Peste 1,14 milioane de abonati ai RCS&RDS au fost notificati de catre operator luna trecuta cu privire la introducerea abuziva in luna iunie a acestui an a unei taxe de mentenanta de 5 lei la telefonia fixa si a posibilitatii rezilierii fara penalizari a contractului, arata datele autoritatii de reglementare in Comunicatii. Autoritatea pentru protectia consumatorilor (ANPC) spune ca nu a mai primit atat de multe reclamatii pe aceasta tema - doar 44 la nivel national, dar ca a amendat din nou operatorul cu inca 4.000 de lei pentru nerespectarea obligatiilor impuse dupa introducerea acestei taxe abuzive.

"Din data de 20 septembrie 2010 si pana in prezent, in legatura cu taxa de mentenanta, perceputa de furnizorul de servicii RCS & RDS, nu s-au mai inregistrat la fel de multe reclamatii, totalul pe tara fiind de 44. De la acea data, in urma controalelor ANPC, fie pentru cercetarea petitiilor consumatorilor, fie pentru verificarea masurilor dispuse in controalele anterioare, nu au mai fost constatate incalcari ale prevederilor legale in ceea ce priveste taxa de mentenanta, decat in 8 cazuri, in judetele Arad, Bacau, Iasi, Mehedinti si Neamt, amenzile totalizand 4.000 lei", au declarat pentru HotNews.ro oficialii ANPC.

Amenzile au fost acordate pentru deficiente constatate in "nereturnarea sumelor incasate fara notificarea prealabila a consumatorilor, depasirea termenului de returnare dispus prin documentele de control, precum si lipsa notificarii privind posibilitatea de reziliere a contractului fara penalizari.

Pe 20 septembrie, oficialii ANPC declarau pentru HotNews.ro ca au amendat cu 135.000 lei RCS&RDS pentru introducerea in mod abuziv a acestei taxe. Tot la acel moment, institutia de supraveghere atentiona ca RCS&RDS risca amenzi intre 2.000 lei si 20.000 lei daca nu restituie sumele incasate ilegal si nu informeaza clientii in aceasta privinta sau nu incheie acte aditionale necesare modificarilor aduse.

  • Ce a constatat ANCOM: Peste 1,1 milioane abonati au fost notificati

Cu cateva zile inainte, o alta institutie de supraveghere, autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) a anuntat ca a aplicat catre operator o amenda de 300.000 lei pentru ca nu si-a notificat abonatii privind introducerea unei taxe de mentenanta de 5 lei la serviciul de telefonie fixa. Totodata, autoritatea a impus in sarcina RCS o serie de masuri pentru remedierea incalcarilor constatate:

  • obligatia de a modifica, pana la data de 19 septembrie, contractul-cadru incheiat cu utilizatorii finali;
  • obligatia de a notifica, pana la data de 29 octombrie, totii utilizatorii carora le-a fost perceputa taxa de mentenanta, cu specificarea in cuprinsul notificarii ca acestia au dreptul de a denunta contractul in termen de 30 de zile de la data primirii notificarii fara plata vreunei despagubiri;
  • obligatia de a restitui integral utilizatorilor care ulterior primirii notificarii doresc sa denunte unilateral contractul, sumele corespunzatoare taxei de mentenanta percepute de RCS & RDS in perioada scursa intre data introducerii taxei si data rezilierii contractului. Termenul maxim de restituire a sumelor este de cel tarziu 30 de zile de la data rezilierii contractului.

Ce a constatat intre timp autoritatea? Reprezentantii autoritatii au precizat pentru HotNews.ro ca "RCS&RDS a transmis ANCOM, in termenul solicitat, contractul-cadru modificat", iar formularea actuala a clauzelor care vizeaza ipoteza modificarii de catre furnizor a contractului, inclusiv cu privire la tarife, si dreptul utilizatorilor finali de a denunta unilateral contractul cu privire la serviciul pentru care opereaza modificarile (...) respecta prevederile legale".

In ceea ce priveste obligatia de notificare a utilizatorilor cu privire la introducerea taxei de mentenanta, pe 5 noiembrie, RCS & RDS a transmis ANCOM raspunsul sau in care arata ca a procedat, in cursul lunii octombrie 2010, la informarea individuala a abonatilor utilizand urmatoarele modalitati:

  • printr-un SMS, in cazul clientilor care erau abonati si la serviciul de telefonie mobila; astfel, au fost transmise 1.045.520 de SMS-uri, fiind notificati 886.129 de clienti;
  • printr-o scrisoare expediata prin posta, in cazul celorlalti clienti (care nu beneficiau si de serviciul de telefonie mobila), fiind trimise 260.000 de astfel de scrisori"

"Mentionam ca RCS&RDS a pus la dispozitia ANCOM textele acestor notificari, transmise prin SMS, respectiv prin posta. Continutul acestor notificari respecta prevederile legale. ANCOM monitorizeaza in continuare modul in care furnizorul a pus si pune in practica masurile dispuse", a precizat Catalin Marinescu, presedintele autoritatii.

Clientii pot face plangeri in continuare la ANCOM pentru nerespectarea obligatiilor RCS fata de aceasta taxa de mentenanta

Nu in cele din urma, oficialii autoritatii de reglementare in comunicatii au mai anuntat ca "daca sunt abonati RCS & RDS care nu au fost informati cu privire la introducerea taxei de mentenanta sau care au intampinat dificultati in a denunta contractul ulterior primirii notificarii ori carora nu le-au fost restituite, in termenul mentionat, sumele corespunzatoare taxei de mentenanta percepute de RCS & RDS in perioada scursa intre data introducerii taxei si data incetarii contractului, acestia pot transmite o plangere la ANCOM, la adresa de e-mail relatii_cu_publicul@ancom.og.ro, prin fax la 0372.845.402 sau prin posta la adresa sediului central".

Contactati de HotNews.ro, oficialii RCS&RDS nu au dorit sa comenteze pe marginea acestui subiect.