Dosar HotNews.ro

E bine ca presa din Romania sa fie ajutata de stat?

de Costin Ionescu     HotNews.ro
Marţi, 17 martie 2009, 11:37 Economie | Media & Publicitate

Cand autoritatile de la Paris au decis, la inceputul acestui an, sa acorde ajutoare presei franceze, stirea nu a fost trecuta cu vederea nici de organizatiile de media din Romania, nici de politicieni. Primele au initiat, deja, discutii pe aceasta tema si au pus chiar "pe hartie" mai multe propuneri. O initiativa similara ar putea veni in perioada urmatoare si dinspre scena politica, in conditiile in care relatia dintre guvern si presa devine tot mai fierbinte, dupa ce guvernul a propus un nou Cod Civil ce afecteaza in mod direct presa si a dat "liber din nou la publicitate din bani publici pe ochi frumosi".

Unii reprezentanti ai organizatiilor de media, contactati de HotNews.ro, nu sunt de acord cu un sprijin de la guvern pentru presa. Altii apreciaza ca, in anumite conditii, "ajutorul de stat" poate fi o solutie care sa ajute presa sa supravietuiasca perioadei de criza economica.
  • Ei spun ca, in perioada de criza, presa este afectata de: disponibilizari; scaderea abrupta a publicitatii; probleme de distributie; diferenta de luni de zile intre momentul in care sunt efectuate cheltuieli si cel in care se incaseaza banii din vanzari si din publicitate; reducerea bugetelor pentru cheltuieli esentiale in activitatea jurnalistica
  • O parte afirma ca, in situatia exceptionala de criza economica, idei precum sprijinul guvernamental pentru presa trebuie luate in considerare. Altii cred ca orice formula s-ar gasi, aceasta ar fi "imperfecta"
  • Unii spun ca eventualele masuri guvernamentale - din bani publici - de sprijin pentru presa trebuie sa vizeze toate mass-media, desi discutiile initiate pana acum s-au referit indeosebi masuri guvernamentale la nivelul institutiilor publice de media si in presa scrisa centrala si locala. Altii spun ca numai presa scrisa ar trebui sa fie sprijinita.
  • In discutiile din ultima perioada reprezentantii institutiilor de presa au readus in discutie faptul ca ei lucreaza "in serviciu public".
  • Propunerile ce s-au facut auzite pana acum sunt "unele acceptabile, pertinente, altele nu". Orice ajutor ar trebui sa fie supus mai multor conditii, cred reprezentantii media.
Citeste aici ce cred despre un astfel de proiect Ioana Avadani, Catalin Tolontan, Cristian Tudor Popescu, Cristina Simion, Laurentiu Ciocazanu si Cezar Ion

Organizatiile de media au initiativa. Viorel Hrebenciuc pregateste ceva

In urma cu o saptamana, Viorel Hrebenciuc (PSD) afirma, intr-o emisiune gazduita de Realitatea TV, ca la nivel politic ar exista discutii pe tema unui plan de sprijin pentru presa, subiect lansat initial spre dezbatere de mai multe organizatii media. Reprezentantii guvernului si ai comisiilor de specialitate din Parlament, contactati ulterior de HotNews.ro, au spus ca nu stiu nimic despre vreo astfel de initiativa politica, iar incercarile noastre repetate de a obtine detalii din partea deputatului PSD au ramas fara raspuns.

Pana atunci, insa, oamenii de presa n-au stat pe loc. Un prim pas a fost facut la sfarsitul lunii ianuarie, cand reprezentantii Clubului Roman de Presa s-au intalnit cu presedintele Senatului, Mircea Geoana, pentru a discuta, intre altele, pe tema "gestionarii crizei economice in Romania". Ulterior, la mijlocul lunii februarie, tot CRP a organizat masa rotunda "Publicitatea in perioada de criza", unde participantii au discutat inclusiv despre posibilitatea de a se adresa guvernului, fara a elabora, insa, un plan concret. Dupa aproximativ o saptamana, mai multe organizatii ale jurnalistilor si ale proprietarilor de presa au constituit un Comitet Anticriza si au semnat o lista de revendicari adresate autoritatilor, "avand in vedere situatia grava in care se afla institutiile si angajatii din mass-media din cauza actualului context economic mondial".

In acest context au venit declaratiile facute de Viorel Hrebenciuc in cadrul Editiei Speciale gazduite luni, 9 martie, de Realitatea TV:
  • "Cand am auzit de [proiectul de salvare a presei franceze lansat de - n.r.] Sarkozy, culmea ca stiu si in ce consta legea asta si chiar era una din chestiunile in care vroiam sa aparem in perioada urmatoare."
  • "O legam acum in discutia asta, ca vom aparea cu aceasta chestiune, pentru ca efectiv ne-am pus aceasta problema, stim ca foarte multe ziare chiar au probleme. Nu ma refer la ziarele principale pe care le tin neaparat mogulii, desi si ele au probleme. Dar ganditi-va la ziarele care sunt in provincie, pentru ca daca luam cate un ziar din fiecare judet, tirajul acestor ziare este mai mare decat tirajul oricarui ziar central".
  • [in replica la interventia lui Liviu Mihaiu, potrivit caruia "asta se datoreaza tot actului de guvernamant, apropo de Rodipet si de faptul ca picioarele acestei prese scrise au fost incredintate unui om care in alte state ar fi fost expulzat din tara. Nu vreau sa intru in acest subiect, dar ma bucur ca domnul Viorel Hrebenciuc are un proiect, chiar fi el si electoral, dar este foarte bun"] "Nu stiu daca pot fi blamat pentru chestiunea asta"
(Sursa: Monitoring Media)

La o zi dupa emisiunea Realitatii TV, Catalin Tolontan, participant la emisiune, a reluat pe blogul sau informatia, afirmand ca "guvernul studiaza modelul francez si italian, care ofera facilitati cititorilor si ziarelor, in functie de pozitia acestora in studiile independente de autoreglementare, gen BRAT".

Initiativa unor discutii pe tema eventualelor ajutoare de stat pentru presa apartine, insa, organizatiilor de media. Raman insa numeroase intrebari privind efectele pe care le-ar avea o astfel de masura asupra pietei: cine exact ar urma sa beneficieze de sprijinul statului? Dupa ce criterii vor fi selectati beneficiarii? Ce masuri vor fi luate pentru a preveni interventionismul politic si pentru a nu fi afectate regulile concurentei?

Scurt istoric al tatonarilor dintre autoritati si presa
  • La sfarsitul lunii ianuarie, reprezentantii Clubului Roman de Presa s-au intalnit cu presedintele Senatului, Mircea Geoana, pentru discutii pe tema drepturilor de autor si pe tema "gestionarii crizei economice in Romania".
  • La mijlocul lunii februarie, CRP a organizat masa rotunda "Publicitatea in perioada de criza", la care au participat reprezentanti ai mass-media, ai agentiilor de media, ai clientilor de publicitate, ai ONG-urilor si ai autoritatilor publice. Una dintre temele abordate a fost posibilitatea implicarii autoritatilor statului "fie cu masuri punctuale pentru a sprijini industria de publicitate si mass-media, fie in contextul masurilor generale necesare pentru relansarea economica"
  • Dupa aproximativ o saptamana, mai multe organizatii ale jurnalistilor si ale proprietarilor de presa au constituit un Comitet Anticriza si au semnat o lista de revendicari adresate autoritatilor, "avand in vedere situatia grava in care se afla institutiile si angajatii din mass-media din cauza actualului context economic mondial". Dintre revendicarile "de maxima urgenta" ale Comitetului Anticriza: scaderea TVA pentru activitatile specifice mass-media; plata TVA la incasarea facturii; subventionarea costurilor de comunicatii pentru mass-media; subvenţionarea utilitatilor si a chiriilor pentru institutii de presa, organizatii sindicale si profesionale; instituirea unui tarif maximal pentru serviciile Postei Romane si subventionarea distributiei prin intermediul Postei Romane si al CFR; numirea pe criterii profesionale si responsabilizarea Consiliilor de Administratie ale SRR si SRTv; asigurarea unui mecanism eficient de colectare a taxei pentru serviciile publice radio-tv si compensarea scutirilor de la plata taxei radio-tv; subventionarea unor tipuri de abonamente (Agerpres, Rador, Monitorul Oficial)
  • Comitetul, ce reuneste organizatii precum MediaSind, Patronatul Presei din Romania (ROMEDIA), Asociatia Jurnalistilor din Romania (AJR), sindicatele din SRR, SRTv si Agerpres, a invitat la discutii "pe primul ministru, ministrul Culturii si Cultelor, ministrul de Finante, ministrul Muncii, presedintii Comisiilor parlamentare de specialitate, ministrul Transporturilor, ministrul Administratiei si Internelor, seful Departamentului Comunicare Publica al Presedintiei României".
  • Reprezentantii Comitetului Anticriza s-au intalnit, pana acum, doar cu cei ai Comisiei de profil din Senat. Dar, potrivit lui Mircea Diaconu, membru al Comisiei, "acestia au venit la intalnire cu o serie de revendicari economice care nu tin de legislatie, ci mai degraba de Guvern. Au solicitat micsorarea TVA-ului printre multe alte masuri pe care noi nu le putem aplica. Guvernul trebuie sa se ocupe de asta, dar ma indoiesc ca se va concretiza ceva in acest sens."
  • Mircea Diaconu a spus insa ca Parlamentul poate actiona in privinta reformei institutiilor publice de presa, chestiune inclusa in revendicarile Comitetului Anticriza: "Ceea ce putem face noi este o reforma a televiziunii si radioului public. S-a vorbit si despre asta si exista de trei ani aceasta intentie la nivel parlamentar. Ei au ridicat problema consiliilor de administratie din SRR si SRTV, ca sunt politizate si trebuie facut ceva". O dezbatere publica pe aceasta tema a avut loc joi, 12 martie, la Comisia de profil din Camera Deputatilor.
  • Reprezentantii Comitetului Anticriza asteapta inca sa fie invitati la discutii cu Executivul
Citeste si:


Citeste mai multe despre   





















928 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    n-am avut rabdare sa citesc articolul (Marţi, 17 martie 2009, 11:53)

    ratza [anonim]

    dar, doar citind titlul, ar trebui sa fim sinceri cu noi si sa recunoastem ca statul nu ar trebui sa ajute presa. tocmai pentru a ramane un minim de integritate si libertate a presei. atunci cand statul va sustine presa... cine va ma sti ca ce citim este sincer, real sau cea mai proasta manipulare.
    decat sclav, mai bine mort.
    si nu e acelasi lucru ca si cu televiziunea romana. nu se poate compara.
    si nu vreau ca din banii mei sa fiu mintit, manipulat si sa mi se arunce toate mizeriile, doar pentru ca x sau y trust a fost salvat de stat, de la greselile facute de niste directori incompetenti.
    mea culpa daca am fost pe langa subiect.
  • +8 (10 voturi)    
    sigur ! (Marţi, 17 martie 2009, 11:54)

    Zmeus [anonim]

    E normal ca imbecilizarea oamenilor sa fie platita chiar de acestia. Cum altfel ??
    • +6 (6 voturi)    
      bine spus (Marţi, 17 martie 2009, 12:18)

      x-ulesscu [anonim] i-a raspuns lui Zmeus

      oricum marea parte a ziarelor romanesti sunt doar niste tabloide triste ce promoveaza prostia si mediocritatea
  • +4 (4 voturi)    
    :)) (Marţi, 17 martie 2009, 12:22)

    niky86 [utilizator]

    Presa din Romania va suferi un proces de limitare. Vor ramane pe piata doar cei buni. Oricum in ultima vreme sunt mult prea multe posturi de televiziune, radiouri, reviste... Cei mai buni se vor mentine, cei slabi vor disparea. Asta e realitatea, si nu cred ca statul are vreo obligatie de a sprijinii media. Cel mult postul national trebuie sustinut, in rest, de ce sa sustina statul OTV ul de ex, oricum nu are nevoie de sustinere pt ca oamenii cu creerul f mic sunt in nr tot mai mare. Oameni buni cand vom ajunge si noi un popor mai elevat, sa nu mai ascultam manele si sa nu ne mai uitam la posturi gen 0tv. off
    • +1 (1 vot)    
      ,,prostii (Marţi, 17 martie 2009, 13:09)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui niky86

      par conceputi pe cale artificiala, ca-s multi ai dracu',
      si n-au nici o boala". Am citat din versurile grupului
      Parazitii.
  • +2 (2 voturi)    
    nu (Marţi, 17 martie 2009, 12:33)

    liviu_ [utilizator]

    nu ar trebui ajutata presa...
    si asa presa face jocurile sefilor lor...
  • +1 (1 vot)    
    inca unul,care nu a citit intregul balci (Marţi, 17 martie 2009, 12:36)

    Victor [anonim]

    Presa romana se poate echivala cu unul de bulevard din occident.Lipsa de profesionalism,de neutralitate si corectitudine si independenta.
    Indirect vor fi sprijiniti si patronii lor,care vor comanda mai departe articole dupa interesele si toanele lor .
    Atata timp cat presa nu-si ia rolul de educator si formator monogam si nu bigam,nu merita niciun ban din partea statului(indirect din partea populatiei).
    In presa romana rolul nr.1 il joaca banul.Multi jurnalisti isi vand seriozitatea si credibilitatea.Unul dintre ei este si CPT-marea(cu toate ca unii al considera un sfant al presei romane)dezamagire a
    capitolului scris si vorbit.
    Eu pana astazi(si nu sunt un tinerel verde la gandire)in afara presei de bulevard nu am intalnit
    un jurnalist,care se crede crema societatii sa
    se expuna precum CTP:mahalagiu.
    Respectul meu s-ar indrepta spre Hurezeanu,dar nici el nu mai este ce a fost!
  • -1 (3 voturi)    
    Periculos demers (Marţi, 17 martie 2009, 12:39)

    Alex [anonim]

    1. Se testeaza reactia pietei prin intermediul acestui demers.
    2. Cineva - cine oare - vrea sa cumpere tacerea presei.
    3. De ce se face acest demers ?
    4. Nu exista coincidente, mai ales intr-un an electoral, cind puterea rosie are foarte multe de pierdut.
    • 0 (0 voturi)    
      tu (Marţi, 17 martie 2009, 15:57)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Alex

      de ce-ti faci griji, ca stapinul tau patriciu sau voiculescu au tv si ziare si nu dau semne de faliment
      Asa ca lasa intoxicarile de kko.
  • +5 (5 voturi)    
    presa (Marţi, 17 martie 2009, 12:41)

    GEO [anonim]

    avem destule sectoare ec. care trebuiesc "ajutate"
    de stat; sustinerea presei ar insemna propaganda politica si publicitate pe banii nostri; daca au nevoie de asa ceva mai bine sa nu mai publice; un ziar bun rezista oricum perioadei de criza si fara acest tip de ajutor
  • +1 (1 vot)    
    e spam. (Marţi, 17 martie 2009, 12:46)

    Ionescu Latul [anonim]

    Atata timp cat un material de publicitate e amplasat/ afisat intr-un loc (spatiu fizic), in care nu se vinde/cumpara produsul la care se face reclama, discutam despre publicitate nesolicitata. deci e SPAM. Publicitatea in Romania se face ilegal: pe strazi, pe site-uri, pe mail...
  • +3 (3 voturi)    
    NU ! (Marţi, 17 martie 2009, 12:55)

    #DeDreapta#6Case#DinMeditatii [utilizator]

    nu sunt de acord !
    pentru ce sa se dea din banii publici, ai fiecaruia dintre noi, pentru nevoile unor moguli ?

    nu mai au de unde fura ?
  • +6 (6 voturi)    
    Nu mai bateti saua sa priceapa iapa statului ! (Marţi, 17 martie 2009, 13:07)

    Tata Omidu [anonim]

    La noi a-ntzarcat iapa de mult pentru presa.
    Exemplele din afara nu se potrivesc la noi.
    Aici avem doar impostura de presa, ori, sa platim asa ceva din bani publici, asta e o dovada de dispret la adresa contribuabilior.
    E culmea nerusinarii de presa.
  • +5 (5 voturi)    
    Presa din Romania NU E BINE DELOC (Marţi, 17 martie 2009, 13:10)

    Reteta americaneasca de televiziune [anonim]

    raul e fabricat, construit si condus de televiziunile private - nu de televiziunea publica.
    s-a aplicat reteta americaneasca de televiziune, asa numita "industrie a fricii", televiziunea care traieste din agresivitate isterie, ignoranta si ura.

    pe reteta asta, au acaparat piata. acum nimeni in afara televiziunilor private nu mai conteaza.
    ele sunt cele care "fac trenduri" pt. ca ele au ramas singurele care eu audienta: ele domina piata.

    si-au creat un public dependent de agresivitate, ura si isterie.

    nu stiu daca statul poate sa actioneze si sa se impuna cu mijloacele de mai sus.
    nu vad o televiziune de stat angajand isterici de profesie ca sa faca rating, sau convocand adunari de indivizi pe care sa-i puna sa se paruiasca in direct sub acoperirea unor asa-zise "dezbateri". si problema e ca astazi, in mocirla in care a ajuns sa se zbata publicul romanesc, numai asa se face rating.

    raul a fost facut exact dupa reteta americaneasca de televiziune (agresivitate, ura, mocirla) - si tot exact ca acolo, nimeni nu stie vreun remediu pentru el.

    diferenta este ca in romania stapanii acestor televiziuni isi folosesc publicul in scopuri electorale.

    1. cand i s-a spus: "nu vota" ca "toti sunt la fel" - acest public a executat intocmai
    2, cand i se va spune: "voteaza", acest public va executa intocmai

    rezultatul: 60% dintre romani au fost absentii alegerilor, 60% dintre romani sunt dresati cu din ce in ce mai multa isterie, ignoranta si ura
  • +5 (5 voturi)    
    NU (Marţi, 17 martie 2009, 13:16)

    cititor9 [anonim]

    Nu, nu, nu si iar nu.
    Oricum, e culmea tupeului presei sa ceara ajutor de la stat...
  • +4 (4 voturi)    
    Ar fi culmea (Marţi, 17 martie 2009, 13:48)

    darian [anonim]

    Asta e haiducie negativa, adica iei de la saraci si dai la bogati. Se reduc salarile la bugetari si dai ajutoare de stat trusturilor de presa. Au saracit oare sprijinind campaniile electorale? A venit momentul cand alesii trebuie sa plateasca? Astept clipa cand editorii or sa traiasca ca bugetarii ca tot cred ca e presteaza un serviciu public.
  • +2 (4 voturi)    
    oo nu (Marţi, 17 martie 2009, 14:01)

    melic [utilizator]

    cum adica 'presa este afectata de: disponibilizari; diferenta de luni de zile intre momentul in care sunt efectuate cheltuieli si cel in care se incaseaza banii din vanzari si din publicitate', asta nu se intampla la orice societate comerciala, de ce ar trebui ei avantajati?? e din ciclul ajutorului de stat pentru orice organizatie ineficienta, care nu stie sa se gestioneze? (gen bancile..). sunt alte domenii care merita salvate, nu mass media, care in marea ei parte oricum e de calitate proasta. poate asa se mai curata buruienile.
  • +2 (2 voturi)    
    DA, e bine ! (Marţi, 17 martie 2009, 15:48)

    marius [anonim]

    Si presa comunista era ajutata de "stat"...
    La asa "stat",...asa "presa" !
    Legea cererii si ofertei ? - Povesti de adormit copiii !
  • 0 (0 voturi)    
    NU (Miercuri, 18 martie 2009, 1:21)

    atreus [anonim]

    NU!!!
  • +1 (1 vot)    
    ne intoarcem de unde am plecat (Miercuri, 18 martie 2009, 6:15)

    goe [anonim]

    De ce sa primeasca numai presa ajutor de stat? Sa primeasca toata lumea. Statul sa ne dea la toti, ca in vremurile bune.
  • +1 (1 vot)    
    presa (Miercuri, 18 martie 2009, 9:25)

    taitta [anonim]

    Culmea nesimtirii, toata lumea presei vorbeste ca s-a ajuns la limita de sus a jegului in mass media, acum daca sa fie sau nu presa ajutata, dar nimeni nu spune ca presa deja e ajutata de 15 ani incoace, fratilor ziarele au TVA 9 la suta.
  • +1 (1 vot)    
    presa (Miercuri, 18 martie 2009, 10:58)

    ioana.radu [anonim]

    de ce sa ajutam ziarele, cind prezinta numai prostii.
    au deja TVA redus, cu ce ajuta zirele la educarea tineretului ex."libertatea", nu se poate toti din presa au averi mari


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version