măsură mai mare sau mai mică, PR-ul. Iar din punctul meu de vedere sunt foarte multe alte state din lume la care, dacă vrem să vedem cum se foloseşte eficient PR, ar trebui să ne uităm. Au atât specialişti de PR, cât şi consultanţi de PR angajaţi în mod direct, cât şi grupuri şi instituţii care fac PR pentru respectivele state.

      Un exemplu la îndemână este SUA, unde pentru statul american fac PR şi cei de la Hollywood, şi cei de la CNN. Acolo este un exerciţiu de utilizare a instrumentelor de PR în beneficiul statului. Dacă ne uităm la Academy Awards, de cele mai multe ori mesajele sunt în sprijinul anumitor cauze care preocupă statul respectiv.

  • Întrebarea nr. 3 Radu

    Cum vedeti implicarea PR-ului comercial in retelele sociale? Nisipuri miscatoare sau nisa tot mai larga de comunicare?

    • Loredana Visa

      Răspunsul e la fel de complex ca şi întrebarea. Din punctul meu de vedere, este o nişă tot mai largă de comunicare, atâta vreme cât companiile care încep să o folosească înţeleg că e un mediu diferit, că are alte scopuri şi că pe acest mediu trebuie să comunicăm diferit.

      Folosită la fel ca un canal clasic, poate deveni nisipuri mişcătoare.

      Un exemplu: un organizator de evenimente din România, care face CERF-ul, a invitat săptămâna trecută un grup de bloggeri la o discuţie despre ce-ar trebui îmbunătăţit/schimbat în ediţia de anul ăsta. Din păcate, din punctul meu de vedere, vorbitorii au pregătit agenda şi discursul ca pentru o conferinţă de presă. Au omis din vedere faptul că bloggerii au cel mai mare interes faţă de audienţă, faţă de participantul la târg. Ei scriu şi transmit informaţia pentru vizitator. Organizatorii şi-au pornit prezentarea şi discursul centrat pe nevoile companiilor participante. E doar unul din exemple.

  • Întrebarea nr. 4 cetateanu

    Care este diferentza intre P R si activitatea de lobby? Intrebarea nu este tendentzioasa!

    • Loredana Visa

      Este într-adevăr o mare diferenţă între PR şi activitatea de lobby. PR-ul adresează cu pregătere obiectivele sau comunicarea dintre companie şi consumatori, transmiţând mai ales mesaje comerciale, la care se adaugă comunicarea dintre companie şi angajaţi şi acţionari. Cei care fac lobby reprezintă compania în relaţia cu administraţia, organizaţiile guvernamentale. Ca urmare, tot mindset-ul şi toată conversaţia sunt diferite. E de remarcat că există agenţii de PR şi agenţii de lobby. Specialişti de PR şi specialişti de lobby. Formarea lor profesională e diferită.

  • Întrebarea nr. 5 ana

    cum vedeti viitorul PR-ului pe durata crizei economice?

    • Loredana Visa

      Este o întrebare foarte bună. Multe agenţii de PR consideră că în această perioadă PR-ul va scădea. Au fost colegi de ai mei care au spus că scăderea va fi de 25-30%. Dar sunt şi specialişti de PR care consideră că această criză este o oportunitate pentru disciplina noastră. După părerea mea, în orice criză mondială există o oportunitate de dezvoltare, dacă ştii să o priveşti din această perspectivă. Iar din perspectiva PR, criza ne dă alte segmente pe care să ne concentrăm. Schimbă practic ariile de interes în comunicare. Şi, de fapt, aici e marea oportunitate. Companiile se întorc la PR pentru alte nevoi, alte necesităţi.

      Singurele companii de PR sau formaţiuni de PR care într-adevăr sunt afectate în această criză sunt cele care făceau Pr pe o anumită secţiune îngustă, afectată la rândul ei. E vorba de exemplu de agenţii specializate pe real estate.

  • Întrebarea nr. 6 xy

    din ce ati vazut pana acum, au inceput companiile sa reduca din activitatea de PR din motive de criza? (ma refer atat la reducerea nr de angajati responsabili de PR in companii, cat si la renuntarea la contracte cu agentiile de PR)

    • Loredana Visa

      Munca se redistribuie în majoritatea agenţiilor, se schimbă necesităţile de comunicare. Reduceri în agenţiile mari? Este puţin probabil să vedem în curând. Mai afectate vor fi cu siguranţă agenţiile mai mici. Iar din punct de vedere al companiilor, compania despre care eu ştiu că a redus PR-ul este e-Mag. Nu ştiu despre altele.

      Se vorbeşte şi despre mutarea unei părţi din bugetul de ATL către PR, datorită acestei necesităţi de comunicare mai rapidă şi mai eficientă cu consumatorul. Nu putem ignora faptul că majoritatea trusturilor de media au migraţii din print în on-line. Ca urmare, anumite acţiuni de comunicare directă se duc şi spre new media şi bugetele vor veni în direcţia asta. Vor fi companii curajoase care vor exploata această oportunitate.

  • Întrebarea nr. 7 morena

    este o problema ca am deja 30 de ani? momentan lucrez in banca. multumesc!

    • Loredana Visa

      După părerea mea, dacă ai o pasiune sau un vis pentru o anumită disciplină, pentru un anumit lucru, eu sunt de părere că nu există barieră de vârstă. Dacă te fascinează PR-ul, cred că 30 de ani nu reprezintă un pericol. De exemplu, noi avem de câteva luni în echipă o persoană care vine din afara disciplinei şi care, deşi a schimbat domeniul, se descurcă foarte bine. Are peste 30 de ani.

      Şi apoi, se pune problema de talent. Dacă respectiva persoană are talent de comunicator, dacă are abilităţi native de comunicator, dacă îi face plăcere să scrie şi să se întâlnească cu oameni, după părerea mea, faptul că vrea să treacă în această meserie la o vârstă "adultă" poate fi o oportunitate, poate însemna că ai "brain"-ul necesar. PR-ul înseamnă şi foarte multă strategie.

  • Întrebarea nr. 8 Anonim

    Daca ati avea o fata, care ar dori sa urmeze o facultate in domeniul PR, ce sfaturi i-ati da?

    • Popescu

      La firma unde lucrez (nu pot spune numele) pe pozita de PR a firmei e anagajata tipa care arata cel mai bine (are sani mari, dar care e cea mai perfida, se culca cu seful firmei, si e o foarte mare dictatoare...) Evident are si calitati gen: cunoaste bine lb engleza...in rest nu a facut o facultate de profil (ci a terminat chimia industriala...) Acum pun urm problema...firma are nevoie de PR, ce am observ este ca produsl se vinde al firmei destul de bine...chiar daca ea nu prea face mare lucru... Intrebare este: chiar este nvoie de un PR intr-o firma ??? nu e cumva o portita legala pt amanta sefului ?

      • Loredana Visa

        Faptul ca in Romania aceasta disciplina are 12-13 ani, ceea ce spuneti probabil ca se refera la inceputurile acestei meserii. Desi afara e o meserie care a ajuns la maturitate in anii '60, noi, cand am trecut la sistemul liber de comunicare, am descoperit ca nu aveam aceasta disciplina, nu aveam comunicare.

        De aceea a atras la inceput oameni care aveau un oarecare talent de comunicare. De aici si conceptia ca fetele de la PR sunt niste fete dragute care organizeaza evenimente. Cand am intrat eu in PR in 1997 nu exista inca prima generatie care sa fi terminat SNSPA, asa ca a trebuit sa invat din mers.

        In strainatate, varsta PR-istilor, mai ales a celor de frontline, e pe la 40 de ani, ca VP-ul de companie pe comunicare are 40-50 de ani.

    • Loredana Visa

      Daca asta ar fi pasiunea ei, as incuraja-o sa o urmeze. Pentru ca e important sa faci o meserie din pasiune. Pasiunea poate face diferenta dintre un lucru bine facut si un lucru foarte bine facut.

  • Întrebarea nr. 9 Doru Stanescu

    Poate PR-ul salva vieti?

    • Loredana Visa

      Da, eu cred ca poate contribui la salvarea unor vieti, mai ales cand se implica in proiecte de responsabilitate sociala.

      Am privilegiul sa fi lucrat 4 ani la o campania care cred ca face diferenta, cea impotriva cancerului la san, realizata de compania Avon. A strange an de an si a dona milioane de dolari pentru aceasta cauza, salveaza vieti.

  • Întrebarea nr. 10 lori

    dau bani companiile pentru pr online? mai mult decat offline sau mai putin? de ce depine bugetul de pr pentru online?

    multumesc

    • Loredana Visa

      Ca orice lucru nou, e nevoie de comapnii curajoase care sunt dornice sa testeze schimbarea. PR-ul online s-a bazat tocmai pe aceste companii. E inca la inceput de drum. Cea mai importanta schimbare trebuie sa se produca in mintea PR-istului, care trebuie sa inteleaga ca nu mai vorbim de o comunicare unidirectionala, de la compania care vorbeste consumatorului si consumatorul asculta, ci e una bidirectionala, in care consumatorii vorbesc intre ei.

      Pana nu se produce aceasta schimbare e evident ca bugetele online au o pondere mai mica in cel total.

  • Întrebarea nr. 11 Nume

    Cum se defineste PR-ul comercial?

    E oare nevoie in vremurile astea de PR comercial mai bine facut? De ce agentiile de PR nu fac PR comercial mai serios? Mai sustinut?

    • Loredana Visa

      Una din disciplinele de comunicare prin instrumente de PR se leaga de asa numitul brand PR sau marketing PR, care se refera la comunicarea comerciala. Dupa parerea mea e loc de impunatatiri, mai ales ca si pe zona de marketing PR sau commercial PR sunt multe lucruri care ar trebui sa se schimbe.

      Companiile de PR fac PR comercial cu limitarile generate de faptul ca multe din companii nu sunt dispuse sa impartaseasca planul general sau de marketing si atunci se fac evenimente izolate. Abia adaca s-ar schimba aceste lucruri am putea vorbi de un PR sustinut si serios.

      Companiile care fac destul de bine PR Comercial sunt cele cosmetice. Daca urmariti revistele de femei, de exemplu, veti vedea ca au o strategie coerenta si pe termen lung in acest sens.

  • Întrebarea nr. 12 Adele

    Puteti mentiona 3 campanii de PR de succes din Romania? Daca se poate sa dati niste exemple concrete, dincolo de vorbe si blabla ar fi minunat.

    Dar 3 campanii de succes din afara? Idem mai sus. Exemple concrete.

    Pe ce criterii judecati?

    • Loredana Visa

      Intrebarea e foarte complexa pentru ca trebuie sa definim ce inseamna "de succes", iar un raspuns generalizat mi-e aproape imposibil sa dau. In cazul in care considerati o campanie de succes una premiata international atunci sunt anumite exemple. Dar la fel de succes sunt si acele campanii nevazute de nimeni, backstage, care contribuie la strategii, de issues management si de price management, care nu sunt atat de vizibile.

  • Întrebarea nr. 13 Diana R.

    Care vor fi principalele schimbari in piata de PR pt 2009:
    1. In randul agentiilor. Vor disparea ag de pe piata din cauza lipsei cererii de PR?
    2. Companiile vor mai apela la agentii pentru PR sau il vor face intern din lipsa de bugete?
    3. Serviciile oferite de agentii spre ce directii se vor indrepta?
    Multumesc.

    • Loredana Visa

      Piata de PR in 2009, dupa parerea mea, va urmari evolutia generala a economiei in Romania, pentru ca in general comunicare rumareste destul de fidel gradul de crestere sau descrestere economica al tarii.

      Agentiile mici, asa cum spuneam si mai devreme, unele din ele ar putea avea oarecare probleme si constrangeri financiare care ar putea duce la situatii de achizitii sau consolidari pe piata, asa cum s-ar putea intampla cu majoritatea firmelor mici din Romania. Probabil vom incepe sa vedem aceasta tendinta in urmatoarele 5-6 luni, cand presiunea economica va fi probabil mai mare.

      Dar, cererile de PR nu cred ca vor disparea de pe piata, ci se vor schimba. Si asa cum spuneam, o data cu schimbarea necesitatilor, se va schimba si portofoliul de servicii oferite de agentii. Nu intotdeauna un anagajat din interiorul companiei e cea mai buna solutiei. Pentru unele sectoare de activitate s-ar putea sa fie mai benefic sa apeleze la o companiei de PR care sa lucreze impreuna cu alti colegi de pe piata.

      Pentru alte companii PR-ul intern poate ramane o solutie, mai ales acolo unde exista o componenta de comunicare foarte puternica, unde PR-ul trebuie sa intelega foarte bine structura si nevoile companiei.

      Serviciile agentiilor se vor indrepta cu siguranta si catre comunicare interna, pentru ca sunt companii care inteleg ca in situatii de criza financiare e important sa folosesti acest intrument pentru a-ti motiva angajatii.

      O alta directie e comunicarea pe problema, issues crisis magament, care va ocupa o anumita pondere in mix-ul de servicii oferite, mai ales in situatii de merge-uri, achizitii, situatii mai putin fericite in care unele comapnii sunt obligate sa faca concedieri.

      Cred ca PR-ul online si social media isi va gasi locul in aceasta tendinta, datorita resurselor si bugetului relativ limitat necesar pentru comunicarea online.

      Astea sunt doar cateva directii. Altele se pot indrepta spre public affairs.

  • Întrebarea nr. 14 Alta Adele

    Un exemplu de campanie de succes sau macar o campanie "de mandrit" gandita, implementata si etc de V+O Romania.

    Dar o campanie sau un proiect concret de PR la care ati contribuit Dvs. si cu care va mandriti sau cu care se mandreste clientului Dvs?

    • Loredana Visa

      Va dau exemplul unei campanii recente, care a resprezentat una de comunicare bine realizata si este pentru o situatie de criza in care o anumita companie a fost nevoita sa concedieze cateva sute de angajati.

      Am avut privilegiul sa lucram cu o echipa manageriala care a pus pe primul loc in aceasta situatia impactul pe care decizia lor il va genera spre angajat. Si toata strategia noastra de comunicare si tot ce am facut a fost centrat pe aceasta directie.

      A fost de succes pentru ca a presupus o sincronizare si o coordonare a mesajelor companiei catre toate publicurile tinta care gravitau in jurul companiei: angajati, presa, autoritati, reprezentanti ai angajatilor.

  • Întrebarea nr. 15 roxana

    exista campanii PR online exclusive. daca da, poti sa dai ceva exemple de campanii PR online memorabile?

    • Loredana Visa

      Exista cateva campanii cu siguranta, si exista companii care au testat lansari online. Una e ideea de campanie pe care a folosit-o Audi la lansarea unui dintre modele de curand si a doua e o campanie Nokia care se intampla de cateva luni.

  • Întrebarea nr. 16 Maria A.

    Calitativ si cantitativ, va rog dati cateva exemple de metode de evaluare considerate de Dvs, ca relevante?

    Multumesc.

    • Loredana Visa

      Valoarea in PR e cea mai dificila sarcina avand in vedere ca exista destul de putine metodele de evaluare.

      Am crezut intotdeauna in necesitatea combinarii de evaluare cantitativa cu cea calitativa. Vremea in care masuram eficienta doar prin numar de articole, kilometri de hartie scrisa si ore de spatiu de emisie e depasita.

      O campanie de PR bine realizata presupune tranmiterea mesajelor cheie corect si in timp util. Si, in alt doilea rand, receptionarea lor de audienta.

  • Întrebarea nr. 17 emilia

    cat se castiga in domeniul PR? ne puteti da detalii?

    • Loredana Visa

      Ca in orice domeniu de consultanta, nu exista un raspuns care sa acopere remuneratia in mod generalizat. Exista mai multe studii pe piata din Romania in care, in functie de level-ul persoanei din PR sunt precizate cateva limite.

  • Întrebarea nr. 18 Z

    Vorbind despre imagine...sunteti la curent cu metodele insistente prin care se fac recrutarile (online sau prin ziar) in sistemul mlm-ist pentru ucenicele Avon?

    Anunturi multiple cu texte bombastice ("Ai fost refuzata la alte interviuri?", "Iti doresti sa fii mereu la curent cu ultimele noutati si trucuri din lumea frumusetii feminine?", "Crezi ca ii poti sfatui si pe altii cum pot sa arate mereu bine?", "Vrei sa-ti construiesti o cariera in domeniul frumusetii?", " Lider AVON - Inscriere GRATUITA, bonusuri lunare si CARD de cumparaturi", "Discount, cadouri şi afacere! " , "Inscriem persoane serioase, dinamice, inteligente..." din partea diversillor capi de piramida

    Texte precum cele de mai sus aduc o favoare imaginii Avon si mlm-istelor?

    • Loredana Visa

      Avon este o companie care la ora aceasta experimenteaza si incepe sa foloseasca sistemul de distributie de tip MLM.

      La origini Avon a fost o companie de direct sales. Adica vanzarea produselor cosmetice era facut de "the Avon lady" care vinea produse vecinelor si prietenelor ei. Nu era un sistem MLM. De cativa ani compania migreaza pe un sistem de diversificare a canalului de distribuire de tip MLM. Adica o persoana care are in echipa ei mai multe persoane care vand.

      De aici si mesajele date ca exemplu. Pentru ca pana de curand mesajele date de Avon erau legate de produse si de cum poti sa gasesti o reprezentanta. Compania trebuie sa analizeze in detaliu metodele prin care va comunica noul sistem de vanzare.

      Aceste anunturi nu sunt facute, insa, de companie, ci de reprezentante. Ele au devenit acum recrutator si e foarte greu de control felul in care desfasoara aceasta activitate.

  • Întrebarea nr. 19 un cunoscut din bransa

    cand o sa renuntati, voi companiile de PR, la comunicatele de presa redactate in limba de lemn? Am vazut nenunarate comunicate semnate loredana visa care numai prietenoase cu publicul tinta nu erau.
    cand o sa mergeti spre PR-ul online deschis, sincer si profesionist?

    • Loredana Visa

      In ultimile luni nu mai semnez comunicate de presa. Daca va refiriti la comunicate de presa semnate in Canada ele tin strict de genul de canal carora se adreseaza. Au fost doua tipuri, de cauza sociala si mesaj de corporatie, care erau cu siguranta scrise pe sistemul de stire de agentie, pentru ca asta e modul in care presa comunica cu PR-istii. Daca va referiti la comunicate de produs din ultimii ani, in niciun caz nu sunt in limba de lemn, sunt mai degraba in stil lifestyle.

      Eu cred ca vremea comunicatelor de presa in limba de lemn a murit. Trebuie sa ne gandim cui adresam comunicatul.

      Daca va referiti la comunicatele de presa din vremea cand eram la Connex, 1997-2001, acestea reflecta sistemul de atunci.

  • Întrebarea nr. 20 Geo Scripcariu

    Loredana,

    Poti descrie un proiect de succes de PR 2.0 derulat in Romania?

    Dar un proiect intergrat -- PR "clasic" si 2.0?

    Cum ai schita un asemenea proiect in domeniul energiei? Ce canale ai favoriza?

    • Loredana Visa

      Din punctul meu de vedere, un proiect integrat de PR e ceea ce recomand. Extinderea metodelor de comunicare clasica cu tactici si instrumente 2.0. Cred ca, pentru domeniul energie, sfatul pe care as putea sa-l dau e sa analizati ce isi doreste consumatorul de energie si ce ar determina o schimbare de comportament.

      Daca vrea sa introduca elemente 2.0 intr-un plan de comunicare in domeniul energie trebuie sa analizeze cine e interesat din sfera blogging si online de acest sector si ce unghiuri de abordare au acesti oameni.

      Proiect de 2.0 de succes e lansarea Audi, dupa cum spuneam mai sus. Unul din lucrurile facute la lansare, e ca in loc sa dea masini spre testare la drive test jurnalistilor, le-au dat bloggerilor si i-au invitat sa comunice acesti cititorilor ce cred despre masini. Fiind un lucru nou, aceasta schimbare de strategie a generat si o discutie intre bloggeri si una despre strategie.

  • Întrebarea nr. 21 Doru Panaitescu

    Pe cand un blog? Altii au, in PR.

    • Loredana Visa

      Doru, eu sunt adepta lucrurilor bine facute, motiv pentru care am stat o vreme sa ma gandesc la pozitionarea blogului pe care urmeaza sa-l lansam impreuna cu echipa V+O. Din punctul meu de vedere e un proiect care va apare in mod natural, se va lansa in urmatoarele saptamani in mod natural pentru ca reprezinta credinta noastra in acesta canal.

      Sunt in piata de PR doua agentii care au bloguri. Iar parte din echipa V+O au si ei bloguri personale. Blogul V+O va fi o imbinare intre un blog personal si unul de corporatie si isi va propune cu precadere sa prezinte tactici si tendinte noi, lucruri interesante, studii de caz, opinii cu privire la eficienta anumitor lucruri in PR, care speram noi sa aduca beneficii in primul rand companiilro si pietei.

  • Întrebarea nr. 22 Alina

    In Romania se stiu putine lucruri despe agentiile grecesti de relatii publice. Ne puteti da exemple de succese inregistrate de agentiile grecesti de PR?
    multumesc,

    • Loredana Visa

      Piata de PR in Grecia e dominata de 2 agentii care sunt in top, V+O fiind liderul pe partea ce corporate communication.

      daca e vorba de succese in Grecia, sunt multe campanii premiate la EFFIE, puteti intra pe site.

      Nu inteleg la ce fel de succes va referiti, poate clarificati intrebarea. Multumesc.

  • Întrebarea nr. 23 max

    1) sunt venit recent din SUA unde am lucrat ca jurnalist - cum vedeti starea PR-ului in Romania - mai e anexa la advertising sau a mai evoluat?

    2) Au inceput firmele din Romania sa lucreze cu agentie de PR (nu vorbesc de giganti precum Pepsi si Vodafone, ci de firme in general).

    • Loredana Visa

      Nu cred ca se mai poate une problema de anexa la dvertising. Piata evoluat in ultimii 10-11 ani avem schimbari majore vizibile. Exista mai multe comapnii, atat mutinationale cat si locale care inteleg beneficiile PR-ului, care stiu sa foloseasca instrumentele PR-ului si care au inteles contributia strategica a acestei meserii intre disciplinele de activitate.

      Sunt si business-uri separate. Cu multi ani in urma PR-ul era inglobat in marketing si anexa la advertising.

      In potrofoliul nostru de clienti avem si comapnii medii locale care apeleaza la servicii de PR. Aceasta este o schimbare majora.

  • Întrebarea nr. 24 Emilian Nedelcu

    Credeţi că în România este posibil ca o companie să presteze servicii de PR exclusiv online?

    • Loredana Visa

      Mandatul unei agentii care ar furniza doar servicii online, in stituatia actuala e mult mai complicat. In situatia economica din anul 2009, dupa parere mea, vor fi castigatori ceiu care vor putea raspunde intregii game de necesitati de comunicare pe care le are respectivul client. Nu doar celei online ci si partii de comunicare interna sau strategica.

      Asa ca misiunea unei agentii care ar face doar PR online ar fi mai complicata, desi in general eu sunt adeptul supraspecializarii. Lucrand atatia ani in Canada am beneficiat de supraspecializare si de faptul ca e bine sa folosesti omul potrivit la locul potrivit.

  • Întrebarea nr. 25 Minitehnicus

    draga loredana - am vazut mai sus ca vorbeai de talent in pr. poti face o lista de talente pe care trebuie sa le aiba prul?

    • Loredana Visa

      Talentul de comunicare, oarecare diplomatie (ma refer la capacitatea persoanei de a intelege complexitatea mesajelor si implicatiilor acestora), curaj (cred ca PR-ul este o meserie pentru oameni curajosi, care au capacitatea de a incerca lucruri noi si sunt dispusi sa invete din greselile presupuse de incercarea unui lucru nou) si mai cu seama dorinta de autodepasire, de a invata in permanenta. Cred ca e o meserie pentru oameni curiosi, care vor sa afle ceva nou in fiecare zi. Volumul de informatie in aceasta meserie e foarte mare si complexitatea lor e foarte mare cand lucrezi intr-o agentie, e important sa fi bransat la toate domeniile cu care ai de-a face. Deci curiozitatea e in top. Si dorinta de a construi relatii cu oameni, cu parteneri de afaceri, presa, lideri de opinie.

  • Întrebarea nr. 26 curios

    va rog sa ne scrieti ce clienti are compania dvs
    multumesc

    • Loredana Visa

      Vedeti pe www.vando.ro

      Agentia e specializata pe doua directii majora: Comunicare pe FCGG si pe comunicatii. Avem un portofoliu extrem de complex de clienti care acopera aproape toate domeniile de activitate.

  • Întrebarea nr. 27 x

    Considerati ca se vor mai face angajari in acest domeniu in 2009?

    • Loredana Visa

      Consider ca schimbarea de necesitati va presupune intr-o oarecare masura si o asezare de personal. Dar cred ca e anul in care castigatori vor fi cei care vor reusi sa-si motiveze angajatii, sa comunice cu ei si sa-i motiveze. Succesul va veni din capacitatea noastra, ca manageri, de a consolida echipa. Cred in necesitatea de training si de dezvoltare a personalului existent.

  • Întrebarea nr. 28 Nora

    in conditiile actualei crize economice, cand clientii reduc bugetele de comunicare, credeti ca se poate face PR bun cu bani putini? puteti da niste exemple?
    multumesc

    • Loredana Visa

      Cred în PR-ul inovativ. Cred că o comunicare inovativă este o direcţie de succes pentru anul în care ne aflăm. Şi, dacă vrei, inovaţia este şi a fost cheia de dezvoltare în pieţe aşezate, care au ajuns la un nivel de supradezvoltare, ca SUA sau Canada - ceea ce a făcut Apple pentru a se diferenţia de pildă.

      Şi-atunci vin şi spun că un oarecare buget, o oarecare sumă de bani minimă este necesară pentru activităţile de PR. Cred că o abordare creativă şi inovativă a comunicării poate suplini într-o oarecare măsură scăderea resurselor. Asta nu înseamnă însă că PR-ul poate face miracole.

  • Întrebarea nr. 29 Olivian Breda

    Cum explicati faptul ca in Romania
    a. poate exista o lansare de 'briz-briz'-uri (cu un brad - cel mai mare din Europa) in care se investesc foarte multi bani doar pentru frumusete (discutabila) si spectacol (cert);
    b. nu exista ceva similar cu campania de promovare Times of India, prin care s-au ales politicieni Obama-like?

    De ce in Romania incerci sa faci + ai succes cu un brad de fier urias si nici macar nu incerci sa faci o campanie pentru o Romanie mai buna?

    Ce ne opreste sa avem o campanie ca in India?

    • Loredana Visa

      E un subiect care mă doare foarte tare.

      De ce în România nu se foloseşte PR-ul cum s-a întâmplat în America pentru Obama? După părerea mea, campania de on-line şi de social media pe care a folosit-o Obama cu un an înainte de a începe campania propriu-zisă a fost, dacă vrei, exemplul de eficienţă al acestui canal de comunicare. Ceea ce a înţeles foarte bine politicianul Obama cu privire la acest canal de comunicare este esenţa, şi anume dialogul. El nu a încercat să construiască nişte baze de date cărora să le vorbească, ci a pornit o conversaţie, indiferent de canal - Twitter, Facebook sau orice altceva -, cu alegătorii.

      Obama a făcut o campanie de piramidă inversă: în loc să comunice de la nivelul liderului către popor, a comunicat de jos în sus.

      Din păcate, în România, în campania electorală au fost politicieni care au încercat să folosească social media. Cu câteva săptămâni înainte de campania electorală am fost invitată pe Facebook şi Twitter să devin prietenă/follower cu anumiţi candidaţi. Şi atât. Şi am aşteptat. Şi am aşteptat. Şi nimic.

      După care am început să primesc mesaje electorale. Nu s-a preocupat nimeni de mine, nu m-a întrebat nimeni nimic. Am fost adăugată la o bază de date. În felul ăsta, reţelele sociale nu pot genera beneficii în campaniile politice.

    • Loredana Visa

      Folosirea Cărţii Recordurilor în strategiile de comunicare este o tactică prezentă şi aici, şi în afară. Pentru că, de fapt, adresează unul dintre lucrurile care generează ştiri. Şi anume, faptul că senzaţionalul, ieşitul din comun atrag presa. Acuma - eu cred, cum spuneam şi mai devreme, în PR-ul făcut cu un scop. Nu cred în kilometri de ziar scris. Nu cred că am făcut o campanie de Crăciun, în care am vrut să intrăm în Cartea Recordurilor, şi automat brandul nostru va căpăta beneficii.

      Dumneavoastră căutaţi o strategie de PR care să schimbe ceva, în care să generăm un impact social. Pe când compania respectivă a căutat awareness-ul. Atâta tot.

  • Întrebarea nr. 30 Iulian Comanescu

    Am şi eu două întrebări despre bloguri şi PR:

    1. există un "client generic" căruia i-ai recomanda o campanie pe bloguri?
    2. cum se vede blogosfera românească dinspre PR? Care sunt segmentările, grupurile etc. pe care le percepi?

    • Loredana Visa

      1. Recomand cu siguranţă comunicarea prin bloggeri pentru campaniile sociale, care sunt menite să facă diferenţa. Dacă reuşim să facem un impact în viaţa acestor opinion leaders, vom face un impact şi în viaţa românilor în general.

      Apoi, recomand interacţiunea cu bloggerii acelor companii dispuse să-şi schimbe modul de comunicare. Să nu se aştepte să se întâlnească cu bloggerii la fel cum se întâlnesc cu jurnaliştii. Să nu trimită comunicate de presă bloggerilor. Cred că e vorba de companii curajoase, dornice să facă o schimbare şi care vor să beneficieze de un dialog. Şi mai recomand companiilor care au în plan şi o acţiune ca urmare a buzz-ului generat de bloguri. Dacă nu reacţionăm la mesaje şi la comentariile cititorilor, de multe ori putem face un deserviciu brandului. Dacă vrei, sunt puţine exemple de campanii on-line în care companiile "fac" ceva.

      Nu recomand campanii pe blog companiilor care vor să controleze conversaţia. Pentru că vor eşua.

      2. Blogosfera românească se împarte, cred, în mai multe categorii. Există bloggeri-jurnalişti, care sunt de formaţie jurnalistică, şi cu care putem avea o conversaţie care să respecte principiile jurnalismului. Ei scriu şi respectă limbajul comunicării jurnalistice. A doua categorie de bloggeri este a bloggerilor pasionaţi, interesaţi de un anumit domeniu şi o anumită conversaţie, care îşi alocă timpul scrisului pentru a-şi prezenta opinia. În conversaţia cu aceştia, ar trebui să le arăţi cum poţi face diferenţa, care e valoarea efectivă a subiectului pe care îl propui. Şi mai există şi alte categorii, ca bloggerii profesionişti sau care fac parte din acea branşă profesională şi care ştiu foarte multe lucruri, au opinii personale foarte bine definite. SCriu rar, dar articole vehemente, cu opinie, şi dacă vrei sunt lideri de opinie pe segmentele respective. Cu ei e preferabil să comunici atunci când produsul chiar aduce o inovaţie şi un lucru nou.

  • Întrebarea nr. 31 alex

    Studiul Wright&Hinson "How Blogs and Social Media are Changing Public Relations and the
    Way it is Practiced "publicat in 2008 a concluzionat, citez " these new media are dramatically changing public relations and the way it is practiced." In cat timp credeti ca aceasta concluzie va fi valabila si pentru piata din Romania?Multumesc.

    • Loredana Visa

      Cred că această concluzie e deja valabilă. Cred că new media a schimbat deja the public relations approach. În momentul ăsta vorbim de un PR şi o comunicare de conţinut, care conţinut să fie relevant în noul context, consistent şi constant. Dacă vrem să avem audienţă, trebuie să furnizăm acest conţinut prin PR.

  • Întrebarea nr. 32 Mos Craciun

    Pana la urma, PR-ul Microsoft si Coca-cola e la tine, la V+O Communication, sau la vechii detinatori ai contului? Am auzit niste lucruri in piata, nu prea pricep.

    • Loredana Visa

      Hai să lămurim. V+O Communication este agenţia de corporate communication a Coca-Cola. Fiind un client foarte mare, Coca-Cola are foarte multe necesităţi de comunicare. Ca urmare, PR-ul este împărţit în principal între două agenţii. La noi este corporate communication, iar partea de brand communication este la McCann.

      În ceea ce priveşte Microsoft, este un client de reţea al V+O Communication, avem proiecte pentru acest client şi în Grecia şi am avut proiecte şi în România.







2293 vizualizari

  • purtator de cuvant (Miercuri, 4 februarie 2009, 8:03)

    CRISTINA [anonim]

    ce diferenta este intre PR si purtator de cuvant?
    • Pr vs. purtător de cuvânt (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:09)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui CRISTINA

      Purtătorul de cuvânt este în general un individ care vorbeşte în numele companiei, al brandului, al produselor, dar poate fi o persoană din afara companiei, un VIP, cineva cunoscut. Sau - la fel de bine, necunoscut, cu şanse de a deveni cunoscut datorită companiei.

      Doar în situaţii mai complexe, este vorba de cineva din interior. În schimb, PR-ul este intern, este în spatele scenei, dacă vrei, şi este cel care face strategia de comunicare.
  • PR (Miercuri, 4 februarie 2009, 9:36)

    Simedru [anonim]

    Cand credeti ca statul roman va apela la PR pentru a-si imbunatatii imaginea dezastruoasa pe care o are?
    • PR de ţară (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:11)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Simedru

      Aş pune eu o întrebare: la ce instituţii vă referiţi? Anumite instituţii ale statului român folosesc, într-o măsură mai mare sau mai mică, PR-ul. Iar din punctul meu de vedere sunt foarte multe alte state din lume la care, dacă vrem să vedem cum se foloseşte eficient PR, ar trebui să ne uităm. Au atât specialişti de PR, cât şi consultanţi de PR angajaţi în mod direct, cât şi grupuri şi instituţii care fac PR pentru respectivele state.

      Un exemplu la îndemână este SUA, unde pentru statul american fac PR şi cei de la Hollywood, şi cei de la CNN. Acolo este un exerciţiu de utilizare a instrumentelor de PR în beneficiul statului. Dacă ne uităm la Academy Awards, de cele mai multe ori mesajele sunt în sprijinul anumitor cauze care preocupă statul respectiv.
  • Interferenta cu retelele sociale (Miercuri, 4 februarie 2009, 10:24)

    Radu [anonim]

    Cum vedeti implicarea PR-ului comercial in retelele sociale? Nisipuri miscatoare sau nisa tot mai larga de comunicare?
    • PR şi reţele sociale (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:16)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu

      Răspunsul e la fel de complex ca şi întrebarea. Din punctul meu de vedere, este o nişă tot mai largă de comunicare, atâta vreme cât companiile care încep să o folosească înţeleg că e un mediu diferit, că are alte scopuri şi că pe acest mediu trebuie să comunicăm diferit.

      Folosită la fel ca un canal clasic, poate deveni nisipuri mişcătoare.

      Un exemplu: un organizator de evenimente din România, care face CERF-ul, a invitat săptămâna trecută un grup de bloggeri la o discuţie despre ce-ar trebui îmbunătăţit/schimbat în ediţia de anul ăsta. Din păcate, din punctul meu de vedere, vorbitorii au pregătit agenda şi discursul ca pentru o conferinţă de presă. Au omis din vedere faptul că bloggerii au cel mai mare interes faţă de audienţă, faţă de participantul la târg. Ei scriu şi transmit informaţia pentru vizitator. Organizatorii şi-au pornit prezentarea şi discursul centrat pe nevoile companiilor participante. E doar unul din exemple.
  • care-i diferentza? (Miercuri, 4 februarie 2009, 11:19)

    cetateanu [anonim]

    Care este diferentza intre P R si activitatea de lobby? Intrebarea nu este tendentzioasa!
    • PR şi lobby (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:18)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui cetateanu

      Este într-adevăr o mare diferenţă între PR şi activitatea de lobby. PR-ul adresează cu pregătere obiectivele sau comunicarea dintre companie şi consumatori, transmiţând mai ales mesaje comerciale, la care se adaugă comunicarea dintre companie şi angajaţi şi acţionari. Cei care fac lobby reprezintă compania în relaţia cu administraţia, organizaţiile guvernamentale. Ca urmare, tot mindset-ul şi toată conversaţia sunt diferite. E de remarcat că există agenţii de PR şi agenţii de lobby. Specialişti de PR şi specialişti de lobby. Formarea lor profesională e diferită.
  • criza (Miercuri, 4 februarie 2009, 11:46)

    ana [anonim]

    cum vedeti viitorul PR-ului pe durata crizei economice?
    • PR pe criză (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:23)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui ana

      Este o întrebare foarte bună. Multe agenţii de PR consideră că în această perioadă PR-ul va scădea. Au fost colegi de ai mei care au spus că scăderea va fi de 25-30%. Dar sunt şi specialişti de PR care consideră că această criză este o oportunitate pentru disciplina noastră. După părerea mea, în orice criză mondială există o oportunitate de dezvoltare, dacă ştii să o priveşti din această perspectivă. Iar din perspectiva PR, criza ne dă alte segmente pe care să ne concentrăm. Schimbă practic ariile de interes în comunicare. Şi, de fapt, aici e marea oportunitate. Companiile se întorc la PR pentru alte nevoi, alte necesităţi.

      Singurele companii de PR sau formaţiuni de PR care într-adevăr sunt afectate în această criză sunt cele care făceau Pr pe o anumită secţiune îngustă, afectată la rândul ei. E vorba de exemplu de agenţii specializate pe real estate.
  • clientii (Miercuri, 4 februarie 2009, 12:19)

    xy [anonim]

    din ce ati vazut pana acum, au inceput companiile sa reduca din activitatea de PR din motive de criza? (ma refer atat la reducerea nr de angajati responsabili de PR in companii, cat si la renuntarea la contracte cu agentiile de PR)
    • Reduceri (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:26)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui xy

      Munca se redistribuie în majoritatea agenţiilor, se schimbă necesităţile de comunicare. Reduceri în agenţiile mari? Este puţin probabil să vedem în curând. Mai afectate vor fi cu siguranţă agenţiile mai mici. Iar din punct de vedere al companiilor, compania despre care eu ştiu că a redus PR-ul este e-Mag. Nu ştiu despre altele.

      Se vorbeşte şi despre mutarea unei părţi din bugetul de ATL către PR, datorită acestei necesităţi de comunicare mai rapidă şi mai eficientă cu consumatorul. Nu putem ignora faptul că majoritatea trusturilor de media au migraţii din print în on-line. Ca urmare, anumite acţiuni de comunicare directă se duc şi spre new media şi bugetele vor veni în direcţia asta. Vor fi companii curajoase care vor exploata această oportunitate.
  • cum poti deveni PR-ist? (Miercuri, 4 februarie 2009, 12:21)

    morena [anonim]

    este o problema ca am deja 30 de ani? momentan lucrez in banca. multumesc!
    • PR la 30 de ani (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:28)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui morena

      După părerea mea, dacă ai o pasiune sau un vis pentru o anumită disciplină, pentru un anumit lucru, eu sunt de părere că nu există barieră de vârstă. Dacă te fascinează PR-ul, cred că 30 de ani nu reprezintă un pericol. De exemplu, noi avem de câteva luni în echipă o persoană care vine din afara disciplinei şi care, deşi a schimbat domeniul, se descurcă foarte bine. Are peste 30 de ani.

      Şi apoi, se pune problema de talent. Dacă respectiva persoană are talent de comunicator, dacă are abilităţi native de comunicator, dacă îi face plăcere să scrie şi să se întâlnească cu oameni, după părerea mea, faptul că vrea să treacă în această meserie la o vârstă "adultă" poate fi o oportunitate, poate însemna că ai "brain"-ul necesar. PR-ul înseamnă şi foarte multă strategie.
  • intrebare (Miercuri, 4 februarie 2009, 12:27)

    Anonim [anonim]

    Daca ati avea o fata, care ar dori sa urmeze o facultate in domeniul PR, ce sfaturi i-ati da?
    • Ce parere aveti ? (Miercuri, 4 februarie 2009, 12:55)

      Popescu [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      La firma unde lucrez (nu pot spune numele) pe pozita de PR a firmei e anagajata tipa care arata cel mai bine (are sani mari, dar care e cea mai perfida, se culca cu seful firmei, si e o foarte mare dictatoare...) Evident are si calitati gen: cunoaste bine lb engleza...in rest nu a facut o facultate de profil (ci a terminat chimia industriala...) Acum pun urm problema...firma are nevoie de PR, ce am observ este ca produsl se vinde al firmei destul de bine...chiar daca ea nu prea face mare lucru... Intrebare este: chiar este nvoie de un PR intr-o firma ??? nu e cumva o portita legala pt amanta sefului ?
      • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:35)

        Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Popescu

        Faptul ca in Romania aceasta disciplina are 12-13 ani, ceea ce spuneti probabil ca se refera la inceputurile acestei meserii. Desi afara e o meserie care a ajuns la maturitate in anii '60, noi, cand am trecut la sistemul liber de comunicare, am descoperit ca nu aveam aceasta disciplina, nu aveam comunicare.

        De aceea a atras la inceput oameni care aveau un oarecare talent de comunicare. De aici si conceptia ca fetele de la PR sunt niste fete dragute care organizeaza evenimente. Cand am intrat eu in PR in 1997 nu exista inca prima generatie care sa fi terminat SNSPA, asa ca a trebuit sa invat din mers.

        In strainatate, varsta PR-istilor, mai ales a celor de frontline, e pe la 40 de ani, ca VP-ul de companie pe comunicare are 40-50 de ani.
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:31)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anonim

      Daca asta ar fi pasiunea ei, as incuraja-o sa o urmeze. Pentru ca e important sa faci o meserie din pasiune. Pasiunea poate face diferenta dintre un lucru bine facut si un lucru foarte bine facut.
  • Moral question (Miercuri, 4 februarie 2009, 12:54)

    Doru Stanescu [anonim]

    Poate PR-ul salva vieti?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:38)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Doru Stanescu

      Da, eu cred ca poate contribui la salvarea unor vieti, mai ales cand se implica in proiecte de responsabilitate sociala.

      Am privilegiul sa fi lucrat 4 ani la o campania care cred ca face diferenta, cea impotriva cancerului la san, realizata de compania Avon. A strange an de an si a dona milioane de dolari pentru aceasta cauza, salveaza vieti.
  • pr online (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:02)

    lori [anonim]

    dau bani companiile pentru pr online? mai mult decat offline sau mai putin? de ce depine bugetul de pr pentru online?

    multumesc
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:40)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui lori

      Ca orice lucru nou, e nevoie de comapnii curajoase care sunt dornice sa testeze schimbarea. PR-ul online s-a bazat tocmai pe aceste companii. E inca la inceput de drum. Cea mai importanta schimbare trebuie sa se produca in mintea PR-istului, care trebuie sa inteleaga ca nu mai vorbim de o comunicare unidirectionala, de la compania care vorbeste consumatorului si consumatorul asculta, ci e una bidirectionala, in care consumatorii vorbesc intre ei.

      Pana nu se produce aceasta schimbare e evident ca bugetele online au o pondere mai mica in cel total.
  • PR Comercial (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:11)

    Nume [anonim]

    Cum se defineste PR-ul comercial?

    E oare nevoie in vremurile astea de PR comercial mai bine facut? De ce agentiile de PR nu fac PR comercial mai serios? Mai sustinut?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:48)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nume

      Una din disciplinele de comunicare prin instrumente de PR se leaga de asa numitul brand PR sau marketing PR, care se refera la comunicarea comerciala. Dupa parerea mea e loc de impunatatiri, mai ales ca si pe zona de marketing PR sau commercial PR sunt multe lucruri care ar trebui sa se schimbe.

      Companiile de PR fac PR comercial cu limitarile generate de faptul ca multe din companii nu sunt dispuse sa impartaseasca planul general sau de marketing si atunci se fac evenimente izolate. Abia adaca s-ar schimba aceste lucruri am putea vorbi de un PR sustinut si serios.

      Companiile care fac destul de bine PR Comercial sunt cele cosmetice. Daca urmariti revistele de femei, de exemplu, veti vedea ca au o strategie coerenta si pe termen lung in acest sens.
  • campanii de succes (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:16)

    Adele [anonim]

    Puteti mentiona 3 campanii de PR de succes din Romania? Daca se poate sa dati niste exemple concrete, dincolo de vorbe si blabla ar fi minunat.

    Dar 3 campanii de succes din afara? Idem mai sus. Exemple concrete.

    Pe ce criterii judecati?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:51)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adele

      Intrebarea e foarte complexa pentru ca trebuie sa definim ce inseamna "de succes", iar un raspuns generalizat mi-e aproape imposibil sa dau. In cazul in care considerati o campanie de succes una premiata international atunci sunt anumite exemple. Dar la fel de succes sunt si acele campanii nevazute de nimeni, backstage, care contribuie la strategii, de issues management si de price management, care nu sunt atat de vizibile.
  • Schimbari in 2009 (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:26)

    Diana R. [anonim]

    Care vor fi principalele schimbari in piata de PR pt 2009:
    1. In randul agentiilor. Vor disparea ag de pe piata din cauza lipsei cererii de PR?
    2. Companiile vor mai apela la agentii pentru PR sau il vor face intern din lipsa de bugete?
    3. Serviciile oferite de agentii spre ce directii se vor indrepta?
    Multumesc.
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:58)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Diana R.

      Piata de PR in 2009, dupa parerea mea, va urmari evolutia generala a economiei in Romania, pentru ca in general comunicare rumareste destul de fidel gradul de crestere sau descrestere economica al tarii.

      Agentiile mici, asa cum spuneam si mai devreme, unele din ele ar putea avea oarecare probleme si constrangeri financiare care ar putea duce la situatii de achizitii sau consolidari pe piata, asa cum s-ar putea intampla cu majoritatea firmelor mici din Romania. Probabil vom incepe sa vedem aceasta tendinta in urmatoarele 5-6 luni, cand presiunea economica va fi probabil mai mare.

      Dar, cererile de PR nu cred ca vor disparea de pe piata, ci se vor schimba. Si asa cum spuneam, o data cu schimbarea necesitatilor, se va schimba si portofoliul de servicii oferite de agentii. Nu intotdeauna un anagajat din interiorul companiei e cea mai buna solutiei. Pentru unele sectoare de activitate s-ar putea sa fie mai benefic sa apeleze la o companiei de PR care sa lucreze impreuna cu alti colegi de pe piata.

      Pentru alte companii PR-ul intern poate ramane o solutie, mai ales acolo unde exista o componenta de comunicare foarte puternica, unde PR-ul trebuie sa intelega foarte bine structura si nevoile companiei.

      Serviciile agentiilor se vor indrepta cu siguranta si catre comunicare interna, pentru ca sunt companii care inteleg ca in situatii de criza financiare e important sa folosesti acest intrument pentru a-ti motiva angajatii.

      O alta directie e comunicarea pe problema, issues crisis magament, care va ocupa o anumita pondere in mix-ul de servicii oferite, mai ales in situatii de merge-uri, achizitii, situatii mai putin fericite in care unele comapnii sunt obligate sa faca concedieri.

      Cred ca PR-ul online si social media isi va gasi locul in aceasta tendinta, datorita resurselor si bugetului relativ limitat necesar pentru comunicarea online.

      Astea sunt doar cateva directii. Altele se pot indrepta spre public affairs.
  • Campanie facuta de V+O (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:28)

    Alta Adele [anonim]

    Un exemplu de campanie de succes sau macar o campanie "de mandrit" gandita, implementata si etc de V+O Romania.

    Dar o campanie sau un proiect concret de PR la care ati contribuit Dvs. si cu care va mandriti sau cu care se mandreste clientului Dvs?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:02)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alta Adele

      Va dau exemplul unei campanii recente, care a resprezentat una de comunicare bine realizata si este pentru o situatie de criza in care o anumita companie a fost nevoita sa concedieze cateva sute de angajati.

      Am avut privilegiul sa lucram cu o echipa manageriala care a pus pe primul loc in aceasta situatia impactul pe care decizia lor il va genera spre angajat. Si toata strategia noastra de comunicare si tot ce am facut a fost centrat pe aceasta directie.

      A fost de succes pentru ca a presupus o sincronizare si o coordonare a mesajelor companiei catre toate publicurile tinta care gravitau in jurul companiei: angajati, presa, autoritati, reprezentanti ai angajatilor.
  • PR online (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:29)

    roxana [anonim]

    exista campanii PR online exclusive. daca da, poti sa dai ceva exemple de campanii PR online memorabile?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:03)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui roxana

      Exista cateva campanii cu siguranta, si exista companii care au testat lansari online. Una e ideea de campanie pe care a folosit-o Audi la lansarea unui dintre modele de curand si a doua e o campanie Nokia care se intampla de cateva luni.
  • Cum se face evaluarea in PR? (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:32)

    Maria A. [anonim]

    Calitativ si cantitativ, va rog dati cateva exemple de metode de evaluare considerate de Dvs, ca relevante?

    Multumesc.
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:05)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Maria A.

      Valoarea in PR e cea mai dificila sarcina avand in vedere ca exista destul de putine metodele de evaluare.

      Am crezut intotdeauna in necesitatea combinarii de evaluare cantitativa cu cea calitativa. Vremea in care masuram eficienta doar prin numar de articole, kilometri de hartie scrisa si ore de spatiu de emisie e depasita.

      O campanie de PR bine realizata presupune tranmiterea mesajelor cheie corect si in timp util. Si, in alt doilea rand, receptionarea lor de audienta.
  • castig (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:37)

    emilia [anonim]

    cat se castiga in domeniul PR? ne puteti da detalii?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:06)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui emilia

      Ca in orice domeniu de consultanta, nu exista un raspuns care sa acopere remuneratia in mod generalizat. Exista mai multe studii pe piata din Romania in care, in functie de level-ul persoanei din PR sunt precizate cateva limite.
  • Avon in mentalitatea romaneasca (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:46)

    Z [anonim]

    Vorbind despre imagine...sunteti la curent cu metodele insistente prin care se fac recrutarile (online sau prin ziar) in sistemul mlm-ist pentru ucenicele Avon?

    Anunturi multiple cu texte bombastice ("Ai fost refuzata la alte interviuri?", "Iti doresti sa fii mereu la curent cu ultimele noutati si trucuri din lumea frumusetii feminine?", "Crezi ca ii poti sfatui si pe altii cum pot sa arate mereu bine?", "Vrei sa-ti construiesti o cariera in domeniul frumusetii?", " Lider AVON - Inscriere GRATUITA, bonusuri lunare si CARD de cumparaturi", "Discount, cadouri şi afacere! " , "Inscriem persoane serioase, dinamice, inteligente..." din partea diversillor capi de piramida

    Texte precum cele de mai sus aduc o favoare imaginii Avon si mlm-istelor?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:10)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Z

      Avon este o companie care la ora aceasta experimenteaza si incepe sa foloseasca sistemul de distributie de tip MLM.

      La origini Avon a fost o companie de direct sales. Adica vanzarea produselor cosmetice era facut de "the Avon lady" care vinea produse vecinelor si prietenelor ei. Nu era un sistem MLM. De cativa ani compania migreaza pe un sistem de diversificare a canalului de distribuire de tip MLM. Adica o persoana care are in echipa ei mai multe persoane care vand.

      De aici si mesajele date ca exemplu. Pentru ca pana de curand mesajele date de Avon erau legate de produse si de cum poti sa gasesti o reprezentanta. Compania trebuie sa analizeze in detaliu metodele prin care va comunica noul sistem de vanzare.

      Aceste anunturi nu sunt facute, insa, de companie, ci de reprezentante. Ele au devenit acum recrutator si e foarte greu de control felul in care desfasoara aceasta activitate.
  • PR in limba de lemn (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:47)

    un cunoscut din bransa [anonim]

    cand o sa renuntati, voi companiile de PR, la comunicatele de presa redactate in limba de lemn? Am vazut nenunarate comunicate semnate loredana visa care numai prietenoase cu publicul tinta nu erau.
    cand o sa mergeti spre PR-ul online deschis, sincer si profesionist?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:13)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui un cunoscut din bransa

      In ultimile luni nu mai semnez comunicate de presa. Daca va refiriti la comunicate de presa semnate in Canada ele tin strict de genul de canal carora se adreseaza. Au fost doua tipuri, de cauza sociala si mesaj de corporatie, care erau cu siguranta scrise pe sistemul de stire de agentie, pentru ca asta e modul in care presa comunica cu PR-istii. Daca va referiti la comunicate de produs din ultimii ani, in niciun caz nu sunt in limba de lemn, sunt mai degraba in stil lifestyle.

      Eu cred ca vremea comunicatelor de presa in limba de lemn a murit. Trebuie sa ne gandim cui adresam comunicatul.

      Daca va referiti la comunicatele de presa din vremea cand eram la Connex, 1997-2001, acestea reflecta sistemul de atunci.
  • PR 2.0 Case Study (in .ro) (Miercuri, 4 februarie 2009, 13:56)

    Geo Scripcariu [anonim]

    Loredana,

    Poti descrie un proiect de succes de PR 2.0 derulat in Romania?

    Dar un proiect intergrat -- PR "clasic" si 2.0?

    Cum ai schita un asemenea proiect in domeniul energiei? Ce canale ai favoriza?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:17)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Geo Scripcariu

      Din punctul meu de vedere, un proiect integrat de PR e ceea ce recomand. Extinderea metodelor de comunicare clasica cu tactici si instrumente 2.0. Cred ca, pentru domeniul energie, sfatul pe care as putea sa-l dau e sa analizati ce isi doreste consumatorul de energie si ce ar determina o schimbare de comportament.

      Daca vrea sa introduca elemente 2.0 intr-un plan de comunicare in domeniul energie trebuie sa analizeze cine e interesat din sfera blogging si online de acest sector si ce unghiuri de abordare au acesti oameni.

      Proiect de 2.0 de succes e lansarea Audi, dupa cum spuneam mai sus. Unul din lucrurile facute la lansare, e ca in loc sa dea masini spre testare la drive test jurnalistilor, le-au dat bloggerilor si i-au invitat sa comunice acesti cititorilor ce cred despre masini. Fiind un lucru nou, aceasta schimbare de strategie a generat si o discutie intre bloggeri si una despre strategie.
  • Blog? (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:00)

    Doru Panaitescu [anonim]

    Pe cand un blog? Altii au, in PR.
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:20)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Doru Panaitescu

      Doru, eu sunt adepta lucrurilor bine facute, motiv pentru care am stat o vreme sa ma gandesc la pozitionarea blogului pe care urmeaza sa-l lansam impreuna cu echipa V+O. Din punctul meu de vedere e un proiect care va apare in mod natural, se va lansa in urmatoarele saptamani in mod natural pentru ca reprezinta credinta noastra in acesta canal.

      Sunt in piata de PR doua agentii care au bloguri. Iar parte din echipa V+O au si ei bloguri personale. Blogul V+O va fi o imbinare intre un blog personal si unul de corporatie si isi va propune cu precadere sa prezinte tactici si tendinte noi, lucruri interesante, studii de caz, opinii cu privire la eficienta anumitor lucruri in PR, care speram noi sa aduca beneficii in primul rand companiilro si pietei.
  • Grecia si PR-ul (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:01)

    Alina [anonim]

    In Romania se stiu putine lucruri despe agentiile grecesti de relatii publice. Ne puteti da exemple de succese inregistrate de agentiile grecesti de PR?
    multumesc,
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:21)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alina

      Piata de PR in Grecia e dominata de 2 agentii care sunt in top, V+O fiind liderul pe partea ce corporate communication.

      daca e vorba de succese in Grecia, sunt multe campanii premiate la EFFIE, puteti intra pe site.

      Nu inteleg la ce fel de succes va referiti, poate clarificati intrebarea. Multumesc.
  • Salut (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:01)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Suntem pe-aproape, începem curând.
  • Bună ziua (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:06)

    Loredana Visa [hotnews.ro]

    Toate cele bune şi mulţumesc pentru întrebările puse până acum.
  • PR (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:16)

    max [anonim]

    1) sunt venit recent din SUA unde am lucrat ca jurnalist - cum vedeti starea PR-ului in Romania - mai e anexa la advertising sau a mai evoluat?

    2) Au inceput firmele din Romania sa lucreze cu agentie de PR (nu vorbesc de giganti precum Pepsi si Vodafone, ci de firme in general).
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:28)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui max

      Nu cred ca se mai poate une problema de anexa la dvertising. Piata evoluat in ultimii 10-11 ani avem schimbari majore vizibile. Exista mai multe comapnii, atat mutinationale cat si locale care inteleg beneficiile PR-ului, care stiu sa foloseasca instrumentele PR-ului si care au inteles contributia strategica a acestei meserii intre disciplinele de activitate.

      Sunt si business-uri separate. Cu multi ani in urma PR-ul era inglobat in marketing si anexa la advertising.

      In potrofoliul nostru de clienti avem si comapnii medii locale care apeleaza la servicii de PR. Aceasta este o schimbare majora.
  • PR Online? (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:19)

    Emilian Nedelcu [anonim]

    Credeţi că în România este posibil ca o companie să presteze servicii de PR exclusiv online?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:30)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Emilian Nedelcu

      Mandatul unei agentii care ar furniza doar servicii online, in stituatia actuala e mult mai complicat. In situatia economica din anul 2009, dupa parere mea, vor fi castigatori ceiu care vor putea raspunde intregii game de necesitati de comunicare pe care le are respectivul client. Nu doar celei online ci si partii de comunicare interna sau strategica.

      Asa ca misiunea unei agentii care ar face doar PR online ar fi mai complicata, desi in general eu sunt adeptul supraspecializarii. Lucrand atatia ani in Canada am beneficiat de supraspecializare si de faptul ca e bine sa folosesti omul potrivit la locul potrivit.
  • IMPORTANT: sunet (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:28)

    roxana [anonim]

    cred ca nu va merge sunetul. am incercat pe mai multe calculatoare din birou si nu auzim. puteti face ceva?

    Redactie: intalnirea se transmite doar video, fara audio.
  • Talentele PR-ului (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:32)

    Minitehnicus [anonim]

    draga loredana - am vazut mai sus ca vorbeai de talent in pr. poti face o lista de talente pe care trebuie sa le aiba prul?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:32)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Minitehnicus

      Talentul de comunicare, oarecare diplomatie (ma refer la capacitatea persoanei de a intelege complexitatea mesajelor si implicatiilor acestora), curaj (cred ca PR-ul este o meserie pentru oameni curajosi, care au capacitatea de a incerca lucruri noi si sunt dispusi sa invete din greselile presupuse de incercarea unui lucru nou) si mai cu seama dorinta de autodepasire, de a invata in permanenta. Cred ca e o meserie pentru oameni curiosi, care vor sa afle ceva nou in fiecare zi. Volumul de informatie in aceasta meserie e foarte mare si complexitatea lor e foarte mare cand lucrezi intr-o agentie, e important sa fi bransat la toate domeniile cu care ai de-a face. Deci curiozitatea e in top. Si dorinta de a construi relatii cu oameni, cu parteneri de afaceri, presa, lideri de opinie.
  • clienti (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:39)

    curios [anonim]

    va rog sa ne scrieti ce clienti are compania dvs
    multumesc
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:34)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui curios

      Vedeti pe www.vando.ro

      Agentia e specializata pe doua directii majora: Comunicare pe FCGG si pe comunicatii. Avem un portofoliu extrem de complex de clienti care acopera aproape toate domeniile de activitate.
  • ? (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:51)

    x [anonim]

    Considerati ca se vor mai face angajari in acest domeniu in 2009?
    • raspuns (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:35)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui x

      Consider ca schimbarea de necesitati va presupune intr-o oarecare masura si o asezare de personal. Dar cred ca e anul in care castigatori vor fi cei care vor reusi sa-si motiveze angajatii, sa comunice cu ei si sa-i motiveze. Succesul va veni din capacitatea noastra, ca manageri, de a consolida echipa. Cred in necesitatea de training si de dezvoltare a personalului existent.
  • Culise/alte ziceri ale Loredanei (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:51)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Se vede în fereastra de streaming că vorbim mult şi dăm din mâini. Aşa cum ştiţi, streamingul e deocamdată fără sunet, din diferite motive tehnice. Hai să vă zic despre ce e vorba, că nu e niciun secret: despre CSR şi faptul că 2007-2008 au fost anii în care toată lumea s-a repezit spre responsabilitatea socială corporatistă (asta înseamnă acronimul). Greşeli:

    - spre CSR s-au dus prea multe companii
    - prea puţine din acestea nu şi-au găsit cauze unice pe care să le susţină consecvent, mai mulţi ani, cu investiţii mari (în sens moral şi financiar)
    - CSR au făcut şi companii care nu trebuia să fie "responsabile social", de dată recentă, în sensul în care CSR-ul e atunci când o mare corporaţie dă ceva înapoi comunităţii
    - o zicere pe care n-o ştiam, citată de Loredana: "Green is the new black"

    Partea bună e că mania CSR e detronată în 2009 de o altă modă: PR-ul pe new media.
  • PR bun cu bani putini (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:55)

    Nora [anonim]

    in conditiile actualei crize economice, cand clientii reduc bugetele de comunicare, credeti ca se poate face PR bun cu bani putini? puteti da niste exemple?
    multumesc
    • PR cu bani puţini (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:42)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nora

      Cred în PR-ul inovativ. Cred că o comunicare inovativă este o direcţie de succes pentru anul în care ne aflăm. Şi, dacă vrei, inovaţia este şi a fost cheia de dezvoltare în pieţe aşezate, care au ajuns la un nivel de supradezvoltare, ca SUA sau Canada - ceea ce a făcut Apple pentru a se diferenţia de pildă.

      Şi-atunci vin şi spun că un oarecare buget, o oarecare sumă de bani minimă este necesară pentru activităţile de PR. Cred că o abordare creativă şi inovativă a comunicării poate suplini într-o oarecare măsură scăderea resurselor. Asta nu înseamnă însă că PR-ul poate face miracole.
  • Un simplu de ce (Miercuri, 4 februarie 2009, 14:58)

    Olivian Breda [utilizator]

    Cum explicati faptul ca in Romania
    a. poate exista o lansare de 'briz-briz'-uri (cu un brad - cel mai mare din Europa) in care se investesc foarte multi bani doar pentru frumusete (discutabila) si spectacol (cert);
    b. nu exista ceva similar cu campania de promovare Times of India, prin care s-au ales politicieni Obama-like?

    De ce in Romania incerci sa faci + ai succes cu un brad de fier urias si nici macar nu incerci sa faci o campanie pentru o Romanie mai buna?

    Ce ne opreste sa avem o campanie ca in India?
    • România/India (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:46)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Olivian Breda

      E un subiect care mă doare foarte tare.

      De ce în România nu se foloseşte PR-ul cum s-a întâmplat în America pentru Obama? După părerea mea, campania de on-line şi de social media pe care a folosit-o Obama cu un an înainte de a începe campania propriu-zisă a fost, dacă vrei, exemplul de eficienţă al acestui canal de comunicare. Ceea ce a înţeles foarte bine politicianul Obama cu privire la acest canal de comunicare este esenţa, şi anume dialogul. El nu a încercat să construiască nişte baze de date cărora să le vorbească, ci a pornit o conversaţie, indiferent de canal - Twitter, Facebook sau orice altceva -, cu alegătorii.

      Obama a făcut o campanie de piramidă inversă: în loc să comunice de la nivelul liderului către popor, a comunicat de jos în sus.

      Din păcate, în România, în campania electorală au fost politicieni care au încercat să folosească social media. Cu câteva săptămâni înainte de campania electorală am fost invitată pe Facebook şi Twitter să devin prietenă/follower cu anumiţi candidaţi. Şi atât. Şi am aşteptat. Şi am aşteptat. Şi nimic.

      După care am început să primesc mesaje electorale. Nu s-a preocupat nimeni de mine, nu m-a întrebat nimeni nimic. Am fost adăugată la o bază de date. În felul ăsta, reţelele sociale nu pot genera beneficii în campaniile politice.
    • Pentru o Românie mai bună (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:48)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Olivian Breda

      Folosirea Cărţii Recordurilor în strategiile de comunicare este o tactică prezentă şi aici, şi în afară. Pentru că, de fapt, adresează unul dintre lucrurile care generează ştiri. Şi anume, faptul că senzaţionalul, ieşitul din comun atrag presa. Acuma - eu cred, cum spuneam şi mai devreme, în PR-ul făcut cu un scop. Nu cred în kilometri de ziar scris. Nu cred că am făcut o campanie de Crăciun, în care am vrut să intrăm în Cartea Recordurilor, şi automat brandul nostru va căpăta beneficii.

      Dumneavoastră căutaţi o strategie de PR care să schimbe ceva, în care să generăm un impact social. Pe când compania respectivă a căutat awareness-ul. Atâta tot.
  • Tot despre bloguri şi PR (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:08)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Am şi eu două întrebări despre bloguri şi PR:

    1. există un "client generic" căruia i-ai recomanda o campanie pe bloguri?
    2. cum se vede blogosfera românească dinspre PR? Care sunt segmentările, grupurile etc. pe care le percepi?
    • Bloguri/PR (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:53)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

      1. Recomand cu siguranţă comunicarea prin bloggeri pentru campaniile sociale, care sunt menite să facă diferenţa. Dacă reuşim să facem un impact în viaţa acestor opinion leaders, vom face un impact şi în viaţa românilor în general.

      Apoi, recomand interacţiunea cu bloggerii acelor companii dispuse să-şi schimbe modul de comunicare. Să nu se aştepte să se întâlnească cu bloggerii la fel cum se întâlnesc cu jurnaliştii. Să nu trimită comunicate de presă bloggerilor. Cred că e vorba de companii curajoase, dornice să facă o schimbare şi care vor să beneficieze de un dialog. Şi mai recomand companiilor care au în plan şi o acţiune ca urmare a buzz-ului generat de bloguri. Dacă nu reacţionăm la mesaje şi la comentariile cititorilor, de multe ori putem face un deserviciu brandului. Dacă vrei, sunt puţine exemple de campanii on-line în care companiile "fac" ceva.

      Nu recomand campanii pe blog companiilor care vor să controleze conversaţia. Pentru că vor eşua.

      2. Blogosfera românească se împarte, cred, în mai multe categorii. Există bloggeri-jurnalişti, care sunt de formaţie jurnalistică, şi cu care putem avea o conversaţie care să respecte principiile jurnalismului. Ei scriu şi respectă limbajul comunicării jurnalistice. A doua categorie de bloggeri este a bloggerilor pasionaţi, interesaţi de un anumit domeniu şi o anumită conversaţie, care îşi alocă timpul scrisului pentru a-şi prezenta opinia. În conversaţia cu aceştia, ar trebui să le arăţi cum poţi face diferenţa, care e valoarea efectivă a subiectului pe care îl propui. Şi mai există şi alte categorii, ca bloggerii profesionişti sau care fac parte din acea branşă profesională şi care ştiu foarte multe lucruri, au opinii personale foarte bine definite. SCriu rar, dar articole vehemente, cu opinie, şi dacă vrei sunt lideri de opinie pe segmentele respective. Cu ei e preferabil să comunici atunci când produsul chiar aduce o inovaţie şi un lucru nou.
  • Studiul Wright&Hinson (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:11)

    alex [anonim]

    Studiul Wright&Hinson "How Blogs and Social Media are Changing Public Relations and the
    Way it is Practiced "publicat in 2008 a concluzionat, citez " these new media are dramatically changing public relations and the way it is practiced." In cat timp credeti ca aceasta concluzie va fi valabila si pentru piata din Romania?Multumesc.
    • SChimbări (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:54)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      Cred că această concluzie e deja valabilă. Cred că new media a schimbat deja the public relations approach. În momentul ăsta vorbim de un PR şi o comunicare de conţinut, care conţinut să fie relevant în noul context, consistent şi constant. Dacă vrem să avem audienţă, trebuie să furnizăm acest conţinut prin PR.
  • Microsoft si Coca-Cola (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:30)

    Mos Craciun [anonim]

    Pana la urma, PR-ul Microsoft si Coca-cola e la tine, la V+O Communication, sau la vechii detinatori ai contului? Am auzit niste lucruri in piata, nu prea pricep.
    • Microsoft şi Coca-Cola (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:56)

      Loredana Visa [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mos Craciun

      Hai să lămurim. V+O Communication este agenţia de corporate communication a Coca-Cola. Fiind un client foarte mare, Coca-Cola are foarte multe necesităţi de comunicare. Ca urmare, PR-ul este împărţit în principal între două agenţii. La noi este corporate communication, iar partea de brand communication este la McCann.

      În ceea ce priveşte Microsoft, este un client de reţea al V+O Communication, avem proiecte pentru acest client şi în Grecia şi am avut proiecte şi în România.
  • Mulţumesc şi la revedere (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:57)

    Loredana Visa [hotnews.ro]

    Man, am fost busy două ore! Wow, am vorbit întruna.

    Mulţumesc mult. La revedere.
  • Mulţumesc şi eu (Miercuri, 4 februarie 2009, 15:59)

    Iulian Comanescu [anonim]

    Îi mulţumesc Loredanei pentru modul pertinent în care a răspuns şi la întrebările foarte generale. Şi celor pe care le-au pus.
  • PR ? O inventie sau ceva necesar? (Miercuri, 4 februarie 2009, 20:55)

    Marius [anonim]

    Dupa parerea mea, PR-ul in ROMANIA este fie unul NEprofesionist, facut de pipite care nu au niciun tel maret in viata, fie de fete profesioniste care insa sunt angajate pe bani grei de firmele care au nevoie de spalare de creiere, manipulare si minciuna sustinuta de cuvinte frumos potrivite. Feriti-va de HR si PR..sunt o unealta a manipularii crase.
    Cand vine un HR-ist sa iti zica vrute si nevrute si sa iti puna intrebari, daca discutia se prelungeste mai mult de 3 minute, e clar ca e rau intentionat si duce o actiune de spalare a creierului si de convingere ca salariul tau mic este foarte bun..si ca trebuie sa muncesti mai mult...ca sa atingi obiectivele si targetul..ca sa iasa profit la nenea.
    RESPECT pentru freelanceri care isi fac treaba si isi iau banii pentru un produs real, finit. Cu ei nu tine smecheria cu PR si HR. Vrei softu? II dai banii, nu dai banii, nu il ai si gata
  • despre PR online (Marţi, 1 decembrie 2009, 20:44)

    nicoleta [anonim]

    Buna seara,


    Va rog sa-mi spuneti si mie care sunt activitatile de PR online si sa imi dati si cateva exemple.

    va multumesc,

    Nicoleta


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri